TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet Sami Kalaja 2011
Taitoharjoittelu on yksilöllistä Urheilijalla on taitojen oppimisessa aktiivinen rooli, jokainen tekee oman oppimisensa itse ”Taitoja voi opettaa vain yhdelle ihmiselle kerrallaan” Erilaiset oppimistyylit: visuaalinen, auditiivinen, kinesteettinen
Taitojen oppiminen vaatii paljon harjoittelua Taitojen oppiminen on pitkäjänteistä työtä ilman oikopolkuja Huipulle pääsy edellyttää noin tuntia laadukasta harjoittelua
Ongelmanratkaisuprosessin toistaminen Taitoharjoittelussa ei ole kyse saman liikesuorituksen toistamisesta, vaan kyse on ongelmanratkaisuprosessin toistamisesta Kahta samanlaista tilannetta tai suoritusta ei ole olemassa
Virheet ovat ystäviä Tekemällä tietoisesti erilaisia suorituksia, urheilija oppii mitkä ratkaisut ovat toimivia Poikkeamat ”ideaalisuorituksesta”, eli virheet ovat oppimisen edellytys Vaihtelu harjoituksissa auttaa löytämään erilaisia suoritusvariaatioita
Suunnitelmallisuus on edistyksen edellytys Taidot muodostavat hierarkian, jossa uusi taito rakentuu edellisen muodostamalle perustalle Vain suunnitelmallinen eteneminen takaa riittävän pitävän perustan huippusuorituksille
Oppiminen rakentuu palautteelle Palautetta on sekä sisäistä että ulkoista Palaute voi olla tietoa suorituksesta (esimerkiksi käsi oli koukussa) tai tietoa lopputuloksesta (esimerkiksi pallo meni koriin) Oppimisen alussa valmentaja tarjoaa palautteen, oppimisen edetessä urheilija alkaa löytämään itse palautteen omista aistimuksistaan
Tehtävien haasteellisuus Taitojen oppimisen eteen pitää nähdä vaivaa Liian helpot tai liian vaikeat tehtävät eivät ole oppimisen kannalta tehokkaimpia
Taitovalmentajan rooli Taitovalmentajan tehtävänä on tukea oppimista muun muassa luomalla virikkeelliset olosuhteet, laatimalla haasteelliset tehtävät ja antamalla palautetta Oppimaan oppiminen on yksittäisten taitojen oppimista tärkeämpää Taitovalmentajan tavoitteena on tehdä itsestään tarpeeton