Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Elämänkatsomustieto tutuksi
Advertisements

Elämänkatsomustiedon työtavoista Snellman-korkeakoulu Marraskuu 2012 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
AD 1/Luento/USKONTO Aineenopettajat
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Ainedidaktiikan perusteet
Luku- ja tenttivihjeet 4A Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Sankarit ja sankaruus Venäjällä Makula, kevät 2015 Tavoitteet, suorittaminen ja aikataulu.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET ja hyvän osaamisen kriteerit vuosiluokka 5:n jälkeen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 9 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi, OPS:n peruskäsitteistöä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos, käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
ET oppimateriaalit Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET oppimateriaalit Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainedidaktiikan perusteet Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssi, viimeinen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Johdatus elämänkatsomustietoon/ Katsomusaineiden didaktiikan kurssin elämänkatsomustiedon oma osa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Johdatus elämänkatsomustietoon/ Katsomusaineiden didaktiikan kurssin elämänkatsomustiedon oma osa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
ET LOPS 2015 Eero Salmenkivi Kasvatustieteellinen tiedekunta.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Johdatus elämänkatsomustietoon kurssin koontia
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Luku- ja tenttivihjeet 10
Opetusvinkki 1: Ryhmätyö – uskontotieteilijät
Hi 6 ryhmätyö ja sen toteutus
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ohjelmarunko LUENTO 1/11.1. SILTAVUORENPENGER 3A, ATHENA, SALI 261, HISTORIATIETOISUUS JA HISTORIAKULTTUURI LUENTO 2/13.1. SILTAVUORENPENGER 3A,
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Mikä on elämänkatsomus?
Luku- ja tenttivihjeet 2015_3
Luku- ja tenttivihjeet 7
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
Mikä on elämänkatsomus?
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
Mikä on elämänkatsomus?
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta
Työtavoista elämänkatsomustiedossa
Esityksen transkriptio:

Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Luento 1, artikkelit Artikkeleista tämän luennon yhteydessä luettaviksi sopii: Tomperi, Tuukka: Elämänkatsomustiedon tiedetaustasta (katsomuksen käsite ET:tä määrittämässä) Sakaranaho, Tuula & Salmenkivi, Eero Tasavertaisen katsomusopetuksen haasteet: pienryhmäisten uskontojen ja elämänkatsomustiedon opetus Suomessa. Teologinen aikakauskirja 114 (5), 450–470. (Katsomusopetuksen mallin ongelmia) Salmenkivi, E Elämänkatsomustiedon rajoilla. Teoksessa Elo P., Heinlahti K. & Kabata, M. (toim.) Hyvän elämän katsomustieto: Feto ry:n vuosikirja 2003, Helsinki: Feto. (katomusopetuksen käsitteestä)Elämänkatsomustiedon rajoilla

Luento 1, tenttikysymyksiä Kysymyksiä tästä aihepiiristä, esim: 1. Mitä maailmankatsomuksella elämänkatsomustiedon opetuksessa tarkoitetaan? Mitä pidät tärkeimpinä maailmankatsomusten luokittelun perusteina? 2. Kuvaile elämän- ja maailmakatsomuksen käsitteitä ja arvioi, voidaanko elämän- tai maailmankatsomuksia asettaa arvojärjestykseen. 3. Katsomusopetuksella on elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssilla tarkoitettu opetusta, joka oppilaan omasta maailmasta lähtien antaa moraali- ja identiteettikasvatusta sekä opettaa erilaisia kulttuuriin, uskontoihin ja katsomuksiin liittyviä asioita. Millaisia erilaisia malleja katsomusopetuksessa on ja on ollut käytössä maailmalla ja miten niitä on perusteltu? Esitä oma perusteltu ratkaisuehdotuksesi, miten katsomusopetus pitäisi Suomessa järjestää tulevaisuudessa. 4. Katsomusopetuksella on elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssilla (yleensä) tarkoitettu opetusta, joka oppilaan tai perheen katsomus määrää opetuksen lähtökohtia, tavoitteita ja sisältöjä. Arvioi monipuolisesti, onko tällaisen opetuksen antaminen yhteiskunnan kannalta perusteltua. 5. Kurssilla on esitelty erilaisia katsomusopetuksen malleja. Arvioi niitä ihmisoikeusnäkökulmasta.

Luento 1, tenttikysymysten analyysia T3: Mitä maailmankatsomuksella elämänkatsomustiedon opetuksessa tarkoitetaan? Mitä pidät tärkeimpinä maailmankatsomusten luokittelun perusteina? Niiniluodon maailmankatsomuksen käsite (3 osaa kattavasti esitettynä) (TÄRKEIN) maailmankatsomuksen & elämänkatsomuksen ero (vähän sivussa kysymyksestä → ei ehkä välttämätön 6 pisteeseen) Luokittelussa ymmärrettävä maailmankatsomuksen luonne muita selityksiä määrittävänä uomana (vrt. Wittgenstein lainaus). Mahdollisia pareja esim: uskonnollinen – uskonnoton (POPS14); teistinen – ateistinen (POPS14); tieteellinen – epä-/ei-tieteellinen (maailmankuva, LOPS15). Muita täysin hyväksyttäviä mahdollisuuksia luonnollisesti on (ks. Tomperin artikkeli).