Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ajankohtaista tulosohjauksesta ja raportoinnista Tulosohjauksen verkostotapaaminen 7.12.2015 Olli Ahonen Valtiokonttori.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ajankohtaista tulosohjauksesta ja raportoinnista Tulosohjauksen verkostotapaaminen 7.12.2015 Olli Ahonen Valtiokonttori."— Esityksen transkriptio:

1 Ajankohtaista tulosohjauksesta ja raportoinnista Tulosohjauksen verkostotapaaminen 7.12.2015 Olli Ahonen Valtiokonttori

2 Agendalla Taloushallinnon kokonaisarkkitehtuuri Tulostietojärjestelmän uudistaminen Netra-palvelun uudistaminen Kieku-raportoinnin kehittäminen 2

3 Suunnittelun ja raportoinnin kehittäminen Suunnittelun, seurannan ja raportoinnin kehittäminen Kieku-raportoinnin kehittäminen (KIRATU) Netra-palvelun kehittäminen – esiselvitys (NESI) Tahtin uudistaminen Valtion raportoinnin kokonaisarkkitehtuuri Valtion ohjausjärjestelmän kehittämisen toimeenpano (OHRA) Valtion taloushallinnon strategian 2020 toimeenpano Valtion konserniraportointijärjestelmät –selvitys? Valtion talous (- ja henkilöstö) hallinnon kokonaisarkkitehtuuri Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri (JHKA) Valtion keskuskirjanpidon uudistaminen Toiminnan ja talouden suunnittelu- ja seuranta Tulostietojärjestelmän kehittäminen – esiselvitys (TOSI)

4 Valtion taloushallinnon kokonaisarkkitehtuurin valmistelu -hanke Valtiovarainministeriön asettama hanke, toimikausi: 15.6.2014 – 15.11.2015 Vuonna 2014 toteutettiin: Nykytilan arkkitehtuurikuvaukset Kokonaisarkkitehtuurin hallintamallin suunnittelu Vuonna 2015 aikana toteutettiin: Tavoitetilan arkkitehtuurikuvaukset Kehittämissuunnitelma ja toimenpide-ehdotukset Molempien vaiheiden lopputuloksista järjestettiin kommentointi / lausuntokierros.

5 Valtion taloushallinto osana julkisen hallinnon yhteistä kokonaisarkkitehtuuria (JHKA) 5

6 Visio ja tavoitteet Valtion taloushallinnon kokonaisarkkitehtuurin visiona on ”taloushallinnosta talouden hallintaan”, perustuen valtion taloushallinnon strategiassa 2020 linjattuihin tavoitteisiin Taloushallinnon kokonaisarkkitehtuurin vision keskeisimmät tavoitteet ovat -Päätöksenteon tuen ja tiedolla johtamisen edistäminen -Toiminnan taloudellisuuden ja tuottavuuden varmistaminen -Palvelu- ja aikaansaannoskyvyn kehittäminen sekä sisäisten että ulkoisten asiakkaiden suuntaan. Vision tavoitteella ja sitä tukevilla tehtävillä pyritään varmistamaan tilivelvollisuuden toteutuminen sekä hallittu ja tarkoituksenmukainen julkisten varojen käyttö hyvää hallintotapaa noudattaen 6

7 Valtion taloushallinnon prosessit tavoitetilassa 7

8 Suunnittelun, ohjauksen ja seurannan tuki -prosessi 8 Suunnitteluun ohjaukseen ja johtamiseen liittyvä tekeminen muodostaa oman kokonaisuutensa, mitä ei ole määritelty talous- tai henkilöhallinnon prosesseiksi. Näiden kuvaaminen ja määrittely ehdotetaan tehtäväksi hankkeen jälkeisenä työnä. Suunnittelun, ohjauksen ja seurannan tuki -prosessi on talous- ja henkilöstöhallinnolle yhteinen hallinnollinen prosessi. Taloushallintopainotteiset sisällöt ovat suunnittelun tuki, hinnoittelu, sekä seurantaan liittyvät tehtävät

9 Tietojärjestelmäarkkitehtuuri Tavoitetilassa valtion taloushallinnon tietojärjestelmäarkkitehtuurin keskeisimmät osakokonaisuudet ovat 1) integroitu talous- ja henkilöstöhallinnon perusjärjestelmä, 2) yhteinen suunnittelu ja seuranta sekä 3) keskitetty konsernitietojen raportointi 9

10 Taloushallinnon ohjaus 10 Viraston taloushallinto vastaa viraston talouden suunnittelusta ja seurannasta sekä sen vastuulla olevien tehtävien toimeenpanosta ja ohjauksesta. Valtion taloushallinnon ytimen muodostaa virastojen controller-toiminnon ja palvelukeskuksen taloushallinnon tiivis yhteistyö ja selkeä työnjako edellisen ”talouden hallinnan” tehtäviin ja jälkimmäisen ”taloushallinnon” tehtäviin.

11 Tulostietojärjestelmän uudistamisen lähtökohtia Tiedolla johtaminen tulee yhä merkittävämmäksi tuottavuuden saavuttamisen keinoksi Digitalisaation lisääntyessä ja resurssien vähentyessä, on tärkeää, että tiedon tuottaminen ja sen hyödyntäminen ovat helppoja Suunnittelu ja seuranta sekä talouden että toiminnan näkökulmista ovat kiinteässä yhteydessä toisiinsa ja molemmat näkökulmat tulee pitää mielessä myös tulosohjauksessa ja tulostavoitteita laadittaessa Nykyinen tulostietojärjestelmä ei vastaa niihin tarpeisiin, joita tulossopimusprosessilla on, ja on teknologialtaan niin vanhaa, että se ei mahdollista kehittämistä toivottuun suuntaan Nykyisessä toimintamallissa on päällekkäisyyttä ja prosessi ei toimi sujuvasti Tiedon tuottaminen koetaan nykyjärjestelmällä hankalaksi, eikä tietoa pystytä hyödyntämään halutulla tavalla 11

12 Käyttäjäkyselyn tulokset Tulostietojärjestelmän nykytilan yhteydessä tehtyyn kyselyyn tulleiden vastausten mukaan tietojärjestelmä palvelee tulosohjausprosessia silloin, kun se on -helppokäyttöinen, teknisesti toimiva, yksinkertainen ja visuaalisesti selkeä, dynaaminen, nopea ja ketterä -Järjestelmän tulisi tukea aidosti tulosohjausprosessia niin, että sitä voitaisiin käyttää koko prosessin ajan -Tulossopimus tulisi pystyä laatimaan helposti järjestelmän avulla. Kyselyn vastaajien mielestä järjestelmässä tulisi olla toimiva työskentelyalusta, jota voivat käyttää useat suunnitteluun ja suunnitelmien arviointiin osallistuvat yhtä aikaa -Tämä poistaisi raskaan prosessin, jossa tietoja siirretään sähköpostin liitteinä -Samalla kaikilla olisi yhdenmukainen tieto siitä, missä vaiheessa prosessissa ollaan -Myös poikkihallinnollinen ohjauksen tuomat haasteet tulisi ottaa huomioon. 12

13 Uudistamisen vaihtoehtoja 1.Nykyinen tulostietojärjestelmä ei vastaa niihin tarpeisiin, joita tulossopimusprosessilla on, ja on teknologialtaan niin vanhaa, että se ei mahdollista kehittämistä toivottuun suuntaan 2.Valmisohjelmistot eivät vastaa niitä tarpeita, joita tulosohjausprosessille ja tulostietojärjestelmälle on asetettu. CPM-ohjelmistot ovat lähinnä numeeristen tietojen käsittelyyn ja analysointiin tarkoitettuja, eivätkä suoraan vastaa järjestelmälle asetettuihin vaatimuksiin 3.Räätälöity järjestelmä voidaan tuottaa ketterän menetelmän mukaisesti, jolloin voidaan keskittyä niihin osa-alueisiin, jotka ensisijaisesti katsotaan merkittävimmiksi 13

14 Netra-palvelun uudistaminen Julkinen raportointi on toteutettu helposti lähestyttävänä raportointi- ja analysointipalveluna Palvelun nimi on mieleenpainuva ja palvelua kuvaava Palvelu on helppokäyttöinen ja kulloinkin etsitty asiakokonaisuus voidaan löytää useammalla eri tavalla Kansainvälisille käyttäjille on tarjolla kevennetty raportointi- ja analysointiosio ruotsin- ja englanninkielisinä rajatuin aineistoin Kaikki palvelussa tarjottava tieto on siirrettävissä esim. excel, csv, pdf –muotoisina dokumentteina. Aineistoa on mahdollisuus jakaa myös sosiaaliseen mediaan (twitter, facebook jne.) 14

15 Netra-palvelun uudistaminen Ensimmäinen palvelu on julkinen palvelu, ilman käyttäjätunnuksia ja muita kirjautumistietoja -Palvelu tarjoaa käyttäjälleen helposti ymmärrettäviä raportteja, näkökulmia, tunnuslukuja, kuvia, taulukoita ja graafeja. Toinen tapa käyttää palvelua on kirjautua palveluun -Tämä mahdollistaa käyttäjäprofiilin mukaan personoidun palvelun käytön ja esim. suosikkien tallentamisen. Haku-toiminnot, rajaus organisaatiolla, palvelualueella, avainsanoilla, nostoja ajankohtaisesta sisällöstä, suosikkien tallentaminen, suomen, englannin- ja ruotsinkielinen palvelu, porautuminen sisältöön jne. 15

16 16 Visualisoinnin prototyyppi

17 Kieku-raportoinnin kehittäminen Tavoitteet: Esimiehen käyttäjäprofiilin mukaan personoitu, visuaalinen ja automaattisesti päivittyvä työpöytänäkymä Kieku-portaalissa Toteutusmalli, joka on monistettavissa muille kirjanpitoyksiköille ja käyttäjäprofiileille laajasti hallinnossa Tuotantoon vienti –projekti (11/2015-06/2015): 1.Testiympäristön pilottitoteutuksen vienti tuotantoympäristöön (11/2015– 02/2016) 2.Pilottikäyttö tuotantoympäristössä rajatulla käyttäjäjoukolla (02/2016– 06/2016) -Pilotointi Valtiokonttorin rajatulla esimiesjoukolla -Pilotointi useamman eri viraston rajatulla esimiesjoukolla 3.Lopputulosten arviointi (06/2016) 17

18 Kieku-testiympäristön dashboard toteutus

19 Kiitos. Olli Ahonen Palvelupäällikkö Valtiokonttori Talous ja henkilöstö / Tulosohjauksen tuki p. 0295 50 3310 olli.ahonen@valtiokonttori.fi


Lataa ppt "Ajankohtaista tulosohjauksesta ja raportoinnista Tulosohjauksen verkostotapaaminen 7.12.2015 Olli Ahonen Valtiokonttori."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google