Sosiaali- ja terveyspolitiikka sosiaalialan ammatti- ja palvelurakenteen muuttajana Sosionomin ammatti ja työ 2010-2025 - seminaari 29.9.2010 Neuvotteleva.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
S OSIAALIALAN T YÖNANTAJAT RY 1 Kohti hyvinvoivaa Suomea Sosiaalialan Työnantajat ry:n linjauksia tulevalle hallituskaudelle
Advertisements

MAKO TOIMEENPANOSUUNNITELMATYÖ JA TOIMINTAMALLI Tiina Harjunpää.
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Ankkuri -malli ja sen levittäminen
Keskustelutilaisuus hedelmöityshoitotoiminnasta Jussi Holmalahti, FaT Johtaja Valvira.
Hyvinvoinnin edistäminen uudessa hallitusohjelmassa TerPs -hankkeen loppuseminaari Oulu Neuvotteleva virkamies Kerttu Perttilä Sosiaali- ja.
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
Kehitysvammahuollon valtakunnallinen valvonta
Uusi sosiaalihuoltolaki Kokkola
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Työelämäosallisuuden lisääminen on YHTEINEN ASIA Asiantuntijaryhmän ehdotukset heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työelämäosallisuuden lisäämiseksi.
Julkisten ja hyvinvointialojen tulevaisuus ja osaamistarpeet Skills-seminaari Tuire Santamäki-Vuori puheenjohtaja Julkisten ja hyvinvointialojen.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Alueellinen seminaari, Hämeenlinna Sosiaalialan kehittämishanke – mitä vuoden 2007 jälkeen? Martti.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
SON ET BOTNIA P OHJANMAAN MAAKUNTIEN SOSIAALIALAN OSAAMISKESKUS Kehitysjohtaja Arto Rautajoki
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
Kehittämispäällikkö Päivi Voutilainen
ITÄ-SUOMEN RAKENNERAHASTOPÄIVÄT MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN ARVIOINTI Aila Ryynänen Neuvotteleva virkamies TEM, alueiden kehittämisyksikkö.
MITÄ SUOMALAISET AJATTELEVAT SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON PALVELUISTA JA NIIDEN TULEVAISUUDESTA?
Tiedosta hyvinvointia Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus 1 Sosiaalisten yritysten toimintaedellytykset – ajankohtaista lainsäädännöstä.
Teija Felt, TM Ohjauspalvelut julkisten työvoimapalvelujen strategiassa Teija Felt, TM
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
Sosiaalihuoltolaki.
Sosiaalihuollon lainsäädännön uudistaminen.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Lainsäädäntö muuttuu, mutta mihin suuntaan - sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämisen haasteet Valtakunnallinen vammaisneuvostopäivä Helsinki.
Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintajärjestelmä
 Johdanto  Alue- ja kuntayhteistyö  Kaupungin tehtävät  Elinkeinotoimi  Peruspalvelut  Yhdyskuntarakenne  Talous  Henkilöstö/tavoitteet.
JJ RAY Avustusosasto1 MITEN RAY:N UUSI AVUSTUSSTRATEGIA HUOMIOI ERITYISRYHMÄT? Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Naantali Janne Juvakka.
Ravitsemushoidolla vaikutuksia kansantalouteen Ravitsemishoidon strategiaseminaari FinnMedi 5 Tampereen yliopistollinen sairaala Timo Keistinen,
AMHA eli Laki sosiaalihuollon ammattihenkilöistä Miten tähän on tultu? Mikä muuttuu?
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Kehitysvammahuollon valtakunnallinen valvonta
Strategiaperusta ja ohjelmat
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Kansisivu, haluttu versio valitaan hiiren oikealla Asettelu-kohdasta
Esiselvitys.
Elinikäisen ohjauksen kehittämisen koordinointitehtävä
Hyvinvoinnin integroidut toimintamallit
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Sosionomin koulutus ja TKI-toiminta nyt ja 2025 Sosiaalialan verkostopäivät ylitarkastaja Sanna Hirsivaara.
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Pelastustoimen uudistaminen
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali- ja terveysasiat
Pirkanmaan sote- ja maakunta uudistuksen valmisteluun osallistuvat järjestötoimijat Toimijoiden yhteistyö ja verkostoituminen (kolmas tapaaminen)
Sosiaalialan tehtävärakenne
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Laki yksityisistä sosiaalipalveluista
Valvira Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
Sote sähköinen tiedonhallintastrategia ja muuttuva toimintaympäristö
Esityksen nimi / Tekijä
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Sote-uudistuksen toimeenpano
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
Osaamisella soteen! TEHY
Kaupunkistrategian laadinta
Työskentelyn tuloksia
Esityksen transkriptio:

Sosiaali- ja terveyspolitiikka sosiaalialan ammatti- ja palvelurakenteen muuttajana Sosionomin ammatti ja työ seminaari Neuvotteleva virkamies Pirjo Sarvimäki

Hyvinvointivaltion sosiaali- ja terveyspolitiikka  Pohjoismaalaisen hyvinvointivaltion syntyyn on vaikut- tanut poliittinen yhteisymmärrys ja kansalaisten laaja tuki  60 –luvun sosiaalipolitiikka loi perustan laajalle hyvinvointipoliittiselle ajattelulle  Sosiaali- ja terveyspolitiikka on ollut kulloiseenkin yhteiskunnalliseen tilanteeseen ja väestön tarpeisiin sidottua tavoitteellista toimintaa  Tavoitteena on väestön hyvinvoinnin turvaaminen

Sosiaali- ja terveyspolitiikan toimeenpano ilmenee  hallitusohjelman strategisissa linjauksissa  ministeriön strategiassa ja tulevaisuuskatsauksissa  alan lainsäädännössä  informaatio-ohjauksessa  sosiaali- ja terveysalan kansallisessa kehittämis- toiminnassa  alan lupa- ja valvontatoiminnassa  alan palvelu- ja ammattirakenteissa ja niiden kehittämisessä

Sosiaali- ja terveyspolitiikan tavoitteena on nyt :  Palvelujen kehittämisen lähtökohtana väestön terveyden, hyvinvoinnin ja sosiaalisen turvallisuuden vahvistaminen  Palvelujen saatavuuden, vaikuttavuuden, tehokkuuden ja laadun varmistaminen koko maassa  Sosiaali- ja terveydenhuollon eheys ja peruspalvelujen vahvistaminen  Kattavan sekä taloudellisesti kestävän ja voimavaroja tehokkaasti käyttävän palvelurakenteen luominen  Perustason ja erikoistason asiantuntemuksen ja erityisosaamisen integrointi sekä alueellisen kehittämisosaamisen varmistaminen  Henkilöstön osaamisen parempi hyödyntäminen ja kehittäminen sekä alan vetovoimaisuuden edistäminen

Sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännön uudistaminen muovaa palvelu- ja ammattirakennetta  HE terveydenhuoltolaiksi eduskunnan käsittelyssä – säännökset sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyöstä  Sosiaalihuollon lainsäädännön uudistaminen –Asetettu työryhmä, jonka tehtävänä on: –selvittää sosiaalihuoltoa koskevien lakien kokonaisrakenteen, soveltamisalan ja sisällön uudistamistarve –tehdä edellä mainitun selvityksen pohjalta esitykset keskeisiksi linjauksiksi sosiaalihuollon lainsäädännön uudistamisessa. –laatia vahvistettujen linjausten pohjalta esitys sosiaalihuollon lainsäädännön sisällön uudistamiseksi vuoden 2012 loppuun mennessä –Työryhmän kesäkuussa 2010 julkaistussa väliraportissa on esitetty yleiset periaatteet, linjaukset ja lainsäädännön uudistamisen kokonaisuus

Väliraportissa esitetyt keskeiset linjaukset  Sosiaalinen kestävyys –sosiaalihuollon kehittäminen investointi yhteiskunnan hyväksi –jokaisella oikeus aktiiviseen ja omatoimiseen kansalaisuuteen –tavoitteeksi kestävä, tehokas ja vaikuttava sosiaalihuolto  Hyvinvoinnin edistäminen, ennaltaehkäisy ja varhainen puuttuminen –painopiste korjaavasta ehkäisevään –uusia toimintatapoja ongelmien ehkäisyyn  Palvelujen saatavuus –palvelujen joustavuus ja avoimuus –matala kynnys

jatkuu  Heikoimpien asema –palvelu-/hoivatakuu –heikoimmassa asemassa olevia tuettava vaikuttavimmilla ja tehokkaimmilla keinoilla  Apu arjen omassa ympäristössä –irti laitoskeskeisyydestä –tuki ja palvelut ihmisen omaan arkiympäristöön  Palveluiden laatu ja asiakkaan asema ja oikeudet –yksilön oikeusturvan vahvistaminen –valvontaviranomaisten aseman selkiyttäminen ja vaikuttamismahdollisuuksien lisääminen  Kilpailukulttuurista aitoon yhteistyöhön –kunnan, yksityisen yritystoiminnan ja järjestöjen yhteistyön kehittäminen

jatkuu  Joustava monialainen yhteistoiminta –sosiaalihuollon yhteistyötä muiden toimijoiden vahvistettava, kuten myös sosiaalihuollon osaamista muilla sektoreilla  Monimuotoistuva sosiaalihuolto –erityisryhmien tarpeet huomioitava esim. maahanmuuttajat  Henkilöstön osaaminen ja riittävyys –työvoima- ja osaamistarpeita ennakoitava paremmin –työelämän ja koulutuksen yhteistyötä tiivistettävä –johtamista vahvistettava  Vankka tietoperusta –sosiaalihuollon tiedontuotannon, tutkimuksen ja kehittämis- toiminnan vahvistaminen –asiakaspalautejärjestelmät, kokemusasiantuntijuus ja valta- kunnallinen vertailutieto

Sosiaalihuoltoa koskevan lainsäädännön uudistamisen kokonaisuus  I kokonaisuus: uusi sosiaalihuoltolaki  II kokonaisuus: sosiaalihuoltoa ohjaavien erityislakien sisällön tarkistaminen myöhemmin esitettävän lainsäädäntöohjelman mukaisesti  III kokonaisuus: sosiaalihuollon rajapintojen sääntelyn tarkistaminen.

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä, kehittämistä ja valvontaa koskevan lainsäädännön uudistus  Työryhmä asetettu ja sen tehtävänä on –valmistella keskeiset peruslinjaukset sote- huollon järjestämistä, kehittämistä ja valvontaa koskevaa lainsäädäntöä varten vuoden 2010 loppuun mennessä –tehdä esitys lainsäädännön pääasialliseksi sisällöksi ja arvioida sen keskeiset vaikutukset, HE vuoden 2011 loppuun mennessä –arvioitava myös järjestämisvastuun ja rahoitusvastuun keskeiset liittymäkohdat  Työryhmällä on sote -huollon alueellista järjestämistä koskevaa kokeilua valmisteleva jaosto

Sosiaali- ja terveydenhuollon aluekokeilu  tarkoitus saada kokemuksia ja tietoa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä koskevaa sääntelyä varten  lähtökohtana riittävän suuresta kunnasta tai kuntayhtymästä muodostuva sosiaali- ja terveysalue alue, joka vastaa sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalveluista sekä osasta erityistason palveluja yhtenä kokonaisuutena  mahdollisuus valmistella kiireisempien kokeilualueita koskevia lainsäädäntötarpeita varten kokeilulaki  kokeiluun osallistuvilta tiiviit alueelliset suunnitelmat mennessä

Henkilöstön riittävyyden ja osaamisen turvaaminen sosiaali- ja terveyspolitiikan tavoitteena luvulla  Sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annettu laki (272/2005) ja asetus (608/2005)  Sosiaalihuoltolakiin lisätty säännös täydennyskoulutuksesta (voimaan )  Sosiaalihuollon täydennyskoulutussuositus (STM:n julkaisuja 2006:6)  Sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön tehtävärakennesuositus (STM:n julkaisuja 2007:14)

Sosionomin ammatin ja työn muutokseen haastavia tekijöitä:  Toimintaympäristössä ja väestörakenteessa tapahtuvat muutokset (ikääntyminen, työurien pidentäminen, maahanmuutto, globalisaatio)  Mahdollisuus ja vaatimus kehittää palveluja enenevässä määrin väestön ja asiakkaiden kanssa  Asiakkaiden valinnanvapauden lisääminen  Monitoimijaisissa verkostoissa ja rajapinnoilla tapahtuva työskentely  Sote -alan toimintakulttuurin uudelleen arviointi  Julkisen ja yksityisen palvelutuotannon yhteensovittaminen  Muutosten hallinta, palvelujen ja sosiaalisten vaikutusten arviointi sekä palvelurakenteen ja organisaation kehittäminen  Osaamisvaatimusten tunnistaminen ja niiden tavoitteellinen kehittäminen  Tuloksellisuuden parantaminen niukkenevien voimavarojen olosuhteissa

Vaalit lähestyvät, muuttuuko sosiaali- ja terveyspolitiikka?  Uusia strategisia linjauksia ja painopisteitä sisältyy aina hallitusohjelmaan, kuinka voimakkaasti sosiaali- ja terveyspolitiikan suunta muuttuu, sitä on vaikea ennustaa  Sosionomin ammattia ja työtä sekä koulutuksen ” asiakasvastaavuutta” arvioidaan tulevaisuudessa entistäkin enemmän  Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistaminen tarjoaa myös mahdollisuuden vahvistaa sosionomin työtä ja ammattiasemaa