MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Kirsti Virtanen Turun ammattikorkeakoulu 9.2.2006.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Kansainvälinen toiminta OAMK:ssa
Vaasan Ammattikorkeakoulu
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN VASTUUOPETTAJIEN TAPAAMINEN ANNELI AIROLA ESR AHOT-KATSAUS.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu.
Juhani Pihkala 2005 Opiskelijoiden ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen.
Erilaiset konstit kansainvälistyä kotona Bolognan vanavedessä –seminaari Turku Arja Majakulma, Laurea-ammattikorkeakoulu.
Vieraskielisten koulutusohjelmien kehittämispäivät ”Ulkomaalaisten opiskelijoiden integrointi ja työllistyminen”
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
Kv-kevät päivät , Turku - Nina Björn Korkeakoulun tukipalvelut kansainvälisen henkilöliikkuvuuden kehittämisessä Nina Björn Kansainvälisen toiminnan.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) Erilaiset konstit kansainvälistyä kotona Mari Ikonen Joensuun.
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Turun Kielitivolin koulutusristeily
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
LIIKE-RESTO-OPS-linjaukset Kaija Sääski.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Vieraskielinen opetus ja kansainvälistyminen 1.Yhteishaku ja markkinointi 2.Monikulttuuristen ryhmien opettaminen.
FUAS Kielet ja viestintä
Osaajaksi Kareliassa o Monialaista oppimista ja kehittämistä o Laadukas opetus o Hyvät valmiudet työelämään  Sitä kautta pystyt kehittymään alasi asiantuntijaksi.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Hannu Sirén/ as / /1.
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Hanke pähkinänkuoressa
Esittelyvideo. Esittelyvideo Lapin AMK Opiskelijoita Henkilökuntaa 500.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Yhteistutkinnoista myönnettävät todistukset Opetushallitus ja opetus- ja kulttuuriministeriö päivittivät marraskuussa.
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen.
Tapani Pöykkö Arenen seminaari LUOVA ECTS-järjestelmään ja opintopisteisiin siirtyminen.
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
Sidosryhmäseminaari Oulun seudun ammattikorkeakoulu Hakeminen vieraskielisiin koulutusohjelmiin Marjo Pääskylä, puh.
5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Opetusministeriön toimeksiannosta CIMO asetti lokakuussa 2003 työryhmän.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Koe ja kansainvälisty Katja Kurasto 2011.
Helli Kitinoja KOTIKANSAIN- VÄLISTYMISEEN LIITTYVIÄ EETTISIÄ KYSYMYKSIÄ Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turussa
Juha KnuuttilaSivu 1 VERKKO-OPETUSPALVELUT – KEKKO Strategia ja yleinen kehittäminen: koulutuspalvelupäällikkö Mauri Kantola.
TraiNet –tapaaminen Rajat ylittävä yhteistyö TURKU AMK Paneelikeskustelu.
JOINT ENTRE - YRITT Ä JYYDEN EDIST Ä MISHANKE Suomalais-saksalainen Double Degree (BBA) FH Hannover - SEAMK Liiketoiminta, Yritt ä jyys M. Arola 10/2008.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Yksilöllisten polkujen toteutuminen
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Erilaisia vaihtoehtoja….
Yhteis- ja kaksoistutkintojen tilastointi
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
OSMo Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin –projekti
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Berliiniin! Euroopan korkeakoulutusalueen eteneminen
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Ammattikorkeakouluopinnot​
Esityksen transkriptio:

MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Kirsti Virtanen Turun ammattikorkeakoulu

MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Korkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen kansainvälinen yhteistyö edellyttävät sekä järjestelmien ja rakenteiden että koulutuksen ja opetusuunnitelmien sisältöjen ja menetelmien kehittämistä.

MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? 1.JÄRJESTELMÄT JA RAKENTEET - kahden syklin tutkintojärjestelmä - ECTS – järjestelmä ECTS- tunnus * kahdella kielellä julkaistu opinto-opas * opintosopimusten käyttö * opintosuoritusotteet * osoitus opintojen tunnustamisesta * tutkintotodistuksen liite -selkeä laadunvarmistusjärjestelmä

MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? 2. SISÄLLÖT JA MENETELMÄT - kansainvälinen koulutusalojen tutkintojen ydinainesanalyysi (Tuning Educational Structures) - kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden vahvistaminen ja konkretisointi osana opetussuunnitelmatyötä.

MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? KANSAINVÄLINEN OPETUSSUUNNITELMA: Opetussuunnitelman kehittämisessä on hyödynnetty kansainvälistä yhteistyötä Kansainvälinen näkökulma on systemaattisesti integroitu opintokokonaisuuksiin ja kursseihin Opetuksessa käytetään esimerkkejä, tutkimustuloksia, kirjallisuutta ym. eri maista ja kulttuureista Opiskelijalla on mahdollisuus osallistua kv-yhteistyö- kumppaneiden kanssa suuniteltuihin yhteistutkinto- ohjelmiin Koulutusohjelmassa on tarjolla vieraskielisiä opintokokonaisuuksia

MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? KANSAINVÄLINEN OPETUSSUUNNITELMA: Opiskelijalla on mahdollisuus sisällyttää opintoihinsa vähintään X määrä kieli-ja kulttuuriopintoja Opetusmenetelmissä hyödynnetään kv-näkökulmaa mm. kv-etä- ja verkko-opetuksen kautta, ohjaamalla opiskelijoita työskentelemään ulkomaisten tutkinto-ja vaihto-opiskelijoiden kanssa jne. Kv-vaihto- ja harjoittelujaksot sekä kv-projektit on sisällytetty opetussuunnitelmaan Opetussuunnitelman, opetussisältöjen ja opetusmenetelmien kansainvälistämiseksi tehdään jatkuvaa kehitystyötä

MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? KANSAINVÄLINEN KOULUTUSOHJELMA Opiskelija-ja harjoittelijavaihtotavoiteet on asetettu sekä lähtevien että tulevien opiskelijoiden osalta Opiskelijoita motivoidaan ja ohjataan sisällyttämään HOPS:iinsa ulkomaanjakso Kv-jaksot suunnitellaan etukäteen sovittuja prosesseja hyödyntäen ja ne hyväksytään täysimääräisinä tutkintoon Opettajavaihtotoiminta on aktiivista ja se on integroitu opetussuunnitelmaan ja työaikasuunnitelmaan Osallistutaan aktiivisesti alueellisiin, kansallisiin ja kansainvälisiin verkostoihin

MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? ESIM.1:Vieraskielisen opetuksen kehittäminen/ Turun amk ( ) opetussuunnitelmiin lisätään edelleen kotimaassa tarjottavia vieraskielisiä opintoja ja kannustetaan opiskelijoita suorittamaan opintoja ulkomailla laajennetaan vieraskielistä opetustarjontaa vapaasti valittavissa ja avoimen ammattikorkeakoulun opinnoissa lisätään kansainvälisiä projekteja ja kansainvälisen oppimateriaalin käyttöä hyödynnetään kv-yhteistyöpartnereiden tarjontaa, tuetaan opettajien valmiuksia vieraskieliseen opetukseen, sekä tehostetaan yhteistyötä ja opiskelijaliikkuvuutta suomenkielisten ja vieraskielisten koulutusohjelmien kesken.

MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? ESIM.2: BIOALAT JA LIIKETALOUS/TURUN AMK Kansainvälistymisvaatimuksiin vastataan lisäämällä vieraskielisen opetuksen määrää tulosalueella siten, että kaikissa koulutusohjelmissa kyetään järjestämään vuosittain vähintään kolmen kuukauden pituinen ja 30 opintopisteen laajuinen kansainvälinen lukukausi. Englanninkielinen opetustarjonta keskitetään tähän lukukauteen. Tavoitteena on vahvistaa tulosalueen kansainvälistä kilpailukykyä ja integroida koko tulosalueen kv-toiminta osaksi kansainvälistä lukukautta kytkemällä siihen mm. opiskelija- ja opettajavaihdot, kansainvälinen harjoittelu, kansainvälisiä valmiuksia tarjoava kurssitarjonta, kansainväliset asiantuntijavierailut ja kansainväliset hankkeet.

MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? ESIM.3: TIETOTEKNIIKKA/TURUN AMK Kansainväliset opiskelija- ja opettajavieraat monipuolistavat opiskelua ja osa ammattiopinnoista toteutetaan täysin englanninkielisinä. Kansainvälisen työ- ja opiskelukokemuksen hankkimiseen insinööriopintojen aikana kannustetaan. Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa ns. kansainvälinen kaksois- tai kolmoistutkinto. Kansainvälistä yhdistelmä- tutkintoa tavoittelevan opiskelijan tulee suorittaa vähintään vuoden mittaiset opinnot soveltuvassa Turun ammattikorkeakoulun ulkomaisessa yhteistyökorkea- koulussa. Esimerkiksi kolmoistutkinnon suorittaja saa insinööri (AMK) -tutkinnon lisäksi niiden kahden maan vastaavat tutkintotodistukset, joissa hän on opintoja suorittanut. Yhdistelmätutkintoa suorittavien opinto- ohjelma räätälöidään aina tapauskohtaisesti.

MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? ESIM.4: HOITOTYÖ/TURUN AMK Hoitotyön koulutusohjelman kv-toiminnan tavoitteena on, että opiskelija avartaa maailmankuvaansa ja pystyy työskentelemään monikulttuurisessa toiminta- ympäristössä. Kielten osaaminen on avain kansainväliseen toimintaan. Kansainvälisyystoiminnan muotoja ovat opiskelija- ja opettajavaihdot, asiantuntijavaihdot, intensiivikurssit, opetussuunnitelman kehittämistyö, ulkomaalaisten vaihto-opiskelijoiden tuutorointi sekä erilaiset seminaarit ja projektit. Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus toteutuvat myös erilaisissa yhteistyömuodoissa Suomessa asuvien etnisten ryhmien kanssa. Tärkeänä periaatteena kansainvälisessä toiminnassa on vastavuoroisuus sekä yhteistyö työelämän kanssa.

MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Korkeakoulutuksen kokonaisvaltaisen kansainvälistymisen edellytykset: - Yksimielisyys tavoitteista ja johdon- mukainen sitoutuminen niihin - Yhteistyö ja jatkuva vuorovaikutus avainhenkilöiden välillä - Opetussuunnitelmatyölle keskeinen rooli