MITÄS NYT TEHDÄÄN? Kodin ja koulun yhteistyö & SOME 20.8.2015 Jaakko Nuotio, Nuorten Palvelu ry.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

LUVALLISET POISSAOLOT
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma Kehitetty Turun yliopistossa Opetusministeriön rahoituksella.
PePPi- hanke Vapaaehtoiset voimavarana sijaisperheiden tukemisessa
Porin kaupunki PERHENEUVOLA.
Mannerheimin Lastensuojeluliitto. MIKÄ MLL? • Valtakunnallinen järjestö, joka toimii lasten, nuorten ja lapsiperheiden oikeuksien ja etujen hyväksi •
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
GOLF HARRASTUKSENA Tietoa Vanhemmille
LAPSET JA INTERNET Miten suojella lapsia Internetin vaaroilta?
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Koulujen turvallisuus
Kaikille kaveri -vanhempainilta
TASAPAINON RAKENTAMINEN
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
7 luokan vanhempainilta
Haarajoen koulu, Jan Mikkonen
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Yhteisöllisen ohr:n huomioitava
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
Tommolan koulu Kodin ja koulun välinen yhteistyö.
Tervetuloa 7. luokkien oppilaiden huoltajat!. Tänään menossa mukana -Mukavien uusien oppilaidemme mukavia huoltajia -7. luokkien luokanvalvojat, opinto-
Lapsen oikeus väkivallattomaan kasvuympäristöön Mirjam Kalland.
Tutkimus nuorten suhtautumisesta parisuhteeseen ja rakkauteen.
Päihteet ja Mielenterveys. Pohdittavaksi Miten suhtaudut nuorten tupakointiin? Miten koulussasi ehkäistään tupakointia? Miksi tupakoinnin lopettaminen.
Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Maria Ruohola & kuraattori Aira Heikkilä.
YHTEISTYÖ VANHEMPIEN KANSSA Erityisopettajien koulutus HyLa2/Kaste Marja Hämäläinen puheterapeutti, FM Hyvinvointitoimiala Turun kaupunki
KASVA VOIMISTELIJAKSI Kokonaisliikuntamäärä. Pienet valinnat ratkaisevat Pariporina: -Mitä ajatuksia video synnytti? -Miten oma arkesi pyörii? Voiko pienillä,
NUORTEN ITSEARVIOINTI- JA AUDITOINTIKRITEERIT NUORISOTALOTOIMINTAAN.
17. MIELIHYVÄ JA RIIPPUVUUS TERVEYSTIETO 7. Pohdi  Kirjoita lapulle TÄRKEIN sinulle mielihyvää tuottava asia  Onko mielihyvän lähde hyväksi terveydelle.
Vaihtoehdot session 12 oph 1 Vauvan pitäminen Sijaisvanhemmuus Adoptio Abortti.
Helena Törmi ”Painavaa asiaa” Lapsen ylipainon ehkäisy, ylipainoon puuttuminen ja perheen tukeminen.
Miten tukea lukio- opiskelijaa? Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut Oppilashuoltoyksikkö Lukion koulupsykologit ja –kuraattorit Kevät 2014.
Lastensuojelun perhetyö Imatran kaupunki Hyvinvointipalvelut.
NUOREN SISÄINEN KAMPPAILU LAPSEN MAAILMA -lyhytjänteisen toiminta - leikin ja holhouksen suoman turvallisuuden maailma NUORI AIKUISEN MAAILMA - pitkäjänteinen.
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
Vanhempainilta 3 c Keskustelun aiheet Esittelyt Laitoin vanhemmille kiertämään nimilistan, johon kaikki voivat merkitä puhelinnumeronsa oppilaiden.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
2 Perheitä on joka lähtöön s
Laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä
Oppilaskysely 2017 Perusopetuspalvelut
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
Vanhempaintoimikunnan kokous 4/2017 Anna Niemi koulukuraattori, YTM
1. Ruutuaika Netin ja kännykän järkevä käyttö. Pohdittavaksi:
KASVATUSKESKUSTELU = KAKE
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
Kouluissa tehtävä työ Hubu®-menetelmällä
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Oman elämän raiteilla!.
Miten LAPE kohtaa lapset, nuoret ja perheet maaseudulla?
Vapaa aika, ulkoiset uhat ja muut esiin tulleet asiat
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
Koulun aloitus: Uusi askel lapselle ja vanhemmalle
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
Nuoret ja trendit -tutkimus
Esityksen transkriptio:

MITÄS NYT TEHDÄÄN? Kodin ja koulun yhteistyö & SOME Jaakko Nuotio, Nuorten Palvelu ry

Isä ja äiti - perusasiat riittävät aikuisella menee hyvin aikuisella on aikaa ja kiinnostunut minusta voisi joskus tehdä jotain mukavaa yhdessä olisi kavereita eikä tarvitsisi olla yksin ettei koulussa olisi hankaluuksia ja olisi joku mukava harrastus tai tekeminen (Leena Valkonen 2006)

Opettaja on reilu ja osaa asiansa On reilu ja huumorintajuinen Osaa opettaa, ohjata ja asiansa On oikeudenmukainen On huomaavainen ja huolehtiva On kannustava ja keskusteleva (Kari Uusikylä 2009)

Kodin ja koulun vai koulun ja kodin yhteistyö? Molemminpuolinen arvostus Luottamus Hyväksyminen ja ymmärtäminen Yhteisesti jaettua tietoa Lapsen oikeudet ovat aikuisen velvollisuuksia

Hyvä yhteistyö vaikuttaa myönteisesti koulun ilmapiiriin vaikuttaa myönteisesti kotitehtävien tekemiseen ehkäisee koulussa esiintyvien ongelmien syntymistä ja edistää niiden ratkaisemista lisää opettajan oppilaantuntemusta auttaa kotikasvatuksesssa

Kristiina Jokinen 2010: Reilusti rinnakkain KUOPIO loppuraportti Yhteistyöhön ollaan pääasiassa tyytyväisiä Tyytyväisyys vähenee koulunkäynnin edetessä

Opettajan kanssa (kahden kesken) Luokan kanssa (ryhmänä) Koulukavereiden vanhempien kanssa Kodin ja koulun vai koulun ja kodin yhteistyö?

Ihan tavallisia asioita Luotettava aikuinen – yksikin riittää Kuuluminen – perhe, kaverit, Rutiinit - säännönmukaisuus, ennustettavuus Rajat – selkeys, johdonmukaisuus, Vastuun saaminen – tarjoa tilaisuus kantaa vastuuta Kuulluksi, nähdyksi, kosketetuksi tuleminen, Aineellinen perusturva

Vanhemmilla on ensisijainen vastuu lapsen kasvatuksesta Koulunkäyntiin liittyvät vastuut on hyvä kerrata myös kotona Esimerkin voima on tärkeä; hyvät tavat kannattavat ja antavat itsevarmuutta Palautteen antamisen ja saamisen taitoja kannattaa kehittää Kasvattamisen yksinkertainen arki

Yhteistä aikaa Yhteiset ruoka-ajat Riittävä lepo ja uni Riittävä liikunta Uskallan kohdata ongelmia ja ottaa ne puheeksi Haen tarvittaessa ammattiapua vaikeuksiin Kasvattamisen yksinkertainen arki

Koulut koulut vastaavat yhteistyön aloitteellisuudesta, läpinäkyvyys, avoin viestintä ja selkeät toimintatavat yhteydenpidossa ovat koulun vastuulla vanhemmilla on oikeus riittävään, ymmärrettävään ja säännönmukaiseen tietoon oman lapsensa koulunkäynnistä yhteistyötä tehdään kaikkien huoltajien kanssa vaikka kaikille ei sovi samat yhteistyön muodot

1.Molemminpuolinen arvostus ja luottamus puuttuu 2.Halu ja motivaatio yhteistyöhön puuttuu 3.Tieto ei kulje 4.Opettajille ei makseta siitä tarpeeksi ja vanhemmilla ei ole aikaa Mikä on vaikeinta yhteistyössä

Sosiaalinen media – kodin ja koulun yhteinen asia

IEbrandt SUOMI OY ja Oulun kaupungin nuorisotoimi 2015 (13-29 vuotiaat)

Keskustele somesta säännöllisesti Sosiaalinen media on osa lapsen arkea – Mitä tapahtui tänään koulussa? Mitä tapahtui tänään somessa? Mitä pelasit? – Kiellot ja rajoitukset aiheuttavat kapinaa, yhteiset pelisäännöt luovat turvallisia rajoja Keskustelkaa sosiaalisen median riskeistä mutta myös hyödyistä – kokonaisvaltainen kuva – Pohdi omaa käyttöäsi ja ole esimerkkinä Voivatko koulu, luokka ja koti luoda yhteiset pelisäännöt?

Mobiililla mennään Älypuhelimen hankintaan liittyy monta hyvää mutta myös huonoa puolta – Mahdollistaa mm. lapsen sijainnin paikantamisen, edullisen viestienvaihdon (mm. WhatsApp, KikMessenger), luokan taulun läksylistasta voi ottaa kuvan – Sovellukset ja verkkoviestintä voivat olla haasteellisia – kiusaaminen ja väärinymmärrykset, odottamattomat puhelinlaskut, yöunien häiriintyminen Aikuisen vastuulla on olla tasalla lapsen mobiilin käytöstä! – Puhelimeen oma datapaketti vai kodin valvottu wifi? – Asetusten säätäminen yhdessä (yksityisyys, tiliasetukset, sovellusten lataaminen vain aikuisen hyväksynnällä) – Kirjesalaisuus koskee myös someviestejä: Voisiko tulla tavaksi tutkia yhdessä viestejä? Yhteinen tapa vs. pakote ja rangaistus

Rajatonta ruutuaikaa? Ruutuajasta kiistellään – Tutkimukset ruutuajasta ovat niin puolesta kuin vastaankin – Ruutuaikaa on vaikea mitata (tv, mobiili, tabletti, tietokone, konsolipelaaminen) Digitaalinen vallankumous on muuttanut tapaamme tehdä asioita – kuinka monta tuntia ruutuaikaa sinulle tulee jo töistä? Sisältö ratkaisee ruutuajan! – Sisältö tuottaa riskit eikä varsinainen aika: Jo muutama minuutti haitallista sisältöä päivittäin vaikuttaa kehitykseen – Mm. digitaalinen pelaaminen parhaimmillaan kehittävä harrastus (fyysisesti sekä henkisesti) – IAT (nuoren oma testi) IAT-P (nuoren vanhemmille) verkkotesteinä auttavat pohtimaan rajaa, milloin sosiaalisen median sisältö tuottaa liikaa haittoja – –

Rajatonta ruutua?

Nuorten Palvelu ry Tulliportinkatu 34, KUOPIO Kiitos !