Avoimen tiedon ohjelma 2013-2015 Anne Kauhanen-Simanainen 9.12.2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Datan vapauttaminen Avaruusstrategian julkistus Tutkimusjohtaja Laura Höijer / YM & Yksikönpäällikkö Yrjö Sucksdorff / SYKE.
Advertisements

Avoin data Avoimuutta ja innovaatioita Jyrki Kasvi TIEKEn Avoimen datan foorumi.
Avoimen tiedon ohjelma
Tutkimusaineistot ja aineistopolitiikka Tutkimuksen infrastruktuurien tiekartan aloitusseminaari Juha Haataja
Helsinki Region Infoshare Julkiset tietovarannot avoimeksi dataksi Projektipäällikkö Ville Meloni & Pekka Vuori Forum Virium Helsinki & Helsingin kaupungin.
Avoin tieto – keskusteluteemoja Mitä avoin tieto julkishallinnossa tarkoittaa? Mitä siihen sisältyy? Mitä esteitä on tiedon avoimuudelle? Missä kulkevat.
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
DM Copyright © Tekes PROOMU Päätösseminaari Avaus, Martti af Heurlin, Tekes # Muotoilu – PROOMU –
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
INSPIRE-direktiivin suhde PSI-direktiiviin Tampere Tuire Taina, maa- ja metsätalousministeriö.
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan strategia 2020 Työryhmä 3: Tiedon toisisijainen käyttö Pj. Sinikka Salo, Oulun kaupunki.
Hallinnon tietovarannot ja niiden avaaminen Anne Kauhanen-Simanainen
Avoimen tiedon ohjelman tilannekatsaus Anne Kauhanen-Simanainen
Tiedon saatavuuden edistäminen – avoimuutta ja arkkitehtuuria Juha Haataja
Avoimen tiedon ohjelma (LUONNOS) ”Julkisen tiedon hyödyntämistä edistetään avaamalla julkisin varoin tuotettuja tietovarantoja kansalaisten ja.
Suomen Avoimen hallinnon toimintaohjelma Vuonna 2011 käynnistetty kansainvälinen hallinnon kehittämisen kumppanuushanke avoimuus, tehokkuus,
Avoimen tiedon ohjelman tavoitteet ja toiminnan kohteet keväälle 2015.
JHS 179 Liite X: KA-kuvaukset Luonnosversio 0.21 keskustelutilaisuutta varten
Avoimen tiedon ohjelma Tavoitteet, lähtökohdat ja eteneminen Ohjausryhmä
Innovatiiviset julkiset hankinnat – yritysten mahdollisuudet uuteen liiketoimintaan Tuomas Lehtinen HSY Älykäs Vesi
Avoimen tiedon ohjelma Anne Kauhanen-Simanainen LUONNOS.
Helsingin ja seudun menestys – entä riskit? Helsinki Region Infoshare Asta Manninen Avoimen tiedon ohjelma Avoin data ja avoin tieto.
Julkiset tietoaineistot hyötykäyttöön 4VOITTO. I) Ongelman asettelu –Miten käyttäjäryhmien motiivit ja tarpeet saadaan tyydytettyä julkisen datan avulla?
JulkICT Lab ja Dataportaali Avoin data ja palvelukokeilut Pelvelukehityksen ekosysteemi julkisessa hallinnossa Mikael Vakkari – JulkICT/YRO.
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Tavoitteet ja tehtävät Anne Kauhanen-Simanainen
Helsinki Region Infoshare -palvelu Kokemuksia ja suunnitelmia JHS 189 Avoimen tietoaineiston käyttölupa -seminaari Projektipäällikkö Tanja Lahti.
Avoimen tiedon ohjelman tilannekatsaus. 2 Kiinteistötietovaranto Yritys- ja yhteisö- tietovaranto Maastotietovaranto Ajoneuvo- tietovaranto Tie- ja katu-
Palvelujen käyttäjät Tiedon tuottajat 1 ”Yhteentoimivuus- palvelut ” Yhteentoimivuuspalvelujen käyttö Kansallinen avoimen datan portaali Julkishallinnon.
Avoimesta datasta tiedon innovatiiviseen hyödyntämiseen - Avoimen tiedon ohjelma Anne Kauhanen-Simanainen Julkisen hallinnon tietohallinnon.
AVOIMEN DATAN KÄYTTÖ JA HYÖDYNTÄMINEN KOULUTUSTILASTOINNISSA
Avoimen tiedon ohjelma Mikael Vakkari, neuvotteleva virkamies Valtiovarainministeriö / JulkICT-toiminto.
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Avointen aineistojen julkaisualusta AVAA © 2016 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen.
Avoimen tiedon ohjelman viestintäsuunnitelma. Viestinnän periaatteet  Toimintasuunnitelmasta nostetaan tärkeimmät viestintää vaativat toimenpiteet viestintäsuunnitelmaan.
JulkICTLab Projektipäällikkö Kirsi Pispa, CSC. JulkICTLab lyhyesti JulkICTLab on avoimeen dataan perustuvien palvelujen kehittämisympäristö Osa VM:n julkisen.
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja Tilaisuuden ohjelma 13.00Avaus ja Juhtan esittely, yksikönpäällikkö, lainsäädäntöneuvos Sami Kivivasara,
KARTOITA JA SELVITÄ Työ tehdään osana kokonais- ja tietoarkkitehtuurityötä Määritä avaamisprosessin vastuut tarvittavan asiantuntemuksen ja osaamisen mukaan.
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö 1 Julkisen hallinnon tietopolitiikan kohteita ja yhteentoimivuuden tasot (EIF)
Avoimen tiedon ohjelman viestintä. Pääviestit  Ohjelman pääfokuksena on tietovarantojen avaaminen  Kansalaisyhteisöt voivat rakentaa palveluja kansalaisille,
Tietoarkkitehtuuriryhmän tilannekatsaus Anne Kauhanen-Simanainen
© SUOMEN AKATEMIA 2 Avoin tiede Suomen Akatemian hakuohjeissa Avoimen tieteen huomiointi tutkimuksen suunnittelussa tiedeasiantuntija Jyrki Hakapää
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Avoin data, TK ja virallinen tilasto
Ennen ohjelmaa Ohjelma Ohjelman jälkeen
Avoimen tiedon toimintalinjaukset vuoteen 2020
Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri – versio 2.0
Kansallinen avoimen datan palvelu
Mitä on avoin data ja kuinka kartoittajat voivat hyödyntää sitä?
Tietopolitiikan rakentaminen
Palvelut ja tiedot käytössä Yhteenveto
Avoin tiede tutkijoille
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
Yhteentoimivuuspalvelujen käyttö
Avoimen tiedon tavoitteet
Avoin tiede ja tutkimus - viitearkkitehtuuri
Mitä avoimuus on?.
Avoimen tiedon ohjelman tavoitteet ja toiminnan kohteet keväälle 2015
Avoimen tiedon julkaisuprosessi ja lisensointi
Tietovarantojen kartoittamisen periaatteet
Avoimen tiedon ohjelma > Avoindata
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Avoimen tiedon ohjelma Tilannekatsaus ja suunnitelma 2014
Kestävää kasvua ja työtä – Suomen rakennerahasto-ohjelma
Avoimen tiedon palvelukokonaisuus
Elinkeinopolitiikalla kasvua
Tiedon maksuttomuus ja avoin data
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.
Esityksen transkriptio:

Avoimen tiedon ohjelma Anne Kauhanen-Simanainen

Tietojen avaamisen kehitysvaiheita  Oikeus tietoon: pohjoismainen julkisuusperiaate1700- luvulta  Suomi-Ruotsi sai maailman ensimmäisen julkisuuslain v : sanan- ja painovapaus, poliittisen sensuurin poisto, asiakirjojen saatavuus >  Suomen julkisuuslainsäädäntö v. 1999: avoimuuden periaate, tiedot julkisia, ellei lainsäädännön rajoituksia  Viranomaisten aktiivinen tiedottamisvelvollisuus  Avoin data – tietojen uudelleen käyttö  PSI-direktiivi 2003: julkisen sektorin tiedon uudelleen käytön helpottaminen  PSI-direktiivin uudistus 2013, perusperiaate: kaikki julkinen tieto on uudelleen käytettävissä kaupallisiin ja ei-kaupallisiin tarkoituksiin  Kansallisen avoimen tiedon politiikan kehittäminen v Antti Chydenius (

Hallitusohjelman kärkihanke  Julkisen tiedon hyödyntämistä edistetään avaamalla julkisin varoin tuotettuja tietovarantoja kansalaisten ja yritysten käyttöön. Näin avataan markkinoita uusille palveluille ja liiketoimintamahdollisuuksille. (Hallitusohjelman strateginen toimeenpanosuunnitelma: Strateginen painopistealue II: Kestävän talouskasvun, työllisyyden ja kilpailukyvyn vahvistaminen ) 3

4 Julkishallinnon tietovarantojen avaamisen linjauksia  Valtioneuvoston periaatepäätös  Hallitusohjelma  VN periaatepäätös , vastuuministeriöt VM, TEM, LVM, OKM  EU:n avoimen datan strategia  EU:n PSI (Public Sector Information) direktiivi ja sen muutos 2013 ja Inspire- direktiivi  Open Government Partnership – Avoimen hallinnon kumppanuushanke  Julkisen hallinnon ICT –strategia  Tietoluovutusten periaatteet ja käytännöt –raportin ehdotukset 2012  Kehysvalmistelu ja  ICT2015 –työryhmän ehdotukset  Eduskunnan tulevaisuusvaliokunta: Suomen sata uutta mahdollisuutta 2013  Rakennepoliittinen ohjelma 2013: Julkisten tietovarantojen avaamista jatketaan  Taustalla myös  Open Government Data (OGD) ja Linked Open Data – globaali kehitys  Big Data, julkishallinto katalysaattorina

5 Kiinteistötietovaranto Yritys- ja yhteisö- tietovaranto Maastotietovaranto Ajoneuvo- tietovaranto Tie- ja katu- verkkotietovaranto Muut paikkatietovarannot Ennakoinnin tietovaranto Seurannan ja valvonnan tietovaranto Toiminta- ympäristö- tietovaranto Tilastotietovaranto Säädöstietovaranto Julkishallinnon hanketietovaranto Julkishallinnon organisaatiot tietovarantona Toimipaikkatietovaranto EU-tietoaineistojen tietovaranto Löytyvyys / saatavuus / käytettävyys Maksuttomuus/ maksullisuus Tietoturvallisuus/ tietosuoja Julkisuus/ salassapito / käyttöoikeudet Julkisten hankintojen tietovaranto Tapahtumatietovaranto Päätös- tietovaranto Vaikuttavuuden arvioinnin tietovaranto Tilannekuvan tietovaranto Rakennus- ja huoneisto- tietovaranto Palvelukuvausten tietovaranto Palvelunjärjestäjien ja - tuottajien tietovaranto Tietojärjestelmiä koskevat tietovarannot Uutistietovaranto Metatietovarannot Julkishallinnon datakatalogit Luonnonvara- ja ympäristötietovaranto Yhteiskunnan tilaa kuvaava tietovaranto Säätietovaranto Rakennetun ympäristön ja asumisen tietovarannot Sopimustietovaranto Arvo-osuus- järjestelmän tietovaranto Tuonti- ja vienti- tietovaranto Verotustietovaranto Vakuutustietovaranto Maaseutuelin- keinohallinnon tietovaranto Työvoimatietovaranto Potilastietovaranto Eläketietovaranto Etuustietovarannot Talous-, tulos- ja henkilöstötietovaranto Terveydenhuollon tietovaranto Sosiaalihuollon tietovaranto Kulttuurisisältöjen tietovaranto Tutkimusaineistojen tietovaranto Tutkimustietovaranto Oppimateriaalien tietovaranto Kansallinen osaa- misen pääoman tietovaranto Puolustusvoimien tietovarannot Tuomioistuinten tietovarannot Rikosrekisteri tietovarantona Tietoturva- ohjeistukset tietovarantona Rikollisuuden torjunnan tietovarannot Liikenne- tietovaranto Oikeusratkaisujen tietovaranto Henkilötietovaranto Kansainvälisen osallistumisen tietovaranto Ammattihenkilöitä koskevat tietovarannot Toimilupia koskevat tietovarannot Kuulemisen tietovaranto 5

Merkittäviä aineistoja avattu, uusia avautuu Esimerkkejä avatusta datasta:  V Ympäristöhallinnon tietovarannot  v Maanmittauslaitoksen maastotiedot.  v esimerkiksi Tilastokeskus, Verohallinto (yhteisöverotiedot), Puolustusvoimat (sota-ajan kuva- aineisto), Metla, Museovirasto, Valtion taidemuseoiden kokoelmatiedot.  v alkaen Ilmatieteen laitoksen sää-, ilmasto-, ja meridata sekä ilmastomallit. Avattujen tietoaineistojen käyttäjämäärät ovat kasvaneet huomattavasti. 6 pp.kk.vvvv

7 Data on avointa, kun se on uudelleenkäytettävissä 1.laillisesti (lainsäädäntö, käyttöehdot)  Data on avoimesti lisensoitu eli sen käyttöä ei rajoiteta käyttäjäryhmän tai käyttötarkoituksen mukaan. 2.teknisesti (teknologia)  Riittävän rakenteellisessa muodossa (koneluettava) ja avoimessa tiedosto- formaatissa oleva data on ladatta- vissa ilman rekisteröitymistä. 3.maksutta (talous)  Datan käytöstä ei peritä maksua. (Lähde: Avoimen datan foorumi 2012) l

8 Miksi avata julkisia tietovarantoja? Se on kansantaloudellisesti järkevää  Palvelujen raaka-ainetta, tuotekehityksen ja uuden liiketoiminnan mahdollisuuksia, sitä kautta uusia työpaikkoja ja innovatiivisempia palveluja Se vahvistaa yhteiskunnan läpinäkyvyyttä ja demokratiaa  Lisää viranomaistoiminnan läpinäkyvyyttä  Kansalaisvaikuttamisen ja tiedonsaannin uusia mahdollisuuksia Se tehostaa hallintoa  Parantaa hallinnon sisäistä tehokkuutta, tuottavuutta ja vaikuttavuutta sekä tietovarantojen näkyvyyttä. Luovutaan päällekkäisestä tietojen keruusta ja tuotannosta. Laajempi tietojen käyttö ja käyttäjäpalaute laadun parantajana. Se monipuolistaa koulutuksen ja tutkimuksen aineistoja

Kansalaisten elämää helpottavia palveluja  Duunitori.fi:n avulla työhakija voi vertailla tarjolla olevien työpaikkojen työmatkoja  Kierrätys – paikkatietosovellus (iPhone+Ipad), joka näyttää lähimmät kierrätyspisteet jätelajeittain koko Suomen alueelta + näyttää reitin kullekin kierrätyspisteelle  Pääkaupunkiseudun Palvelukartan REST – rajapinta  ParkkiNappi, (nyk. ParkMan ) hyödyntää kuntien avaamaa tietoa pysäköintimaksu- vyöhykkeiden sijainnista. Pysäköintihintojen vertailu, maksu yhdellä kosketuksella, muistaa auton sijainnin ja opastaa omistajan sen luo. 9

Elämää helpottavia palveluja  Blindsquare puhuu lähimmän ravintolanhttp://blindsquare.com/  Palkittu sovellus auttaa näkövammaisia suunnistamaan kaupunkiympäristössä ääniopastuksen avulla. Pääkaupunkiseudulla liikuttaessa Blindsquare hyödyntää pääkaupunkiseudun palvelukartan tietokantaa (pääkaupunkiseudun kuntien palvelupistettä). Visuaalisia ratkaisuja, ks. vuoden 2014 Apps4Finland –palkitut  Esim. Storm Wind veneilysimulaattori 10 pp.kk.vvvv

Arvon luonti avoimen datan ja tiedon pohjalta (OECD 2013)  Parantaa hallinnon vastuullisuutta, läpinäkyvyyttä, vastaanottavaisuutta ja demokraattista kontrollia  Edistää kansalaisten voimaannuttamista, osallistumista ja sitoutumista  Kehittää uudenlaisia tiedon analysoinnin, tuottamisen ja kommunikoinnin virkamiestaitoja  Vahvistaa hallinnon palveluiden innovatiivisuutta, tehokkuutta ja vaikuttavuutta  Luo taloudellisia mahdollisuuksia yhteiskunnalle  Avatuilla tietoaineistoilla saadaan lisäarvoa avoimen tieteen ja opetuksen kautta 11 pp.kk.vvvv

Vaikutusarvioinnit samansuuntaisia  Käytettävissä olevat selvitykset ja tutkimukset viittaavat siihen, että edistämällä tietovarantojen tehokasta käyttöä laajasti yhteiskunnassa, voidaan saada merkittäviä taloudellisia ja yhteiskunnallisia hyötyjä.  Varovaisestikin arvioiden ne ovat suuremmat kuin ne myyntitulot, jotka viranomaiset jatkossa menettäisivät. 12

13 Julkishallinnon tietovarantojen avaaminen Salassa pidettävät Tietoja, joissa on lainsäädäntöön perustuvia käyttö- rajoituksia Avoin data -koneluettavissa -uudelleen käytettävissä Tietoja, joissa ei ole lainsäädäntöön perustuvia käyttörajoituksia Avoin yhdistetty data Avattavissa olevat julkiset tietovarannot ?

Avoimen tiedon ohjelma  Vauhditetaan julkisen hallinnon tiedon avaamista ja käytön lisäämistä. Puretaan tiedon käytön esteitä ja luodaan kannustimia ja edellytyksiä tiedon avaamiselle sekä sisältöjen ja palvelujen kehittämiselle.  Osana ohjelmaa toteutetaan tietovarantojen löytämistä ja hyödyntämistä helpottava dataportaali ja avoimeen dataan perustuvien palvelujen kehittämisympäristö.  Valtiovarainministeriö asettanut ohjausryhmän sekä koordinointi- ja valmisteluryhmän  Muodostetaan yhteistyöverkosto. Ministeriöt omilla toimialoillaan kokoavia solmuja.  Ohjelma kokoaa ja koordinoi toimenpiteitä, jotka vastuutetaan ja aikataulutetaan organisaatioille ja tehtäväkohtaisille ryhmille. 14

15 Avoimen tiedon ohjelma Tietovarantojen avaamisen Periaatteet ja kriteerit, lainsäädäntö, taloussuunnittelu, ohjeistus Datan käytön edistäminen Tietovarantojen avaamisen prosessi virastoissa Datan avaamista, löytämistä ja käyttämistä tukevat rakenteet, palvelut ja käytännöt Koulutus, osaamisen edistäminen Tutkimus, kehitys ja innovaatiotoiminta Vaikutusten seuranta ja arviointi Avoimen tiedon ohjelman yhteistyöalueita Tavoitteet: Julkishallinnon tuottamat julkiset tiedot ovat hyödynnettävissä käyttökelpoisessa ja koneluettavassa muodossa taloudellisesti ja turvallisesti, ottaen huomioon yksityisyyden suoja ja muut lainsäädäntöön perustuvat rajoitukset. Keskeisimmät julkisen hallinnon tietovarannot ovat avoimesti saatavilla verkossa ja niitä käytetään laajasti ja monipuolisesti. Puretaan tiedon käytön esteitä ja luodaan kannustimia tiedon avaamiselle sekä palvelujen kehittäjäverkostojen ja ekosysteemien työlle. Tehtävä: koordinoidaan ja vauhditetaan julkisen hallinnon tiedon avaamiseen ja käytön lisäämiseen tähtääviä toimenpiteitä.

Tietovarantojen avaamista jatketaan Valtiontalouden kehyspäätös  Suomessa tietovarantojen avaaminen lähti liikkeelle v maastotiedoista ja jatkui sää-, ilmasto- ja meridatan sekä ilmastomallien avaamisella vuoden 2013 alussa.  Kehyskaudella tietovarantojen avaamista jatketaan tilastoaineistoilla, yritystiedoilla, liikenne- ja viestintädatalla sekä lentokenttähavainnoilla. Jutta Urpilaisen talousarvioehdotus vuodelle 2014  Joukkoliikenteen reitti- ja aikataulutiedot sekä liikenneverkkotiedot, sää- ja tutkatiedot sekä lentokenttähavainnot maksuttomiksi  Julkisten tietovarantojen avaamiseen yht. n. 6 milj. euron määrärahalisäys vuodelle pp.kk.vvvv

Tietovarantojen hallittu avaaminen  Tietovarantokartoitukset osana julkisessa hallinnossa tehtävää tietoarkkitehtuurityötä  Virastoja kannustetaan avaamaan julkisia tietovarantojaan budjettinsa puitteissa  Uusien kehyspäätöstä vaativien tietovarantojen avaaminen käsitellään osana valtion kehys- ja talousarviomenettelyä

Avoimen tiedon välittäjät Avoimen tiedon käyttäjät Avoimen tiedon hyödyntäjät (lisäarvopalvelujen tuottajat) Avoimen tiedon tuottajat Julkishallinnon avoin data 18 Kansallinen avoimen datan portaali EU:n dataportaali Avoimen tiedon palvelukokonaisuus Yhteisöjen avoin data Yritysten avoin data... avoin data YhteisötKansalaisetYritykset Palvelun kehittäjät Tiedon aggregaattorit Tiedon tulkitsijat Tiedon jalostajat... Alueelliset dataportaalit TreHkiOulu... Aihekohtaiset dataportaalit Lii- kenne Paikka- tieto... TutkijatViranomaiset Sovellusten kehittäjät Yhteiskunnan läpinäkyvyys ja demokratia Markkinat ja innovaatiot Hallinnon sisäisen tehokkuus

19 Tietovarantojen hallittu avaaminen Datan avaaminen Kokonaisarkkitehtuuri Strategia Lainsäädäntö Käytännön toimenpiteet Julkisuus Tietosuoja Yksityisyyden suoja Tekijänoikeudet Tietoturvallisuus Tavoitteet Etenemisvaiheet Vaikuttavuuden arviointi Yhteentoimivuus, tietovarannot, tietoarkkitehtuuri

Toimenpiteiden kohteet  Lainsäädännön tarkastelu  Tietovarantojen hallittu avaaminen  Rakenteet ja yhteiset palvelut  Yhteiset käytännöt  Demokratia- ja kansalaisnäkökulman vahvistaminen  Kyky hyödyntää tietoa  Yhteistyö ja toimintatavat  Vaikutusten arviointi ja seuranta

Yhteiset käytännöt  JHS Avointen tietoaineistojen käyttölupa on palautekierroksella  Tietovarantojen metatietomalli, dataportaalin suunnittelun yhteydessä, kansainvälinen yhteistyö  Avointen tietoaineistojen viitearkkitehtuuri

Demokratia- ja kansalaisnäkökulman vahvistaminen  Yhteistyö avoimen tiedon ohjelman ja avoimen hallinnon hankkeen (OGP) kesken: avoimen tiedon ohjelma edistää avoimen hallinnon hankkeen ehdotuksia, jotka koskeva avointa tietoa

23 Avoimen tiedon ohjelman organisoint i ICT-2015 toimeenpanon seurantaryhmä HALKE JUHTA Valmistelu- ja koordinointityöryhmä Yhteistyöverkosto Yhteistyöohjelma 1 Esim. Avoimen hallinnon hanke Asiantuntijaryhmä : Esim. Avointen tietoaineistojen käyttölupa Projekti Asiantuntija- ryhmä JulkICT-Labs Palvelumuotoilu paja Dataportaali- projekti Projekti Asiantuntija- Ryhmä Virastot ja laitokset Kunnat Kehittäjäyhteisöt Yritykset Tutkijayhteisöt Yliopistot, oppilaitokset Ohjausryhmä Kansalaisryhmät Intressiryhmät

Avoimen tiedon ohjelma toteutetaan verkostomaisena yhteistyönä  Vastuuministeriöt VM, OKM, LVM, TEM  Kaikki ministeriöt omilla toimialoillaan  Valtion virastot ja laitokset  Kunnat, Helsinki Region Infoshare HRI  Yliopistot ja tutkimuslaitokset, koulutuslaitokset  Kehittäjäyritykset ja –yhteisöt  Kansalaisyhteisöt  Tutkijayhteisöt 24

Avoin yhteistyö  Vuorovaikutus hallinnon, kolmannen sektorin, tutkijoiden ja yritysten kesken  Julkishallinto mm. mukana Suomen Verkkodemokratiaseuran ja Forum Viriumin järjestämän Apps4Finland eli avoimen datan innovaatiokilpailun toteutuksessa ja Aalto- yliopiston Linked Data Finland –hankkeessa  Suomella mahdollisuus päästä kehityksen kärkeen avoimen tiedon hyödyntämisen yhteistyössä

Yhteistyö ja vuorovaikutus avointa tietoa edistävien ohjelmien ja hankkeiden kesken 26 Julkisen hallinnon ICT-strategia/VM: Avoin tieto ja tiedon yhteiskäyttö Avoimen tiedon ohjelma: Tietovarantojen avaaminen ja saatavuus Kitkaton Suomi ICT 2015 –raportin ehdotukset/ Seurantaryhmä Osaaminen, tutkimus, koulutus, tietoinfrastruktuurit Avoimen tiedon instrumentit AVOIN/OKM Tutkimustiedon infrastruktuuri/OKM Tutkimus- ja innovaatiopolitiikan toimintaohjelma TINTO/ OKM ja TEM Avoimet kehittämisympäristöt ja älystrategiat KIDE LVM Tutkimus, kehitys ja innovaatiot, TEM ja Tekes: Suomen Akatemia Avoin hallinto (OGP): Avoin toiminta, selkeä kieli, avoin tieto, hallinto mahdollistajana VM Alueiden ja kuntien ohjelmat ja hankkeet Tutkimustulosten ja aineistojen avaaminen Avoin tiede Päätöstietojen avaaminen Toimintamallit Rahoitus- instrumentit Kuntatieto Koulutus ja oppiminen

27 Vaikutusten, tulosten ja riskien seurannan ja arvioinnin kehittäminen Tulokset Talous Tiedot Julkishallinnon toiminta Yhteiskunta Kustannukset virastoille Vaikutukset yritystoimintaan Vaikutukset työpaikkoihin Uudet palvelut Yhteiskunnallinen keskustelu Kansalaisten osallistuminen Päätöksenteon tietopohja Vaikutukset toimintaan Vaikutukset henkilöstöön Vaikutukset päällekkäisyyksiin Avatut tietovarannot (laajuus ja sisältö) Käyttömäärät Tietojen laatu

Avoimen tiedon ohjelma Kansallinen dataportaali 02/2014 (JulkiCTLab 12/2014) EU:n PSI (Public Sector Information) –direktiiviuudistuksen implementointi mennessä Tietovarantojen systemaattinen avaaminen tarpeiden, linjausten ja valtiontalouden kehysten mukaisesti JHS Avointen tietoaineistojen käyttölupa 03/2014 Vaikutusten, hyötyjen ja riskien arviointimalli, tutkimushanke 12/2014 Avointen tietoaineistojen viitearkkitehtuuri 06/2014 Demokratianäkökulmaa vahvistavat toimenpiteet, OGP – Yhteistyö avoimen hallinnon kumppanuushankkeen kanssa Avoimen tiedon yhteistyö, avoimen datan ekosysteemi, koulutus, viestintäjatkuvasti Tietovarannot saataville Yhtenäiset käyttöehdot Yhteentoimivat käytännöt Vaikutusten arviointi § €

29 Suomi on aina selvinnyt tiedon avulla Uusi selviämistarina tiedon hyödyntämisestä ja yhteistyöstä? Kalevalasta lukutaitoon, 1800-luku Sodista jälleen- rakentamiseen 1950 Lamasta ylös 2000 Lukutaito 1900

Tietoa avoimen tiedon ohjelmasta http: hare.vn.fi