Lukijasta kirjoittajaksi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
Advertisements

Ohjeita kotiopiskelun tueksi
Argumentaatioanalyysi tekstitaidon tehtävänä
Opiskelulukeminen.
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Sanaston oppiminen Älä ota kesäsanaa!
ÄIDINKIELEN YLIOPPILASKOE
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Lukemaan oppii vain lukemalla
Kommentti ÄI1.
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Akateeminen kirjoittaminen Tiedotteet
Aine ei noudata riittävästi tehtävänantoa.
ESSEEN KIRJOITTAMINEN
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Essee on kirjoitelma, jossa on paljon kirjoittajan omia ajatuksia.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Tekstien moniäänisyys
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
TUTUSTU KIRJAILIJAAN Tarinoita kirjoittajan takaa.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa.
Vanhoja tekstitaidon yo-kokeita
Otsikkoesseen kirjoitusprosessi. Prosessin työvaiheet 1. Aineistoon ja tehtävänantoihin tutustuminen 2. Valitun tehtävän avaaminen 3. IDEOINTI 4. Näkökulmien.
Miten viestiä medialle partiosta? Laura Aimola Miten viestiä medialle partiosta? / Lippukuntapäivä
Matematiikkaa 3 a Kertausjakso – Geometria MATEMATIIKKAA 3 A © VARGA–NEMÉNYI RY 2016.
Aineistoon viittaaminen Intertekstuaalisen kirjoittajan tärkeä taito!
Viestintäkoulutus PDG Maija-Liisa Heikkilä.
PowerPoint Esitysgrafiikkaohjelma. Esitysgrafiikka ohjelmaa voi käyttää moniin eri tarkoituksiin  Tärkein on ehkä suullisen esityksen täydentäminen.
Proosatekstin analyysi
TEKSTITAIDON VASTAUS Miten vastauksen ainekset kerätään, kuinka sen rakenne suunnitellaan, kuinka se kirjoitetaan ja miten se arvioidaan?
Suomen sota ja Haminan rauha 1809
Referaatti.
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Lukijasta kirjoittajaksi
Tekstitaidon ylioppilaskoe
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
Työelämän tekstejä sähköposti.
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
Mitä tehtävänanto voi määrätä?
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
ASIANTUNTIJAESITYKSEN LAATIMINEN
Terveysteknologia Tutustutaan, mitä kaikkea terveysteknologialla voidaan tarkoittaa ja miten se auttaa terveyden hoidossa ja sairauksien ehkäisyssä.
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Terveystiedon ainereaali
Terveystiedon ainereaali
Finský intensivní Titta Hänninen.
Kirje, sähköposti, blogi
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
Aineistosta kirjoittaminen
UUTINEN TEKSTILAJINA.
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
MEDIAA TUTKIMASSA.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Ideaa lukemiseen Taina Kylmänen/OSAO
Tekstitaitovastauksen kertausta
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
Yritysesite Toiminta-ajatus kannattaa kirjoittaa tähän
Vapaaohjelman arvostelulomakkeen täyttäminen
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
ESITELMÄ OMALTA AMMATTIALALTA
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Esityksen transkriptio:

Lukijasta kirjoittajaksi Tekstitaidon koe Lukijasta kirjoittajaksi

1.Tehtävän valitseminen Silmäile aineistoja ja valitse tehtäviä. Pohdi mm. tehtävien kiinnostavuus, helppous, vaikeus, vaarallisuus, käsitteiden tarve. Valitse tehtävät (3), joissa olet taitavin.

2. Tehtävänannon avaaminen Tehtävänanto on ensimmäinen lukutehtävä: Jos epäonnistut, pisteet putoavat pahimmillaan nollille. Lue tehtävää kynä kädessä! Alleviivaa kohtia, joissa sanotaan, miten sinun pitää toimia.

Tutki tehtävänannosta: Mikä on aihe? (mainonta, jalkapallo…) Onko mainittu näkökulma? (mainoksen vaikuttavuus, jalkapallon sankarit) Mitä pitää kirjoittaa? Miten aineistoa pitää lukea? (vertaillen, arvioiden, eritellen keinoja, tulkiten…) Mitä vastauksen pitää osoittaa aineistosta? Mitä tekstiin liittyviä käsitteitä tulet ehkä tarvitsemaan? TÄYDENNÄ: Vastaukseni pitää osoittaa aineistosta…

3. Aineiston lukeminen Motto: Lue pohjateksti monta kertaa eri tavoin! Käytä aikaa ja keskity! Tee jokaisessa lukuvaiheessa muistiinpanoja ja merkintöjä tekstiin. Ohjeita lukemiseen: Silmäile ensin teksti: tee muistiinpanoja, pane merkille tekstin osat, julkaisuaika, paikka ja kirjoittaja. Mieti alustavasti, mikä merkitys niillä on. Lue läpi 1. kerran: hahmota kokonaisuus ja tekstin tavoite. Siivilöi tärkeät ainekset. Lue teksti uudelleen ja poimi tehtävänannon kannalta tärkeät asiat. Lue vielä pikkutarkasti: Lue teksti vielä kerran niin, että panet merkille pienimmätkin yksityiskohdat. Älä unohda tekstin eri osia (kuvia, kainalotekstiä, kuvatekstiä tms.) Yhdistä teksti kontekstiinsa: aikaan ja paikkaan, kulttuuritaustaansa!

4. Vastaustekstin sisällön suunnitteleminen Lue tehtävänanto vielä nyt huolellisesti. Järjestä aineksesi tehtävänannon mukaan. Käytä suunnittelun apuna listausta tai miellekarttaa. Ryhmittele ainekset loogisesti. Hylkää kaikki tehtävänannon kannalta epäolennainen!

5. Tukiainesten kerääminen tekstistä Kerää tekstistä aineksia, joilla voit todistaa väitteitäsi, havaintojasi ja päätelmiäsi. Suunnittele, miten ja mihin kohtaan vastaustekstiäsi ne sijoitat.

6. Vastaustekstin rakenteen suunnitteleminen Piirrä tai suunnittele muuten (visuaalisesti) vastauksesi rakenne. Otsikko Aloitusjakso Tekstijaksot Lopetus

Nimeävä otsikko Aloitus: 2-3- virkettä viittaus yleishavainto 3. Reijo Vesterisen uutisen eri osien tavoitteet Reijo Vesterisen uutisen “Itä-Karjalasta löytyneet koiranpennut vailla kotia” (Maaseudun tulevaisuus 30.9.2009) tavoitteena on löytää kahdelle Venäjältä löytyneelle koiranpennulle koti. Vesterisen teksti ei ole aivan perinteinen uutinen, joka vain kertoisi jostakin tapahtuneesta mitä, missä, milloin -periaatteella. Uutisessa on perinteisten otsikon ja leipätekstin lisäksi muita osia, jotka lisäävät sen viestin tehokkuutta. Kaikilla osilla on oma tavoitteensa. Tekstin otsikko kertoo tiivistetysti mistä on kyse, kuten otsikon kuuluukin. Leipäteksti kertoo yleisradion kuvausryhmän jäsenen Marja Lammen sijoittaneen koiranpennut hoitoon.Vesterinen pyrkii antamaan koiranpennuista mahdollisimman positiivisen kuvan lainatessaan Marja Lampea: "Koirat ovat kilttejä, eivät haukkuneet, murisseet eivätkä pelänneet". Mitä positiivisempi kuva koiranpennuista tekstissä annetaan, sitä todennäköisemmin joku ottaa ne kotiinsa. Leipätekstissä Vesterinen pyrkii myös herättämään sääliä ihmisissä kirjoittaessaan, että kuvausryhmä arvelee jonkun yrittäneen hukuttaa koiranpennut. Tekstissä koiria verrataan myös jatkosodan sankariin Lauri Pekuriin, joka teki pakkolaskun Kolejärveen, nousi sieltä ja pääsi omien puolelle. Aloitus: 2-3- virkettä viittaus yleishavainto Tekstijaksot: Väitteet Perustelut Looginen rakenne

Käsitteitä tarpeen mukaan Leipätekstissä Vesterinen kirjoittaa myös koiranpentujen saaneen jo matokuurin ja ensimmäisen rokotuksen, jotka ovat maksaneet 200 euroa. Reijo Vesterinen kirjoittaa, että koirat on mahdollista tuoda Suomeen toisen rokotuksen jälkeen. Suurin osa maksuista on jo siis maksettu, mikä helpottaa uuden isännän löytämistä. Uutiseen on liitetty myös kuva kyseisistä koiranpennuista. Kuvassa koiranpennut on saatu näyttämään hyvin kilteiltä. Ne katsovat suoraan kameraan ja ovat rauhallisen näköisiä… Kuvatekstissä Vesterinen kirjoittaa koirien etsivän kotia suomalaisesta maalaistalosta. Koiranpennut ikään kuin haluavat itse pois Venäjän Karjalasta idylliseen suomalaiseen maalaistaloon. Uutisen yhteydessä on on myös faktalaatikko koiran tuonnista Venäjältä. Siinä kerrotaan mitä kaikkea täytyy tehdä, että koiranpennut saa tuoda Venäjältä Suomeen. Lisäksi faktalaatikossa on… Kaiken kaikkiaan Vesterisen uutisen elementeillä on erilaisia tavoitteita: ne herättävät tunteita, tarjoavat faktaa sekä … Käsitteitä tarpeen mukaan Lopetus 1-3 virkettä Tiivistys havainnoista

7. Vastauksen hionta Tarkista vastauksesi kieliasu ja kappalejako. Käytä tiivistä asiatyyliä, vältä lennokkaita ilmauksia tai persoonallista tyyliä. Lue vastauksesi vielä kerran läpi, tarkista tehtävänannon noudattaminen.