Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTYSSÄÄNNÖT Järjestyssääntöjen tarkoituksena on
Advertisements

Ohjaus työtehtävänä.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Luku- ja tenttivihjeet 4A Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta.
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
DIAKONIATYÖNTEKIJÖIDEN PÄIVÄT DIPOLI NYT TIENI KULKEE KOULUHUN
Oppimisen tavoitteet ja osaamisen oivallukset SpiritUra -valmennuksessa Tavoitteeni - millaista muutosta tavoittelen valmennusprosessin tuloksena oman.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Väkivaltatilanteissa toimiminen ja tilanteiden käsittely
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET ja hyvän osaamisen kriteerit vuosiluokka 5:n jälkeen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Näkökulmia Eurooppalaiseen uskonnonopetukseen Arto Kallioniemi Helsingin yliopisto, SOKLA.
Kilpailijan starttikurssi
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 9 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
INTIAN KULTTUURIPIIRI
Ops seminaari Askola.
Mitä arviointiin liittyvät muutokset tarkoittavat? Työpaikkakouluttajahanke Omniassa
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi, OPS:n peruskäsitteistöä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos, käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Yleisivistävän koulun hallinto
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Johdatus elämänkatsomustietoon kurssin koontia
IHMISARVO JA YHDENVERTAISUUS
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Luku- ja tenttivihjeet 10
Elämänkatsomustiedon oppilasmäärien kehitys
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Luku- ja tenttivihjeet 2015_3
Luku- ja tenttivihjeet 7
Mikä on elämänkatsomus?
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
Mikä on elämänkatsomus?
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
Työtavoista elämänkatsomustiedossa
Esityksen transkriptio:

Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Luento 6, artikkelit Tähän ei juuri löydy materiaalia artikkeleista Joitain kysymyksiä käsitellään artikkelissa Sakaranaho & Salmenkivi (2009). Luentojen diat ja ryhmätehtävät ovat tärkeässä roolissa. Muita lähteitä löytyy verkosta 1. Lait: 2. OPH:n ohjeet: perusopetus ja lukioperusopetuslukio

Luento 6, tenttikysymyksiä Selvitä elämänkatsomustietoa oppiaineena ja sen opetusta ohjaavat tärkeimmät säädökset. Millaisia seikkoja pidät tärkeimpinä säädösten toteutumisen esteenä? Kuvaile tärkeimmät elämänkatsomustietoa oppiaineena ja sen opetusta ohjaavat säädökset. Selvitä joitain tärkeimpiä piirteitä, joita näistä säädöksistä seuraa oppiaineen identiteetille. Millaisia seikkoja pidät tärkeimpinä säädösten toteutumisen esteenä? Kuvaile elämänkatsomustietoa oppiaineena sitä koskevien säädösten valossa.

Luento 6, tenttikysymyksiä Keskikokoisessa suomalaisessa kaupungissa sijaitsevassa koulussanne on oppilaana yhteishuollettu avioerolapsi, joka ei kuulu kirkkoon, mutta on tähän asti ollut evankelis–luterilaisessa uskonnon opetuksessa. Oppilas asuu äitinsä luona, ja äiti haluaa lapsen siirtyvän ET-opetukseen, mutta isä, joka myös on huoltaja, vaatii, että oppilas pysyy uskonnossa. Miten koulun pitäisi toimia tässä tilanteessa ja mihin säädöksiin oikea toiminta perustuu. Kenen koulussa pitäisi tietää nämä asiat? Pohdi myös kyseisen oppilaan tilannetta kasvatukselliselta kannalta. Otsikko: Uskontoon vai elämänkatsomustietoon. Millaisia olivat elämänkatsomustiedon näkökulmasta olennaisimmat muutokset ja olennaisimmat säilyneet asiat vuoden 2003 uuden uskonnonvapauslain vaikutuksissa koululakeihin. Esittele ainakin yksi uskonnon ja katsomuksen vapauteen koulussa liittyvä seikka (itse keksimäsi tai todellinen tapaus), joka lain mukaan pitää nykyään käsitellä eri tavoin kuin ennen