Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sote- ja maakuntauudistus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sote- ja maakuntauudistus"— Esityksen transkriptio:

1 Sote- ja maakuntauudistus

2 Sote-uudistuksen tarve
Kaikkien saatavilla olevat laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut järkevillä kustannuksilla Ihminen palveluiden keskiöön: valinnanvapaus, joka lyhentää jonoja, lisää tasa-arvoa ja parantaa laatua Sote-palveluiden integraatio Julkisen talouden kestävyys: sote-menojen nousupaineen hillitseminen

3 Perusongelma: huoltosuhde heikkenee
70 70 lasta ja vanhusta 100 työikäistä kohti Talous kiristyy 70 Hoivatarve kasvaa 60 60 lasta ja vanhusta 100 työikäistä kohti 60 Eläköityminen vauhdittuu Hyvinvointiyhteiskunnan rakentamis- vaiheessa oli edullinen huoltosuhde 50 50 40 40 1970 1980 1990 2000 2010 2020 2030 2040 vuosi

4 Ikääntyminen aiheuttaa kustannuksia

5 Julkistalous pysyy alijäämäisenä

6 Sosiaalimenot vuosina 1980–2014 vuoden 2014 hinnoin, mrd. €
Tilastoraportti 2/2016. Suomen virallinen tilasto, Sosiaalimenot. THL

7 Vanhuuseläkkeensaajien lukumäärä ja vanhuuteen liittyvät sosiaalimenot vuosina vuoden 2014 hinnoin, mrd. € Tilastoraportti 2/2016. Suomen virallinen tilasto, Sosiaalimenot. THL

8 Työttömien 15–64-vuotiaiden lukumäärä ja työttömyyteen liittyvät sosiaalimenot vuosina vuoden 2014 hinnoin, mrd. € Tilastoraportti 2/2016. Suomen virallinen tilasto, Sosiaalimenot. THL

9 Terveydenhuoltomenot. vuosina 2000–2014 vuoden 2014 hinnoin, milj
Terveydenhuoltomenot* vuosina 2000–2014 vuoden 2014 hinnoin, milj. euroa *Tilastoinnissa on siirrytty EU-asetusperusteisen SHA 2011-tilastointijärjestelmän käyttöön alkaen. Terveydenhuoltomenoilla tarkoitetaan käyttömenoja eli kokonaismenoista on vähennetty investointimenot. Tiedot on päivitetty takautuvasti vuoteen 2000 asti. Lähde: THL, Terveydenhuollon menot ja rahoitus 2014

10 Ikääntyneiden ja vammaisten pitkäaikaishoidon menot vuosina vuoden 2014 hinnoin, milj. euroa * ml. ympärivuorokautisen hoivan sisältävät asumispalvelut

11 Sote-uudistuksen tavoitteet
Asukkaille yhdenvertaiset ja nykyaikaiset sosiaali- ja terveyspalvelut järkevillä kustannuksilla. Sosiaali- ja terveyspalvelut ovat asiakaskeskeinen kokonaisuus. Asiakkaalla on nykyistä monipuolisempi valinnanvapaus. Digitalisaation hyödyt otetaan käyttöön Kustannusten kasvu taittuu. Palvelujen yhdenvertaisuus, saatavuus ja vaikuttavuus on parempi. Ihmisten hyvinvointi- ja terveyserot vähenevät. Kuvallinen sivupohja, vasen kuva vasemmalla ja rajaava elementti siirrettävissä. Ohje: Vaihda kuva klikkaamalla kuvan päällä hiiren kakkospainikkeella: Muuta kuvaa. Valkoisen reunan paikkaa voi myös siirtää tällä dialla. HUOM! Tätä pohjaa ei löydy Uusi dia-valikosta. Kuvasivun voi kopioida klikkaamalla hiiren oikealla diavalikossa dian päällä -> Monista dia.

12 Maakuntien tehtävät ja sote-rakenne 1.1.2019
(1/6) - Tekstidia Dian voi valita Uusi dia (tekstisivu)

13 Tärkeimmät ehdotukset
(1/4) Julkinen hallinto on jaettu kolmeen tasoon: kunnat, maakunnat (itsehallintoalueet) ja valtio. Maakunnan ylin päättävä toimielin eli maakuntavaltuusto valitaan suorilla vaaleilla. Valtio rahoittaa maakuntien tehtävien hoidon ja palvelut. Valtion taloudellisella ohjauksella varmistetaan, että maakuntien talous pysyy tasapainossa ja että ne pystyvät huolehtimaan tehtävistään. Kunnan peruspalvelujen valtionosuusjärjestelmä uudistetaan, jotta varmistetaan, että kunnat selviytyvät niiden vastuulle jäävien peruspalvelujen hoitamisesta. Kuvallinen sivupohja, vasen kuva vasemmalla ja rajaava elementti siirrettävissä. Ohje: Vaihda kuva klikkaamalla kuvan päällä hiiren kakkospainikkeella: Muuta kuvaa. Valkoisen reunan paikkaa voi myös siirtää tällä dialla. HUOM! Tätä pohjaa ei löydy Uusi dia-valikosta. Kuvasivun voi kopioida klikkaamalla hiiren oikealla diavalikossa dian päällä -> Monista dia.

14 Tärkeimmät ehdotukset
(2/4) Maakunta vastaa siitä, että palvelut toteutetaan väestön tarpeiden mukaan lähellä asiakkaita. Maakunnan palveluja voivat tuottaa julkiset, yksityiset ja kolmannen sektorin toimijat. Maakunta vastaa siitä, että palveluista muodostuu asiakkaille sujuvat kokonaisuudet ja palvelu- ja hoitoketjut. Asiakkaan valinnanvapaus on jatkossa pääsääntö perustasolla ja soveltuvin osin käytössä erikoistason sosiaali- ja terveyspalveluissa. Kuvallinen sivupohja, vasen kuva vasemmalla ja rajaava elementti siirrettävissä. Ohje: Vaihda kuva klikkaamalla kuvan päällä hiiren kakkospainikkeella: Muuta kuvaa. Valkoisen reunan paikkaa voi myös siirtää tällä dialla. HUOM! Tätä pohjaa ei löydy Uusi dia-valikosta. Kuvasivun voi kopioida klikkaamalla hiiren oikealla diavalikossa dian päällä -> Monista dia.

15 Tärkeimmät ehdotukset
(3/4) Maakunnan omasta palvelujen tuotannosta vastaavat maakunnan liikelaitos ja maakunnan yhtiöt. Liikelaitoksen viranhaltijat voivat tehdä viranomaispäätöksiä ja käyttää julkista valtaa. Maakunta vastaa siitä, että asukkaat saavat palveluja myös silloin kun niitä ei ole markkinaehtoisesti saatavilla. Maakunnan pitää yhtiöittää tuottamansa palvelut silloin, kun maakunta hoitaa sote-tehtäviä kilpailutilanteessa markkinoilla ja palvelut ovat asiakkaan valinnanvapauden piirissä. Kuvallinen sivupohja, vasen kuva vasemmalla ja rajaava elementti siirrettävissä. Ohje: Vaihda kuva klikkaamalla kuvan päällä hiiren kakkospainikkeella: Muuta kuvaa. Valkoisen reunan paikkaa voi myös siirtää tällä dialla. HUOM! Tätä pohjaa ei löydy Uusi dia-valikosta. Kuvasivun voi kopioida klikkaamalla hiiren oikealla diavalikossa dian päällä -> Monista dia.

16 Tärkeimmät ehdotukset
(4/4) Valtion ohjausta sosiaali- ja terveydenhuollossa vahvistetaan. Kunnat eivät enää järjestä tai rahoita sosiaali- ja terveyspalveluja. Kuntien tehtävänä on edelleen edistää hyvinvointia ja terveyttä. Kuvallinen sivupohja, vasen kuva vasemmalla ja rajaava elementti siirrettävissä. Ohje: Vaihda kuva klikkaamalla kuvan päällä hiiren kakkospainikkeella: Muuta kuvaa. Valkoisen reunan paikkaa voi myös siirtää tällä dialla. HUOM! Tätä pohjaa ei löydy Uusi dia-valikosta. Kuvasivun voi kopioida klikkaamalla hiiren oikealla diavalikossa dian päällä -> Monista dia.

17 Asiakkaan valinnanvapaus
Osana uudistusta lisätään asiakkaan valinnanvapautta sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tavoitteena on, että valinnanvapaus nopeuttaa palveluun pääsyä ja lisää asiakkaan mahdollisuuksia vaikuttaa palveluihinsa erilaisissa elämäntilanteissa. Valinnanvapaus on jatkossa pääsääntö perustasolla ja soveltuvin osin käytössä erikoistason sosiaali- ja terveyspalveluissa. Valita maakunnan omistaman yhtiön, yksityisen yrityksen tai järjestön tarjoaman palvelun. Asiakasmaksu on kaikissa sama. Kuvallinen sivupohja, vasen kuva vasemmalla ja rajaava elementti siirrettävissä. Ohje: Vaihda kuva klikkaamalla kuvan päällä hiiren kakkospainikkeella: Muuta kuvaa. Valkoisen reunan paikkaa voi myös siirtää tällä dialla. HUOM! Tätä pohjaa ei löydy Uusi dia-valikosta. Kuvasivun voi kopioida klikkaamalla hiiren oikealla diavalikossa dian päällä -> Monista dia.

18 Lopuksi yhteenvetona Suomalainen valinnanvapausmalli lähtee ihmisen palvelutarpeista, ei hallinnon. Valinnanvapauden lisääntyminen helpottaa palvelujen saatavuutta. Lisää laatua ja vaikuttavuutta ja siten vaikuttaa kustannuksiin. Kokonaisuutena hillitsee kustannuksia. Valinnan kohteena oltava myös  palvelukokonaisuudet. Tavoitteena sujuvat ja saumattomat palveluketjut Henkilöstön ammattitaito ja yhteistyö A ja O! Samoin johtaminen. Tietojärjestelmien yhteentoimivuus edellytyksenä. Julkinen, yksityinen ja järjestöt – yhteistyö. Tietoa palvelujen laadusta ja vaikuttavuudesta tarvitaan lisää.

19 Kiitos!


Lataa ppt "Sote- ja maakuntauudistus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google