4. TERVEYDENHUOLTO SUOMESSA TERVEYSTIETO 7. Terveys eri puolilla maailmaa  Mitä terveyteen liittyviä ongelmia eri puolilla maailmaa on?  Millainen on.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Euran lukion hevoskurssit (RT1) Hevosen kanssa – peruskurssi Sis ä lt ö ja tavoitteet: Ruokinnan perusteet (teoria 2 x 2h koululla + k ä.
Advertisements

MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
Tunteiden voima Hurtig Kotiläksyn kuulusteluna pistokoe: Kirjoita nimesi lapun yläreunaan Selitä mitä tarkoittaa: a) Skitsofrenia b) Paniikkihäiriö.
5. RUOKAA TERVEYDEKSI TERVEYSTIETO 7. RAVINNON VAIKUTUS IHMISEN TERVEYTEEN PSYYKKINEN TERVEYS ??? FYYSINEN TERVEYS ??? SOSIAALINEN TERVEYS ???
17. MIELIHYVÄ JA RIIPPUVUUS TERVEYSTIETO 7. Pohdi  Kirjoita lapulle TÄRKEIN sinulle mielihyvää tuottava asia  Onko mielihyvän lähde hyväksi terveydelle.
TURVALLISTA LENTÄMISTÄ! LENTOVIREBAROMETRI Kuinka varma olen lentäjänä? Tunnit Lentoonlähdöt Vihreä Vireesi on hyvä, mutta ota varovasti. Keltainen Et.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Kolkkien vanhempainilta TERVETULOA KOLKKIEN VANHEMMAT! Illan eteneminen: Opettajien esittely Englannin opiskelu Luokassa luokan omia asioita.
3. TUKI- JA LIIKUNTAELINSAIRAUDET TERVEYSTIETO 9.
Case-esimerkit Tutorleiri 2014 Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta.
7. MIELENTERVEYDEN HÄIRIÖT TERVEYSTIETO 9. Apulanta Ilona.
8. MIELEN HYVINVOINTI TERVEYSTIETO 9. Mitä hyvää sinulle kuuluu tänään?
7. Syö hyvin TERVEYSTIETO 7. Terveellinen ruokavalio Monipuolinen ruokavalio edistää terveyttä ja hyvinvointia. 1. Mitä syön? Valitse monipuolisesti ruokapyramidin.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
9. KUNTOA KANNATTAA KEHITTÄÄ TERVEYSTIETO 7. Pohdi : Mitä hyötyä on koululiikunnasta?
TE3 SAIRAUSVAKUUTUS SUOMESSA Hurtig TEHTÄVIÄ TERVEYDENHUOLTOPALVELUJEN KÄYTÖSTÄ 1. Erkki loukkaa polvensa koulun liikuntatunnilla. Opettajan.
Häirintäyhdyshenkilö- toiminta Eero Räsänen |
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
Yhteissuunnitteluaika Työryhmä Timo Jalonen, Outi Rinne, Maarit Jalo, Jarmo Salo, Tomi Törrönen, Minna Kemppinen (Opspro pedanetin tekstiä mukaellen)
3. ELÄMÄNKULKU JA TERVEYS TERVEYSTIETO 7. IKÄJANA  Asiantuntijaryhmät: Lapsuus 0-11v Nuoruus 12-18v Aikuisuus 19-64v Vanhuus 65  v  Perehtykää apukysymysten.
Oletetaan, että kello on Olet oikein väsynyt ja turhautunut…
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2013
1. Monimuotoinen terveys
Oppilaskysely 2017 Perusopetuspalvelut
2C Metsätalouden veroilmoituksen täyttäminen Suomi
Mitä koulupäivään liikettä lisääviä asioita jo teemme?
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
17. Löydä oma alasi s. 81‒83.
1. Ruutuaika Netin ja kännykän järkevä käyttö. Pohdittavaksi:
Pappilanpuiston: läheisten työpaja klo 14
17. LIIKENNE ON YHTEISPELIÄ
TERVEYTEEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT
TERVEYSTIETO 8 2. Tunteiden kirjo.
Koeviikko Jokainen jakso päättyy koeviikkoon  oma lukujärjestys verkkopenaalissa Jokaiselle kokeelle yksi ilta Koe klo 16.30–19.30 poistua saa aikaisintaan.
Tekijät: Topias, Hilja ja Linda
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2012
Finský intensivní Titta Hänninen.
Terveystiede oppiaineena
Vinkkivideo työnhausta
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Luku 3 Missä ja miten Digiopetusaineisto filosofia sai alkunsa? Luku 3
13. TURVALLISUUS LUODAAN YHDESSÄ
14. ENSIAPUTAIDOT HÄTÄTILANTEESSA
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Pelastussuunnitelman opetusmateriaali oppilaille
OPPILASKUNTA, HALLITUS, LUOTTAMUSOPPILAS-VAALIT
Kielitietoisuus.
Kielitietoisuuskoulutus perusopetuksen opettajille
2C Metsätalouden veroilmoituksen täyttäminen verkkolomakkeella
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
TERVEYSTIETO 8 4. Perheen merkitys.
29. TERVEYS NÄKYY MEDIASSA
8. SEKSUAALISUUDEN MONET MUODOT
28. YMPÄRISTÖN VAIKUTUS TERVEYTEEN
18. Turvallisesti vesillä ja jäällä
X-breikki: LIIKKUVA AMIS SAKU ry.
16. TOIMINTA TAPATURMATILANTEISSA
TERVEYSTIETO 8 5. Ystävyydestä voimaa.
Ajanhallinta opiskelussa
OTA TÄMÄ VIESTI VAKAVASTI!
Jos jonain päivänä Jos jonain päivänä tuntuu siltä että
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Move! ennakkotunti Tämä on pohja, jota voi muokata itselle ja ryhmälle sopivaksi. Itse olen vaihdellut kysymyksiä, lisännyt kuvia, lyhentänyt tekstejä.
Istuma- ja näyttöpäätetyö
Ergonomia Seisomatyö.
OPPILASKUNTA, HALLITUS, LUOTTAMUSOPPILAS-VAALIT
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
opintoja Oulun kaupungin lukiolaisille etänä & verkossa
Yläkouluikäisten tyttöjen. vapaa-ajan fyysinen aktiivisuus
Esityksen transkriptio:

4. TERVEYDENHUOLTO SUOMESSA TERVEYSTIETO 7

Terveys eri puolilla maailmaa  Mitä terveyteen liittyviä ongelmia eri puolilla maailmaa on?  Millainen on suomalaisten kansanterveys?  Mitkä asiat saattavat olla muualla paremmin kuin Suomessa?

SUOMI - TERVEELLINEN ELINYMPÄRISTÖ  Korkeatasoinen koulutus  Hygienia  Riittävästi laadukasta ruokaa  Turvallisuus (esim. rakentaminen, vähän rikollisuutta)  Terveydenhuoltopalvelut  Alleviivaa listasta ne kohdat, joiden ylläpidosta vastaa yhteiskunta (eli Suomen valtio)  Oma Syke teht. 3 s. 17

OTA KELA-KORTTISI ESILLE  Miksi omaa KELA-korttia ei tule esitellä kenellekään muulle?  Mitä tietoa KELA-kortista löytyy?  Millaisissa tilanteissa KELA-korttia tarvitaan?

TEHTÄVIÄ  Lue oppikirjan luku 4 : Terveydenhuolto Suomessa  Oma Syke teht. 1-2 s  Oma Syke teht. 4 s. 18 – pienryhmässä tietokoneen / kännykän avulla

112  Yleinen hätänumero TOIMII KAIKISSA EU-MAISSA !TOIMII KAIKISSA EU-MAISSA !  Miksi HÄTÄNUMEROON ei tulisi soittaa turhaan?turhaan  Häirikkösoitto on rikos!rikos

Mistä apua? Kallen päätä särkee mojovasti kesken koulupäivän. Kipu on niin kova, että hänen on hankala olla terveystiedon tunnilla. Miten Kallen tulee toimia?

Mistä apua? Olli-open hammasta särkee vietävästi kesken koulupäivän. Hänen on vaikea olla oppitunnilla kivun takia. Miten Ollin tulee toimia?

Mistä apua? Sanni tuntee olonsa ahdistuneeksi, koska hänen luokallaan Lauri kiusaa häntä jatkuvasti ja kuvittelee, ettei opettaja huomaa. Myös rinnakkaisluokkalainen Riina on puhunut Sannista pahaa selän takana ja lähettänyt hänelle ilkeilyviestejä. Miten Sannin tulee toimia saadakseen apua? Miten Laurin ja Riinan sopimattomaan käytökseen tulee puuttua?

Mistä apua? Terhille on tullut jalkoihin pikku hiljaa viikkojen kuluessa voimistuvia kipuja, jotka alkavat aina liikunnan yhteydessä. Kipu hankaloittaa jo liikuntatunneille osallistumista ja lenkkeilyä. Miten Terhin tulee toimia?

Mistä apua? Tuomakselle on tullut lauantai-iltana voimakas äkillinen mahakipu. Kipu yltyy yltymistään ja tuntuu eniten vatsan seudun oikealla puolella. Miten Tuomaksen tulee toimia?