Helsinki 8.10.2010. AKATEEMISTA VENÄJÄ-OSAAMISTA ON  Suomen osuus maailman tieteestä on yleensä 0,5 – 1,5 %; Venäjä-tutkimuksessa se on neljän-viiden.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Venäjän läheisyyden merkitys Suomen matkailulle Jaakko Lehtonen
Advertisements

Heidi Layne VALOA-hanke Helsingin yliopisto/Urapalvelut
KIEKURA Turun Kielitivolin koulutusristeily BIENVENUE !
TULEVAISUUDENTUTKIMUKSEN VERKOSTOAKATEMIA (TVA)
TERVETULOA TAMPEREEN LYSEON LUKION EUROOPPA-LINJALLE!
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
SUURET HAASTEET Arto Mustajoki, Helsingin yliopisto Suomen Akatemian hallituksen puheenjohtaja.
Voie Expresse monipuolista yhteistyötä ranskan hyväksi – hankkeesta pysyvä resurssi? Eeva Pajari, 2007.
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Etäopetuksen tutkimushanke - ensituloksia Oppimistutkimuksen keskus Erikoistutkija, KT Minna Nummenmaa.
Ala-aste.  Ensinmäinen oppilas joka vastaa oikein saa yhden pisteen tai palkinnon.
Korkeakouluopiskelijoiden työharjoittelu ulkomailla Valokuvat: Jaana Mutanen_jaMu.
Projektit työelämäyhteistyön muotona OVET- ja VALOA –hankkeet Elopäivät, Helsinki,
Kielistrategiat toimivan monikielisen ja -kulttuurisen korkeakouluyhteisön edistäjänä Kevätpäivät Märtha Norrback Suunnittelija, Helsingin yliopisto.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ajankohtaispäivä HBC Hattulantie 2, Helsinki Rahoitus- ja vakuutusalan tutkintotoimikunta 8496.
 Terveyskirjasto tuo luotettavan, riippumattoman ja ajantasaisen tiedon terveydestä ja sairauksista suomalaisten ulottuville.  Tämä on suomalainen sivusto,
Marjo Vesalainen / AinO-keskus:
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Akatemiasta markkinapaikalle – käytännön kokemuksia Seppo Honkapohja, Suomen Pankki Esitetyt mielipiteet.
Suomen Akatemian tutkimusrahoituksen vaikuttavuus Helsinki Gustav Björkstrand.
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
Suomen kartta.
Korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen Päivi Jokitalo Kirjastoverkkopäivät 2010.
FSD:n seminaari Tutkimusmenetelmien oppimateriaalit ja verkko-opetus Tampere Tapani Alkula, HY Esimerkkinä on Helsingin yliopiston sosiologian.
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
Laskennallisen tieteen pääaine Pääaineinfo Kai Puolamäki Pääainekahvit kello 15:10-16 huoneessa A328 (T-talo, 3 krs., T2:n puoleinen A-käytävä.
Oskelle ominaiset toimintamallit: Verkostoituminen (matala kynnys, avoimet kehittämisen ympäristöt) Uudet avaukset (viestintä, asiantuntijat, FinNode …)
Laskennallisen tieteen pääaine Pääaineinfo Kai Puolamäki Pääainekahvit kello 15:10-16 huoneessa A328 (T-talo, 3 krs., T2:n puoleinen A-käytävä.
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Laskennallisen tieteen pääaine Pääaineinfo Kai Puolamäki Pääainekahvit kello 15:10-16 huoneessa A328 (T-talo, 3 krs., T2:n puoleinen A-käytävä.
Peircen semiotiikka Ahti-Veikko Pietarinen Helsingin yliopisto
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
Yksikielisyys vastaan monikielisyys Euroopan sydämessä Helena Lehečková Slavistiikan ja baltologian laitos Helsingin yliopisto IKEBB
Suomi saa itsehallinnon
Moi Anastasija Viktorovna! Minä olen Muumipeikko. Minä asun Suomessa Muumilaaksossa* Muumimaman ja Muumipapan kanssa. Me asumme Muumitalossa. Muumilaakso*
MONISÄRMÄINEN HUMANISMI Keksi tähän kuva? kulttuurit taiteet traditiot yhteisöt yhteiskunnat.
Ruotsin kielen merkitys Suomessa Ohjelmakoordinaattori Mikael Hiltunen Siirry Prezi-esitykseen.
KIELTEN LAITOS Kielten laitos PÄÄAINEET … joita kaikkia voi opiskella myös sivuaineena: englannin kieli latinan kieli romaaninen filologia (ranska) ruotsin.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 8. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Kielten laitos HALUATKO KIELENKIINTOISEN OPISKELUPAIKAN?
AINEISTOINA GENTRANS (SUOMI) JA SHARE (14 MUUTA EUROOPAN MAATA) -TUTKIMUKSET ELINA HAAVIO-MANNILA EMERITAPROFESSORI, HELSINGIN YLIOPISTO ASENNOITUMINEN.
SUOMI ON MONIKULTTUURINEN MAA!
VENÄJÄN KIELI on slaavilainen kieli
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Euroopan meri- ja kalatalousrahasto Innovaatio-ohjelmat
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
METSÄNTUTKIMUSLAITOKSEN ALUEYKSIKKÖUUDISTUKSEN KUULEMISTILAISUUS
KTT Eliisa Troberg Helsingin yliopisto Ruralia-instituutti
Monikielinen kirjasto
Peitto & nopeus Peitto = kuinka monta kohderyhmään kuuluvaa kampanjalla tavoitetaan/kuinka suuri osuus kohderyhmästä mainoksella tavoitetaan. Shopper Plus,
Taidemusiikki ennen Sibeliusta
Suomen suuriruhtinaskunta syntyy
Yritykset ja yhteiskunta
Autonominen Suomi 1809–1917 Autonomian vaiheet:
Lukion ainevalinnat ja opiskelijarekrytointi, hyvien arvosanojen (L, E, M tai C) määrä aloittain AVAIN Monitieteistä tutkimusyhteistyötä Oulun yliopistossa:
Ruotsin kielen merkitys Suomessa
Mikä alkuaine on nimetty suomalaisen kemistin mukaan?
Sosiaalisen sekoittamisen mielekkyydestä
Suomesta autonominen suuriruhtinaskunta
Marjo Särkkä-tirkkonen Helsingin yliopisto, Ruralia-instituutti
Cultura Yhdistävä tekijä
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Koulutus- ja talouspolitiikka Pohjois-Karjalassa
AKKUNA – Ikkuna Venäjälle ja Suomeen
Arto Mustajoki Onko työsuojelu pykäliä vai vuorovaikutusta?
Oppia ikä kaikki, myöskö 50 + yrittäjyyden opiskelussa?
Bibliometriikka ja tutkimuksen arviointi -seminaari
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Pedagoginen ajatuskoe
Elinkeinopolitiikalla kasvua
Esityksen transkriptio:

Helsinki

AKATEEMISTA VENÄJÄ-OSAAMISTA ON  Suomen osuus maailman tieteestä on yleensä 0,5 – 1,5 %; Venäjä-tutkimuksessa se on neljän-viiden prosentin luokkaa.  Venäjä-tutkimus on ainoa tieteenala (kansallisten tieteiden ohella) jolla Suomi pystyy absoluuttisesti kilpailemaan esim. Saksan tai Iso-Britannian kanssa

AKATEEMISTA…  Kiinteät suhteet venäläisiin tutkijoihin  Monissa yliopistoissa vahvat laitokset  Aleksanteri-instituutti  Joensuu (Karjala-tutkimuksen instituutti) Lappeenranta (Nordi-keskus)  Filologialaitokset (HY kaksi kertaa valtakunnallinen opetuksen huippuyksikkö)  Kaupallista osaamista: CEMAT, Turun Pan- Eurooppa –instituutti ym.

Yleinen Venäjä-osaaminen kapealla pohjalla  Maailmasta on vaikea löytää paikkaa, jossa merkittävä naapuri tunnetaan niin huonosti, kuin suomalaiset tuntevat Venäjän  ”Venäjä-osaaminen” edelleenkin erityiskompetenssi, joka on vain tiettyjen ihmisten ominaisuus ja intressi

Venäjän kielen taito hyvin vähäistä  Vain joka 45. suomalainen osaa venäjää (mukaan lukien Suomessa asuvat venäläiset)  Tavoite voisi olla että joka 10. osaisi

Asenteet muuttumassa o Vihaajat pidetään yllä stereotypioita o Välinpitämättömät pyritään unohtamaan Venäjän naapuruus o Realistit (pragmaatikot) nähdään Venäjä mahdollisuutena o Entusiastit halutaan tutustua venäläiseen sieluun ja kulttuuriin

Arto Mustajoki Helsingin yliopisto “Venäjää voi ymmärtää” -sivusto: