Mitä Innokylässä voi tehdä ja mitä ei voi Raili Hilakari, toimitusjohtaja KL-Kuntahankinnat Oy.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sairaalatekniikan päivät Hankinta-asiantuntija Kimmo Vuorela.
Advertisements

Hankintaprosessi IS-Hankinta Oy Liite2 Hankintaprosessi.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
EXAM-pilottikäytön kokemuksia TTY:llä Marjut Anderson.
Apurahakysely kuvataiteilijoille. Kyselyn tarkoitus: Suomen Taiteilijaseura selvitti lokakuussa, millaisia toiveita ja näkemyksiä ammattikuvataiteilijoilla.
KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN HYÖDYNTÄMINEN NEUVONTAPALVELUIDEN UUDISTAMISESSA Asiakaslähtöinen kunta, Heli Rantanen,
© Otava-konserni 1 Ympäristövastuu © Otava-konserni Otava-konserni.
Hyvä vastaanotto-projekti Ylilääkäri Johanna Stenqvist Laatuverkostokokous.
NIVELVAIHE 2. LUOKALTA 3. LUOKALLE. 2. – 3. LUOKKA Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu.
Projekteista pysyviksi käytänteiksi Sakari Kainulainen Sokran hanketyöpaja , Kuopio.
Tuloksia THL:n ja harjoittelukoulujen yhteistyöstä eNorssi -seminaari, Hämeenlinna Anne-Marie Rigoff.
Tesoman hyvinvointikeskus  Hyvinvointikeskuksen kehittämistyö kytkeytyy Tampereen kaupungin palvelumallityön uudistamiseen ja sen osalta tehtyihin.
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Helmikuu RANUAN YLÄKOULU NIVELVAIHE ALAKOULUSTA YLÄKOULUUN TAVOITTEENA: ”Onnistunut, yhteistyössä toteutettu siirtyminen alaluokilta yläluokille Maaliskuu.
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
Innovatiivisen hankintaosaamisen seuraavat askeleet Juha Koivisto, THL
Juurruttamissuunnitelman valmisteluaikataulu
Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat
TOIMINTASUUNNITELMA 2016 FC Reipas C14 musta -03 syntyneet
Kuvailuympäristön tietojärjestelmän uusiminen – tilannekatsaus
HANKINNAN SUUNNITTELU TOIMITTAJASUHTEEN HALLINTA
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Tammikuu 2010 MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI PERJANTAI LAUANTAI
Vuosikellon otsikko Tekstiä tähän Tekstiä
Tervetuloa Innokylään
Datan avaamisen ohjeistus
Tammikuu Joulukuu Marraskuu Helmikuu Lokakuu LUKUVUOSI
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
Sote-järjestöt osana sosiaali- ja terveydenhuollon uudistumista
Tammikuu 2010 MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI PERJANTAI LAUANTAI
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Suomen Numerot NUMPAC Oy Numeronsiirtotilastot
Tammikuu 2010 SUNNUNTAI MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI
Katsomuskasvatuksen suunnittelun ja koulutuksen vuosikello
Datan avaamisen ohjeistus
Haikolan talon hybridi-aurinkosähköjärjestelmä
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Hankintalain mukainen menettely
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Ohjelma 6.2. klo aamukahvi ja kuulumiset
Eija Käyhkö Siun sote Kuvantamiskeskus
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Selvityksen aikataulu ja alustava työsuunnitelma sekä organisointi
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
Viestinnän työkalupakki
Työpaja 4: Maakuntien tarpeet valtakunnallisille sote toimijoille
Elokuu 2009 MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI PERJANTAI LAUANTAI
Tervetuloa Innokylään!
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Kustannusvaikuttavuuden vertaissparraus - Sähköinen työkirja
Valtuustoaloitteesta yhteiseen tahtotilaan
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Tammikuu Joulukuu Helmikuu Marraskuu Maaliskuu Lokakuu Huhtikuu
LIIKEKAUPAN SOPIMUKSEN SUUNNITTELU KÄYTÄNNÖSSÄ
Voit tulostaa tämän mallin ja käyttää sitä seinäkalenterina
Teollisen suunnittelun vaikuttavuus
VUOSIKELLO 2019 Maaningan pitäjäraati
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8,
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
SAUX Sähköinen arkisto
Sivistystoimialan toiminta ja talous 9/14
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
Kevan ajankohtaiset Etelä-Savo Maakuntatilaisuudet 2019.
ICT- laitteiden ja palvelujen kokonaisratkaisut palveluna
RUOKAKASVATUKSEN VUOSIKELLO
Työllisyyspoliittinen avustus – rahoituksen haku vuodelle 2020
Esityksen transkriptio:

Mitä Innokylässä voi tehdä ja mitä ei voi Raili Hilakari, toimitusjohtaja KL-Kuntahankinnat Oy

Muutos on jatkuvaa – rahat on loppu ”Kerrotaan”, että kuntien ja valtion hankintamenot ovat 35 miljardin luokkaa Kuntien osuus (kuntien ja kuntayhtymien ulkoiset ostot) noin 20 miljardia, josta sote haukkaa yhä enemmän – kohta puolet Soten hankintoja alettu kilpailuttaa ja tehdä sopimuksia, isot edellä Sote-ratkaisut heijastuvat palveluiden järjestämiseen ja myös hankintatoimintaan Kuntien yhteinen ostovoima 2

Muutos on jatkuvaa – rahat on loppu Uusi hankintalaki voimaan vuonna 2016 Sähköisen kilpailutuksen piirissä noin 80 kunta-organisaatiota, ja kohta myös valtio Käytössä Cloudia Oy:n sähköinen kilpailutusjärjestelmä Sopimushallinta ensi arvoisen tärkeää, jotta saadaan sitä mitä haluttiin ja tarjottiin (hinnat, laatu) Sopimushallintataitoihin panostettava huomattavasti enemmän Kuntien yhteinen ostovoima 3

Prosessi 4 Kuntien yhteinen ostovoima

Hankinnan valmistelu Ennakkoilmoitukset Markkinakartoitukset Yritykset, tuotteet/palvelut, uudet toimintamallit ja laajemmat palvelukokonaisuudet Asiakastarvekartoitukset Asiakkaiden ja omat kokemukset Tarjouspyyntöaineiston valmistelu (kohde, menettely, vertailukriteerit, sopimuskausi, yksi tai usea toimittaja) Kommentointi, eri versioita 5 Kuntien yhteinen ostovoima

Kilpailutus Hankintailmoitus ja tarjouspyyntö – Cloudia, Hilma Viimehetken kysymykset ja niihin vastaaminen Tarjousten vastaanotto, avaus Tarjousten tutkiminen Tarjoajan kelpoisuus Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus Tarjousvertailu Hankintapäätös, muutoksenhaku 6 Kilpailutus

Sopimushallinta Sopimus käyttöön 21 päivän jälkeen (odotusaika) Asiakastiedotus Starttipalaverit toimittajien kanssa -> pelisäännöt Tapaamiset 3-4 kertaa vuodessa Vakioagendat Vuosikello Sopimuksenmukaisuus/kaupalliset ja juridiset Asiakastyytyväisyys 7 Sopimus- hallinta

Miten Innokylää voi hyödyntää? Käyttö hankinnan uutena työvälineenä Valmisteluvaiheessa, kun kartoitetaan uusia ideoita tai mietitään miten lähdettäisiin kilpailuttamaan Sopimushallinnan vaiheessa, kun halutaan verrokkitietoja Omien toimintamallien kehittämiseen ja ideointiin sekä asiantuntijayhteistyöhön Omien hyvien käytäntöjen ja projektien levittämiseen muille Omien ”epäonnistuneiden” käytäntöjen ja projektien viestimiseen muille Kuntien yhteinen ostovoima 8

Missä raja voi tulla vastaan? Kilpailutusvaiheessa noudatetaan hankintalakia ja sen mukaisia prosesseja - hankintalaki tulee pitää kirkkaana Operatiivinen kilpailutus hoidetaan omilla työkaluilla Kilpailutuksissa ja sopimushallinnassa julkisuus/salassapito raamittavat prosessia - oltava tarkkana mitä tietoa voi ja kannattaa käsitellä Innokylässä Innokylä on kaikille avoin ja maksuton – saadaanko yrityksiä mukaan ja kuinka pitkälle julkisesti kertovat palveluistaan ja suunnitelmistaan Kuntien yhteinen ostovoima 9

Missä raja voi tulla vastaan? Ähky - hankinnoissa käytössä sähköisen kilpailutuksen lisäksi mm. tilausjärjestelmiä, tuotekatalogeja, raportointijärjestelmiä, verkkoviestintää, nyt uusi työkalu Aika ja resurssit ovat rajallisia Onko aikaa päivityksiin monessa järjestelmässä, kuka vastaa? Kuntien yhteinen ostovoima 10

Innokylä tuli jäädäkseen Innokylälle on vissi tilaus Toimintamalli on laajennettavissa muillekin alueille (esim. sivistys, tekninen), kun mahdolliset lapsentaudit on karsittu Innokylän fokus ja sisältö kannattaa pitää yksinkertaisena, jotta sen lisäarvo saadaan irti täysimittaisesti Suurin odotuksin ja onnitteluin toiveena Innokylän telttakylästä iloisia savumerkkejä! Kuntien yhteinen ostovoima 11

Kuntahankintojen käytäntöjä

KUUMA-asumispalvelut 2015 – 2018, vuosi Kuntien yhteinen ostovoima Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Elokuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu Heinäkuu Syyskuu Uuden kilpailutuksen käynnistäminen Raportointi Sisäiset palaverit ennen seurantaa Uudet hinnat voimaan Asiakastyytyväisyyskyselyt Hinnanmuutosesitys Asiakaskysely + agenda seurantapalaveriin Asiakastapahtuma Hintavertailu Asiakastarina

Kalusteet , vuosi Kuntien yhteinen ostovoima Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Elokuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu Heinäkuu Syyskuu Uuden kilpailutuksen käynnistäminen Seurantapalaverit Sisäiset palaverit ennen seurantaa Uudet hinnat voimaan Asiakastyytyväisyyskyselyt Hinnanmuutosesitys Asiakaskysely + agenda seurantapalaveriin Asiakastapahtuma Hintavertailu Asiakastarina

Muutama sana Kuntahankinnoista

KL-Kuntahankinnat Oy Kilpailuttaa asiakkaidensa puolesta koko Suomen kattavia puitesopimuksia Fokus kilpailutuksissa, joilla saavutetaan volyymiin perustuvia hinta- ja prosessisäästöjä Vastaa sopimushallinnasta ja valitusriskeistä 1 200Asiakkaat Sitoumukset5150 Asiakastyytyväisyys 4 (1-5) Perustettu2008 Suomen Kuntaliiton omistama ainoa valtakunnallinen yhteishankintayksikkö Kuntien yhteinen ostovoima 16

Kuntien yhteinen ostovoima Palvelee asiakkaitaan joustavasti tuomalla kustannussäästöjä ja tehokkuutta osallistavalla prosessilla Puitesopimukset Meur Ostojen arvo vuodessa Toimittajat170 Henkilökunta11 Tavarat ja palvelut, Energia, ICT, Sote Palvelumaksu keskimäärin 1% Laaja asiantuntijaverkosto Ammattitaitoinen henkilökunta Edistämme markkinoiden toimivuutta; sopimustoimittajista 45% isoja, 55 % pk-yrityksiä Kuntien yhteinen ostovoima 17

18