Asiakkaan osallisuus kuntatoimijan näkökulmasta Seinäjoki Areena 14.1.2013 Miten asiakkaan ääni kuuluu terveydenhuollon palveluissa ? Pohjanmaan Potku.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ulkoiluystäväksi iäkkäälle -toimintamalli. Lähtökohdat • Itsenäinen ja avustettu ulkoilu kuuluu laadukkaaseen vanhuuteen • Kaikki eivät kuitenkaan pääse.
Advertisements

Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Suupohjan seutuportaali –hanke
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
Perusterveydenhuolto
KANSALAISTAPAHTUMAVIIKKO TAMPEREELLA PÄÄN AVAUKSIA LAPSEN OIKEUKSIIN.
Verkkovälitteinen asiakastyö Prosessien mallinnus.
Kodin ulkopuolinen väkivaltatyö ja verkostoitumisen merkitys Oulun seudulla VIA VIS –VÄKIVALTATYÖN HANKKEEN PÄÄTÖSSEMINAARI – Miten väkivallan tekijää.
Lapin sairaanhoitopiiri Tietohallintastrategia 2007–2011.
Kuntapajaseminaari Kuntarajat ylittävä yhteistyö, case Jyväskylä – Muurame - Jämsä -Harri Halttunen, hankepäällikkö-
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Työelämäosallisuuden lisääminen on YHTEINEN ASIA Asiantuntijaryhmän ehdotukset heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työelämäosallisuuden lisäämiseksi.
Apteekkien sydänohjelma
SAIRAANHOITAJAN PUHELINNEUVONTA 24/7
Potku-hanke Sastamalan perusturvakuntayhtymän alueella
Kansalaisen asiointitili asiakkaan näkökulmasta Sähköisen asioinnin tietoturvallinen viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä. Osa Suomi.fi-portaalia.
Terveydenhoitajana kotihoidossa
Esimiesviestintä.
Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh
Valtakunnallisen alkoholiohjelman rahoituksen saanut kehittämishanke
Päihde- ja mielenterveystyö kuntoutujan näkökulmasta
Asiakkaiden osallisuuden lisääminen sosiaalityössä SOS-hanke
Aikuissosiaalityön kehittämishanke – SOS - hanke
Tarja Alamattila LIIKUNTANEUVONTA KOUVOLASSA.
Riskiryhmät sote – palveluissa - paljon palveluita tarvitsevat avainasiakkaat ja kokonaisvaltaisen hoidon malli Projektipäällikkö Elina Peltonen Projektityöntekijä.
Avauspuheenvuoro Sosiaalialan AMK- verkostopäivillä Subjektiivisia näkökulmia sosiaalialan osaamistarpeeseen [ ] Juha Luomala.
A SVA - HOITAJAN TYÖ M ARTINLAAKSON TERVEYSASEMALLA.
Merja Jokela1 LAHDEN MALLI Merja Jokela Vastaava hammashoitaja Lahti.
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
1 Arviointi Lapin päihdeklinikalla Minne menet lappilainen päihdetyö?
Verenpaineryhmä. Mitä tuloksia saatu? Verenpainetaso – Miksi RR-taso ei muutu tai muuttuu hitaasti. Vuosi toisensa jälkeen suurin piirtein sama taso,
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
RAAHEN SEUDUN HYVINVOINTIKUNTAYHTYMÄ
Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa
MONIAMMATILLISUUS TUEN TARPEESSA OLEVAN LAPSEN JA PERHEEN ARJESSA
Hyvinvoinnin integroidut toimintamallit
Kokemusasiantuntijaksi vain kouluttautumalla?
Valmentajakoulutuksen suunnittelu
Oulunkaaren toiminnallinen osakokonaisuus
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Music Against Drugs -päihdekasvatuskokonaisuuden kehittäminen
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Följyssä-toiminnan prosessin kuvaaminen
Oikea palvelut oikeaan aikaan
TYÖRYHMIEN YHTEENVETO SYÖMISHÄIRIÖPÄIVILLÄ
Asva- hoitajan työ Martinlaakson terveysasemalla
Verkoston ammattilaiset työkykyä tukemassa – työpaja
<Hankkeen nimi>
Yhteiskehittäminen Innokylässä
Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan Kärkihankkeiden ja strategisten toimenpiteiden ohjaus Luonnos Etunimi Sukunimi.
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Uusi apteekki – asiakkaan näkökulma
HUS-HYTE verkoston kehittämispäivä työryhmien tuotokset
Työikäisten kuntoutus
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
Digitaalisen oppimisohjelman työpaja Jyväskylän vertaisoppimispäivä 5
Satakunnan polut hoitoon ja kuntoutukseen -hanke
Kumppaniksi ry:n erityispalvelun työhönvalmennuksen toimintakuvaus
työhönvalmennuksen toimintakuvaus
RAPIAT-työryhmä. Asiakasprosessin kuvaus (rajapinta-asiakkaat)
Hyvinvointi-ja terveyssovellusten arvioinnin selvitystyö
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Työpajatuloksia.
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Uusi apteekki – asiakkaan näkökulma
Arkeen Voimaa (CDSMP) -
Perhekeskustoiminnan työpaja
Kehittäjätyöntekijä Ellinoora Mantere, Rovaniemen kaupunki
Ylihyvää elämää Vaasan kotihoidon strategia
Esityksen transkriptio:

Asiakkaan osallisuus kuntatoimijan näkökulmasta Seinäjoki Areena Miten asiakkaan ääni kuuluu terveydenhuollon palveluissa ? Pohjanmaan Potku -hanke

Nykyisiä hyviä käytänteitä  Tulppa- ja Ikihyvä-ryhmät (voimaannuttava ryhmätoiminta)  Takaisinsoittojärjestelmä  Terveysnysse- kokeilu Tampereella (bussi kiertää kaupungilla 2x vk:ssa)  Omahoitokaavake, jonka asiakas täyttää ennen vastaanottoa  HaiPro- potilasturvallisuusjärjestelmä

Nykyisiä hyviä käytänteitä  Asiantuntijahoitajan vo  henkilökohtainen hoitosuunnitelma  Järjestöt, jotka edustavat potilasta tai omaisia  Poikkihallinnollinen työ ja 3. sektorin kanssa tehtävä yhteistyö  Tsekkaussoitto

Nykyisiä hyviä käytänteitä  Sähläysprosessi eli jos jokin menee pieleen – >nostetaan asia tarkasteltavaksi  pyritään parantamaan prosessia  Sähköiset omahoitopalvelut  esim. ajanvaraus laboratorioon, rtg:n, neuvolaan tms. + Marevan-potilaiden Inr- vastaukset voi tarkastaa kotoa pankkitunnuksilla  Kehittämisohjausryhmiin 3. sektorin edustajia  3. sektori tuo esiin potilasnäkökulmaa julkisiin palveluihin  Terveys- ja hoitosuunnitelma ( sis. Tarve, tavoite, keinot, seuranta ja arvointi sekä yhteyshenkilö)  Asiantuntijaraadit /kansalaisraadit  Lääkäri soittaa potilaalle puhelinajalla

Nykyisiä hyviä käytänteitä  Mm. Päihde- ja mielenterveyspalveluiden kuntalaiskierrokset eli asiakasta kuullaan  Selkeät yhteydenotto –ohjeet  Lain velvoittamien palveluiden tuottaminen  tasavertaisuus  Hoitoneuvottelut  ITE-pisteet  Tarpeeseen kohdennettu kehittäminen  Ammattitaidon hyödyntäminen eli oikea ihminen oikeassa paikassa  3. sektorin järjestämät koulutukset ammattilaisille  Yhdistysten järjestämät koulutukset

Asiakaslähtöisin käytänne  Omahoitokaavake ja terveys- ja hoitosuunnitelma  Kansalaisraadit

Ammattilaislähtöisin käytänne Asiantuntijahoitajan vo HaiPro

Haasteet ja ratkaisut Haasteet:Ratkaisut: Tieto, taito ja asenteetYhteisöllisyys, Esimiesvalmennus Koulutus VuorovaikutustaidotKoulutus AsiakaslähtöisyysKoulutus AsiakaspalautteetOikea hyödyntäminen

Haasteet ja ratkaisut Haasteet:Ratkaisut: Resurssit ja aikaHoitosuunnitelma Tarpeeksi koulutuspaikkoja Vertaistoiminta Asiakkaiden moninaisuus Oikeat yhteistyökanavat Järjestelmien tunteminenKoulutus, tiedon saanti Kieliongelmat Koulutus Ammattilaiset eivät ainaAikaa asiakkaan kuuntelulle usko, että asiakas tietää ja osaa hoitaa itseään

Haasteet ja ratkaisut Haasteet:Ratkaisut: Ei aikaa kuuntelulleAjan käyttö-allakointi Miten kohtaan asiakkaan? Yksilöllinen kokonaisvaltainen asiakkaan kohtaaminen Rakenne Asiakkaan tarpeet

Haasteet ja ratkaisut Haasteet:Ratkaisut: Perimmäisen ongelman Puheeksi ottaminen määrittäminen Moniammatillinen yhteistyöTyönjako ja vastuut selkeät asiakkaan ollessa keskiössä Organisaatioiden jäykkyysAsennemuutos Haastavat asiakkaatOikea motivointi Ammattilaisille työkaluja

Haasteet ja ratkaisut Haasteet:Ratkaisut: Sähköinen asiointiMahdollisuus myös perinteisiin keinoihin Roolimuutos asiantuntijastaTiedottaminen ja koulutus valmentajaksi Ei uskalleta tehdä itsenäisiäVertaisryhmät päätöksiä Verkosto puuttuu”

Haasteet ja ratkaisut Haasteet:Ratkaisut: PalvelutarveRatkaisu voi löytyä muualtakin Tasapuolisuus Monisairaat asiakkaatEnnaltaehkäisy Potilaan ongelma muuttuu henkilökunnan ongelmaksiTiedon antaminen ja hoitosuunnitelma

Haasteet ja ratkaisut Haasteet:Ratkaisu: Pirstaleinen organisaatioHoitosuunnitelma Muistipotilaiden lisääntyminenOmaishoitajien mukaan ottaminen suunnitteluun Kaavakkeen ymmärrettävyyden testaaminen maallikolla

Kiteytetty lause pajan tuotoksesta ASENNETTA ASIAKKAAN OMAN ASIANTUNTIJUUDEN TUKEMISEEN- MONIAMMATILLISESTI ”KÖKÄLLÄ”