Tietotalo ja matematiikka verkkopalveluiden toteutuksessa Tietotalo – merkittävä verkkopalveluiden toimittaja.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lillbacka – alustava tarjous Arjen Sankareita Finlandiatalolla.
Advertisements

URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
TIES322 Tietoliikenneprotokollat 2
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi sivu. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Ohjelmistokehitys Viikko 2 Mika Salo Pekka Valtonen Asmo Voutilainen
Yhtälön ratkaiseminen
Ohjelmiston tekninen suunnittelu
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
JavaScript (c) Irja & Reino Aarinen, 2007
Toimittaja – Sovellusarkkitehtuuritas on pilkkominen Kalle Launiala, ProtonIT Oy
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
Integraalilaskenta MA 10
Rakenteinen ohjelmointi
Ohjelmistokehittäminen. Luku 1 – Mitä on ohjelmistokehittäminen?
Preppaus ENA 4.
 Kyky harkita asioita monipuolisesti ja järkevästi  Ongelmat tarkasti tai löyhästi määriteltyjä  Arki vs. tiede  Miten tutkimustieto pätee arjen ongelmissa?
1. Olio-ohjelmointi.
Elämyshankekyselyn tulokset © Sovita Toteutus: Opiferum1.
AS Automaation signaalinkäsittelymenetelmät
@ Leena Lahtinen Helia OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 OP.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  PÄIVÄOPISKELIJAT: – KAKSI LUOKAA (SUOMI) –YKSI LUOKKA (ENGLANTI)
Pasi Kaipainen Tietokone ja tietoverkot ty ö v ä lineen ä – kurssi Tekij ä n p ää aine!!
Seiso kuin vuori, virtaa kuin joki – näkökulmia työhyvinvointiin Valtakunnallinen Hyvinvointipäivä Salla Tapio Malinen
TIETO JA TIETOKONEOHJELMA TIETOKONEOHJELMA KÄSITTELEE TIETOJA TIETOJA VOIDAAN KÄSITELLÄ OHJELMASSA VAIN SALLITUILLA MENETELMILLÄ.
13. Hyvä ohjelmointitapa (osa 1)
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Realisoituuko työvoimapula - välityömarkkinoistako ratkaisu?
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
ict1td002 - Copyright Raine Kauppinen 1 Alkuarvot ja tyyppimuunnokset (1/5)  Aiemmin olemme jo antaneet muuttujille alkuarvoja, esimerkiksi: int.
Visual Basic -ohjelmointi
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
TIEP114 Tietokoneen rakenne ja arkkitehtuuri, 3 op ALU.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kuinka tehdä blogi o365:ssä
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
HAJAUTTAMISEN IDEAA SEPPO RÄSÄNEN SAVONIA-AMMATTIKORKEAKOULU TERVEYSALA, KUOPIO Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op.
TIEP114 Tietokoneen rakenne ja arkkitehtuuri, 3 op
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  AVOIMEN OPISKELIJAT: – YKSI LUOKA (SUOMI) – LUOKKA ICT02O-1.
Käyttöohje: Kuinka liittyä osastoon. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Käyttöohje: Kuinka liittyä ryhmään. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
– Ohjelmistojen mallintaminen, mallintaminen ja UML.
© Jukka Juslin1 Osio2 Olio-ohjelmointi: Merkkijonot eli Stringit Jukka Juslin.
Heikki Hyötyniemi Teknillinen korkeakoulu, Systeemitekniikan laboratorio 1. Älykäs WWW Totuus vai Todellisuus - tutkimuksen haasteet Heikki.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Visual Basic -ohjelmointi
Liikeidean esittelyohje
Käyttöönottokaavio– Deployment diagram Vesa Jokikokko Tarmo Kemi TIK9SNA.
Miika Kuusinen LTY/Tietoliikenteen laitos 2003
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Ops seminaari Askola.
Yritysviestinnän ja internet-palveluiden asiantuntija.
TIETOTURVA INTERNETISSÄ. MITÄ ON TIETOTURVA? Tietoturvalla pyritään suojaamaan yritykselle tärkeitä tietoja ulkopuolisilta. Tietoturvalle on asetettu.
Prosesseista palveluihin
13. Loogiset operaatiot.
Opiskelutaidot ja aineenopettajan ohjaus
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 Leena Lahtinen Helia
14. Hyvä ohjelmointitapa.
Mikä on elämänkatsomus?
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 Leena Lahtinen Helia
Yritysesite Toiminta-ajatus kannattaa kirjoittaa tähän
PÄHEE OTE HANKE Mediatiimin koulutus
13. Loogiset operaatiot.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
Esityksen transkriptio:

Tietotalo ja matematiikka verkkopalveluiden toteutuksessa Tietotalo – merkittävä verkkopalveluiden toimittaja

Sisältö ”Miten sitten opimme päättelemään? Vai emmekö opi sitä?” Tietotalo Toiminta ja idea Kaksi näkökulmaa: ohjelmointi ja verkot Sovellusalueita ja esimerkkejä Caset Mitä osaajalta odotetaan? Mikä rooli matematiikalla? Pohdintaa

Tietotalo lyhyesti Tietotalo on suomalainen vaativien digitaalisen viestinnän ja ohjelmistoratkaisujen toimittaja Yhtiö työllistää tällä hetkellä vakituisesti n. 50 osaajaa sekä joukon alihankkijoita ja freelancereita. Yritys on perustettu vuonna 1995 Liikevaihto 3,45 MEUR (2005), vuoden 2006 liikevaihtotavoite noin 4,25 MEUR Tulos 2005 n. 10% liikevaihdosta Tietotalo on tehnyt kuusi (6) liiketoimintakauppaa vuosina Toimistot: Helsinki, Rovaniemi

Ydinosaaminen ja teknolgiat Osaamisalueet Internet- ja mobiiliteknologiat Verkkoviestintä ja –konsultointi Sisällönhallinta ja Integraatioratkaisut Ohjelmistokehitys Käyttöpalvelut ja tietoverkkopalvelut Matkailun tietojärjestelmät Teknologiat J2EE: InfoBooking, InfoMessenger.Net: InfoWeb, InfoGate Asiakkaita Nokia, Aspo, Talentum, Kyro, Cloetta Fazer, Ingman Foods, Restel, Scandic, Lomarengas Sponda, Kapiteeli, SRV Yhtiöt Julkishallinto (valtio, kunnat, kuntayhtymät, seurakunnat) Toimintaidea

Kaksi näkökulmaa: ohjelmointi ja verkot ”Muista, että jokin kielipelin kuvaus on jo kuvaus” Ohjelmointikielet ja ohjelmistot –Käsitteitä kielistä: lauseet, merkit jne. –Käsitteitä matematiikasta: funktiot, muuttujat jne. –Logiikkaa: operaattorit, boolean logiikka jne. –Käytettävyyttä ja psykologiaa –Kirjastot ja arkkitehtuurit –Perusta on aina matemattis-tekninen, joskaan ohjelmoija ei aina näe sitä Tietoverkot ja verkkopalvelut –Käsitteitä matematiikasta: verkkotopologia –Fyysisten, loogisten ja virtuaalisten verkkojen hallintaa –Järjestelmäarkkitehtuuri –Perusta on tiukasti matemaattis-tekninen ja ylläpitäjä näkee sen

Matematiikan sovellusalueita ”Voidaanko kuvitella, että kaikki matemaattiset lauseet lausuttaisiin käskymuodossa?” Poimintoja: –Diskreetti matematiikka: algoritmit, iteraatiot. (esimerkiksi tietoverkkotekniikka) –Topologia, vektorianalyysi (esimerkiksi tietoverkkojen rakenne ja verkkotopologiat, geokoodaus ja paikannustekniikat) –Joukko-oppia: operaatiot, algebra, operaatioiden ominaisuudet jne. –Todennäköisyysmatematiikka: kombinatoriikka, otosavaruus, todennäköisyyslait, tilastolliset menetelmät (esim. statistiikat ja niiden tulkinnat, pelit) –Differentiaali- ja integraalilaskenta (pinta-alat, maksimit ja minimit jne.)

Esimerkkinä geokoodaus Eräitä kysymyksiä –Missä paikka A sijaitsee? –Kuinka pitkä matka on A:sta B:hen? –Mikä on lyhin/nopein reitti A:sta B:hen? –Kuinka monta kohdetta A on etäisyyden D sisällä B:stä? Matemaattisia ratkaisuja –Vektorianalyysi –Topologia

Esimerkkinä aliverkotus Kysymyksiä –Kuinka jokin verkko voidaan jakaa osiin –Kuinka monta tietokonetta / solmua yhteen aliverkkoon voidaan sijoittaa –Kuinka ip-paketit löytävät perille Esimerkiksi –Joka kerta kun tietokone on lähettämässä ip-pakettia, sen lähdeosoitetta ja kohdeosoitetta verrataan aliverkon peitteeseen logiikan JA-toiminnolla. Jos sekä osoitteella että peitteellä on saman bitin arvo 1 saa laskutoimitus arvon 1, muutoin tulos on 0. Kohdeosoite: Aliverkon peite: Tulos: Lähdeosoite: Aliverkon peite: Tulos: Jos molemmissa laskutoimituksissa tulos on sama, sijaitsee kohde samassa aliverkossa. Muussa tapauksessa paketti lähetetään aliverkoille

Case Hotellimaailma

Case Aspo

Case Lafarge

Mitä osaajalta odotetaan? ”Sanot, että sinun on pakko, mutta et osaa sanoa, mikä sinua pakottaa” Supistamisen taito; hyvä koodi on usein tiiviisti esitetty ja algoritmit tehokkaita Kykyä nähdä kokonaisuuksia vallitsevissa olosuhteissa ja annetuista lähtötiedoista Virhetilanteiden hahmottamista Johdonmukaista ajattelua ja päättelyä Tutkiva ja kehittävä asenne, mielenkiinto löytää uusia asioita ympäriltään Sinnikkyys Kaksi keskeisintä asiaa: Osaaminen ja asenne

Mikä rooli matematiikalla ? ”Voisimme puhua alkemiasta matematiikan yhteydessä” Perussivistystä – johdonmukaisen ajattelun kulmakivi Antaa eväitä kokonaisuuksia hahmottamiselle Matemaattinen osaaminen ja ”supistamisen taito” Matematiikkaa tarvitaan –sovelluksiin, itse ohjelmistojen toteuttamiseen –taustalla toimivan infran tuottamiseen Useat päivittäiset ongelmat itse ovat matemaattisesti triviaaleja, mutta kun haetaan innovaatioita, kyky hahmottaa asia matemaattisesti nousee arvoonsa.

Pohdintaa ”Matemattisen lauseen voi muodostaa kieliopillisesti oikein sen mieltä ymmärtämättä” Vaadimmeko tarpeeksi? Kuinka saada oppijasta osaaja, kuinka tukea yksilön vahvuuksien esille nousemista? Kuinka luoda tai tukea tutkimisen ja ideoimisen ilmapiiriä ja kulttuuria? Pintaoppimisesta syväoppimiseen, opettelemisesta ymmärtämiseen

Kiitos ”Ensin on laskettava oikein, sitten voidaan esittää arvostelmia luonnon tosiseikoista” Sitaatit: Ludvig Wittgenstein, Huomautuksia matematiikan perusteista Ville Tenhunen