Näytelmä-tekstistä tekstitaito-vastaukseksi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Yo-kokelaiden tekstitaitokokeessa havaitsemat sadun piirteet
ANTIIKIN KIRJALLISUUS
Draamatehtäviä kirjallisuudesta
Seurakysely 2012 Seurakyselyn kehittäminen Seurafoorumi Anton Ahonen Jyväskylän yliopisto.
Novellin analyysin käsitteitä
7.-luokan historia kunnialla läpi!
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
Kirjallisuuden lajit.
Kirjallisuuden tulkinta, 2007
Runo tekstitaidon kokeessa
Kirjallisuuden lajeja
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op Ryhmäkokoontumiset 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
DRAAMA Se on elävää esiintyvää taidetta, joka sisältää vakavaa leikillisyyttä. Se on valinnaisaine, jossa opitaan itsestä ja muista.
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Runon erittelyä tekstitaitokokeessa
Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
Harjoituksia 3 X-bar –puut kohdan 3) lauseisiin. a) Tämän tarinan loppu on tavattoman yllättävä. S N’’ N’ N loppu N’’ N’ N tarinan N’’ N’ N tämän V’’
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
EPIIKKA Proosan analyysia
TEKSTILAJIT PERUSPIIRTEITÄ JA TULKINTAVÄLINEITÄ. TIETOA VÄLITTÄVÄT TEKSTIT ERI ALOJEN TIETOTEOKSET, TIETOSANAKIRJAT, OPPIKIRJAT ERI ALOJEN TIETOTEOKSET,
Juuret antiikin Kreikassa Draama eli näytelmäkirjallisuus.
TERVEYSTIET O 8 7. MURROSIÄN MUUTOKSET. Kaikki muuttuu  Pohdi, mitä murrosikä tarkoittaa?  Lue tarina ”Kaikki muuttuu” (OK s. 50) ja listaa vihkoosi.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
KESKEISET TYYLISUUNNAT TEKSTITAITOKOKEESSA ROMANTIIKKA, REALISMI JA MODERNISMI.
KERTOMA- KIRJALLISUUDEN LAJI: novelli. 1. NOVELLIN JUURET  Lähtökohta suullisen kulttuurin saduissa, kaskuissa ja tarinoissa.  Länsimaisen novellin.
”Novelli on kuin lyhytelokuva”
AI8 Tekstin keinot, uutinen Tekstin keinot Kappalejaolla voidaan auttaa lukijaa hahmottamaan tekstiä ja sen pääkohtia. – Kappaleen alussa tulee.
Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista.
Strippi = muutaman ruudun mittainen sarjakuva. Sarjakuvan synty 1890-luvulla – The Yellow Kid Aluksi lyhyitä ja viihdepitoisia Myöhemmin otettiin kantaa.
Proosatekstin analyysi
Runo auki! ÄI6, syksy 2016.
Näytelmä-tekstistä tekstitaito-vastaukseksi
Kirjallisuuden käsitteitä
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Tekstitaidon ylioppilaskoe
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Aihe? Käyttötarkoitus? Julkaisuyhteydet ja –tiedot? Tekniikka?
Tulo- ja lähtömuutto ikäryhmittäin 2016
Kuva aineistona esseekokeessa
Kaunokirjallisuuden analyysi
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Opiskelutaidot ja aineenopettajan ohjaus
Novellin erittelyn apuvälineitä. Mistä asioista voi tehdä havaintoja?
Kieli, kirjallisuus ja identiteetti
Huumoria ja vertauskuvia
Runon ilmaisukeinojen erittelyä ja tulkinnan tekemistä
Novellin lajeja.
Runon erittelyä tekstitaitokokeessa
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Kuvat ja teksti
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
Konteksti polttopisteessä
Tulo- ja lähtömuutto ikäryhmittäin 2016
Kirjallisuus vaikuttajana: draama, proosa ja runous
AI8 muistiinpanot Ti
KIRJALLISUUDEN LAJIT.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Fiktion keinoja fiktion kirjoittamiseen ja tutkimiseen.
Novellianalyysin kirjoittaminen
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Tulo- ja lähtömuutto ikäryhmittäin 2016
Tukihenkilöpäivät 2018 Jyväskylä Eija Himanen
Esityksen transkriptio:

Näytelmä-tekstistä tekstitaito-vastaukseksi Näytelmäteksti on haaste!

Luettavana näytelmäkatkelma Tyypillisiä tehtävänantoja Erittele henkilöhahmojen suhdetta. Erittele katkelmaa miehen ja naisen suhteen kuvauksena. Erittele näytelmäkatkelman alun perusteella tulevia ristiriitoja. Erittele näytelmän henkilöä x. Erittele näytelmän herättämiä tuntemuksia/tunteita/tunnelmaa. Erittele näytelmän henkilövalikoimaa/tyyppihenkilöitä. Erittele katkelman paljastamia ristiriitoja/huumoria/teemoja jne. Erittele näytelmää tyypillisenä komediana/tragediana/farssina… Erittele näytelmää klassismin/realismin/romantiikan näkökulmasta. Pohdi alun perusteella, mitä teemoja näytelmä tulee käsittelemään.

Käsitteistöä henkilöt (pää-, sivu-, tausta- ym., ks. proosa) karikatyyrit, tyyppihenkilöt henkilöiden toiminta, puhetapa, kehittyminen rakenne parenteesi (lavastus ym. ohjeet) alkutilanne, jakso kohtauksiin ja näytöksiin, käännekohdat ajan kulku näytelmässä

Käsitteistöä aukot dialogi, monologi loppuratkaisu jännite, miten sitä luodaan tavoitteet, ristiriidat, esteet, ratkaisut, vastakohdat, henkilöiden väliset suhteet tunnelma ja sen vaihtelut, miten tunnelma syntyy laji: tragedia, komedia, farssi, pantomiimi… tyyli: realistinen, romanttinen, absurdi, moderni tulkinta: mikä on näytelmän teema, syvä merkitys draaman kaari

Mistä kertaisin? KK: s. 267-270 näytelmä KV 3 ja KV 8 Netistä: http://oppiminen.yle.fi/artikkeli?id=2545 Näytelmätekstin työstäminen http://kolmoskurssi.blogspot.fi/2011/01/naytelman-rakentuminen.html Perustietoa näytelmätekstistä