Monialaiset oppimiskokonaisuude t ja valinnaisaineet VESO-PÄIVÄ 12.3. 2016 LIISA RUONTI.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VISTAN KOULU Paimion kaupunki 7 luokan valinnaisaineinfo
Advertisements

Täydellinen koulu.
LUOKATON LUKIO OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Oppiaine-kokonaisuus
tehnyt: Maiju, Panu ja Jamuna
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Kuparivuoren koulu 1.Oppilaat Noin 300. Keskikokoinen koulu 12 luokkaa ( pienin 15 ja suurin 27 oppilasta) + 3 pienryhmää Oppilaat tulevat pääasiassa.
Lähiympäristön metsä - projekti Suunnittelu: Liisa Ansala, Kati Reinikka & Anette Valtanen.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Laaja-alainen osaaminen OPS-2016 Opettajatyöpäivä Tiina Luoma.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 7. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Laaja-alaisuus, eheyttäminen, aihekokonaisuudet ja teemaopinnot OAK et, filosofia ja uskonto Eero Salmenkivi.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 2. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 6. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Vanhempien mielipiteitä
Tervetuloa kielivalintailtaan
MATEMATIIKKA.
Kuinka toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia?
Tiedotustilaisuus koulutulokkaiden vanhemmille keskiviikkona
4. MONO-päivä Klo
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
Kieli itseilmaisun välineenä
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Tervetuloa 9. lk:n vanhempainiltaAN
Tervetuloa 8. lk:n vanhempainiltaan
Tervetuloa 7. lk:n vanhempainiltaAN
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
OPS 2016 Valinnaisuus.
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Ohjeistus OVTES-työpäivään
TULEVIEN 7LK HUOLTAJATILAISUUS
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
Eheyttämistä voidaan toteuttaa mm:
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
vesi ILMIÖITÄ TUTKIMAAN draama ai sadutus bi, ge julisteet ge, ks ku
Oppilaanohjaaja Sari Kuutsa-kettunen
Mikä on monialainen oppimiskokonaisuus?
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
Valinnaisaineiden valinnasta tuleville 8. - luokkalaisille
Ekaluokalle 2017.
5. luokkalaisten huoltajille
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Eheyttämistä voidaan toteuttaa mm:
5. luokkalaisten huoltajille
Lukuvuosi Tilat Ops, tuntijako, sisällöt Työajat
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
TURUN Lyseon koulun esittelyilta
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
7lk valinnaisainepäivä
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

Monialaiset oppimiskokonaisuude t ja valinnaisaineet VESO-PÄIVÄ LIISA RUONTI

Yksi monialainen oppimiskokonaisuus vuodessa -yhteistyö eri oppiaineissa -yhteistyö koulun ja muun yhteiskunnan välillä -käsiteltävien asioiden paikallisuus, ajankohtaisuus, yhteiskunnallinen merkittävyys -oppilaiden osallistuminen suunnitteluun

Toteutus -voidaan toteuttaa opiskelemalla kahdessa tai useammassa aineessa samaan teemaan liittyviä asioita samanaikaisesti -jaksottamalla eli järjestämällä samaan teemaan liittyvät asiat peräkkäin opiskeltaviksi -toteuttamalla aktiviteetteja, kuten teemapäiviä, erilaisia tapahtumia, kampanjoita jne -suunnittelemalla monialaisia, pitempikestoisia oppimiskokonaisuuksia

Nummenpakka valinnaisaineet 4-6lk Monialaiset oppimiskokonaisuudet: Oppilaat opiskelevat valinnaisuudessa oppiainerajoja ylittäviä pidempiaikaisia aihekokonaisuuksia. Ne auttavat oppilaita hahmottamaan opiskeltavien asioiden välisiä suhteita ja yhdistämään eri tiedonaloja. 45min/ 60min/ 1,5h Tavoitteena laaja-alainen osaaminen

”Pompi, popsi ja pelaa” o liikuntakasvatus o itsestä huolehtiminen o arjen taidot o liikunta- ja terveystieto o tutustuminen liikuntalajeihin o liikuntaleikit ja -pelit o ensiapu o terveellinen ruokailu

”Kielireppu” o eurooppalaisiin kieliin tutustuminen (ranska, espanja, saksa…) o globaalikasvatus o kulttuurinen osaaminen o leikit o laulut o ruokakulttuuri

”Teknotaito” o tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen o arjen taidot o modernin teknologian hyödyntäminen arjessa

”Monimedia” o monilukutaito o medialukutaito o kirjaesitelmät o sarjakuva o pienet esitykset o lyhytelokuvat o käsikirjoitus o oman kirjan tekeminen o lukeminen o luova kirjoittaminen

”Taidekasvatus” o taiteen tuottaminen o draama o kuvataide o musiikki o muotoilu o arkkitehtuuri o yrittäjähenkisyys o uuden tuottaminen

”Luonto” o kestävä kehitys o ekologisuus o luonnontieto o tutkiminen o luonnon monimuotoisuus o vaikuttaminen

Elokuvaprojekti - keskeisten asioiden opetus: tekniikka, valaistus, kuvakoot, kuvakäsikirjoitus, käsikirjoitus, mainostus, musiikki - roolit: kuvaaja, näyttelijät, ideanikkari, puvustaja, lavastaja, tekstittäjä -kuvaus, editointi, tallennus, traileri, sponsori, tuottaja, mainos. äänet -Oscar-gaala, ensi-ilta, pukeutuminen,juomat, herkut, äänestykset: paras elokuva, miespääosa, puvustus …jne -AI, KU, TS, TN, LI, MU, EN, RU, KT, YH, ILM.TAITO, MA,HI, ATK,

Pohdi 1)Mikä aihekokonaisuus olisi toimiva, mitkä oppiaineet voisivat sitä toteuttaa? 2) Miten yläkoulussa on mahdollista toteuttaa valinnaisissa monialaisia oppimiskokonaisuuksia ? Huom! Valinnaisuuden lukujärjestystekninen toteutus on ”rehtorin päänsärky”. Alakoulussa tod.näköisesti tunnit tulevat olemaan perjantaisin klo alkaen.