Hatanpään koulun tuettu perusopetus ja ohjaus (TUPO) Arto Nieminen ja Merja Wahra
Taustaa TUPO-toiminta alkoi Hatanpäällä syyskuussa 2008 Ammatillisen koulutuksen vetovoima, alle 7 keskiarvolla ei pääsykokeisiin Jopoon hakeneet, muut yhteistyössä OHR:n kanssa Toiminta tutustumista koulutuksiin, työpaikkoihin, tukiopetusta, vierailuja ja lomatehtäviä
Lukuvuoden tuloksia Ryhmässä mukana 19 oppilasta yksi muuttanut, kaksi lisäopetuksessa ja muut päässeet toiselle asteelle Opettajat innolla mukana; tukiopetusta saa Tuki auttanut keskiarvot nousseet, pääsymahdollisuudet kasvaneet (lukio, sähkö, logistiikka, auto…)
Lista oppilaista joilla tarvetta tehostettuun tukeen Lista lävitse erityisopettajan kanssa Lista lävitse OHR:n ja opettaja- kokouksissa Vertailutiedot opiskelusta 6.lk ja 8.lk Kaksi ryhmää erilaiset tarpeet Kohdennettu tuki tarpeen mukaan 9.Lk oppilaiden haastattelut Hatanpään koulun TUPO lv
Ryhmä 1 (Jousto) Yleisen tai tehostetun tuen tarpeen oppilaat Suunnitelmallista tukea yksittäisessä aineessa Tavoiteasettelu yhdessä oppilaan ja huoltajan kanssa Kelpo-tiimin edustaja paikalla Mahdollinen oppimissuunnitelma Lyhyt- tai pitkäkestoinen tuki
Ryhmä 2 (Lauttis) Tehostetun tai erityisen tuen tarpeen oppilaat Todettuja oppimisvaikeuksia useammassa aineessa Tavoiteasettelu yhdessä oppilaan ja huoltajan kanssa Kelpo-tiimin edustaja ja kuraattori paikalla Oppimissuunnitelma tai HOJKS:n päivitys Pitkäkestoinen tuki
Muut luokat Kahdeksasluokkalaiset: Erityinen huomio - päättyviin aineisiin (terveystieto ja historia) - valinnaisaineiden merkitykseen jatko- opintojen kannalta Kohdistetut toimenpiteet heikosti menestyville Seitsemäsluokkalaise t: - Tehostettu yhteistyö siirryttäessä alakoulusta yläkouluun - Luokkataitojen harjoitteleminen - Tuen tarjoaminen heti alkuvaiheessa
TUPOn toteutuminen lv aluksi mukana 28 oppilasta joko joustossa tai lauttis- ryhmässä. ryhmien kokoonpano vaihteli ja uusia tuli mukaan kehityskeskustelut, oppilaan oma arvio/aineenopettaja aineopettajat tarjosivat tukiopetusta marraskuusta -09 lähtien helmikuulle oli 126 vierailukäyntiä toisen asteen oppilaitoksissa, kiinnostus ja motivaatio pääsykokeisiin herää pääsykoevalmennus, kahden opon tuntijärjestelyt, sisällöllä ei merkitystä TÄRKEINTÄ: MINÄ OPIN JA KOULU TUKEE JA AUTTAA TÄRKEINTÄ: MINÄ OPIN JA KOULU TUKEE JA AUTTAA, jos sitä haluan!
TUPOn toteutuminen lv yhteishaussa 66% ikäluokasta haki ammatilliseen koulutukseen, yksi oppilas haki useampaan pääsykoelinjaan ja pääsykokeita yhteensä 64. tulokset tällä hetkellä sekä numeroin mitattavissa pääsykoetulokset olleet erittäin hyviä. …että laadullisia rohkeus, kiinnostus ja motivaatio opiskeluun sekä iloinen mieli Opettajakunnan yhteiseen hiileen puhaltaminen välittyy oppilaiden asenteisiin
Toiminta 8.-luokkalaiset: joulutodistusten läpikäynti OHR:ssa – erityinen huomio päättyviin aineisiin (terveystieto ja historia) historiassa viikolla 20 päättökoe kaikille 8-luokkalaisille jopo-info: kiinnostuneita hakijoita Hatanpäälle 21, ”jos ei jopoon niin sitten automaattisesti tupoon” - periaatteella haastattelut kaksi tukea tarvitsevaa ryhmää myös 8.-luokilla (jousto ja lauttis) terveystiedon ja historian opettajien arvioinnin yhteiset perusteet
TUPO tulokset kevät 2010 Pääsykoevalmennuksessa olleet pääsivät toivomalleen alalle Oppilaat innostuneita, ”koulun henki” Opettajien arvioinnin yhteiset kriteerit Arviointi- ja suunnittelulomakkeen käyttö henkilökohtaisen ohjauksen ja tuen välineenä
TUPO OHR – 9.-luokkien läpikäynti/tarkastelu OPOt ja erityisopettajat oppilaiden jatkosuunnitelmat ehdokkaat TUPO:een Uudistetun arviointi- ja suunnittelulomakkeen käyttö 9.lk oppilaiden opiskelun tukenaarviointi- ja suunnittelulomakkeen 36 oppilasta (>1/3 oppilaista) TUPO-suunnittelupäivä TUPO-vanhempainilta Huoltajatapaamiset syyskuun lopussa
JATKO Oppimissuunnitelmat mukaan voimakkaammin (tehostettu tuki) Opettajien kouluttaminen oppimissuunnitelmien laatimiseen (12.10.) Ohjauksellisen tuen korostaminen Kodin ja koulun yhteistyön lisääminen entisestään
Teesit Oppilaalle annetaan tehostettua tukea KUN hän on itse sitoutunut tekemään työtä saavuttaakseen tavoitteensa. Toisen asteen koulutukseen pääsemättömyys ei saa johtua siitä, että koulu ei ole suoriutunut omasta tehtävästään Oppilasta ja huoltajaa sitoutetaan toimintaan entistä voimakkaammin Tosissaan mutta ei vakavissaan
KIITOS! Kysymyksiä?? Merja Wahra, Arto Nieminen,