 Oppilashuolto on keskeinen peruspalveluita tarjoavan koulun tukirakenne, jonka tehtävänä on huolehtia oppilaiden fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LUVALLISET POISSAOLOT
Advertisements

TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Psyykkinen itsesäätely
Rovaniemen kaupungin ennaltaehkäisevä, ohjaava sekä ryhmämuotoinen perhetyö Toiminta-ajatus Auttaa, opastaa, ohjata perheitä arjessa ja vanhemmuudessa,
P ERHENEUVOLA LAPSEN JA PERHEEN TUKENA Perheiden hyvinvoinnin tukeminen, vanhempainilta Psykologi Saana Sievers.
Kouluterveydenhuolto Koulutulokkaan vanhempainaamu.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Yleistä - rehtori kutsuu koolle - kokoontumisista kirjoitetaan muistio: vuotuiset vastuualueet/työtehtävät -kokoontuminen noin 2-4 kertaa lukuvuodessa.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Kukkulan koulun konsultoiva erityisopettaja haasteellisen oppilaan tukena Kukkumäentie 27a, Jyväskylä
NIVELVAIHE 2. LUOKALTA 3. LUOKALLE. 2. – 3. LUOKKA Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu.
Väkivaltatyö Etelä-Pohjanmaalla 1) Väestötaso 2) Ammattilaiset 3) Päättäjät Kehittämissuunnittelija Veli-Matti Saarinen.
Epäily herää – miten toimia? K-Sshp, Läheisväkivallan ehkäisyn kansallinen osaamiskeskus-hanke: koulutuspäivät Noora-Maria Ahl psykologi Marja.
TIEDOTUSTILAISUUS Rakokiven koulun rakennushanke Nastolan valtuustosali Susanna Kulonen, rehtori Sivistystoimiala.
PITKÄLAHDEN JA PYÖRÖN KOULUT.  Rehtori (toimii ryhmän vetäjänä)  Apulaisrehtori  Apulaisjohtajat  Kouluterveydenhoitajat  Koululääkärit  Koulupsykologi.
Anne Luoma / VARHAISERITYISKASVATUS. Kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa olevien tukea tarvitsevien lasten osuus päivähoitoikäisistä.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Onko yhteisöllinen oppilashuolto pelkkää haihattelua?
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Häiriöiden varhaistunnistus, hoidon porrastus ja viranomaisyhteistyö
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Peacekeeper -toiminta
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Opetustoimi osana Jyväskylää
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
TYÖKYKYKOORDINAATTORITOIMINTA TYÖTERVEYS WELLAMO OY:SSÄ
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
Asiakirjojen siirto oppilaan siirtyessä toiselle opetuksenjärjestäjälle Lain mukaan täytetyt pedagogiset asiakirjat ( arviot, selvitykset, oppimissuunnitelmat.
Perheeseemme kuuluu erityislapsi
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Sosiaalialan tehtävärakenne
KIUSAAMISEN EHKÄISYSUUNNITELMA Laadittu:
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Lapsen mielenterveyden tukeminen
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
OT-keskus Erityistaso
Lukion opiskeluhuolto
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
KP OTE Opinnoista töihin
Psykiatrian sosiaalityö VERKOSTOA KUTOMASSA
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Opiskeluhuollon palvelut
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
Poissaolojen seuranta / poissaoloihin puuttuminen
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
Keitele, Pielavesi, Tervo, Vesanto
KOULUTERVEYDENHUOLLON TEHTÄVÄT Oppilaan terveyden ja hyvinvoinnin
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Sunan koulun vanhempainilta TERVETULOA!
Esityksen transkriptio:

 Oppilashuolto on keskeinen peruspalveluita tarjoavan koulun tukirakenne, jonka tehtävänä on huolehtia oppilaiden fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta hyvinvoinnista. Oppilashuollon tavoitteena on luoda terve ja turvallinen oppimis- ja kouluympäristö, suojata mielenterveyttä ja ehkäistä syrjäytymistä sekä edistää kouluyhteisön hyvinvointia.  Oppilashuolto tukee koulutyötä yhteisö-, ryhmä- ja yksilötasolla. Sillä edistetään välittämisen, huolenpidon ja myönteisen vuorovaikutuksen toimintakulttuuria kouluyhteisössä sekä varmistetaan kaikille tasavertainen oppimisen mahdollisuus. Oppilashuollon tehtävänä on uusien toiminta- ja ratkaisumallien kehittäminen koulutyön tukemiseksi.  Oppilashuollolla on merkittävä rooli arjen pulmien ratkaisemisessa, oppilaiden ja heidän perheidensä prosessien koordinoimisessa ja palveluiden organisoimisessa. Oppilashuollon tavoitteena on oppimisen esteiden, oppimisvaikeuksien sekä koulunkäyntiin liittyvien muiden ongelmien ehkäiseminen, tunnistaminen, lieventäminen ja poistaminen mahdollisimman varhain.  Oppilashuoltoon sisältyvät opetussuunnitelman mukainen oppilashuolto, kansanterveyslain mukainen kouluterveydenhuolto sekä lastensuojelulain mukainen kasvatuksen tukeminen. Oppilashuoltotyö kuuluu kaikille kouluyhteisössä työskenteleville sekä oppilashuoltotyöstä vastaaville viranomaisille. Koulussa oppilashuoltotyötä johtaa rehtori.  Oppilashuoltotyötä toteutetaan yhteistyössä kotien kanssa. Yksittäistä oppilasta koskevien tarvittavien oppilashuollollisten tukitoimien suunnittelussa ja toteuttamisessa tulee kuulla oppilasta ja huoltajaa. Oppilashuoltotyötä ohjaavat luottamuksellisuus, oppilaiden ja heidän huoltajiensa kunnioittaminen sekä eri osapuolien tietojensaantia ja salassapitoa koskevat säädökset, kuten julkisuuslaki ja eri hallinnonalojen lainsäädäntöön liittyvät salassapitosäädökset.

 Oppilaan fyysinen ja psyykkinen hyvinvointi saavutetaan parhaiten ennaltaehkäisevällä työllä luomalla koulun arkityöskentely, toimintaympäristö ja –kulttuuri hyvinvointia tuottaviksi.  Ennaltaehkäiseviä toimia voivat olla esimerkiksi  ryhmittelyjen suunnittelu joustavasti oppilaiden erilaiset valmiudet ja oppimistyylit huomioiden  hallintokuntien rajat ylittävä yhteistyö  opettajalla on mahdollisuus tukea yksittäistä lasta ja eriyttää opetusta lasten erilaiset tarpeet huomioiden  lievistä oppimisvaikeuksista kärsivää oppilasta voidaan tukea opettajien, erityisopettajan ja koulunkäyntiavustajien yhteistyöllä

 kummi- ja tukioppilastoiminta  lapsille suunnattu kerhotoiminta ja perhekerhot  tuen tarjoaminen konfliktitilanteiden selvittämiseen luokissa  vertaissovittelu (kehitteillä)  kasvatuskeskustelut  vanhempainneuvostot  koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminta  yhteistyö nuorisotyön ja muiden sidosryhmien, kuten kolmannen sektorin ja yliopiston kanssa  ennaltaehkäisevä päihdetyö  tukitoimien seuranta  Turvallisuutta ja hyvinvointia edistävä toiminta, kuten Allies –projekti, KiVa –koulu, ’peacekeeper -toiminta’, kasvatuskeskustelut, palautelaatikot sekä:  Kainalokysely (vanhemmille ja lapsille yhdessä täytettäväksi väärinkohtelun varhaiseksi tunnistamiseksi; Allies)  Tsekkauslista kouluterveydenhoitajalle ja kuraattorille (tai opettajalle) monitoimitalossa tai perheessä tapahtuvan väkivallan varhaiseksi tunnistamiseksi (Allies)  Hymiö –itsearviointipeli lapsille (kehitteillä)  Turvallisuuden ja hyvinvoinnin edistämisen toimintamalli Ritaharjun monitoimitalossa ->ks. Työkalut väkivallan varhaiseen tunnistamiseen ja puuttumiseen

Rehtori  yhteydenpito oppilashuollon eri osapuolten kanssa  tuki opettajille oppilashuollollisissa kysymyksissä  oppilashuoltotyön suunnittelu, seuranta ja arviointi yhdessä oppilashuoltoryhmän kanssa  vastuu koulun toiminnasta oppilashuollollisissa kysymyksissä  äkillisissä kriisi-, onnettomuus-, ja kuolemantapauksissa oppilashuollollisten toimenpiteiden välitön käynnistäminen  koululykkäyksestä päättäminen  luokan kertaamisesta päättäminen luokanopettajan ja erityisopettajan kanssa  hallinnollista päätöstä vaativien tukitoimenpiteiden valmistelu, esimerkiksi erityisopetukseen siirrot yhdessä luokanopettajan / aineenopettajan / luokanopettajan ja erityisopettajan kanssa  hallinnollisen päätöksen tekeminen HOJKS:n käyttöön ottamisesta  oppilashuollon palveluiden järjetäminen kurinpidollisen rangaistuksen saaneelle oppilaalle (POL 36§)  opetuksen erityisten järjestelyiden valmistelu (POL 18§)  resurssien käytön priorisointi

Erityisopettaja  lapsen tilanteen kartoitus yhteistyössä luokanopettajan / aineenopettajan / luokanvalvojan, vanhempien ja rehtorin kanssa  erilaisten keinojen, menetelmien ja ratkaisujen etsiminen, kokeileminen ja seuranta yhdessä opettajien, koulunkäyntiavustajien ja vanhempien kanssa; samanaikaisopettajuus  luokan kertaamisesta päättäminen yhdessä rehtorin ja luokanopettajan / luokanopettajan kanssa  konsultointi oppimissuunnitelmiin, pedagogiseen arvioon, pedagogiseen selvitykseen sekä HOJKS:n sekä laatimiseen liittyvissä asioissa  jos koulun sisäiset keinot eivätkä kodin tukitoimet riitä, lapsen asioiden ohjaaminen oppilashuoltoryhmään tai suoraan jollekin ryhmän työntekijälle ja yhteistyö heidän kanssaan  tiedonsiirto koulutuksen nivelvaiheissa

Luokanopettaja / aineenopettaja / luokanvalvoja  oppilaan hyvinvoinnin seuranta  oppimisen ja työskentelyn jatkuva arviointi (tuntiosallistuminen, kokeet)  luokan ryhmädynamiikan seuranta, mm. kiusaaminen  runsaisiin poissaoloihin puuttuminen  yhteydet oppilaiden vanhempiin ja / tai yhteydenpidosta sopiminen ja jakaminen muiden oppilashuollon henkilöiden kanssa  oppilashuollon tarpeen arviointi ja tarvittavien toimenpiteiden käynnistäminen  oppilaskohtaisten oppilashuollollisten asioiden kirjaaminen,  oppimissuunnitelman ja tehostettuun tukeen siirryttäessä pedagogisen arvion laatiminen yhteistyössä vanhempien kanssa, seuranta ja arviointi  lapsen asioiden ohjaaminen tarvittaessa oppilashuoltoryhmään tai suoraan jollekin ryhmän työntekijälle  Erityiseen tukeen siirryttäessä pedagogisen selvityksen laatiminen moniammatillisessa yhteistyössä ja HOJKS:n laatiminen yhteistyössä erityisopettajan, vanhempien sekä muiden oppilaan kanssa työskentelevien kanssa  luokan kertaamisesta päättäminen yhdessä vanhempien, rehtorin ja erityisopettajan kanssa  tiedonsiirto koulutuksen nivelvaiheissa

Koulunkäyntiavustaja  havainnoista tiedottaminen opettajille  yhteistyö opettajien, nuorisotoimen työntekijöiden ja vanhempien kanssa  osallistuminen oppilashuollollisiin tapaamisiin tarvittaessa  sovittujen käytäntöjen toteuttaminen

Koulupsykologi  psykologiset tutkimukset ja arviointi  oppimisvaikeuksien tutkimus ja kuntoutuksen suunnittelu  lapsen ja nuoren psyykkisen kehityksen ja hoidon tarpeen arviointi  terapia / kuntoutus: lapsi, nuori, perhe  yhteistyö ja konsultaatio: opettajat, koulukuraattori, terveydenhuolto ja sosiaalityöntekijät  yhteistyö erikoissairaanhoitoon

Koulukuraattori  perhe-, ryhmä- ja yksilökeskeinen työ: tilanteen selvittely, ohjaus ja tuki, ohjaaminen jatkopalveluihin (lastensuojelu, psykologi)  yhteistyö opettajan kanssa: ohjaus, oppilaan ja perheen tukeminen  kiusaamistilanteiden selvittely luokkakohtaisesti KiVa-tiimien tukena  jatkoyhteistyö lastensuojelun ja koulupsykologin kanssa

Kouluterveydenhoitaja  ennaltaehkäisevä terveydenhoito  oppilaan kasvun ja kehityksen seuranta ja tukeminen  oppilaan hyvinvoinnin ja perhetilanteen asiantuntija  riskiperheiden ja –lasten tunnistaminen  kouluyhteisön terveydellisten olojen asiantuntija  yhteistyö eri tahojen välillä

Koululääkäri  ikäkausitarkastukset  erilaiset lausunnot ja terapiasuositukset  ohjaus jatko- ym. tutkimuksiin, lähetteet  riskiperheiden ja –lasten tunnistaminen