Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Projektipäällikkö Raija Hirvonen ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella.
Advertisements

Pirkko Rimpilä-Vanninen
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Kehittämistyö hankkeessa KTOL r.y Teija Enoranta.
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Tulevaisuuden koulutus ja osaamistarpeet IOY:n koulutuspäivä , Turku Hamburger Börs.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
SON ET BOTNIA P OHJANMAAN MAAKUNTIEN SOSIAALIALAN OSAAMISKESKUS Kehitysjohtaja Arto Rautajoki
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
projektipäällikkö Anna Ollila1 Anna Ollila projektipäällikkö Seminaari : Aikataulu ja resurssit.
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS–JA PALVELUTEHTÄVÄ hanke-esittely: Työelämäohjauksella voimavarat käyttöön ja tukea kehittämistyöhön VOIMIKS -hanke Sirkka Peltola.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Osuustoimintatutkimuksen päivä 2008 Kuopio Kuopion yliopisto Osuustoiminnan neuvottelukunta Osuustoiminnan opetus: kommenttipuheenvuoro Tapani.
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
Opin Ovi -hankkeet OSUVUUTTA JA KYSYNTÄLÄHTÖISYYTTÄ AIKUISOPISKELUUN TIETO-, NEUVONTA- JA OHJAUSPALVELUJEN VALTAKUNNALLISELLA KEHITTÄMISOHJELMALLA
Aikuissosiaalityötä käytännössä Aikuissosiaalityön johtava sosiaalityöntekijä ( alkaen) Hanna Tabell
PALVELUT 1.koulutuspalvelut 2.kehittämispalvelut 3.tilaustuotepalvelut yhteisenä nimittäjänä ”pedagoginen sensitiivisyys”
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea “Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius On yksi Suomen kuudesta yliopistokeskuksesta. Kokkolan yliopistokeskuksessa yhteistyötä tekevät Jyväskylän, Oulun ja.
LASTENSUOJELUN PRAKSIS Pääkaupunkiseudun opetus- ja tutkimusklinikkaverkosto Helsingin yliopisto Sosiaalityön yksikkö yliopisto-opettaja Tiina Muukkonen.
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
Lapin sosiaalityön ja sosiaalialan opetus- ja tutkimuskeskus Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys –hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus- ja opetuskeskuksien.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Auli Ryhänen Projektipäällikkö Jyväskylän ammattikorkeakoulu, ammatillinen opettajakorkeakoulu
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Tietoasiantuntijoiden roolit ja toiminta koulutuksen ja työelämän kehittämishankkeissa Tapaustutkimus tietokäytäntöjen ja innovatiivisten tietoyhteisöjen.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Aikuissosiaalityön Praksis
Päivi Tynjälä ja Päivikki Jääskelä
Sosionomin koulutus ja TKI-toiminta nyt ja 2025 Sosiaalialan verkostopäivät ylitarkastaja Sanna Hirsivaara.
Elinikäinen ohjaus Suomessa
PONTTI –Pohjoista ohjausosaamista nuorisotakuuseen, 5op
Anni Vanhala Johtava sosiaalityöntekijä
Kommenttipuheenvuoro, sulautuva sosiaalityö
Savonia-ammattikorkeakoulu
Saana Rantsi
Musiikkipedagogi (AMK), 240 op
SOSIONOMI (AMK), 210 op Sosionomi osaa ratkaista sosiaalialan ongelmia sekä ennakoida tulevaisuuden muutoksia. Hän osaa tuottaa ja kehittää asiakaslähtöisiä.
Yhteiskehittäminen Innokylässä
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
VAKA-verkko Hämeenlinnan ja Riihimäen seuduilla -varhainen tukeminen monimuotoistuvassa varhaiskasvatuksessa – Marjatta.
Pohjois-Suomen Kaste -alueen vanhustyön kehittämishanke
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto Yhteiskuntatieteiden laitos

SOSTEKE (ESR) Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyyden kehittäminen Kainuussa ja Itä-Suomessa Hankkeen tavoitteet liittyvät valtakunnalliseen sosiaalityön käytännön opetuksen kehittämishankkeeseen (SOSNET). Sosiaalityön käytännön opetusta vahvistetaan työelämän osaamistarpeita vastaavaksi yhdessä muiden sosiaalialan toimijoiden kanssa. Sosiaalityön opetus, tutkimus ja käytäntöjen kehittäminen integroidaan yliopistollisen opetussosiaalikeskuksen verkostomaiseen toimintarakenteeseen.

Itä-Suomen yliopistollinen opetussosiaalikeskus Vakiintunut työelämälähtöinen toimintarakenne ja toimintamalli sosiaalityön käytännön opetuksen järjestämiseksi. Toiminnan painopiste sosiaalityön koulutuksen, tutkimuksen, asiakastyön sekä seudullisen hyvinvointityön kehittämisessä. Toimintamuotoja muun muassa käytännön opetus, tutkimusperustainen työn kehittäminen, kehittämishankkeet, täydennyskoulutus, jatkokoulutus ja tutkimuksellisen tiedon tuottaminen. Opetussosiaalikeskuksen pedagoginen verkkoympäristö palvelee verkostomaista toimintamallia ja vahvistaa toimijoiden välistä tiedonmuodostusta. Yhteistoiminnalliseen oppimiseen perustuva toimintamalli tarjoaa opiskelijoille sekä käytännön työntekijöille mahdollisuuden elinikäiseen oppimiseen ja osaamisen jatkuvaan työelämälähtöiseen kehittämiseen.

Ohjaajaksi sosiaalialalle –koulutus (10 op) Mentorointi sosiaalialalla (5 op) Sosiaalialan kehittäjät (5 op) Yhteistoiminnallisen oppimisen teoria. Vahvistetaan sosiaalityöntekijöiden ja sosiaaliohjaajien ohjaus- ja kehittämisvalmiuksia. Työparityöskentelyn edistämisen idea. Toteutetaan monimuoto-opetuksena vuonna 2011.

Nettikysely kohdealueen kuntien esimiehille Kunnat halukkaita olemaan osa Itä-Suomen yliopistollista opetussosiaalikeskuksen verkostoa Sosiaalityön opiskelijoita halutaan kuntiin käytännön opetukseen Sosiaalialan ohjaajien koulutukselle on tarvetta Sosiaalialan osaamisen kehittäminen olisi turvattava Sosiaalityöntekijöiden ja sosionomien työnjako ei ole aina selkeä

Nettikysely kohdealueen kuntien sosiaalityöntekijöille Yhteistyö Itä-Suomen yliopiston kanssa Yhteistyö ollut pitkälti opiskelijan ohjaukseen liittyvää Yhteistyön pitäisi olla laaja-alaisempaa Yhteistyön pitäisi liittyä työn kehittämiseen Koulutusten pitäisi lähteä käytännön työn tarpeista Kunnissa toimivilla sosiaalityöntekijöillä runsaasti osaamista Sosiaalityöntekijät kiinnostuneita koulutuksesta sekä tutkimuksellisesta käytäntöjen kehittämisestä

Nettikysely kohdealueen kuntien sosiaalityöntekijöille Mitä opiskelijoiden pitäisi oppia sosiaalityön käytännöistä Vuorovaikutustaitoja asiakastilanteissa Ammattietiikkaa Moniammatillista yhteistyötä Asiakastyön menetelmiä Verkostotyön taitoja

Nettikysely kohdealueen kuntien sosiaalityöntekijöille Opiskelijan ohjaaminen yhteistyössä yliopiston kanssa mahdollistaa kokemusten jakamisen Opiskelijan ohjaaminen Mahdollistaa ammattieettisten kysymysten, arvojen ja asenteiden sekä omien ja työyhteisön toimintatapojen tarkastelun Lisää halua kehittää sosiaalialaa ja ammattia Lisää ja vahvistaa ohjaus-, opetus- ja käytännön työn kehittämisvalmiuksia Opiskelijat ovat voimavara, joka tuo uutta näkökulmaa

Nettikysely kohdealueen kuntien sosiaalityöntekijöille Miksi kunnissa ei ole opiskelijoita ohjauksessa Kiire Ajan puute ohjaukseen Työpaineet Työtilat Henkilöstövajaus Spesiaali työ

Nettikysely kohdealueen kuntien sosiaalityöntekijöille Toivottuja koulutuksen teemoja Ohjaustaidot Teorian ja käytännön yhteys Eettiset asiat Epävarmuuden sietäminen Lakiasiat Moniammatillisuus ja yhdessä tekeminen Sosiaalityön ydinalueen laajentaminen ja hyödyntäminen verkostoissa Uusinta tietoa sosiaalityön koulutuksesta, suuntien ja projektien valtakunnallisesta tilanteesta, menetelmätrendeistä, lakimuutoksista ja tutkimustuloksista

Moduuli 1 (1op) Orientoituminen opintoihin Moduuli 2 (2op) Ohjaus vuorovaikutussuhteena Moduuli 3 (2op) Käytännön työelämävalmiudet Moduuli 4 (1op) Sosiaalityön teoria ja käytäntö Moduuli 5 (2op) Kehittävä ja tutkimuksellinen työote Moduuli 6 (2op) Osaamisen kehittäminen ja johtaminen OHJAAJAKSI SOSIAALIALALLE - KOULUTUS 5 op + 5 op MENTOROINTI SOSIAALIALALLA (5 op) SOSIAALIALAN KEHITTÄJÄT (5 op)

Hankehenkilöt: Professori Juha Hämäläinen; p Projektipäällikkö Katri Savolainen; p Suunnittelija Eine Pakarinen, p Rahoittajina Kainuun ja Pohjois-Savon ELY-keskukset.