Uudistettu tulosohjaus: kohti yhteisiä tavoitteita Tulosohjauksen verkostotapaaminen 7.12.2015 Markus Siltanen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Matkustusstrategia – miten tästä eteenpäin
Advertisements

Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
Talousnäkymät, julkinen talous ja talouspolitiikan linja Ilkka Kajaste.
Hallinnon kehittämisen uudet tuulet
Valtioneuvoston periaatepäätös valtionhallinnon IT- toiminnan kehittämisestä Valtionhallinnon IT-strategia Tyytyväiset asiakkaat, tehokas.
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
Ministeriöverkoston kokous Kohti kestävää tuottavuutta - työelämän laatu, innovaatiot ja tuottavuus -hankkeen käynnistäminen.
Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma ja nuorisojärjestöt
Taidetoimikunnat Taiken asiantuntijoina ja vaikuttajina Esa Rantanen
Työelämäosallisuuden lisääminen on YHTEINEN ASIA Asiantuntijaryhmän ehdotukset heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työelämäosallisuuden lisäämiseksi.
Valtion aluehallintouudistus - Onko palapeli valmis?
1 Johtajuuden ulottuvuudet Politiikka turvataan poliittisesti haluttu suuntautuminen Byrokratia hallinnon sääntöjen osaaminen ja noudattaminen hallinnon.
Kokemukset ja opit tuottavuusohjelmasta Arto Seppovaara / VTV
Tuloksellisuus, muutos ja neuvottelutoiminta Tuomo Vainio / VTML 12. & sopsemdiat
Aikuissosiaalityö kunnassa Keski-Suomen aikuissosiaalityön kehittämishankkeen loppuseminaari Jyväskylä Jussi Merikallio johtaja, sosiaali-
1 Opetusministeriön hallinnonalan talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskushanke OPM-PAKE: Työsuojelupäivät Projektipäällikkö Ulla Kauppi.
Pp.kk.vvvv Osasto Strategisempi Kevyempi Poikkihallinnollisempi Yhtenäisempi 1 Tulosohjaus  vuorovaikutteinen, sopimusajatteluun perustuvaksi ohjausmalli.
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
Omistajapolitiikka tuotannon ohjauksessa ja valvonnassa
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Tietohallintolaki edellyttää, että julkisen hallinnon viranomaisten on tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltava.
Palvelukeskushanke ja tukipalvelujen kehittäminen Tiedotustilaisuus henkilöstölle
Julkisen hallinnon ICT-näkymiä HAKA-Virtu tilaisuus Tuomo Ahjokannas
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Valtiovarainministeriö Jan Holmberg1 Jan Holmberg, finanssineuvos Valtiovarain controller -toiminto Sukupuolinäkökulma käytännössä Hallinnon seurantamekanismit:
Hallituksen tavoitteet Jouni Varanka VNK/Hallituksen strategiasihteeristö
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Johtaja Leila Helaakoski Pohjois-PohjanmaanTE-keskus EAKR-seurantakomitea
Ajankohtaista tulosohjauksesta ja raportoinnista Tulosohjauksen verkostotapaaminen Olli Ahonen Valtiokonttori.
HAVI Hallitusohjelman toimeenpano aluehallintovirastoissa Selvityshanke 9/2015-1/2016 Sidosryhmäyhteistyöhankkeessa
AMMATTIKORKEAKOULUJEN OHJAUS JA RAHOITUS TULEVAISUUDESSA Johtaja Hannu Sirén
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Miksi Pohjoismaiden innovaatioyhteistyötä? erikoistutkija Hannu Lipponen Kauppa- ja teollisuusministeriö Oulu
Kulttuurilautakunta /Tarja Saarelainen 1 Transmodernin julkisen hallinnon tilaaja - esimerkkinä kulttuurilautakunta Fokus tehokkuuden, tuottavuuden.
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
Johtamisen ketju kohti tuottavuutta Yrittäjän onnenpäivä Ossi Aura
Koulutuspalvelujen laatuohjelma Program för utbildningstjänsterna
VALTIONEUVOSTON JOHTAMISJÄRJESTELMÄN MALLIKUVAUS
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
Digitalisaation ohjausmalli
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Työmarkkinoiden ajankohtaiset
Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä
Tavoitteet ja mittarit 2015
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Kuntaliiton kehittämistoiminnan vaikuttavuus
METLAN ALUEHALLINTOUUDISTUS Kuulemistilaisuus
Tulosneuvottelut – syksyn opit ja johtopäätökset jatkoon
Henkilöstöhallinnon käsikirja
Hallinnonalan VATU-hankkeen tavoitteet 20152020
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Matkustusstrategian seurantaselvitys
Avoimen tiedon tavoitteet
SDP:N PUOLUEVALTUUSTO
Kulttuurista hyvinvointia Pirkanmaalla Tampere
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
VALTIONEUVOSTON JOHTAMISJÄRJESTELMÄN MALLIKUVAUS
Työryhmät 1 ja 2 työpajassa
Kysymys 3: Maakunnan johtaminen
Kokonaisarkkitehtuurin kehitys kohdealueelle
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Ohjausjärjestelmä yhdellä kuvalla
JHKA-jaoston kokous Jari Kallela
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Sote uudistus ja sen toimeenpano
Sote-uudistuksen toimeenpano
Pelastustoimen uudistaminen jatkuu - maakuntauudistus etenee
Toiminnallinen ohjaus
Valtiontalouden ja toiminnan ohjaus
Esityksen transkriptio:

Uudistettu tulosohjaus: kohti yhteisiä tavoitteita Tulosohjauksen verkostotapaaminen Markus Siltanen

Strategisempi Kevyempi Poikkihallinnollisempi Yhtenäisempi Muutoksen suunta

Tulosohjaus osana ohjausjärjestelmien kokonaisuutta Hallitusohjelma ja sen toimintasuunnitelma Budjetti Ministeriöt Henkilöt Kehys Virastot laitokset Osastot/yksiköt Strategiariihi

Yhteinen agenda MITÄ Yhteinen toimeenpano MITEN Yhteinen tieto MIKSI 4 Toiminnan ja talouden liitto Hallitusohjelma & Julkisen talouden suunnitelma

Miksi yhteisten tavoitteiden kokonaisuus tulosohjaukseen -Tuetaan hallituksen yhteisten tavoitteiden (hallitusohjelma ja toimintasuunnitelma) toteutumista -Luodaan yhtenäisempi ja loogisempi strategisen ohjauksen kokonaisuus -Lisäksi vahvistetaan konserniohjausta luomalla yhteisten konsernitavoitteiden kokonaisuus. -Taloudellisuuden ja tuottavuuden edellytysten kehittäminen -Tietopohjan parantaminen konserniohjauksen kohdealueilla -Konserniohjauksen kokonaiskuvan kokoaminen 5

Yhteiset tavoitteet -kokonaisuus 1.Hallituksen poliittiset tavoitteet -Nostetaan hallituksen toimintasuunnitelmasta -Ministeriö ja virasto valitsevat kunkin ohjaussuhteen kannalta merkitykselliset yhteiset tavoitteet. -Ministeriö ja virasto voivat käyttää hallituksen tavoitteita sellaisenaan tai johtaa niistä juuri heille sopivat hallitusohjelmasta syntyvät tavoitteet. -Samalla yhteisiä tavoitteita voidaan peilata viraston omiin tavoitteisiin ja varmistaa, että virastojen omat tavoitteet eivät ole ristiriidassa hallituksen tavoitteiden kanssa. -Käytännössä yhteisten tavoitteiden -pooli tulee osaksi valtio tulostietojärjestelmää. 2. Yhteiset hallinnolliset konsernitavoitteet -Edellytysten luonti taloudellisuuden ja tuottavuuden edistämiselle -Tietopohjan parantaminen ja kokoaminen 6

Poliittinen ohjaus ja konserniohjaus ‒ Poliittisen ohjauksen tavoite: ‒ Yhteiskunnallinen vaikuttavuus ‒ Hallitusohjelman tavoitteiden edistäminen ‒ Konserniohjauksen tavoite: ‒ Toiminnallinen tuloksellisuus ‒ Edellytysten luonti taloudellisuuden ja tuottavuuden edistämiselle ‒ Budjettiohjauksen tavoite: ‒ Resurssien allokointi ‒ Taloudellisuuden ja tuottavuuden edistäminen ‒ Tulosohjauksen tavoite: ‒ Tuloksellisuus ja johtaminen ‒ Tavoitteiden toimeenpano 7

HALLITUKSEN YHTEISET POLIITTISET TAVOITTEET STRATEGISET PAINOPISTEALUEET Työllisyys ja kilpailukyky HALLITUSOHJELMAN TALOUSPOLIITTINEN LINJA Yrittäjyyden ja yritysten kasvun edellytysten vahvistaminen Julkista taloutta nopeasti vahvistavat säästöt ja rakenne- uudistukset Julkisen talouden kestävyyden turvaavat pidemmän aikavälin uudistukset Osaaminen ja koulutus Hyvinvointi ja terveys Biotalous ja puhtaat ratkaisut Digitalisaatio, kokeilut ja normien purkaminen

Hallinnon yhteisten konsernitavoitteiden kohdealueet - Taloushallinto - Henkilöstöhallinto ja johtaminen - ICT - Hankintatoimi - Matkustus - Toimitilat - Koulutus

Valtionhallinnon yhteiset konserniohjauksen tavoitteet ‒ Talous- ja henkilöstöhallinto, ICT-palvelut, matkustus, hankintatoimi, toimitilapalvelut, koulutuspalvelut ‒ Kustannusten pieneneminen ‒ Tuottavuuden parantuminen ‒ Asiakastyytyväisyys ‒ Johtaminen ‒ Hyvä johtaminen ‒ Hyvä työtyytyväisyys ‒ Vähän sairaspoissaoloja ‒ ICT-palvelut ‒ Häiriötön toiminta ‒ Toimitilapalvelut ‒ Tilatehokkuuden parantuminen 10

Valtionhallinnon yhteiset konsernitavoitteet Tavoite: Edellytysten luonti taloudellisuuden ja tuottavuuden parantamiselle ‒ Kustannukset € ‒ Palvelukeskuksen kustannukset ‒ Virastojen kustannukset ‒ Henkilötyövuodet htv ‒ Palvelukeskuksen henkilötyövuodet ‒ Virastojen henkilötyövuodet ‒ Taloudellisuus > tuottavuus ‒ Kokonaiskustannukset € / htv ‒ Palvelukeskuksen kustannukset € / htv ‒ Virastojen kustannukset € / htv 11 Perustietoina tarvitaan: Tukitoimintojen osuus toiminnan kustannuksista (€) Tukitoimintoihin sitoutuvien henkilötyövuosien osuus kaikista henkilötyövuosista (htv) Valtiotasolla, prosesseittain, kirjanpitoyksiköittäin

Henkilöstöhallinnon ja johtamisen yhteiset tavoitteet ‒ Kustannusten pieneneminen ‒ Tuottavuuden parantuminen ‒ Asiakastyytyväisyys ‒ Hyvä johtaminen ‒ Hyvä työtyytyväisyys ‒ Vähän sairaspoissaoloja Seurantaindikaattorit ‒ Palvelukeskuksen osuus henkilöstöhallinnon prosesseista ‒ Palvelukeskuksen ja virastojen henkilöstöhallinnon kustannukset, henkilötyövuodet, € / htv ‒ Palvelukeskuksen asiakastyytyväisyys ‒ Johtamisindeksi ‒ Työtyytyväisyysindeksi ‒ Henkilöstön vaihtuvuus ‒ Sairauspoissaolot 12

Lopuksi ‒ Tarvitaan yhdenmukaiset tiedot virastojen tukitoimintojen kustannuksista sekä henkilötyövuosista prosesseittain ‒ Tietojen kerääminen yhteisen seurantakohdemallin avulla Kieku- tietojärjestelmästä ‒ Vähintään karkealla tasolla tukitoiminnot/ydintoiminnot määrittelyn tulee olla yhdenmukainen 13