Yrittäjien malli sote- ja maakuntauudistukseen Esittäjä + päivämäärä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Alueverkoston ohjelma Nuorten Ystävien tervehdys, pääsihteeri Arja Sutela Järjestöjen mahdollisuudet Oulun kaupungin kuntalaislähtöisen kaupunkikehittämisen.
Advertisements

Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Johtaja Leila Helaakoski Pohjois-PohjanmaanTE-keskus EAKR-seurantakomitea
Hoitoon pääsy toiminta- mallien muuttuessa Hannu Hämäläinen
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
PALVELUSETELI VANHUSTEN TEHOSTETUSSA PALVELUASUMISESSA.
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Alueverkoston ohjelma Rovaniemen Järjestötalon esittely, Suvimaria Saarenpää Sote-uudistus Lapissa, Sanna Hiltunen Sote-uudistuksen valtakunnallinen.
Kuntien parhaat palvelukäytännöt Hyvä Suomi
Kansalaisten näkemykset sote-uudistuksesta ja valinnanvapaudesta
NYKYTILAN KUVAUS Maaseudun kehittäminen
Yhteistyösopimuksen laadinta
Sote-uudistuksen nykyvaihe
Kuntavaalit 2017 Paluu tulevaisuuteen
Maakuntauudistuksen valmistelu TEM:ssä
POTKA Johtaja Anne Knaapi
Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat
Mitä valinnanvapaus tarkoittaa minulle
Soitesta uuteen maakuntaan Sote-näkökulma maakuntauudistukseen
Sihteerin ammattitutkinto on uudistettu
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus
Hyvinvointi yhteisenä tehtävänä Paneelikeskustelu
Tuhat uutta työpaikkaa Pohjois-Karjalan Työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu Pohjois-Karjalan ELY-keskus.
Julkinen talous = Valtion, kuntien, kuntayhtymien ja sosiaalirahastojen (KELA, työeläkeyhtiöt) talous Valtion talous Hallitus valmistelee ja eduskunta.
Ministeriön rooli kehittämisessä
Sote-järjestöt osana sosiaali- ja terveydenhuollon uudistumista
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari
Sote- ja aluehallintouudistus sekä itsehallintoalueiden perustaminen
Tulevaisuuden kansalaistoiminta – ekosysteemi ja uusi tapa toimia
Asukkaat sote- ja maakuntauudistuksen keskiöön
Suuhygienisti (AMK), 210 op
Tervetuloa Innopajaan
Sote- ja maakuntauudistus
Kuntoutuksen kuumat perunat
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
Mitä sote-uudistus tarkoittaa minulle
Oma tupa, oma lupa - Kotona asuvan ikääntyvän itsemääräämisoikeuden tukeminen palveluilla Keski-Suomen hankesuunnitelma vanhuslain toimeenpanoon varattuun.
<Hankkeen nimi>
Tervetuloa tiedolla johtamisen seminaariin
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Jyväskylän kaupungin valinnanvapauskokeilu ja sen laajennus
Osaamisperusteisuuden ja asiakaslähtöisyyden edistäminen / Ratkaisujen hakeminen kokeilutoiminnalla, ml. digitaalisuus
Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
Maakunta- ja sote-uudistus - ajankohtaiskatsaus
Nyt kannattaa toimia!.
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
OTE maakunnassa -Polut kuntoon
YtT Tiina Soininen, analyytikko HyTe – näkökulma?
Työpaja 4: Maakuntien tarpeet valtakunnallisille sote toimijoille
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Kehittämisjohtaja Jussi Salminen ja
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Pohjois-Karjalan maakunta- ja soteuudistus Pekka Kuosmanen
YtT Tiina Soininen, analyytikko HyTe – näkökulma?
Valtakunnallisen valmistelun tilanne järjestönäkökulmasta
Pohjois-Karjalan maakunta- ja soteuudistus
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
SDP:n linjaukset sote-valmisteluun
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
Järjestötieto muutoksessa
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
Maakunta- ja sote-uudistuksen jälkeen
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Yrittäjien malli sote- ja maakuntauudistukseen Esittäjä + päivämäärä

1. Maakunnan tehtävät

1.Palvelulupaus – asiakaslähtöisyys, digitaalisuus ja kustannustehokkaat palveluratkaisut 2.Selkokieltä, vähemmän byrokratiaa, lisää luottamusta 3.Yrittäjien yhdenvertaisuus 4.Yhden luukun periaate kunnissa ja maakunnissa 5.Järjestämisvastuu maakunnalla – tuotanto monituottajamallilla 6.Yrittäjän ääni – Suomen Yrittäjien alue- ja toimialajärjestöjen edustajat mukaan valmisteluun Lähde: Yrittäjien malli sote- ja maakuntauudistukseen, 2016, Maakunnista vahvoja elinkeinotoimijoita

2. Sote

Valinnanvapauden pitää toteuttaa sote-uudistuksen tavoitteita: 1.kansalaiset pääsevät nopeammin hoitoon 2.palveluja ohjaa asiakaslähtöisyys 3.palveluketjut ovat sujuvia 4.palvelujen laatu ja vaikuttavuus paranee 5.palvelut tuotetaan kustannustehokkaammin Lähde: Enemmän terveyttä samalla rahalla

Asiakas valitsee itselleen ensisijaisen palvelutuottajan, joka toimii myös asiakkaan palveluohjaajana. Asiakkaat voivat listautua valitsemalleen palveluntuottajalle oli tämä minkä kokoinen tahansa ja kenen tahansa omistama. Ensisijaiselta palvelutuottajalta asiakas saa peruspalvelut, jotka kuuluvat kapitaatiokorvaukseen. Ensisijaisella palvelutuottajalla eli palveluohjaajalla on merkittävä rooli asiakkaansa hoidon koordinoinnissa ja integroinnissa. Lähde: Yrittäjien malli sote- ja maakuntauudistukseen tiivistelmä Asiakas valitsee

Ensisijainen palveluntuottaja saa perusrahoituksen listautuneiden asiakkaiden määrän perusteella. Tähän ns. kapitaatiokorvaukseen kuuluu erikseen määriteltyjen peruspalvelujen tarjoaminen ja tuottaminen sekä asiakkaan palveluohjaajana toimiminen. Ensisijainen palvelutuottaja toimii myös portinvartijana lisäpalveluihin, jotka tuotetaan palvelusetelillä. Jos asiakas tarvitsee valinnanvapauden piiriin kuulumattomia erikoispalveluita, hän valitsee hoitopaikan nykyiseen tapaan yhdessä lähettävän lääkärin kanssa. Lähde: Yrittäjien malli sote- ja maakuntauudistukseen tiivistelmä Ensisijainen palveluntuottaja ohjaa ja vartioi

kannustaa palveluntuottajia asiakaslähtöiseen toimintaan, mutta ei luo ei-toivottua kannustetta palvelujen ylituottamiseen. antaa perusrahoitusta toimintaympäristön ylläpitoon ja varmistaa, että palvelut ovat saatavilla. Jos kapitaatiorahoitukseen kuuluva palvelupaketti on liian laaja, se sulkee pk-yritykset pois tuottajakunnasta muodostaa selkeän markkinoilletulon esteen johtaa muutaman harvan toimijan markkinaan. Lähde: Yrittäjien malli sote- ja maakuntauudistukseen tiivistelmä Perusrahoitus kapitaatiokorvauksella

Kun ensisijainen palvelutuottaja havaitsee asiakkaan tarvitsevan kapitaatiokorvaukseen kuulumattomia palveluja, palveluntuottaja määrittelee palvelutarpeen ja osoittaa palvelusetelin tarvittavaan palveluun. Asiakas itse valitsee hyväksyttyjen palvelutuottajien joukosta, keneltä hän tämän palvelun ostaa. Kaikki palveluntuottajat ovat samalla viivalla, ja palveluseteli toimii maksuvälineenä nykyisen palvelusetelijärjestelmän tapaan. Lähde: Yrittäjien malli sote- ja maakuntauudistukseen tiivistelmä Palvelusetelillä eteenpäin

1.Laaja ja vahva valinnanvapaus osana uudistusta 2.Kaikki mukaan tuottajiksi samoilla ehdoilla 3.Asiakasmäärään perustuva perusrahoitus kannustaa palveluntuottajia asiakaslähtöiseen toimintaan 4.Laajemmassa perustasossa kehitetty palvelusetelimalli 5.Ensisijaisen palveluntuottajan valinta määräajoin 6.Palveluohjaaja portinvartijana 7.Lisää digitaalisia palveluita ja jaettua tietoa 8.Työterveyshuolto ennallaan Lähde: Yrittäjien malli sote- ja maakuntauudistukseen, 2016, Valinnanvapaus uudistaa sote-palvelut

3. Verotus ja rahoitus

1.Osa kunnallisverosta valtiolle meneväksi sote-veroksi 2.Sava-sh-malli aiheuttaa vähiten muutoksia 3.Rahojen jakajaksi Kela 4.Rahoitus kohdennettava yksilö- eli potilastaholle sekä selvitettävä malli perusrahoitukselle 5.Monikanavaisuutta yksinkertaistettava – tehokkuuteen sidottuja kannusteita myös kuntien terveyden ja hyvinvoinnin edistämiselle 6.Kuntien tulee ensisijaisesti itse löytää ratkaisut kunnallisverojen alentamiseen Lähde: Yrittäjien malli sote- ja maakuntauudistukseen, 2016, Kokonaisveroaste ei saa nousta

4. Hankinnat

1.Tarvitaanko yhteishankintayksikköä? vaarana hankintojen keskittyminen jos yhteishankintayksikkö syntyy, se koordinoi, ei tee hankintoja 2.Kilpailu- ja kuluttajavirastolle tehokkaat keinot valvontaan yrityskauppavalvonta sote-palveluihin estämään markkinoiden keskittymistä määräaikainen toimielin arvioimaan kilpailuneutraliteettia 3.Tukipalvelut sekä kiinteistöjen ja palveluiden yhtiöittäminen neutraalisti Lähde: Yrittäjien malli sote- ja maakuntauudistukseen, 2016, Kilpailuneutraliteetti keskiöön – resurssit kuntoon

5. Vaalit ja vaikuttaminen

Itsehallintoalueen vaalit pyrittävä järjestämään kuntavaalien yhteydessä, siirretään vaalit syksylle 2017 Näin esiin ”elinkeinopolitiikka” ja elinvoimakysymys Vaikka sote on taloudellisestikin uudistuksen merkittävin kokonaisuus, tulisi kaikessa valmistelussa huomioida myös itsehallintoalueille aiotut muut tehtävät Yrittäjäjärjestö edustaa asiantuntemusta parhaalla mahdollisella tavalla Suomen Yrittäjät edellyttää, että kunkin maakunnan alueella SY:n aluejärjestöt pyydetään mukaan virallisiin, uudistusta valmisteleviin toimielimiin Lähde: Yrittäjien malli sote- ja maakuntauudistukseen, 2016, Vaalit tärkeät nivelvaiheessa

Lue koko raportti