Opetussuunnitelma/OPS
Yo-kirjoitus Max. 299 P. Max. 90 P. Max. 99 P. Max. 70 P. Max. 40 P.
Übung macht den Meister! Teksti Tunnistamistehtävät repliikit sekaisin, järjestä yhdistä lauseenosat etsi vastineet tekstistä korjaa virheellinen kohta lauseessa vastaamaan tekstiä Valitse oikea vaihtoehto tekstin väittämistä Oikein/väärin väittämät Jatka lauseita tekstin avulla Täydennä puuttuvat kohdat Etsi vastakohdat/synonyymit Tee sisältökysymyksiä ja/tai vastaa niihin Kuvaile asioita (henkilöt, ilmiöt jne.) Kerro tekstin juoni
Järjestä sanat lauseiksi Muodosta lauseita annetuin sanoin oikeassa muodossa Käännä lauseet saksaksi Kirjoita pieniä sähköposti-/tekstiviestejä Kirjoita kortti/viesti/pieni kirje Kirjoita tarina/kirjoitelma Tunnista uusi muoto ”kuivaharjoittelua” opejohtoisesti taululla (esim. part.perf.-muotoja) ”drillausta” mallin jukaan sijoita uusi muoto lauseisiin Käytä uutta muotoa sujuvissa tilanteissa
selitä sanoja, mitä sanaa tarkoitetaan (Alias) suulliset pariharjoitukset aineksia varioiden oppilaiden omat dialogit aiheeseen liittyen haastattelut/mielipiteen ilmaukset parille itsestänsä kertominen asiointitilanteiden harjoittaminen dramatisointi Pohdintaa: Lyhyt kieli tarvitsee paljon sanastollista ja kieliopillista tukea. Miten autat? Mitkä ovat tuotoksen tavoitteet?Tyydytkö liian vähäiseen taitotasoon? Vai vaaditko liikaa? Varmistatko, että "alkuhässäkästä" huolimatta kaikki tietävät, mitä tehdään! sanottiinko vai ei? sanottiinko niin vai näin? oikein/väärin-väittämät aukotus sanelu vastaa kysymyksiin kerro lyhyesti tarina valitse oikea vaihtoehto väittämistä parityöskentely
ope ratkaisee oppilasjoukon kykyjen ja edistyneisyyden perusteella, Harjoitusten tarkistaminen taululle open/oppilaan kirjoittamana kalvolle open/oppilaan kirjoittamana opella dokumenttikamerallaa valmiina oppilaiden tarkistusta varten oppilas itse työpisteessä oppilaat toistensa tehtävät suullinen tuotos: ope kiertelee Summa summarum: ope ratkaisee oppilasjoukon kykyjen ja edistyneisyyden perusteella, missä vaiheessa ja millaisin harjoituksin harjoitellaan (haasteellisuus!) ope miettii, mitä tehdään tunnilla ja mitä kotona? ope huolehtii riittävästä pohjustuksesta ennen tehtäväksiantoa ope tietää, riittävätkö kirjan harjoitukset ja palvelevatko ne tehtävää Kirjan harjoitukset on tehty palvelemaan opea! Aivan kaikki eivät kuitenkaan ole tarkoituksenmukaisia!