Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tiedonhaku Internetistä PODCASTING Katarina Andersson TU08se
Advertisements

Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Novellin analyysin käsitteitä
AD 1/Luento/USKONTO Aineenopettajat
Luovia ihmisiä ajaa eteenpäin ns. kosmologinen motiivi eli pyrkimys rakentaa kosmosta, järjestystä, suhteessa itseen ja maailmaan. Kulttuurin alojen suurista.
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Luku- ja tenttivihjeet 4A Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Viestintäsuunnitelma
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen, ET ja filosofia: Oppilaitosten arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET ja hyvän osaamisen kriteerit vuosiluokka 5:n jälkeen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Aihekokonaisuudet lukiossa Eero Salmenkivi Soveltavan kasvatustieteen laitos.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
1. Probleema –Onko täysikuu yhtä korkealla ollessaan eteläisellä taivaalla sekä kesällä että talvella?
Uskonto, uskonnottomuus ja katsomuksellinen kyvykkyys – yhteisöllinen ja yksilöllinen taso Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 9 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
on pienoistutkielma jostakin teemasta.
Ops seminaari Askola.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Analyysissä huomioitavaa
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi, OPS:n peruskäsitteistöä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos, käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET POPS 2014 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
22. Kristinuskon kulttuurivaikutuksia
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus
ET OPS 2014 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 10
Elämänkatsomustiedon oppilasmäärien kehitys
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Kirjallisuus vaikuttajana: draama, proosa ja runous
Mikä on elämänkatsomus?
Luku- ja tenttivihjeet 2015_3
Relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 7
(Työ)elämän esiintymistilanteet
Mikä on elämänkatsomus?
Mikä on elämänkatsomus?
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta
Kirjallisuusessee Essee: lyhyt, tav. yleistajuinen esitys jostakin tieteen tai varsinkin taiteen, kirjallisuuden alalta. (Nykysuomen sanakirja)
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Työtavoista elämänkatsomustiedossa
Esityksen transkriptio:

Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Luento 8, artikkelit Paras materiaali tähän osioon ovat OPS-perusteet, verkkomateriaalit kulttuurista (esim. Ihmisenä maailmassa, Suomen kulttuuriperintökasvatuksen seura) jaIhmisenä maailmassa Suomen kulttuuriperintökasvatuksen seura luentodiat.

Luento 8, tenttikysymyksiä Kulttuurikasvatus osana elämänkatsomustiedon opetusta Kulttuurien lukutaito on osa yleissivistystä, miten sitä edistetään ET:ssä? Esittele UNESCOn maailmanperintöohjelmaa erityisesti Suomen ja ET:n näkökulmasta. Analysoi monikulttuurisuutta ilmiönä tällä luentosarjalla esitetyn kulttuurin käsitteen valossa. Katsomukset ja kulttuuri ET:n OPS-perusteissa Elämänkatsomustieto kulttuurikasvatuksena

Luento 8, tenttikysymyksen analyysia Elämänkatsomustieto kulttuurikasvatuksena Kulttuurikasvatukselle ei välttämättä ole yhtä selvää määritelmää (kasvatetaanko kulttuuriin, kulttuuria, vai kulttuurista tulevia seikkoja), jotain vastauksessa täytyy kuitenkin sanoa myös kulttuurista.Hyvä lähtökohta on se, mitä ET OPS-perusteissa sanotaan kulttuurista. ET:ssa kulttuurikasvatus painottuu teemaan itsetuntemus ja kulttuuri-identiteetti. Toisaalta ihmisen identiteetti toteutuu aina kulttuurin viitekehityksessä. Siten kulttuurikasvatus on et:ssä myös identiteettikasvatusta. Keskeinen kysymys on, millaista kulttuuria ET välittää. Selvästi se on tämän hetken suomalaista kulttuuria, taustalla toki vaikuttavat valistus ja humanismi ja (jossain määrin) kristinusko. Toisaalta kulttuurikasvatuksessa on selvä yleissivistävä rooli (tutustutaan erilaisiin kulttuureihin; huom. et:ssä katsomukset nähdään kulttuureihin kytkeytyvinä). Selkeä yleinen tavoite tässä on suvaitsevaisuus ja moninaisuuden arvostaminen. Kulttuurirelativismin ja –fundamentalismien perusteltu vastustaminen on ansio, mutta sitä ei edellytetä täysiin pisteisiin. Sama koskee UNESCOn kulttuuriperintökasvatuksen esittelyä ja kulttuuritieteiden (esim. roolia) yliopistollisessa et-opetuksessa.