Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä Tilannekatsaus vaikutusryhmä Tuomo Suvanto
www.lvm.fi 2 Työryhmä todennut Tiemaksujen selvittämisen keskeisenä motiivina on tieliikenteen taloudellisen ohjauksen parantaminen Taloudellisella ohjauksella halutaan vaikuttaa liikennesuoritteeseen eli tehostaa liikennejärjestelmää, vähentää ympäristöhaittoja ja parantaa turvallisuutta Toisin sanoen autoliikenteen verotus halutaan osaksi liikennepoliittista keinovalikoimaa
www.lvm.fi 3 Mitä parannettavaa nykyisessä järjestelmässä? Nykyisin tieliikenteen verotus kohdistuu sekä ajoneuvon hankintaan, käytettävissä oloon että todelliseen käyttöön (autovero, ajoneuvovero ja polttoainevero) Nykyinen järjestelmä pitkän historiallisen kehityksen tulos. Päämotiivi ollut valtion fiskaaliset tarpeet. Nykyisin mukana myös ympäristönäkökohdat. Verotusta ei ole käytetty liikennepoliittisena välineenä. Ongelmat taloudellisen ohjauksen kannalta: nykyinen tieliikenteen verotus on liian karkea liikkumisen ohjaamiseen Hinnoittelujärjestelmää tulisi kehittää siten, että se mahdollistaa maksun, joka voidaan kohdistaa ajan, paikan ja ajoneuvon tyypin mukaan
www.lvm.fi 4 Kiinteiden verojen (auto- ja ajoneuvovero) ongelmia Ei vaikuta riittävästi ihmisten käyttäytymiseen tai pahimmillaan väärään suuntaan Johtaa epätasa-arvoon, koska keskimääräistä vähemmän ajavat subventoivat niitä, jotka ajavat keskimääräistä enemmän Vähän ajavat maksavat suoritetta kohden enemmän vakuutusmaksua, ajoneuvoveroa ja autoveroa Kun käytössä on paljon kiinteitä veroja, autoilijat eivät juuri hyödy taloudellisesti siitä, että ajavat vähemmän Auto- ja ajoneuvoveroilla (kiinteitä) veroja, ei ole yhteyttä autoilijan aiheuttamiin kustannuksiin tai hyötyihin, verot on asetettu fiskaalisin perustein Autovero ja ajoneuvovero (sekä polttoainevero) ovat regressiivisiä veroja eli pienituloiset maksavat tuloihinsa nähden enemmän kuin suurituloiset
www.lvm.fi 5 Polttoaineverotuksen ongelmia Polttoaineveron ja auton käytön välillä (kustannusten ja hyötyjen) on selkeä yhteys: mitä enemmän ajaa sen enemmän maksaa veroa, sisäistää hyvin CO2-päästöjen aiheuttamia kustannuksia polttoaineverolla voidaan vaikuttaa liikenteen kokonaismäärään, mutta ei liikenneverkon tehokkaaseen käyttöön, koska polttoaineveroa ei voida asettaa paikallisesti polttoaineverolla ei voida sisäistää ruuhkakustannuksia tai paikallisia päästöjä polttoainevero on samansuuruinen kaikilla teillä, ruuhkattomat vs. ruuhkaiset tiet, yli- ja aliverotetut
www.lvm.fi 6 Mitä tilalle? Olisiko mahdollista löytää järjestelmä, joka toteuttaisi tehokkaan taloudellisen ohjauksen ja sitä kautta liikennepoliittiset, ympäristöpoliittiset sekä valtion- taloudelliset tavoitteet ja olisi yhteiskuntataloudellisesti järkevä Erilaisia vaihtoehtoja on monia esim. tiemaksuja nykyisten verojen päälle tai koko järjestelmän uudistaminen kustannusneutraalisti, esim. kiinteät verot km-veroksi, jolloin autoilijoilta peritään yhteensä yhtä paljon kuin ennenkin, mutta esim. vähän ajavat maksaisivat vähemmän ja paljon ajavat enemmän kuin nykyisin
www.lvm.fi 7 Alustavat skenaariot O-vaihtoehto: nykytilanne –Toimii vertailuvaihtoehtona –Autovero –Ajoneuvovero –Polttoainevero –Selvitetty nykyisen verotuksen kohdentumista alueellisesti
www.lvm.fi 8 Skenaario 1. Ns. Ruotsin malli eli nykyjärjestelmän täydentäminen –Nykyverojen lisäksi erillinen paikallinen maksu (esim. silta-, tunneli tai alueellinen ruuhkamaksu) –Motiivit rahoitus, liikenteen hallinta ja ympäristö –Yksittäiset silta- yms. hankkeet ovat epätodennäköisiä –Käytännössä tarkoittaisi ruuhkamaksua –Käynnistetty pääkaupunkiseudun ruuhkamaksu- selvityksen päivitys
www.lvm.fi 9 Skenaario 2. Ns. Hollannin malli –Kiinteät verot muuttuviksi (auto- ja ajoneuvovero aikaan ja paikkaan sidotuksi km-maksuksi, polttoainevero ennallaan) –Logiikkana on kerätä veroja kokonaisuutena yhtä paljon kuin ennenkin, mutta eri tavalla –Raskas liikenne jäisi km-maksun ulkopuolella, koska vinjettidirektiivi edellyttää minimiveron perimistä (käyttövoimavero), ei mahdollista kompensoida km- maksua muita veroja alentamalla skenaarion logiikan mukaisesti –Vastaavasti linja-autoliikenne, maksaa vain polttoaineveroa –Olisiko raskaan liikenteen poisjäänti km-maksusta ongelma? –Ensin tarkastellaan oikeudenmukaisuusvaikutukset sitten liikenteelliset yms.
www.lvm.fi 10 Skenaario 3. Kilometrimaksu ajan, paikan ja ajoneuvon tyypin mukaan Ajoneuvo-, auto- ja polttoainevero korvattu pelkällä kilometrimaksulla Teoreettinen ainakin lyhyellä aikavälillä, koska polttoaineverosta luopuminen edellyttäisi EU:n yksimielistä päätöstä Jatkotarkastelu?
www.lvm.fi 11 Skenaario 4. Kilometrimaksu ajan, paikan ja ajoneuvon tyypin mukaan sekä ajotavan mukaan Ajoneuvo-, auto- ja polttoainevero korvattu pelkällä kilometrimaksulla, joka ottaa huomioon myös ajotavan Teoreettinen ainakin lyhyellä aikavälillä, koska polttoaineverosta luopuminen edellyttäisi EU:n yksimielistä päätöstä Jatkotarkastelu?
www.lvm.fi 12 Tiemaksujen vaikutuksia arvioidaan kokonaisvaltaisesti - Työryhmä laatii yhteiskuntataloudellisen kokonaisarvion tarkasteltavan tiemaksujärjestelmän vaikutuksista mm. liikenteen määrään (ml. muut liikennemuodot), valtion talouteen, ympäristöön, aluetalouteen, hallinnointiin jne. - Tarkoituksena on selvittää, onko tarkasteltava malli yhteiskuntataloudellisesti kannattava ja kuinka sen vaikutukset kohdistuvat eri ryhmiin - Työryhmä arvioi myös, kuinka tiemaksujärjestelmä olisi mahdollista toteuttaa käytännössä
www.lvm.fi 13 Vaikutustarkastelujen eteneminen Tavoitteiden määrittely (kevät 2012) Skenaariot maksujärjestelmistä (kesä-syksy 2012) Oikeudenmukaisuusvaikutukset (1-3/2013) Liikenteelliset, ympäristö, valtiontalous yms. vaikutukset 4-6/2013 Täydentävät tarkastelut tarvittaessa