Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
Advertisements

Suora ja epäsuora esitys
Argumentaatioanalyysi tekstitaidon tehtävänä
Mitä on kirjoittaminen? (s. 55)
ÄIDINKIELEN YLIOPPILASKOE
Lukemaan oppii vain lukemalla
Kommentti ÄI1.
Referointi ja referaatti
Lähdemerkinnät Mervi Kuismanen 2013.
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Aine ei noudata riittävästi tehtävänantoa.
ESSEEN KIRJOITTAMINEN
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Essee on kirjoitelma, jossa on paljon kirjoittajan omia ajatuksia.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Pilkulla jäsennetään virkkeen rakennetta ja palvellaan näin lukijaa. Sari Toivakka
Tekstien moniäänisyys
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa.
Äidinkielen esseekoe: kokeen raamit Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koe Uudistunut 2007.
Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
T IEDONHAKUPROSESSI Monta tärkeää vaihetta. M ISTÄ HAKISIT TIETOA ? Sukusi vaiheista Aleksis Kivestä Kauhavan nuorisovaltuuston päätöksistä Lauseennvastikkeista.
Aineistoon viittaaminen Intertekstuaalisen kirjoittajan tärkeä taito!
RAKENNE TARKOITUKSEN MUKAAN! Asiatekstin tyypillisiä rakennemalleja 1 Sari Toivakka.
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
Proosatekstin analyysi
TEKSTITAIDON VASTAUS Miten vastauksen ainekset kerätään, kuinka sen rakenne suunnitellaan, kuinka se kirjoitetaan ja miten se arvioidaan?
AINEISTON KÄYTTÄMINEN
Wiion lait Viestintä yleensä epäonnistuu - paitsi sattumalta.
Referointi eli tiivistäminen
Referaatti.
OTSIKOISTA TEKSTIKSI + tekstiviitteiden merkitseminen
Asiatekstin rakennemalleja
Essee – tekstien jalokivi
Lukijasta kirjoittajaksi
LÄHTEIDEN KÄYTTÖ.
Aineistoaine Särmä s. 359 Vastaa Särmä-kysymyksiin TK:sta s. 96
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
Mitä tehtävänanto voi määrätä?
Ylioppilastutkintolautakunnan kriteereitä
Lähdemerkinnät Mervi Kuismanen 2013.
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Äi9 Aineistopohjainen essee
Äidinkielen esseekoe Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koe
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Referaatti eli seloste.
Aineiston käyttö oman tekstin pohjana
Konteksti polttopisteessä
AI8 muistiinpanot Ti
’POHTIVA KIRJOITELMA’
ÄI1 Tekstit ja vuorovaikutus
Aineistosta kirjoittaminen
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Ideaa lukemiseen Taina Kylmänen/OSAO
Tekstitaitovastauksen kertausta
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
Tehtävänantojen sudenkuoppia
Kirjoittamisen perusoppeja
Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koetyyppi
Kirjallisuusessee Essee: lyhyt, tav. yleistajuinen esitys jostakin tieteen tai varsinkin taiteen, kirjallisuuden alalta. (Nykysuomen sanakirja)
Wiion lait Viestintä yleensä epäonnistuu - paitsi sattumalta.
Esityksen transkriptio:

Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1

Aineistoesseen piirteitä  Laajahko (noin 500 sanaa)  Aineiston tiivis esittely oman tekstin alkupuolella  Aineksia ja tietoja paljon myös kirjoittajalta  Kiinteässä suhteessa pohjatekstiin  Sisältää viittauksia aineistoon  Ehyt oma kokonaisuus  Otsikoitu ja jaettu kappaleisiin Lue Särmästä s ! Sari Toivakka, Kauhavan lukio 2

Aineiston käyttö  Toteava lukija: esittelee ja toistaa aineistoa omin sanoin, ei osaa tehdä päätelmiä tai arviota  Taitava lukija: osaa lisäksi eritellä lukemaansa, soveltaa sitä uusiin yhteyksiin, arvioida, tuntea ja ottaa kantaa Sari Toivakka, Kauhavan lukio 3

Aineistoon viittaaminen  1. kerralla: kirjoittaja, tekstilaji, otsikko, ilmestymisaika ja – paikka  Myöhemmin: kirjoittajan sukunimi tai tekstilaji Älä viittaa koskaan etunimellä! Huomaa kirjoittajien nimien oikea kirjoitusasu! Sari Toivakka, Kauhavan lukio 4

Ensimmäinen viittaus Mervi Melasniemi esittelee soijan monia käyttötapoja artikkelissaan ”Papua soijasta ” (Helsingin Sanomat, ). TAI Mervi Melasniemi kertoo soijan monikäyttöisyydestä elintarvikkeena Helsingin Sanomien artikkelissaan ”Papua soijasta”  Sisältää pohjatekstin täydelliset perustiedot: kirjoittaja, tekstilaji, julkaisupaikka, julkaisuaika, otsikko ja aihe.  Julkaisupaikan ja -ajan voi joko laittaa sulkujen sisään virkkeen loppuun tai upottaa ne virkkeen sisään. Sari Toivakka, Kauhavan lukio 5

Lähteenä nettiteksti - viittaustekniikka Kirjailija Jari Tervo ottaa blogissaan ”Seitsemänsataatuhatta rasistia” ( mansataatuhatta_rasistia/ , luettu ) kantaa kuumaan pakolaiskysymykseen. Hän - - mansataatuhatta_rasistia/ Sari Toivakka, Kauhavan lukio 6

Myöhemmin tekstissä Epäsuora esitys: Pohjatekstiä selostetaan omin sanoin. 1. Että-rakenne Melasniemi kertoo, että soija on sopivaa ravintoa muillekin kuin kasvissyöjille. 2. Lauseenvastike: Predikaatin muoto muuttuu; myös muut sanat voivat muuttua. Melasniemi kertoo soijan olevan sopivaa ravintoa muillekin kuin kasvissyöjille. Sari Toivakka, Kauhavan lukio 7

Myöhemmin tekstissä: erilaisia tapoja viitata Suora sitaatti: Pohjatekstiä lainataan sanasta sanaan. -Mitään ei muuteta. -Muista suoran lainauksen välimerkit. -Käytä tekstissä korkeintaan kaksi kertaa. Jos suoria lainauksia on paljon, teksti on raskasta lukea. "Soija on kasvissyöjän perusmuonaa, mutta se sopii mainiosti muillekin”, Melasniemi toteaa. Sari Toivakka, Kauhavan lukio 8

Arvioi katkelmaa – miten kirjoittaja lukee ja viittaa? Ismo Alangon sanoittama laulu ”Kun Suomi putos puusta” (1990) on kuvausta Suomen ja suomalaisten matkasta maalta kaupunkiin, kotikylästä Eurooppaan, pulavuosien vähälihaisten patojen ääreltä pizzabuffettiin. Alanko vertaa laulussaan mennyttä Suomea ja loputtomalta tuntuneen taloudellisen kasvun jälkeisen laman järkyttämää Suomea. Ero tuntuu valtavalta, varsinkin kun muutoksia on kärjistetty ja koko kehityskultu mahdutettu yhteen lauluun. Sari Toivakka, Kauhavan lukio 9

Onko kaikki kunnossa? Pidän tieteiskirjallisuudesta sen takia, että se on niin uskomattoman monimuotoista. Tehtävänannossa annetut esimerkit kuvaavat pääasiassa scifin teknologista puolta, mutta on se paljon muutakin. Se ei ole pelkkää teknologiaa vaan kirjoittajan tajunnanvirtaa. Sari Toivakka, Kauhavan lukio 10

Onko kaikki kunnossa? Salvador Dalin maalaus ”Muiston pysyvyys” on kuin ihmisen mieli itse. Siinä on tasaisia, vankkoja ja pysyviä elementtejä, mutta myös sekasortoisuutta, vääristyneisyyttä ja käsittämättömyyttä. Sari Toivakka, Kauhavan lukio 11

Onko kaikki kunnossa? ”Itsetunto menee, kun suomalainen lapsi aloittaa koulun. Esimerkiksi Amerikassa ei nujerreta lapsen luontaista uteliaisuutta”, sanoo ohjaaja Irina Krohn Mielenterveys- lehden haastattelussa. Sari Toivakka, Kauhavan lukio 12

Viittausharjoitus Valitse jokin aineistotehtävä ja kirjoita tekstijakso, jossa esittelet pohjatekstisi napakasti ja oikein sekä kommentoit sitä jotenkin. Sari Toivakka, Kauhavan lukio 13

Puntaroin aineistoesseetä Lue lukiolaisen aineistokirjoitus. Tutki: - Viittaustekniikkaa - Lukemisen syvyyttä - Aineiston käytön määrää Sari Toivakka, Kauhavan lukio 14

Aineistoesseen ongelmia  Pohjatekstin ohitus  Pohjatekstin paloitteleminen – vain osia käyttöön  Kritiikitön suhtautuminen pohjatekstiin  Pohjatekstin tulkinnan vajavuus tai keskeneräisyys  Pohjatekstin puutteellinen esittely  Epätarkoituksenmukainen referointi Sari Toivakka, Kauhavan lukio 15