Arjen kohtaamisia ja oppimisen oivalluksia - Kummiluokka-yhteistyö vammaisalalla Jyväskylä Marjaana Araneva Erityiskoulutus- ja päivätoimintayksikkö Kaarisilta
Tuki- ja osaamiskeskus Eskoo tunnetaan maakunnassa ja valtakunnallisesti yksilöllisen elämän tukijana ja erityispalvelujen tuottajana. Eskoo on erikoistunut vammaispalveluihin ja lastensuojeluun. Toiminta-alue käsittää kaksi maakuntaa (Etelä-Pohjanmaa ja Pohjanmaa) ja 32 kuntaa (asukaspohja asukasta). Päätoimipiste Eskoon tuki- ja osaamiskeskus sijaitsee Seinäjoella. Muut toimintayksiköt sijaitsevat Kristiinankaupungissa, Pietarsaaressa ja Vaasan Vähässäkyrössä. Tuki- ja osaamiskeskus Eskoo on toiminut jo viidenkymmenen vuoden ajan. Vakinaisia työntekijöitä on noin 370 www. eskoo.fi Eskoon Tuki- ja osaamiskeskus Marjaana Araneva
Kaarisilta tarjoaa kehitysvammaisille nuorille ja aikuisille itsenäistä elämää tukevaa erityiskoulutusta, päivätoimintaa ja vapaa- ajantoimintaa. Asiakkaita Kaarisillassa on tällä hetkellä n. 55 henkilöä Henkilökuntaa meillä on 21 –Palveluyksikön esimies –Erityiskouluttajat –Ryhmäavustaja –Sosiaaliohjaajat –Ohjaajat Erityiskoulutus- ja päivätoimintayksikkö Kaarisilta Marjaana Araneva
Kansainvälinen, yrittäjähenkinen SeAMK Paras korkeakoulu opiskelijalle 6 AMK-tutkintoa ja 14 AMK-tutkintonimikettä *pois jäävät nimikkeet Kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinto Konservaattori (AMK)*, Kulttuurituottaja (AMK), Muotoilija (AMK)* Liiketalouden ammattikorkeakoulututkinto Tradenomi (AMK) Matkailu- ja ravitsemisalan ammattikorkeakoulututkinto Restonomi (AMK) Luonnonvara-alan ammattikorkeakoulututkinto Agrologi (AMK), Metsätalousinsinööri (AMK)* Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto Fysioterapeutti (AMK), Geronomi (AMK), Sairaanhoitaja (AMK), Sosionomi (AMK), Terveydenhoitaja (AMK) Tekniikan ammattikorkeakoulututkinto Insinööri (AMK), Rakennusmestari (AMK) Marjaana Araneva
on organisaation / yksikön ja oppilaitoksen välinen pitkäkestoinen yhteistyömuoto, jossa opiskelijat tutustuvat alaan, organisaatioon, asiakkaisiin ja heidän kanssaan tehtävään työhön konkreettisesti. Kummiluokka- toiminta Marjaana Araneva
Koordinaattorit: opettaja ja organisaatiosta nimetty henkilö Opiskelijaryhmästä nimetyt yhteyshenkilöt Yhteydenpito ja tiedonkulku Paikka lukujärjestyksestä Suunnitteluun ja toimintaan Opintopisteitä mukanaolosta Raamit toiminnalle Lisämausteina mm. Innostus, Sitoutuminen, Yhteistyö, Joustavuus, Luottamus Mitä tarvitaan
Toiminnan vaikuttavuus Kysely syksyllä Asiakkaat, henkilökunta ja opiskelijat ASIAKKAAT: uusia elämyksiä, kohtaamisia, hyvää oloa ” Kummiluokkatoiminta on tärkeää ja kivaa. He ovat lähes meidän ikäisiämme, tavallisia nuoria, he näyttävät tavallisen nuoren elämää. Mallia meille” HENKILÖKUNTA: vaihtelua arkeen, antoisaa, hyvä tapa tuoda alaa tutuksi ”Uutta energiaa työhöni, rikkonut arkityön positiivisesti, antanut mahdollisuuden löytää uusia näkökulmia omaan työhön” OPISKELIJAT: ala tutuksi, vahvistanut ammatillista osaamista, omien ennakkoasenteiden kohtaaminen ”Harjoittelua kehitysvammatyössä ja ymmärrystä siitä kuinka tavallista, mutta kuitenkin erityistä se on” Marjaana Araneva
Yhteinen taival V Yhteydenotto Seinäjoen Ammattikorkeakoulun Sosiaali- ja terveysalan yksikköön tammikuussa. Mukaan sosionomi-opintonsa v tammikuussa aloittaneet 27 opiskelijaa (Opiskelu AMKssa-opinnot) -Kaarisiltaan kylään, Elokisat, Toimintapäivä V Toiminnassa jatkoi 17 opiskelijaa (VVO- opintosuoritteina) -Ystävänpäivän viettoa, Ulkoilupäivä, Pääsiäispolulla, Sählyturnaus, Yhteinen liikuntapäivä, Pikkujoulun viettoa V Sählyturnaus, Kiitos- kahvit V Kummiluokka-toiminta osaksi opetussuunnitelmaa, VVO –opintoihin oma kurssi Marjaana Araneva
Yhteisiä hetkiä kuvin kerrottuna Marjaana Araneva
Kiitos!