FORUM Rengasfoorumi 2011 Kai Niemi 9.3.2011 RENKAANVAIHTO VAATII AMMATTITAITOA Kai Niemi, tekninen päällikkö Bridgestone Finland Oy Rengasalan tekninen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maanrakennus.
Advertisements

Opettele liikennesäännöt
Helga Skiftesvik, Sanna Pitkänen
Lelujen turvallisuudella ei leikitä • Joululelujen 15. vuosittainen markkinavalvontaprojekti • Ensimmäisiä leluprojekteja toteutettiin jo 70-luvulla •
Kolaririskin vähentäminen siirryttäessä nastattomaan talviliikenteeseen Valmixa Oy Valde Mikkonen Huhtikuu 2012.
Turvallisesti rautatieym-päristössä
Jakopään hihnan vaihto
HARMAA TALOUS YRITTÄJÄN NÄKÖKULMASTA.  Kun hintahaitari eri tarjoajien välillä on yli 40 % voi kysyä pelaako kaikki samoilla pelisäännöillä ?  Pelisäännöthän.
Turvallisuuskulttuuri, työmetodit ja ohjeistus
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Työsuojelu Henkilökohtaisen avun miniseminaari
Turvallisesti harrastuksiin Vinkkejä nuorten ryhmien ohjaajille ja vanhemmille.
Stressi Stressi on elimistöön kohdistuvaa fyysistä tai psyykkistä, ympäristöstä tulevaa tai sisäsyntyistä kuormitusta.
Nopeuden säätely ja automaattivalvonta Olli Hintikka Liikenne- ja viestintäministeriö
Työfysioterapeutti – Työterveyshuollon asiantuntija
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Turvallisuussuunnitelma 2010 RA-SK Oy Marko Lahtinen.
Sonera content gateway-rajapinnan ohjelmointi
1Suomen Motoristit r.y. (c) 2009 Moottoripyörien määräaikaiskatsastukselle ei ole perusteita Teemu S. Lindfors & Santtu Ahonen.
Henkilö- ja pakettiautojen aiheuttamat kuolonkolarit 2000–2011 Kelityyppi:Kaikki:Renkaisiin liittyvät: Osuus: Luminen, jäinen, sohjoinen ,4 %
Tavallinen arkipäivä sisältää monia vaaratilanteita
JALAN JA PYÖRÄLLÄ Opettele liikennesäännöt. Varmista aina oman turvallisuutesi vuoksi myös se, että muut tienkäyttäjät ovat huomanneet sinut.
TULE-vaarojen tunnistaminen ja hallinta työssä
Talvirenkaiden kunnon kehittyminen
TYÖTURVALLISUUDEN AVAINASIOITA
Lääkkeiden käyttökuntoon saattaminen
Älykkäiden käyttöliittymien käytettävyysvaatimukset Rami Annala T Käyttöliittymien ja käytettävyyden seminaari, Syksy 2002: Kontekstiherkkyydestä.
Työturvallisuus on työpaikan oma- aloitteista turvallisuuden hallintaa. Työturvallisuus on osa yritysturvallisuutta. Turvallinen työskentely on suunnitelmallista.
FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio NÄKÖKULMIA NASTAKYSYMYKSIIN Panu Sainio, yli-insinööri Aalto-yliopisto / Autotekniikka AUTONRENGASLIITTO.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Vanhat varastosäiliöt | Hannu Kononen 2 Vanha varastosäiliö – Sen kun varastoi maailman nappiin… Ei huolta huoltamisesta.. Ei voida.
Pyöräilyn turvallisuus Lasse Kämpe Espoon ympäristökeskus.
1 Korjaustyötä tehnyt kuorma-autonkuljettaja jäi kuorma-auton lokasuojan ja pyörän väliin TOT-raportti 28/90.
1 Autoon pyöriä asentanut kuorma-autonkuljettaja jäi alas pudonneen auton etuosan alle TOT-raportti 27/96.
KUTSU HYVINVOINTIANALYYSIIN Tunnista hyvinvointiisi vaikuttavat tekijät Hyvinvointianalyysi toteutetaan: pp.kk.vvvv Ilmoittaudu mukaan:
Ajoneuvon renkaan ilmanpaineen aiheuttaman tapaturmavaaran torjunta rengastyössä Selvitä rengastyöhön liittyvät vaarat ja oikeat.
Vanteen hitsaus Kaksi asentajaa korjasi työkonekorjaamolla hitsaamalla ajoneuvonosturin paineenalaisen pyörän vannetta. Toinen asentaja.
Kurottajan etupyörän irrotus Kaksi huoltomiestä irrotti kurottajan etupyöriä renkaiden ollessa paineellisia teollisuuslaitoksen korjaamohallin.
FORUM Rengasfoorumi 2011 Jarmo Nuora JOHDATUS TALVIKAUDEN RENGASTURVALLISUUTEEN Jarmo Nuora, puheenjohtaja Autonrengasliitto ry Rengasfoorumi.
Tiedoston nimi Vintturin köysi sinkosi puukepin työntekijän päähän junanvaunuja siirrettäessä sellutehtaan ratapihalla.
SAIMAAN AMMATTIOPISTOSSA. RAKENNUSALAN PERUSTUTKINTO Perusvalmiudet rakennusalan vaihteleviin työmaatehtäviin. Hän suoriutuu rakennustyömaan yleisistä.
Tietovarastoforum IX Iltapäivän keskustelumuistio 1.
LIIKUNTAVAMMAISUUS.
HT Eero Laesterä – KTM Tuomas Hanhela – KTM Katja Pesonen
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
12 Hyvinvointivaltio kaipaa huoltoa s
Valviran ja sairaaloiden lääkintälaitehuollon yhteistyön kehittäminen
TURVAVARTTI Marras - Joulukuu 2014
Kon Työstökoneiden käyttö
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Renkaiden Vaihto.
Kuorma-auton perävaunun renkaan paineistus
KUTSU HYVINVOINTIANALYYSIIN
Askel askeleelta ohjeita tulla ammattivalokuvaaja
Minä kuljettajana.
Työkoneen paikatun renkaan paineistus
Perävaunun purkaminen
PP -viemäriputket: ominaisuudet, käyttö ja asennus
Minä kuljettajana Mikko Rautio.
Digitarina.
KUTSU HYVINVOINTIANALYYSIIN
Henkilö-auton renkaan vaihto
Putken asennustyö Yrittäjä asensi paineilmaputkea teollisuushallin seinään nosto-oven yläpuolelle noin viiden metrin korkeuteen. Yrittäjä (putkiliikkeen.
Teräsaihioiden purkutyö satamassa
Porraselementin lastaus
LuK vianmääritys ja huolto vinkkejä henkilöautojen kytkin
Liikenteen automaatio ja liikenneturvallisuus
Talvirenkaiden kunnon kehittyminen
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
AJOTAITO SM 2019 Parkkipaikka 1 2 neulansilmät pujottelu 3
Esityksen transkriptio:

FORUM Rengasfoorumi 2011 Kai Niemi RENKAANVAIHTO VAATII AMMATTITAITOA Kai Niemi, tekninen päällikkö Bridgestone Finland Oy Rengasalan tekninen foorumi AUTONRENGASLIITTO RY RENGASVALMISTAJAT RY NOKIAN RENKAAT OYJ SUOMEN RENGASKIERRÄTYS OY

FORUM Rengasfoorumi 2011 Kai Niemi ESITYKSEN SISÄLTÖRUNKO Miksi tarvitaan ammattitaitoa? Mitä ongelmia voi aiheutua? Millaisia ratkaisuja tarvitaan?

FORUM Rengasfoorumi 2011 Kai Niemi Kuluttajatutkimuksen mukaan runsas puolet autoilijoista suorittaa renkaidensa kausivaihdon (pyöränvaihdon) itse Tee se itse...

FORUM Rengasfoorumi 2011 Kai Niemi  Autojen omia tunkkeja ei ole suunniteltu jatkuvaan käyttöön  Auton omaa pulttiavainta ei ole suunniteltu jatkuvaan käyttöön  Itse vaihdettaessa ei yleensä momenttiavainta käytettävissä  Ei tiedetä oman rengaspainemittarin virhettä Puutteita välineissä

FORUM Rengasfoorumi 2011 Kai Niemi  Itse tehty pyöränvaihto suoritetaan yleensä parkkipaikalla tai pihalla ja työ tehdään joskus myös pimeässä, räntäsateessa yms  Jos alusta on pehmeä tai epätasainen, saattaa tunkki kaatua kesken työn ja auto pudota esim. jalan päälle Puutteita työn suorituspaikassa

FORUM Rengasfoorumi 2011 Kai Niemi  Ei tiedetä auton nostokohtia – nostosta aiheutuu vaurioita alustaan  Ei puhdisteta vannetta ja pyörännapaa ennen asennusta  Renkaiden pyörintäsuunta asennetaan väärin päin  Ei osata ”lukea rengasta”, mikä kertoisi esim suuntausvirheistä  Käytetään vääränlaisia pultteja/muttereita (teräs/aluvanteet)  Unohdetaan asentaa tai poistaa soviterenkaat  Ei osata kiristää pyöränpultteja oikein (tiukkuus ja kiristysjärjestys)  Laitetaan väärät rengaspaineet  Vaarannetaan liikennettä asentamalla kuluneemmat renkaat taakse  Ei muisteta jälkikiristystä  Vähätellään oikeiden asennustapojen merkitystä Puutteita osaamisessa

FORUM Rengasfoorumi 2011 Kai Niemi Vaatimukset kasvaneet  Autojen nostokohdat tiedettävä entistä tarkemmin ettei aiheuteta vaurioita alustaan tai helmoihin  Erilaisten vannetyyppien määrä lisääntynyt – joka vannetyyppi vaatii yleensä omanlaisensa pultit/mutterit ja soviterenkaat  Renkaiden epätasainen kuluminen lisääntynyt uusimpien autojen voimakkaiden pyöränsuuntausarvojen seurauksena  Nykyautojen herkkä alusta aiheuttaa usein myös tärinäherkkyyttä, mikäli pyörän asennus ei ole kunnolla tehty (puhtaus, oikea kiristys)  Renkaiden painesuositukset nousseet

FORUM Rengasfoorumi 2011 Kai Niemi Tapaturmat Joka sesongissa saamme lukea pyöränvaihdossa tapahtuneista onnettomuuksista...

FORUM Rengasfoorumi 2011 Kai Niemi Liikenneturvallisuus Virheelliset rengaspaineet  Auton ajokäytös ääritilanteissa muuttuu vaaralliseksi Vääränlaiset tai huonokuntoiset pyörän pultit/mutterit  Pyörän irtoamisriski ajon aikana Kuluneemmat renkaat asennettu taakse  Vaara arvaamattomaan sivuluisuun liukkaalla kelillä kasvaa  Auton ajokäytös liukkaalla muuttuu vaaralliseksi Hutiloiden tehdyn pyöränvaihdon vaikutuksia liikenneturvallisuuteen: Pyörä on kiristetty väärin / jälkikiristys on jäänyt tekemättä  Pyörän irtoamiski ajon aikana Pyörännavan ja vanteen väliin on jäänyt likaa  Pyörän irtoamisriski ajon aikana

FORUM Rengasfoorumi 2011 Kai Niemi Vakuutusturva Autoni vaurioituu pyörän vaihtotyössä (esim. tippuu tunkilta)  Korvataan vapaaehtoisesta autoni ”Kasko-vakuutuksesta” Vastapuoli saa vauriota tai vammoja liikenteessä ( esim. irronnut pyörä)  Korvataan aiheuttajan liikennevakuutuksesta Saan vammoja liikenteessä (esim. ojaan ajaminen pyörän irrottua)  Korvataan oman autoni liikennevakuutuksesta Saan vammoja pyörän vaihtotyössä  Korvataan omasta vapaaehtoisesta tapaturmavakuutuksestani  Sairaanhoidon ja lääkkeiden KELA-korvaus  Kunnallinen sairaanhoito Autoni vaurioituu liikenteessä (esim. ojaan ajaminen pyörän irrottua)  Korvataan vapaaehtoisesta autoni ”Kasko-vakuutuksesta” Korvausmenettely itse tehdyissä pyöränvaihtotöissä vaihtajan näkökulmasta :

FORUM Rengasfoorumi 2011 Kai Niemi Rengasalan teknisen foorumin ohjeistus  Ennen asennusta varmistetaan aina että rengas ja vanne sopivat ajoneuvoon  Noudatettava autonvalmistajan ohjeita oikeista nostokohdista  Turvalliseen auton nostamiseen vaaditaan ammattilaisen käyttämä tasonostin  Vältettävä auton oman tunkin käyttöä – ainakin käytettävä varmistusta (asennuspukki)  Vanne, pyörännapa sekä pultit/mutterit puhdistettava ennen asennusta  Asennustyössä käytettävä asianmukaisia ja kunnossa olevia työkaluja  Pyörän kiinnitys tulee tehdä virhetarkastetulla momenttiavaimella tai sauvalla  Pyörän kiristys tulee aina suorittaa vaiheittain ja ristiinkiristyksenä  Rengaspaineen asetus tulee tehdä virhetarkastetulla painemittarilla  Pyöränvaihdon yhteydessä tulee renkaat ja vanteet aina tarkastaa vaurioiden varalta  Asennetaan paremmat renkaat aina taakse auton mallista riippumatta  Nastarenkaiden pyörimissuunta pidettävä samana  Pyörien jälkikiristys tehdään n km ajon jälkeen Rengasalan ohjeistus lähtee siitä, että pyörän asennustyö on ammattitaitoa vaativa toimenpide. Ammattilainen ottaa aina myös vastuun tekemästään työstä! Ohjeistuksen pääkohdat ovat:

FORUM Rengasfoorumi 2011 Kai Niemi Pääviestit autoilijalle Pyörien vaihtotyö on ammattitaitoa vaativa toimenpide Hutiloiden tehty työ voi vaurioittaa autoa, aiheuttaa tekijälleen tapaturman tai johtaa jopa liikenneonnettomuuteen Rengasalan ammattiliike ottaa aina vastuun tekemästään työstä Ammattilainen näkee autosta muitakin vikoja ja osaa opastaa korjauksessa