Hatanpään koulun tuettu perusopetus ja ohjaus (TUPO) 2008-2011 Arto Nieminen ja Merja Wahra.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajien joustava perusopetus
Advertisements

Nivelvaiheen tiedonsiirtokäytänteet ammatillisessa koulutuksessa
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
9.luokkalaisten yhteishaku 2013
Peruskoulun tuki ammatinvalinnassa
VANHEMPAINILTA 8 lk Ke
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
7 luokan vanhempainilta
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
PÄTKÄ MIKON KOULUPOLKUA NIVELVAIHEESSA – KUVITTEELLINEN ESIMERKKI PERUSKOULUSTA Sanna Multala
Yhteishaku Sähköisen yhteishaun ohjeistus.
MIKÄ ON TANDEM? Ammatillisia opintoja yläkoulun aikana Tekniikkaa ja teknologiaa Ensimmäisenä Suomessa peruskoulun & ammattioppilaitoksen opintoja yhdessä.
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
OPO-hanke Hankeseminaari
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
ESITYS 9. LUOKAN VANHEMPAINILTAAN
Peruskoulun päättöluokka, jatko-opinnot ja yhteishaku
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
Apua OPS:n tvt-tavoitteiden arviointiin Jari Harvio, Hämeenlinnan kaupunki Harri Jurvela, Tampereen kaupunki Esityksessä on Kahootilla toteutettu kilpailu.
 Nuorelle, jolla on  - vaara jäädä ilman päättötodistusta  - paljon poissaoloja  - ongelmia koulunkäynnissä tai alisuoriutuu  - tulevaisuuden suunnitelmat.
VANHEMPAINILTA 9.LK HUOLTAJILLE Lielahden koulu.
Kielivalintailta Etelä-Hervannan koulu. Valinnan paikat A1A2B1B P A K O L L I N E N V A P A A E H T O I N E N Perusopetus.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
NIVELVAIHE 2. LUOKALTA 3. LUOKALLE. 2. – 3. LUOKKA Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu.
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA. JOPO ON MAHDOLLISUUS ARVOSANAT YHTEISHAKUPISTEET OPISKELUPAIKKA.
Nivelvaihe yläkoulusta jatko-opintoihin Tuija Harakka, Milla-Miia Luosujärvi, Marja Asikainen ja Kirsti Linnoinen; päivitys Janne.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Helmikuu RANUAN YLÄKOULU NIVELVAIHE ALAKOULUSTA YLÄKOULUUN TAVOITTEENA: ”Onnistunut, yhteistyössä toteutettu siirtyminen alaluokilta yläluokille Maaliskuu.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Yhteishaku
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
YHTEISKOULUN OPPILAANOHJAUS Tavoite Yhteystiedot Kohderyhmä
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Joustava perusopetus eli JOPO
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
OPPILAANOHJAUS YLÄKOULUSSA
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Kelpo-hanke Amisto
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Kodin ja oppilaitoksen välinen yhteistyö
Pieksämäen kaupunki Hiekanpään koulu
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
9. luokan oppilaanohjaus
Alakoulusta yläkouluun
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
VANHEMPAINILTA 9.LK HUOLTAJILLE
Lukuvuosi Tilat Ops, tuntijako, sisällöt Työajat
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Tulevien 7. luokkien vanhempainilta Etelä-Hervannan koulu
Laaja-alainen arviointi
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Sähköisen yhteishaun ohjeistus
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
TURUN Lyseon koulun esittelyilta
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Esityksen transkriptio:

Hatanpään koulun tuettu perusopetus ja ohjaus (TUPO) Arto Nieminen ja Merja Wahra

Taustaa TUPO-toiminta alkoi Hatanpäällä syyskuussa 2008 Ammatillisen koulutuksen vetovoima, alle 7 keskiarvolla ei pääsykokeisiin Jopoon hakeneet, muut yhteistyössä OHR:n kanssa Toiminta tutustumista koulutuksiin, työpaikkoihin, tukiopetusta, vierailuja ja lomatehtäviä

Lukuvuoden tuloksia Ryhmässä mukana 19 oppilasta  yksi muuttanut, kaksi lisäopetuksessa ja muut päässeet toiselle asteelle Opettajat innolla mukana; tukiopetusta saa Tuki auttanut  keskiarvot nousseet, pääsymahdollisuudet kasvaneet (lukio, sähkö, logistiikka, auto…)

Lista oppilaista joilla tarvetta tehostettuun tukeen Lista lävitse erityisopettajan kanssa Lista lävitse OHR:n ja opettaja- kokouksissa Vertailutiedot opiskelusta 6.lk ja 8.lk Kaksi ryhmää erilaiset tarpeet Kohdennettu tuki tarpeen mukaan 9.Lk oppilaiden haastattelut Hatanpään koulun TUPO lv

Ryhmä 1 (Jousto) Yleisen tai tehostetun tuen tarpeen oppilaat Suunnitelmallista tukea yksittäisessä aineessa Tavoiteasettelu yhdessä oppilaan ja huoltajan kanssa Kelpo-tiimin edustaja paikalla Mahdollinen oppimissuunnitelma Lyhyt- tai pitkäkestoinen tuki

Ryhmä 2 (Lauttis) Tehostetun tai erityisen tuen tarpeen oppilaat Todettuja oppimisvaikeuksia useammassa aineessa Tavoiteasettelu yhdessä oppilaan ja huoltajan kanssa Kelpo-tiimin edustaja ja kuraattori paikalla Oppimissuunnitelma tai HOJKS:n päivitys Pitkäkestoinen tuki

Muut luokat Kahdeksasluokkalaiset: Erityinen huomio - päättyviin aineisiin (terveystieto ja historia) - valinnaisaineiden merkitykseen jatko- opintojen kannalta Kohdistetut toimenpiteet heikosti menestyville Seitsemäsluokkalaise t: - Tehostettu yhteistyö siirryttäessä alakoulusta yläkouluun - Luokkataitojen harjoitteleminen - Tuen tarjoaminen heti alkuvaiheessa

TUPOn toteutuminen lv aluksi mukana 28 oppilasta joko joustossa tai lauttis- ryhmässä. ryhmien kokoonpano vaihteli ja uusia tuli mukaan kehityskeskustelut, oppilaan oma arvio/aineenopettaja  aineopettajat tarjosivat tukiopetusta marraskuusta -09 lähtien helmikuulle oli 126 vierailukäyntiä toisen asteen oppilaitoksissa, kiinnostus ja motivaatio pääsykokeisiin herää pääsykoevalmennus, kahden opon tuntijärjestelyt, sisällöllä ei merkitystä TÄRKEINTÄ: MINÄ OPIN JA KOULU TUKEE JA AUTTAA TÄRKEINTÄ: MINÄ OPIN JA KOULU TUKEE JA AUTTAA, jos sitä haluan!

TUPOn toteutuminen lv yhteishaussa 66% ikäluokasta haki ammatilliseen koulutukseen, yksi oppilas haki useampaan pääsykoelinjaan ja pääsykokeita yhteensä 64. tulokset tällä hetkellä sekä numeroin mitattavissa  pääsykoetulokset olleet erittäin hyviä. …että laadullisia  rohkeus, kiinnostus ja motivaatio opiskeluun sekä iloinen mieli Opettajakunnan yhteiseen hiileen puhaltaminen välittyy oppilaiden asenteisiin

Toiminta 8.-luokkalaiset: joulutodistusten läpikäynti OHR:ssa – erityinen huomio päättyviin aineisiin (terveystieto ja historia) historiassa viikolla 20 päättökoe kaikille 8-luokkalaisille jopo-info: kiinnostuneita hakijoita Hatanpäälle 21, ”jos ei jopoon niin sitten automaattisesti tupoon” - periaatteella haastattelut kaksi tukea tarvitsevaa ryhmää myös 8.-luokilla (jousto ja lauttis) terveystiedon ja historian opettajien arvioinnin yhteiset perusteet

TUPO tulokset kevät 2010 Pääsykoevalmennuksessa olleet pääsivät toivomalleen alalle Oppilaat innostuneita, ”koulun henki” Opettajien arvioinnin yhteiset kriteerit Arviointi- ja suunnittelulomakkeen käyttö henkilökohtaisen ohjauksen ja tuen välineenä

TUPO OHR – 9.-luokkien läpikäynti/tarkastelu OPOt ja erityisopettajat oppilaiden jatkosuunnitelmat  ehdokkaat TUPO:een Uudistetun arviointi- ja suunnittelulomakkeen käyttö 9.lk oppilaiden opiskelun tukenaarviointi- ja suunnittelulomakkeen 36 oppilasta (>1/3 oppilaista) TUPO-suunnittelupäivä TUPO-vanhempainilta Huoltajatapaamiset syyskuun lopussa

JATKO Oppimissuunnitelmat mukaan voimakkaammin (tehostettu tuki) Opettajien kouluttaminen oppimissuunnitelmien laatimiseen (12.10.) Ohjauksellisen tuen korostaminen Kodin ja koulun yhteistyön lisääminen entisestään

Teesit Oppilaalle annetaan tehostettua tukea KUN hän on itse sitoutunut tekemään työtä saavuttaakseen tavoitteensa. Toisen asteen koulutukseen pääsemättömyys ei saa johtua siitä, että koulu ei ole suoriutunut omasta tehtävästään Oppilasta ja huoltajaa sitoutetaan toimintaan entistä voimakkaammin Tosissaan mutta ei vakavissaan

KIITOS! Kysymyksiä?? Merja Wahra, Arto Nieminen,