Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio 9.3.2011 NÄKÖKULMIA NASTAKYSYMYKSIIN Panu Sainio, yli-insinööri Aalto-yliopisto / Autotekniikka AUTONRENGASLIITTO.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio 9.3.2011 NÄKÖKULMIA NASTAKYSYMYKSIIN Panu Sainio, yli-insinööri Aalto-yliopisto / Autotekniikka AUTONRENGASLIITTO."— Esityksen transkriptio:

1 FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio 9.3.2011 NÄKÖKULMIA NASTAKYSYMYKSIIN Panu Sainio, yli-insinööri Aalto-yliopisto / Autotekniikka AUTONRENGASLIITTO RY RENGASVALMISTAJAT RY NOKIAN RENKAAT OYJ SUOMEN RENGASKIERRÄTYS OY

2 FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio 9.3.2011 Näkökantoja (nasta)keskusteluun “Toiselle kapinallinen, toiselle vapaustaistelija” Tilannetta voi ja tulee tarkastella monesta näkökulmasta: -Melu -Kitka -Päällysteiden ja ajoratamerkintöjen kuluminen / pöly -Kaupungeissa katupöly ja sen terveyshaitat -Liikennöitävyys -Liikenneturvallisuus -Tunteet (autotkin ostetaan usein tunteella)

3 FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio 9.3.2011 Rengasmelu – subjektiivinen kokemus  Jo matalissa nopeuksissa, käytännössä siis kaupunki / esikaupunki  Koetaan lähes aina häritseväksi sekä autossa että tien varressa (päinvastoin musiikki, moottorin ääni, kosken kuohunta tms)  Nastamelussa eroa rullaako vaiko luistaa (huom. luistossa syntyvä ääni “varoittaa”)  Kipupisteinä  syksy, kun nastarenkaiden käyttö alkaa (+parkkihallit)  kevät, kun päällyste karhea ja ei lehtiä ja halutaan jo olla ulkona  Talvella ulkoillaan mutta ei oleskella ulkona siten kuin kesällä  Talvinen äänimaisema eroaa kesästä (narskuna, kantautuvuus, lehdet, tuuli, linnut, lumen auraus, lumen vaimennus…)  Rengasmelu on keskeinen suunnitteluparametri niin autossa kuin renkaassa – käytännössä alisteinen turvallisuudelle ja suorituskyvylle

4 FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio 9.3.2011 Mikä on kitka? Kitka on funktio renkaasta ja tiestä. Samalla tiellä kaksi erilaista kulkijaa…  rengas A µ = 0,2 ~ alkaa olla vaarallista  rengas B µ = 0,4 ~ normaali talvikeli, hyvin menee Haaste: Ketä varoittaa ja mitä tehdä, jotta varoittaminen ei kokisi inflaatiota tai liukkauden torjunta ei olisi ylimitoitettua? Saman renkaan pitkittäisvoima eri päivinä Eri renkaita samalla tiellä

5 FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio 9.3.2011 Päällysteiden kuluminen  Missä raapii, siellä kuluu – mutta mikä on hyväksyttävä kuluminen?  Kuluminen ei ole pelkästään huono juttu  päällysteiden kiillottuminen Keski- ja Etelä-Euroopan haaste  lumi polanteen kiillottuminen? (risteykset, mäet, bussipysäkit)  Tienpidon määrärahat eivät ole nousussa? Liikenne on.  Päällysteiden kuluminen lisääntyy lämpötilan laskiessa  Kulunut päällyste on liikenneturvallisuusriski!

6 FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio 9.3.2011 Kaupungeissa katupöly ja sen terveyshaitat  Katupöly on todellinen riskitekijä terveydelle  Riskiryhmässä ovat hengityselinsairauksista kärsivät, mutta myös sydän ja verisuonitauteja sairastavat sekä allergikot  Haaste tunnistaa päällysteestä irronnut ja heikoitus sepelistä muodostunut pöly

7 FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio 9.3.2011 Liikennöitävyys  Sujuva liikenne on tavoite  Lumen poistoon käytettävä työmäärä  Kemiallinen vs. mekaaninen liukkauden torjunta eli suolaa vai hiekkaa  Raskas kalusto ei nastoja  Hiekoittaminen merkittävä pölyn lähde  Suolaaminen toimii rajallisella lämpötila-alueella  Kuljettajan kyky arvioida muuttuvia olosuhteita - kokemusta  Nastarengas tasaa kelin vaihteluita  Autojen ABS-jarrujet, vetoluistonesto- ja ESC-ajovakaustusjärjestelmät kehittyvät ja yleistyvät nopeasti!

8 FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio 9.3.2011 Liikenneturvallisuus  Lähtee ratin ja penkin välistä  Lainsäätäjä, rengasvalmistaja ja tienpitäjä keskustelevat strategiasta; kuljettajat taktiikasta Ei kitkan määrä vaan sen käyttö  Saatavilla oleva kitka: voimaa (kitka) mikä on käytettävissä; tien pinnan ominaisuudet ovat samat kaikille  Käytettävä kitka: Kuinka paljon kitkaa kuljettaja kulloinkin käyttää.  Kitkapotentiaali: mikä on suuriman saatavan ja käytetyn kitkan ero eli turvamarginaali ennen kuin pyörä luistaa  Mikä tahansa rengas on loppuun kuluneena vaarallinen

9 FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio 9.3.2011 Helsinki NASTA  Helsingin rakennusvirasto koordinoi usean ministeriön ja viraston rahoittamaa NASTA-tutkimusohjelmaa, jossa tutkitaan nastarenkaiden käytön rajoittamisen (Hakamäentiestä etelään) mahdollisuuksia ja sen vaikutuksia mm. liikennemeluun ja ilmanlaatuun liikenteen sujuvuuteen pitkäaikaisiin terveysvaikutuksiin, liikenneturvallisuuteen ja ajokäyttäytymiseen sekä hallinnollisiin kysymyksiin  Ison osan keväisin kiusaavasta katupölystä uskotaan olevan nastarenkaiden synnyttämää kiviaineshiukkasia peräisin asfaltista ja osin hiekoitussepelistä.  Tutkimusohjelma on juuri alkamassa ja se kestää 2 vuotta

10 FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio 9.3.2011 Helsinki NASTA  Pohjoismaista erityisesti Norjassa on kokemusta nastarenkaiden käytön rajoittamisesta jo vuodesta 1999.  Kokemuksia seurataan tiiviisti.  Oslon, Bergenin, Tukholman, Göteborgin Uppsalan nastarajoituksien lähtökohdat ovat ilmanlaatuun liittyviä. Auto- ja rengastekniikka kehittyy koko ajan, liikennemäärät muuttuvat ja talvet eivät ole samanlaisia  myös tutkimustieto vanhenee Se, että asiaa selvitetään on tärkeää; ja jotain on käytännössä tehtävä!

11 FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio 9.3.2011 Näkemykset tulee haastaa! Panu Sainio Aalto-yliopiston Insinööritieteiden korkeakoulu Auto ja Työkonetekniikka 050 5678 396 panu.sainio@tkk.fi Liikenneturvallisuus lähtee ratin ja penkin välistä…


Lataa ppt "FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio 9.3.2011 NÄKÖKULMIA NASTAKYSYMYKSIIN Panu Sainio, yli-insinööri Aalto-yliopisto / Autotekniikka AUTONRENGASLIITTO."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google