Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Kpedu Dialoog. Hankkeen tavoitteet Kpedun osuus  Hyödynnetään aloittaville opiskelijoille suunnattua tulokyselyä läpäisyn.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Kpedu Dialoog. Hankkeen tavoitteet Kpedun osuus  Hyödynnetään aloittaville opiskelijoille suunnattua tulokyselyä läpäisyn."— Esityksen transkriptio:

1 Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Kpedu Dialoog

2 Hankkeen tavoitteet Kpedun osuus  Hyödynnetään aloittaville opiskelijoille suunnattua tulokyselyä läpäisyn tehostamisen välineenä. Kehitetään sen analysointia, poimitaan eri opiskeluryhmistä esiin nousevia ongelmakohtia ja etsitään ryhmäkohtaisia keinoja kyselyssä esiin nousevien ongelmakohtien korjaamiseksi.  Kehitetään perustutkintojen tuloskorttien tuloksien analysointia ja toimenpiteitä. Analysoidaan ja hyödynnetään entistä enemmän tutkintokohtaisia läpäisylukuja toiminnan kehittämisen pohjana. Kokeillaan alhaisen läpäisyasteen tutkinnoissa tehostettuja opettajien ehdottamia tukitoimia. Kokeillaan atto-aineisiin tukiresurssia. Hyödynnetään sosiaalista mediaa osana ohjaustoimintaa. Hankitaan kolmen alan opettajille ja opiskelijoille edulliset tablettitietokoneet yhteensä 6 kappaletta.  Kokeillaan NMI kehittämää uudistettua motivaatiotestiä kaikille ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille, poimitaan vastanneiden keskuudesta ne, joiden motivaatio on alhainen ja kohdistetaan heihin tukitoimenpiteitä.  Tarkistetaan systemaattisesti hitaasti etenevien ja poissaolevien opiskelijoiden suorituksia. Käydään keskustelua miten voidaan ottaa käyttöön Wilman kautta ryhmänohjaajalle tulevat hälytysviestit ko. opiskelijoiden osalta.  Osallistutaan yhdessä Sedun kanssa Valma-koulutuksen modulointiin ja Opi kuntoutuskokeilun nivomiseen myös osaksi Valma-koulutusta  Tehdään asuntola- ja erityisopetuskyselyt toiminnan kehittämisen tueksi ja viedään tulokset opiskeluhuollon ohjausryhmään toimenpiteitä varten.  Järjestään uusille ryhmänohjaajille koulutusta yhdessä Sedun kanssa. Opettajien kyky kohdata ja tukea erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita lisääntyy.  Osallistutaan Saku ry:n ja Dialoogin toteuttamaan koulutuksen järjestäjän läpäisyn tehostamisen tarkastuslistan tekemiseen ja läpäisyhankkeiden tuotosten levittämistoimintaan. Hankkeen tuotoksista tehdään hanketuotosten tuotekortit.  Kpedun osahankeen tavoitteena on koulutuksen läpäisyn tehostaminen ja koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy. Vuoden 2014 alusta on ammatillisen peruskorttien tuloskortteihin on lisätty kysymys siitä millä toimenpiteillä voi eri tutkinnoissa tehostaa läpäisyä ja lyhentää opiskeluaikoja. Hankkeessa seurataan tiiviisti koulutuksenjärjestäjäkohtaisia mittareita, läpäisy tutkinnoittain, keskeyttäminen tutkinnoittain, opiskelijoiden keskeyttäminen sekä Hojks-opiskelijoiden keskeyttäminen.  Hankkeesta tiedotetaan koulutuksen järjestäjien omissa sekä yhteisissä tilaisuuksissa eri verkostojen kanssa. Polkuja läpäisyn tehostamiseen -hankekokonaisuuden tuloksista kerrotaan erikseen ammatillisen koulutuksen toimijoille. Polkuja läpäisyn tehostamiseen -hankkeessa kerätään koko läpäisyohjelman hyvien käytäntöjen helmet Arjen arkki -menetelmäpankkiin ja opetushallituksen hyvät käytännöt sivustoille, jotka toimivat erinomaisena levittämisen kanava. Hankkeen tuotoksena järjestetään hyvien käytäntöjen levityskiertue syksyllä 2015. Hankkeen aikana tehdään myös koulutuksen järjestäjän läpäisyntehostamisen tarkastuslista Dialoog- tutkimuspalvelun johdolla ja sen keskeiset kohdat esitellään myös hyvien käytäntöjen levittämiskiertueella.  Hanke aika 1.12.2014-31.12.2015.  Hankkeen www-osoite www.kpedu.fi > projektit

3 Käytännön toteutus Hankkeessa on käyty läpi perustutkintojen tuloskortteja. Seuraavat tiedot on käyty läpi ja resursoitu niiden alojen opettajille lisäresurssia missä luvut ovat olleet muita heikommat. Lisäksi on resursoitu yhdelle opinto-ohjaajalle, jotta hän käy tarkemmin läpi Perhon ja Kaustisen toimipisteen läpäisytilanteen ja tehnyt siitä  opiskelijamäärä tutkinnossa  yhdistelmäopintoja suorittavien määrä  HOJKS-opiskelijoiden määrä  vetovoimaisuus  tutkinnossa aloittaneet  tutkinnosta valmistuneet  Vaikuttavuusmittarit  työllistyminen  sijoittuminen jatko-opintoihin  läpäisyprosentti  negatiivinen keskeyttäminen  kaikki keskeyttäneet  tutkinnossa opettavien opettajien muodollinen kelpoisuus  Suoritemittarit  lähiopetuksen määrä/ov  työssäoppimisen määrä/120 ov  osaamisen tunnustamisen määrä, ov/hlö/vuosi, ka.  verkko-opintoja tarjolla tutkinnossa  kv-vaihtojen määrä, opiskelija/kk  työssäoppimispaikkojen määrä  koulutettujen työpaikkaohjaajien määrä  ammatillisten tutkinnon osien AON:n keskiarvot  AON työpaikalla/oppilaitoksessa -suhde  AON-arviointiin osallistuneet (ope+ TPO+opiskelija)  opiskelijoiden poissaolot, h/opiskelija keskimäärin  annettujen varoitusten lkm Palautemittarit  tulokysely  olokysely  päättökysely  työelämäpalaute

4 Hankkeessa resursoitu  Puualan  Ruotsin ja matematiikan  Maahanmuuttajien  Datanomien  Elintarvikealan  Pintakäsittelyn opettajille tunteja, jotta osaltaan edistävät läpäisyä omilla aloillaan.

5 Hankkeen toimia  Syksyä varten on myös laitettu yhteisten opintojen opettajien työnjakoon tukitunteja läpäisyn tehostamiseksi.  On käyty läpi tulokyselyä ja sen kautta esiinnousseita kehittämiskohteita.  Hankittu muutamia tabletteja metallialan opettajille ja ohjaajille sekä yksi työsaliin opiskelijoita varten. Järjestetty syksyllä kaksi tilaisuutta, joissa opettajia on perehdytetty somen hyödyntämiseen.  Metallialan ja puualan tuotantokoulua kehitettiin edelleen.  NMI instituutin motivaatiotestiä on hyödynnetty aloittavien opiskelijoiden ohjaamisessa.  Tehty asuntola- ja erityisopetuskyselyt ja hyödynnetty vastauksia toiminnan kehittämisessä.  Viety eteenpäin Opi-kuntoutuskokeilua ja pohdittu sen nivomista osaksi Valman moduuleita.  On tehty Benchmarking matka Pietarsaaren Optimaan.  On osallistuttu hankkeen levittämistilaisuuksien suunnitteluun ja levittämiseen Koulutustilaisuudet Oulussa, Seinäjoella ja Kokkolassa sekä Rovaniemellä.  Kalajoella on järjestetty ryhmänohjaajakoulutus Kpedun ja Sedun uusille ryhmänohjaajille.  Osallistuttu koulutuksen järjestäjän läpäisyn tehostamisen tarkastuslistan tekemiseen.  Savon ammattiopistosta oli kaksi opettajaa kertomassa heidän hankkeensa hyvistä käytänteistä.  Järjestetty Kalajoella ryhmänohjaajakoulutus osallistujia oli 25.  Kehitetty työkykypassiin Kpedun T1 tason malli.  Tehty lukivaikeutta varten tukipassi

6 Tuloksien ja vaikutuksien arviointi Tehtyjen toimien osalta tulokset ovat olleet hyviä, läpäisyluvut ovat parantuneet.

7 Sidosryhmille tiedottaminen  Hankkeesta on kerrottu kehittämispäivillä helmikuussa, maaliskuussa, ja kesäkuussa 2014 sekä kesäkuussa 2015,  ohjausryhmän kokouksissa syyskuu 2014, tammikuu 2015 ja toukokuu 2015,  alueen etsivien tapaamisessa huhtikuu 2015 sekä alueen kuraattoreiden tapaamisessa marraskuu 2015,  Optimassa käynnin yhteydessä tammikuussa 2015, sekä Keudan ja Luksian vieraille toukokuussa 2015.  Levittämisseminaareissa Rovaniemi 27.10.2015  Seinäjoki 10.11.2015, Kokkola 11.11.2015, Oulu 12.11.2015  Tampere Hyvinvointipäivät 9-10.12.2015  Helsinki Opetus- ja kulttuuriministeriö ammatillisen koulutuksen osastokokous 11.1.2016

8 Tulosten levittäminen ja hyödyntäminen  Hankkeen tuotokset on viety arjenarkki- menetelmäpankkiin.  Hankkeen tuloksia levitetty hankkeen levittämisseminaareissa.

9 Toimintaverkosto ja yhteistyökumppanit  Sedu,  Jao,  Nmi,  Dialoog,  Saku ry

10 Hankkeen tapahtumat Toimintakpl Osallistujamäärä lisätietoja Koulutus- ja kehittämisohjelmat Ryhmänohjaajakoulutus Kehittämispäivät Levitysseminaarit 143 143 25 83 300 Tapahtumat Savon ammattiopiston hyvät käytännöt 1 15 Muuta toimintaa, mitä? Kysely asuntola Erityisopetus Motivaatiokysely Ryhmänohjaajakou- lutus 1111 1111 176 123 59 50

11 Hankkeen tuotokset Tuotokset Asuntola- ja erityisopetuskyselyt Ryhmänohjaajakoulutus Lukikurssi Tutkintohautomo Puualan tuotantokoulu Hautomo Työkykypassi T1 taso kpllisätietoja Toimintamalli Perustutkintojen tuloskorttien hyödyntäminen osana läpäisyä. Metalli- ja puualan tuotantokoulu Somen hyödyntäminen osana metallialan opintojen ohjausta Raportti Muut julkaisut, www-sivut yms. www.kpedu.fi hankkeet Polkuja läpäisyn tehostamiseen Muuta, mitä

12 Talousselvitys (kokonaismenot, valtionavustus, omarahoitusosuus)

13 Erittely laitehankinnoista  Tabletit metallialan opettajille, ohjaajille sekä opiskelijalla työsaliin.


Lataa ppt "Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Kpedu Dialoog. Hankkeen tavoitteet Kpedun osuus  Hyödynnetään aloittaville opiskelijoille suunnattua tulokyselyä läpäisyn."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google