Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kohti oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä - ajatuksia tiemaksujärjestelmän käyttöönotosta Hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila VR:n juhlaseminaari.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kohti oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä - ajatuksia tiemaksujärjestelmän käyttöönotosta Hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila VR:n juhlaseminaari."— Esityksen transkriptio:

1 Kohti oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä - ajatuksia tiemaksujärjestelmän käyttöönotosta Hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila VR:n juhlaseminaari 6.11.2012

2 Sisältö Työryhmän toimeksianto Motiivit Kansainväliset kokemukset Lainsäädännölliset kysymykset Kansalaisten käsitykset Alustavat skenaariot

3 3 Miksi työryhmä? Liikenneministeri Merja Kyllösen asettama työryhmä selvittää, miten Suomessa voitaisiin edetä kohti oikeudenmukaisempaa ja älykkäämpää liikennejärjestelmää Selvitystyö on kirjattu hallitusohjelmaan Kevään 2012 liikennepoliittisessa selonteossa on linjauksia liikennejärjestelmän kehittämisestä taloudellisen ohjauksen avulla Tavoitteena on luoda kokonaiskuva siitä, miten Suomen tulisi edetä tiemaksujärjestelmien käyttöönotossa pitkällä aikavälillä Selvitetään asia niin perusteellisesti, että seuraava hallitus voi ottaa kantaa edetäänkö asiassa vai ei Työryhmän toimikausi on 3.2.2012 – 31.12.2013

4 4 Mitä työryhmä selvittää? Kansainväliset kokemukset tienkäyttömaksuista ja nähtävissä olevat trendit Millaiset tavoitteet tienkäyttömaksuille tulisi asettaa Suomessa? Millaiset tekniset ratkaisut olisivat käyttökelpoisia Suomessa? Tienkäyttömaksujen vaikutukset Millaisia vaikutuksia tienkäyttömaksuilla olisi tienkäyttäjien tietosuojaan sekä tietoturvaan? Mitä muita sähköisiä hyötypalveluita paikannusjärjestelmä mahdollistaisi? Mitkä ovat suomalaisen paikannusteknologian ja sitä soveltavien palveluiden kehittämiskohteet ja vientimahdollisuudet?

5 Tieliikenteen verotuksen uudistaminen on käynnissä monissa maissa Syitä: –Liikenteen kasvu edellyttää tehokkaampia keinoja ohjata liikennekäyttäytymistä –Tiekapasiteettia ei pystytä eikä kannata laajentaa loputtomasti –Liikenteen ulkoiset kustannukset ovat lisääntyneet –Valtioiden taloudelliset mahdollisuudet infrastruktuurin rakentamiseen ja ylläpitoon ovat vähentyneet –Tekniikan kehittyminen antaa uusia mahdollisuuksia liikenteen hallintaan ja hinnoitteluun –Autoilun sähköistyminen, biopolttoaineet yms.

6 Mitä työryhmä on selvittänyt? Motiivit tienkäyttömaksujen selvittämiseksi Liikenteen hinnoittelun kansainväliset käytännöt Liikenteen hinnoittelun oikeudenmukaisuusteemoja Lainsäädännöllisiä kysymyksiä

7 Mitä parannettavaa nykyisessä järjestelmässä? Nykyisin tieliikenteen verotus kohdistuu sekä ajoneuvon hankintaan, käytettävissä oloon että todelliseen käyttöön (autovero, ajoneuvovero ja polttoainevero) Ongelmat taloudellisen ohjauksen kannalta: Nykyinen tieliikenteen verotus on liian karkea liikkumisen ohjaamiseen (kiinteät verot, polttoaineveroa ei voida kohdentaa paikallisesti) Tilalle tarvitaan hinnoittelujärjestelmä, joka mahdollistaa maksun, joka voidaan kohdistaa ajan, paikan ja ajoneuvon tyyppiin mukaan

8 Motiivit Tiemaksujen selvittämisen keskeisenä motiivina on tieliikenteen taloudellisen ohjauksen parantaminen Taloudellisella ohjauksella halutaan vaikuttaa liikennesuoritteeseen eli tehostaa liikennejärjestelmää, vähentää ympäristöhaittoja ja parantaa turvallisuutta Liikenteen hinnoittelulla on yhteys liikennejärjestelmän rahoittamiseen

9 Kansainväliset kokemukset Erilaisia tiemaksuja laajalti käytössä monissa maissa (esim. 21 EU- maassa) Silta- ja tunnelimaksut, raskaan liikenteen aika- tai kilometriperusteiset maksut, moottoritiemaksut, ruuhkamaksut Tienkäyttömaksujen keskeisiä motiiveja ovat olleet liikenteen sujuvuuteen vaikuttaminen, rahoituksen kerääminen ja ympäristötavoitteet EU:n liikennepolitiikan pitkän aikavälin tavoitteena on soveltaa käyttömaksuja kaikkiin ajoneuvoihin koko verkostossa

10

11 Raskaan liikenteen tiemaksut ovat yleisiä myös Euroopan ulkopuolella Esim. Australia, Uusi-Seelanti Venäjällä suunnitelma ottaa käyttöön kilometrimaksu yli 12 tonnia painaville kuorma-autoille federaation teillä (toteutuessaan maailman laajin järjestelmä) Perustuisi satelliittipaikannukseen Lainsäädäntö tekeillä Nettotuotoiksi arvioitu noin 13 miljardia US $ vuodessa (vrt. Saksa noin 3,2 miljardia US $)

12 Liikenteen hinnoittelun oikeudenmukaisuus Oikeudenmukaisuus vaikea käsite, jota voidaan tarkastella monesta eri näkökulmasta Näyttäisi siltä, että nykyinen tieliikenteen verotus ei ole täysin oikeudenmukaista, koska se on regressiivistä ja suosii paljon ajavia, kaupungissa asuvia ja ulkomaista kalustoa Tiemaksujen oikeudenmukaisuuteen vaikuttaa se, kuinka sen vaikutukset (myönteiset ja kielteiset) jakaantuvat eri ryhmien kesken, kokonaisvaltainen tarkastelu tärkeää Oikeudenmukaisuusnäkökohtia pidetään esillä koko selvityksen ajan

13 Pohdittavia lakikysymyksiä Olisiko tiemaksu valtiosääntöoikeudellisesti vero vai maksu? Kysymys vaikuttaa mm. tulojen käyttöön. EU-oikeudessa on säädetty tiemaksujärjestelmistä ja veroista, mikä on kansallinen liikkumavara? Vaikuttaako perustuslaki tiemaksujärjestelmän organisointiin? Tietosuojakysymykset, miten käyttäjien yksityisyydensuoja varmistetaan? Ketkä tiemaksuja maksaisivat? Valvonta, sanktiot ja oikeusturva? Mitä siirtymäajan haasteita liittyisi liikenteen vero- ja maksujärjestelmän isoon muutokseen?

14 Kansalaiskysely 1

15 Kansalaiskysely 2

16 Kansalaiskysely 3

17 Kansalaiskysely 4

18 Päätelmät kansalaiskyselystä työryhmän kannalta Tarvitaan selkeää informaatiota tiemaksuista ja niiden vaikutuksista verrattuna nykyjärjestelmään Erityistä huomiota tullaan kiinnittämään alueelliseen oikeudenmukaisuuteen sekä yksityisyyden suojaan liittyviin kysymyksiin

19 Alustavat skenaariot –0-vaihtoehto on nykyjärjestelmä (autovero+ajoneuvovero+polttoainevero) –Skenaario 1. Nykyverot + maksu (esim. silta-, tunneli tai alueellinen ruuhkamaksu) –Skenaario 2. Hollannin malli, kiinteät verot muuttuviksi (auto- ja ajoneuvovero km-maksuksi, polttoainevero ennallaan, voi sisältää myös alueelliset ruuhkamaksut) –Skenaario 3. Pelkkä kilometrimaksu (auto-, ajoneuvo- ja polttoainevero korvattu km-maksulla) ajan, paikan ja ajoneuvon tyypin mukaan –Skenaario 4. Kilometrimaksu ajan, paikan ja ajoneuvon tyypin mukaan sekä ajotavan mukaan

20 Tiemaksujen vaikutuksia arvioidaan kokonaisvaltaisesti -Työryhmä laatii yhteiskuntataloudellisen kokonaisarvion tarkasteltavan tiemaksujärjestelmän vaikutuksista mm. liikenteen määrään (ml. muut liikennemuodot), valtion talouteen, ympäristöön, aluetalouteen, hallinnointiin jne. -Tarkoituksena on selvittää, onko esitetty malli yhteiskuntataloudellisesti kannattava ja kuinka sen vaikutukset kohdistuvat eri ryhmiin -Työryhmä arvioi myös, kuinka tiemaksujärjestelmä olisi mahdollista toteuttaa käytännössä

21 Alustavia havaintoja Kyseessä pitkän aikavälin asia Siirtyminen esim. km-veroon vaatisi pitkän siirtymäajan (nykyisen verotuksen sopeuttaminen) EU-lainsäädäntö asettaa omat rajoituksensa (esim. polttoainevero, EETS) eri skenaarioiden toteuttamiseen Tekniikka kehittyy koko ajan Teknologiset kysymykset ratkaistaan viimeiseksi eli ei mennä tekniikka edellä

22 Eteneminen Tavoitteiden määrittely (kevät 2012) Skenaariot maksujärjestelmistä (kesä 2012) Alustavat vaikutukset (syksy 2012) Maksujärjestelmän tarkentaminen (alkuvuosi 2013) Tekniset ratkaisut ja lainsäädännölliset kysymykset (kevät 2013) Kokonaisvaikutusten arviointi (kevät-kesä 2013)

23 Teknologiaseminaari – tammikuu 2013 Työryhmä järjestää tammikuussa 2013 seminaarin, jossa se kuulee järjestelmätoimittajia Tavoitteena selvittää erilaisia Suomeen soveltuvia teknisiä ratkaisuja Työryhmä julkisti maailmanlaajuisen Call for Papers –ilmoituksen lokakuussa Pyrkimyksenä kuulla uusista ja innovatiivisista tulevaisuuden teknologioista

24 Lopuksi Tieliikenteen hinnoittelu on erittäin mielenkiintoinen, moniulotteinen ja haastava kysymys Työryhmällä ei ole vielä valmiita vastauksia Kyseessä on asia, jota pitää pystyä katsomaan pitkälle eteenpäin Tiemaksuilla on monia yhteiskunnallisia vaikutuksia Tiemaksuja tulee tarkastella avoimesti ja monipuolisesti Avoin keskustelu ja eri vaihtoehtoinen perusteellinen selvittäminen erittäin tärkeää


Lataa ppt "Kohti oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä - ajatuksia tiemaksujärjestelmän käyttöönotosta Hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila VR:n juhlaseminaari."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google