Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä Tilannekatsaus vaikutusryhmä 13.12.2012 Tuomo Suvanto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Advertisements

Tekijänoikeusfoorumi 2011 Markku Lamminluoto Kommenttipuheenvuoro operaattoreihin kohdistuvasta kieltotuomiomenettelystä.
Matkustusstrategia – miten tästä eteenpäin
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Koulutustilit – väliraportin johtopäätöksiä Ida Mielityinen Kansalaisopistojen rehtoripäivä.
Avaako paikannusperusteinen verotus uutta liiketoimintaa? Hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila
Reetta Jokinen WSP LT-Konsultit Oy ATOLI Esiselvitys todennettavaan ajokäyttäytymiseen perustuvista auto- ja liikennevakuutusmaksuista Lintu-seminaari.
Vuorovaikutuksesta voimaan
Metsäntutkimuslaitos MOSSE: Ekologiset tarkastelut yksityismetsien aluetason yhteistoiminnallisessa suunnittelussa. Sosiaalinen kestävyys.
Kohtuullinen korvaus. •Kohtuullinen korvaus tässä yhteydessä tarkoittaa kohtuullista korvausta tekijänoikeuden siirron osalta. •Muissakin tekijänoikeudellisissa.
Liikenteen kameravalvontaan liitetyn haltijavastuun toteuttamisvaihtoehtojen vertailua (HALTI) LINTU -seminaari Jarkko Niittymäki, TkT LT-Konsultit.
Nopeuden säätely ja automaattivalvonta Olli Hintikka Liikenne- ja viestintäministeriö
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina Jouni Tuomisto THL, Ympäristöterveyden osasto.
- TiedeKOTA työryhmä (pj. Poropudas): tiedonkeruun kehittämisen kannalta ongelma on yliopistojen julkaisutietokantojen erilaisuudessa ja erillisyydessä,
LVI: vaihtoehtoiset etenemistavat Tavoitteisiin liittyvät kysymykset Opiskelijalle saumaton palvelu paikan vastaanotosta ilmoittautumiseen.
Kohti oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä - ajatuksia tiemaksujärjestelmän käyttöönotosta Hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila VR:n juhlaseminaari.
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
ENERGIAKATSELMUSPÄIVÄ Pietarissa Hyviä käytäntöjä ja tuloksia Suomen energiakatselmusohjelmasta Seppo Silvonen, Head of Unit.
JOUKKOLIIKENNE Tekninen osasto Teknisen hallinnon ja suunnittelun yksikkö.
Verotuksen perusteet - Johdanto
, Janne Virtanen, Ilmastonmuutos: hillitseminen ja sopeutuminen, toiminta Varsinais-Suomessa.
Kuntien valtionavut ja valtionosuusjärjestelmä
Psykiatrian toimintasuunnitelmasta johtuvien henkilöstövaikutusten ratkaiseminen Henkilöstötoimikunta
Viestintäsuunnitelma
C 1. Testaus on ”sarja toimintoja” Itse asiassa, testaus on vuorovaikutusta, jota rytmittää ohjelmiston arviointi. Vaikka on hyödyllistä tunnistaa sarja.
Lukuvuosi-ilmoittautumispalvelu. Mistä tässä on kyse? Jatkossa korkeakoulut (opintohallinnon perustietojärjestelmät, käyttäjähallinto) saavat luotettavasti.
Terveysvaikutusarviointi kaikessa päätöksenteossa Jouni Tuomisto, Mikko Pohjola YMAL.
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Kulttuurin ja luovan alan T&K-projektien sisäisen arvioinnin kehittäminen Metropolia Ammattikorkeakoulussa Robert Arpo
1 Turun kaupunki, Sosiaali- ja terveystoimi Investointilaskelma Case: Mobiilijärjestelmän hankinta yhdistyvään kotihoitoon TIIVISTELMÄ Petri.
Verotuksen perusteet - johdanto
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Opiskelijaksi-ilmoittuatumis-
1 ASIAKAS/PALVELIN -JÄRJESTELMÄ Järjestelmän tarkoituksena on mahdollistaa käyttäjän kyselyt tietokantaan asiakasohjelman avulla. Asiakasohjelma ottaa.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Tasapainoisen kehityksen Suomi 2015 Valtioneuvoston.
Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä Vaikutustarkastelun tuloksia skenaario Eduskunta Liikenneneuvos Tuomo Suvanto.
Verotuksen perusteet - Johdanto OTK / OTM Ilkka Lahti Syksy 2015.
Valtion asema verkoston ylläpitäjänä Lentoasemaverkosto - sidosryhmätilaisuus Liikenneneuvos Lassi Hilska.
Tutkakompensaatio käytännössä Perämeren tuulivoima-alueen infopäivä Kari Lavaste.
Sisämaan yöjunaliikenne -selvitys Liikenne- ja viestintäministeriö.
1) Multimodaalinen elintarvikekuljetus yhden standardikontille (TEU)  Työssä valitaan kuljetukselle reitti välillä Jyväskylä – Hampuri,  valitaan reitille.
Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus Ohjausryhmän suunnittelupäivä
Valtion ja kunnallisen aluehallinnon sekä kuntien työnjakoa selvittänyt työryhmä.
1MP2005.PPT/ / EG Suomen Motoristit (SMOTO) ry 1989 – 2007.
Uudenmaan liitto // Nylands förbund // Helsinki-Uusimaa Regional Council Seppo Lampinen / Hämeen AMK Tulevaisuuden liikkuminen, liikenteen teknologinen.
PRECEDE – PROCEED -malli kansantajuisesti
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Uudet pysäköintiratkaisut osana älykästä liikennejärjestelmää
Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: kustannuskäyrät
Verotuksen perusteet - Johdanto
Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä
Verotuksen perusteet - Johdanto
Kotilaskut 5: Ympäristö
Arvio maan hallituksen 8. 9
Yritystukien vaikutuksista
Lapsivaikutusten arviointi Anne Hujala
Liikennevirasto nopeat kokeilut
Väliaikaisten koulureittien turvallisuus Hanke-esittely
Moni- ja yksivuotinen haku
Taloudellisesta arvioinnista
Verotuksen perusteet - Johdanto
Maakunnan, kunnan ja muiden toimijoiden yhteistyömallit -työryhmä
Ennusteet ja seurannan kehittäminen
Verotuksen perusteet - Johdanto
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
VEROTUS.
Video 5: Rahoitusmalli esimerkkejä avoimen tuotteen sekä avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintaan Verkkomateriaali.
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
VEROTUS.
Esityksen transkriptio:

Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä Tilannekatsaus vaikutusryhmä Tuomo Suvanto

www.lvm.fi 2 Työryhmä todennut  Tiemaksujen selvittämisen keskeisenä motiivina on tieliikenteen taloudellisen ohjauksen parantaminen  Taloudellisella ohjauksella halutaan vaikuttaa liikennesuoritteeseen eli tehostaa liikennejärjestelmää, vähentää ympäristöhaittoja ja parantaa turvallisuutta  Toisin sanoen autoliikenteen verotus halutaan osaksi liikennepoliittista keinovalikoimaa

www.lvm.fi 3 Mitä parannettavaa nykyisessä järjestelmässä?  Nykyisin tieliikenteen verotus kohdistuu sekä ajoneuvon hankintaan, käytettävissä oloon että todelliseen käyttöön (autovero, ajoneuvovero ja polttoainevero)  Nykyinen järjestelmä pitkän historiallisen kehityksen tulos. Päämotiivi ollut valtion fiskaaliset tarpeet. Nykyisin mukana myös ympäristönäkökohdat. Verotusta ei ole käytetty liikennepoliittisena välineenä.  Ongelmat taloudellisen ohjauksen kannalta: nykyinen tieliikenteen verotus on liian karkea liikkumisen ohjaamiseen  Hinnoittelujärjestelmää tulisi kehittää siten, että se mahdollistaa maksun, joka voidaan kohdistaa ajan, paikan ja ajoneuvon tyypin mukaan

www.lvm.fi 4 Kiinteiden verojen (auto- ja ajoneuvovero) ongelmia  Ei vaikuta riittävästi ihmisten käyttäytymiseen tai pahimmillaan väärään suuntaan  Johtaa epätasa-arvoon, koska keskimääräistä vähemmän ajavat subventoivat niitä, jotka ajavat keskimääräistä enemmän  Vähän ajavat maksavat suoritetta kohden enemmän vakuutusmaksua, ajoneuvoveroa ja autoveroa  Kun käytössä on paljon kiinteitä veroja, autoilijat eivät juuri hyödy taloudellisesti siitä, että ajavat vähemmän  Auto- ja ajoneuvoveroilla (kiinteitä) veroja, ei ole yhteyttä autoilijan aiheuttamiin kustannuksiin tai hyötyihin, verot on asetettu fiskaalisin perustein  Autovero ja ajoneuvovero (sekä polttoainevero) ovat regressiivisiä veroja eli pienituloiset maksavat tuloihinsa nähden enemmän kuin suurituloiset

www.lvm.fi 5 Polttoaineverotuksen ongelmia  Polttoaineveron ja auton käytön välillä (kustannusten ja hyötyjen) on selkeä yhteys: mitä enemmän ajaa sen enemmän maksaa veroa, sisäistää hyvin CO2-päästöjen aiheuttamia kustannuksia  polttoaineverolla voidaan vaikuttaa liikenteen kokonaismäärään, mutta ei liikenneverkon tehokkaaseen käyttöön, koska polttoaineveroa ei voida asettaa paikallisesti  polttoaineverolla ei voida sisäistää ruuhkakustannuksia tai paikallisia päästöjä  polttoainevero on samansuuruinen kaikilla teillä, ruuhkattomat vs. ruuhkaiset tiet, yli- ja aliverotetut

www.lvm.fi 6 Mitä tilalle?  Olisiko mahdollista löytää järjestelmä, joka toteuttaisi tehokkaan taloudellisen ohjauksen ja sitä kautta liikennepoliittiset, ympäristöpoliittiset sekä valtion- taloudelliset tavoitteet ja olisi yhteiskuntataloudellisesti järkevä  Erilaisia vaihtoehtoja on monia esim. tiemaksuja nykyisten verojen päälle tai koko järjestelmän uudistaminen kustannusneutraalisti, esim. kiinteät verot km-veroksi, jolloin autoilijoilta peritään yhteensä yhtä paljon kuin ennenkin, mutta esim. vähän ajavat maksaisivat vähemmän ja paljon ajavat enemmän kuin nykyisin

www.lvm.fi 7 Alustavat skenaariot  O-vaihtoehto: nykytilanne –Toimii vertailuvaihtoehtona –Autovero –Ajoneuvovero –Polttoainevero –Selvitetty nykyisen verotuksen kohdentumista alueellisesti

www.lvm.fi 8 Skenaario 1. Ns. Ruotsin malli eli nykyjärjestelmän täydentäminen –Nykyverojen lisäksi erillinen paikallinen maksu (esim. silta-, tunneli tai alueellinen ruuhkamaksu) –Motiivit rahoitus, liikenteen hallinta ja ympäristö –Yksittäiset silta- yms. hankkeet ovat epätodennäköisiä –Käytännössä tarkoittaisi ruuhkamaksua –Käynnistetty pääkaupunkiseudun ruuhkamaksu- selvityksen päivitys

www.lvm.fi 9 Skenaario 2. Ns. Hollannin malli –Kiinteät verot muuttuviksi (auto- ja ajoneuvovero aikaan ja paikkaan sidotuksi km-maksuksi, polttoainevero ennallaan) –Logiikkana on kerätä veroja kokonaisuutena yhtä paljon kuin ennenkin, mutta eri tavalla –Raskas liikenne jäisi km-maksun ulkopuolella, koska vinjettidirektiivi edellyttää minimiveron perimistä (käyttövoimavero), ei mahdollista kompensoida km- maksua muita veroja alentamalla skenaarion logiikan mukaisesti –Vastaavasti linja-autoliikenne, maksaa vain polttoaineveroa –Olisiko raskaan liikenteen poisjäänti km-maksusta ongelma? –Ensin tarkastellaan oikeudenmukaisuusvaikutukset sitten liikenteelliset yms.

www.lvm.fi 10 Skenaario 3. Kilometrimaksu ajan, paikan ja ajoneuvon tyypin mukaan  Ajoneuvo-, auto- ja polttoainevero korvattu pelkällä kilometrimaksulla  Teoreettinen ainakin lyhyellä aikavälillä, koska polttoaineverosta luopuminen edellyttäisi EU:n yksimielistä päätöstä  Jatkotarkastelu?

www.lvm.fi 11 Skenaario 4. Kilometrimaksu ajan, paikan ja ajoneuvon tyypin mukaan sekä ajotavan mukaan  Ajoneuvo-, auto- ja polttoainevero korvattu pelkällä kilometrimaksulla, joka ottaa huomioon myös ajotavan  Teoreettinen ainakin lyhyellä aikavälillä, koska polttoaineverosta luopuminen edellyttäisi EU:n yksimielistä päätöstä  Jatkotarkastelu?

www.lvm.fi 12 Tiemaksujen vaikutuksia arvioidaan kokonaisvaltaisesti - Työryhmä laatii yhteiskuntataloudellisen kokonaisarvion tarkasteltavan tiemaksujärjestelmän vaikutuksista mm. liikenteen määrään (ml. muut liikennemuodot), valtion talouteen, ympäristöön, aluetalouteen, hallinnointiin jne. - Tarkoituksena on selvittää, onko tarkasteltava malli yhteiskuntataloudellisesti kannattava ja kuinka sen vaikutukset kohdistuvat eri ryhmiin - Työryhmä arvioi myös, kuinka tiemaksujärjestelmä olisi mahdollista toteuttaa käytännössä

www.lvm.fi 13 Vaikutustarkastelujen eteneminen  Tavoitteiden määrittely (kevät 2012)  Skenaariot maksujärjestelmistä (kesä-syksy 2012)  Oikeudenmukaisuusvaikutukset (1-3/2013)  Liikenteelliset, ympäristö, valtiontalous yms. vaikutukset 4-6/2013  Täydentävät tarkastelut tarvittaessa