Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 JAO Dialoog. Hankkeen tavoitteet  Jämsän ammattiopiston tavoitteena on luoda vaihtoehtoinen pajatyylinen oppimisympäristö,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
Advertisements

Jyväskylän kaupungin viestintä Vammaispalveluiden asiakasraati Emmi Hyvönen viestintäpäällikkö, perusturvapalvelut.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Jukka Vehviläinen, DiaLoog Tieto nuorten palveluiden tukena Nuorten elinolot -seminaari Forssa.
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
NITOJA – Nivelvaihe, toiminta ja jatko työelämään – Projektityöntekijät: Marja Riitta Lygdman, projektipäällikkö, p Päivi.
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
HOPSY-hanke/tavoitteet
KOULUTUSTAKUU.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Opiskelijatyöpäivien ja rahoituksen seuranta aikuiskoulutuksessa
OSAKE-HANKE Piia Palmroth Jyväskylä
Kirkkonummen info LSM Kirkkonummen kooste 2009 – 10/2012 sisältäen ammatilliset pajat sekä etsivän nuorisotyön  Omnia toiminta-alueella.
Liikuntapalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteetMittaritAikatauluVastuu- henkilö 1. KKI Saada vähän liikuntaa harrastavat aktivoitua liikunnan pariin.
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
KSAON ORGANISAATIOUUDISTUS 2010
Polkuja läpäisyn tehostamiseen- tavoitteista näkyviksi teoiksi KOKKOLASSA Sedu Seinäjoki ammattistartti.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Opetus- ja koulutuspalveluiden tavoitetila
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
JATKAJAKOULU Jatkajakoulun laadun arviointi. JATKAJAKOULU Kriteeristö ja laadun arviointi 1. arvioinnin kohteena ovat Jatkajakoulun käyneet opiskelijat.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi
Laajennettu työssäoppiminen Hannu Haapalainen. Hankkeen koordinoija: Koulutuskeskus Salpaus / Maarit Kuosa Osatoteuttaja: Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Nuorisopalveluiden tavoitetila
Yritysviestintä, hankeviestintä, projektiviestintä
KOLVI OY – Keuda, Omia, Luksia ja Varia, innovoiva ohjausyhteistyö Kolvi OY Keudan, Omnian, Luksian ja Varian innovoiva ohjausyhteistyö.
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Kirjastopalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteet MittaritAikatauluVastuu- henkilö 1.Päivitetään keskeiset palveluketjut 2.Palveluketjut toimivat osana.
HANKETOIMINTA Työkyky-hanke OKM Työkykypassin koordinointi Arjen arkki ESR / OPH Paremmat arjentaidot -koordinaatiohanke -> menetelmäpankki -> menetelmätori.
AMK VALMA -KOKONAISUUS Opintojen toteutusten laatiminen Yhteiset opinnotAlakohtaiset opinnot Toimintojen organisointi Tiedotus, markkinointi Opiskelijavalinta.
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Keudan oppilaskuntien koulutus Keudan ohjeita oppilaskunnassa toimimisesta Erja Kärnä opiskelija-asioiden päällikkö.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Verkostot yritysyhteistyössä
Marika Berg - Jaana Virtanen
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVIEN OPISKELIJOIDEN YKSILÖLLISTEN OPINTOPOLKUJEN TUKEMINEN YLEISISSÄ AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA Opetus- ja kulttuuriministeriön.
Siirtymät sujuviksi- hanke SISU PKKY, OSAO, WinNova ja SEDU yhteishanke Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelma.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Kpedu Dialoog. Hankkeen tavoitteet Kpedun osuus  Hyödynnetään aloittaville opiskelijoille suunnattua tulokyselyä läpäisyn.
Harjoittelukoulujen ja Opeko Oy:n yhteistyö. Agraarin perinteen kasvatuksen saaneet opettajat opettavat teollisissa rakenteissa postmoderneja nuoria jälkiteollisille.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Sedussa Dialoog.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 NMI Dialoog. Hankkeen tavoitteet  Tunnistaa opinnoissaan hitaasti etenevät ja keskeyttämisvaarassa olevat opiskelijat.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Sedussa Dialoog.
TOIMENKUVAKARTTA / SEURAN JOHTO. TOIMENKUVAN SISÄLTÖ / SEURAN JOHTO PJ:  Johtokunnan kokoon kutsuminen ja seuran toiminnan johtaminen  Seuran toiminnan.
1 PROSESSIN OMISTAJA Tutkimusjohtaja PROSESSIKUVAUKSEN HYVÄKSYJÄ Johtoryhmä PRSESSIKUVAUS LUOTU JA PÄIVITETTY Kesäkuu – lokakuu 2008 PROSESSIKUVAUS HYVÄKSYTTY.
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Opiskelijahuollon hyvät käytännöt Koulutuskeskus Sedussa
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Dialoog
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 JAO
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
MITÄ OPPILAANOHJAUS ON?
Savonia-ammattikorkeakoulu
Sataedun osuuden väliraportointi
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Väliaikaisten koulureittien turvallisuus Hanke-esittely
Työelämäedustajien koulutus- ja yhteistyöpäivä Tanhuvaarassa
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Kohtaamotoiminta 2. aste
Esityksen transkriptio:

Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 JAO Dialoog

Hankkeen tavoitteet  Jämsän ammattiopiston tavoitteena on luoda vaihtoehtoinen pajatyylinen oppimisympäristö, jolla voidaan tukea niitä opiskelijoita joiden keskeyttämisalttius on suuri tai opinnot eivät etene.  Paussipaikan jatkokehittäminen, mallintaminen ( painotuote) ja vakiinnuttaminen. Paussipaikka osaksi Ohjauspysäkin palveluvalikoimaa tiiviissä yhteistyössä Valman ja muun ohjaushenkilöstön kanssa. Toiminnasta tiedottaminen ja sisäinen markkinointi niin, että kaikki tietävät mistä on kyse ja osaavat ohjata oikeat opiskelijat tuen piiriin. Yhteistyön mallin rakentuminen.

Käytännön toteutus  Projektityöntekijä(100% tälle hankkeelle) on vastannut Paussipaikan toiminnan vetämisestä ja kehittämisestä.  Projektipäälliikkö (työaika hankkeelle 20%) on vastannut suunnittelusta ja kehittämisestä mm. tiedottaminen, mallintaminen, esite, vakiinnuttaminen, palautekyselyt henkilöstölle, arviointi.  Lisäksi omaan työnkuvaansa liittyen Paussipaikan kehittämiseen on osallistunut Ohjauspysäkin henkilöstö ( 4 henkilöä) ja Jämsän ammattiopiston ohjaushenkilöstöä ( 8 henkilöä).

Tuloksien ja vaikutuksien arviointi  Koko Jämsän ammattiopiston ohjaus- ja opetushenkilöstölle noin 120 henkilöä suunniteltiin kysely, jossa he pääsivät antamaan palautetta ja kehittämisideoita Paussipaikan osalta.  Vuoden 2015 aikana Paussipaikalla on ollut 40 opiskelijaa. Heistä 3 on keskeyttänyt ja kolmen opinnot on keskeytetty määräajaksi terveydellisistä syistä. Loput 34 opiskelijaa ovat läpäisseet tuloksekkaasti eli valmistuneet, palanneet takaisin opintoihin omalle alalle, vaihtaneet alaa, siirtyneet työvaltaiseen toteutukseen yms.  Toimintaa on arvioitu mm. kuntayhtymän hanketiimissä, Jämsän ammattiopiston hanke- ja strategiatyöryhmissä.

Sidosryhmille tiedottaminen  Hankekuvaus on Jämsän ammattiopiston nettisivuilla.  Hankkeen/Paussipaikan toiminnasta on tiedotettu henkilöstölle kehittämispäivässä ja kehittämisuutisissa.  Rehtorille, kaikille koulutuspäälliköille ja opinto- ohjaajille on pidetty Paussipaikan toiminnan info / kehittämispalaveri.  Eri alojen opettajien kokouksissa on käyty kertomassa toiminnasta.  Jämsän Etsivä nuorisotyön, työvalmennussäätiö Avituksen, Tiistaistartin ja nuorisopsykiatrian poliklinikan väelle on kerrottu Paussipaikan toiminnasta.

Tulosten levittäminen ja hyödyntäminen  Keskuspuiston ammattiopistosta käytiin tutustumassa Paussipaikkaan ennen vastaavanlaisen toiminnan aloittamista heillä. Vastaavasti kävimme syksyllä sparraus/parastamisvierailulle heillä.  Paussipaikan toiminnasta on kerrottu useissa kuntayhtymän sisäisissä ja erilaisissa ulkopuolisten verkostojen tapaamisissa.  Toimintaa on esitelty erilaisissa läpäisyverkoston tapaamisissa ja –seminaareissa.  Paussipaikka-toiminta jatkuu hankkeen päättymisen jälkeen, joten levittämistyökin jatkuu.

Toimintaverkosto ja yhteistyökumppanit  Toimintaverkostona on koko Jämsän ammattiopiston henkilöstö ja opiskelijoiden ammattiopiston ulkopuoliset ohjaus- ja tukihenkilöt.

Hankkeen tapahtumat Toimintakplosallistujamäärälisätietoja Koulutus- ja kehittämisohjelmat -Paussipaikan kehittämis- päivät (2 kpl) 6 ja 15 Tapahtumat -infot koulutuspäälli köille ja opoille 7 kpl -infot opettajille 3 kpl -yhteensä 17 -yhteensä 40 Muuta toimintaa, mitä?

Hankkeen tuotokset Tuotoksetkpllisätietoja Toimintamalli Raportti Muut julkaisut, www-sivut yms. - Paussipaikan esite Jämsän ammattiopiston henkilöstölle -Paussipaikan yleinen esite Muuta, mitä -Kysely Paussipaikan toiminnan arvioinnista ja kehittämisestä henkilöstölle -Paussipaikan laadunarviointi

Talousselvitys (kokonaismenot, valtionavustus, omarahoitusosuus) Hankkeiden talouden seuranta 2015 Läpäisy budjettitoteuma Henkilöstömenot Koordinointi Suunnittelu 3000 Neuvonta ja ohjaus ,9 Arviointi Raportointi ja julkaisut 900 Tiedotus ja viestintä Muut tehtävät Henkilöstömenot yht ,9 Muut menot Kokous- ja koulutusm ,48 Matkustuskulut ,08 Palveluiden ostot Laitehankinnat ,95 Materiaalimenot ,05 Vuokrat Muut menot Muut menot yhteensä ,56 Kaikki yhteensä ,5 oma rahoitus 10% 5022 avustus 43900

Erittely laitehankinnoista  Skannaavat sanakirjakynät englanti-suomi 6 kpl  Älypuhelin  Kaksi iPadia  Laskimet 6 kpl