SOKLAN TUTKIMUSSTRATEGIA VUOSILLE 2007-2009 Professori Kirsti Lonka FT Auli Toom.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
”Publishing in International Academic Journals” Sanna Järvelä.
Advertisements

KTL:n nykytila ja tulevaisuus Ryhmätyöskentely Ryhmä 5 Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research.
Tutkimusinfrastruktuurien tiekartta
Open Access –julkaiseminen tutkimuksen rahoituksen ja arvioinnin näkökulmasta Anneli Pauli, ylijohtaja (tutkimus)
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
Kielistrategiat toimivan monikielisen ja -kulttuurisen korkeakouluyhteisön edistäjänä Kevätpäivät Märtha Norrback Suunnittelija, Helsingin yliopisto.
Virtuaaliyliopistoseminaari Yhteenveto Kari-Jouko Räihä.
Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) Erilaiset konstit kansainvälistyä kotona Mari Ikonen Joensuun.
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Tähän on tultu – eteenpäin on matka PERTTU-SEMINAARI XIII Tampere
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Suomen Akatemian tutkimusrahoituksen vaikuttavuus Helsinki Gustav Björkstrand.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Siivikkala, Metsäkylä, Viljakkala Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Suomen tieteen tila ja taso 2009 ja tutkimuksen kansainvälistyminen Johtaja Paavo Löppönen
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
Tutkimustoiminta perusterveydenhuollossa työn kehittämisen ja koulutuksen näkökulmasta Marjukka Mäkelä, FinOHTA Jukka Mattila, Kotka.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Toiminnan suunnittelu
Miten vaikuttavuudesta puhutaan? Pirjo Hiidenmaa Suomen Akatemia.
Professori Pekka Kauppi, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY: Miksi yliopistotutkija tallentaa julkaisuarkistoon? JULKAISIJAN ILTAPÄIVÄ 2007 Julkaisuarkistojen.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
2002 Tutkimusjärjestelmän kehittämisen merkkipaaluja  Tutkijakoulutuksen organisointi  Tasa-arvon edistäminen  Tutkijanuran kehittäminen  Huippututkimuksen.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Kokonaisuudet: Aineistojen hallinta Henkilöresurssit Innovaatiotoiminta Johtaminen, kehittäminen ja arviointi Julkaiseminen ja tulosten hyödyntäminen Tiedonhaku.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
© SUOMEN AKATEMIA 1 Suomen Akatemia Tehtävät Myöntää rahoitusta tieteelliseen tutkimukseen, tutkijankoulutukseen ja tutkimusedellytysten kehittämiseen;
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
VOKKE-SYMPOSIUM KASVATUSTIETEEN YDINSISÄLLÖT Erkki Olkinuora Turun yliopisto.
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Tieteen yhteiskunnallinen vaikuttavuus / Suomen tieteen tila ja taso yhteiskunnallinen vaikuttavuus syntyy, kun tieto ja osaaminen konkretisoituu muutoksessa.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
MONISÄRMÄINEN HUMANISMI Keksi tähän kuva? kulttuurit taiteet traditiot yhteisöt yhteiskunnat.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
AVOIN TIEDE JA TUTKIMUS HY:SSA EEVA NYRÖVAARA CC BY 4.0.
OPISKELIJAKSI KASVATUSTIETEIDEN TIEDEKUNTAAN. Opiskelu Kasvatustieteen kandidaatti –3 vuotta –180 op Kasvatustieteen maisteri –2 vuotta –120 op.
IT-palvelut opetuksen tukena? Soile Väänänen suunnittelija, IT-palvelut
© SUOMEN AKATEMIA 2 Avoin tiede Suomen Akatemian hakuohjeissa Avoimen tieteen huomiointi tutkimuksen suunnittelussa tiedeasiantuntija Jyrki Hakapää
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Tutkimuksen viitearkkitehtuuri – Tutkimuksen tuen ja hallinnan näkökulma Mari Riipinen Turun yliopisto.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
(1) YHTEISKUNNALLISEN VUOROVAIKUTUKSEN TOIMENPIDEOHJELMA 2012 – 2017
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Datan hallinnan asiantuntijan työnkuva ja siinä tarvittava osaaminen
Aikuissosiaalityön Praksis
Päivi Tynjälä ja Päivikki Jääskelä
Anni Vanhala Johtava sosiaalityöntekijä
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Mitä avoimuus on?.
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Korkeatasoisen ja vaikuttavan tutkimuksen tukeminen:
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
Korkeatasoisen ja vaikuttavan tutkimuksen tukeminen:
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
AVOIN TIEDE JULKAISUTIEDONHALLINTA METRIIKKA
Esityksen transkriptio:

SOKLAN TUTKIMUSSTRATEGIA VUOSILLE Professori Kirsti Lonka FT Auli Toom

2 STRATEGIATYÖSKENTELYN TAVOITTEET SOKLAn tutkimustoiminnan yleisten linjausten määritteleminen yhteistyössä ja keskustellen Yleiset sisällölliset tutkimusteemat Yleiset menetelmälliset painotukset Julkaisutoiminta Tutkimus- ja kehittämishankkeet Projektit ja ulkopuolinen tutkimusrahoitus Perus- ja jatkokoulutus SOKLAn tutkimustoiminnan kiinteänä osana Tutkimusstrategian perusteiden luonnosteleminen

3 SOKLAN TUTKIMUSKESKUKSET Yleinen kasvatustiede ja kasvatuspsykologia ­ Opetuksen tutkimuskeskus ­ Kasvatuspsykologian tutkimuskeskus Humanistis-yhteiskunnallisten sekä taito- ja taideaineiden didaktiikka ­ Historiallis-yhteiskuntatiedollisen kasvatuksen tutkimus- ja kehittämiskeskus ­ Katsomusaineiden didaktiikan tutkimuskeskus ­ Kielen ja kirjallisuuden opetuksen tutkimuskeskus ­ Mediakasvatuskeskus ­ Taito- ja taideaineiden tutkimuskeskus ­ Vieraiden kielten opetuksen tutkimuskeskus Matematiikan, luonnontieteiden ja maantieteen didaktiikka ­ Biologian ja maantieteen didaktiikan tutkimuskeskus ­ Matemaattisten aineiden opetuksen tutkimus- ja kehittämiskeskus Erityispedagogiikka ­ Erityispedagogiikan tutkimuskeskus Varhaiskasvatus ja alkuopetus ­ Varhaiskasvatuksen ja alkuopetuksen tutkimuskeskus

4 SOKLAN JULKAISUPOLITIIKKA - Julkaisut tutkimuksen arvioinnissa 2005 A1 (englanninkielisiä) B1 (englanninkielisiä) Yleinen kasvatustiede ja kasvatuspsykologia 23 (6) 65 (46) Humanistis-yhteiskunnallisten sekä taito- ja taideaineiden didaktiikka 10 (0) 42 (18) Matematiikan, luonnontieteiden ja maantieteen didaktiikka 8 (0) 33 (25) Erityispedagogiikka 12 (2) 12 (7) Varhaiskasvatus ja alkuopetus9 (0) 4 (3) Yhteensä62 (6) 156 (99)

5 SOKLAN JULKAISUPOLITIIKKA - Julkaisut Julkissa yht A1303 D1325 A2011 A A4628 A5101 B B B B46713 B yhteensä

6 PROJEKTIT JA ULKOPUOLINEN TUTKIMUSRAHOITUS Tutkimusprojektit Kehittämisprojektit kansalliset, kansainväliset rahoittajina mm. EU, Suomen Akatemia, erilaiset järjestöt ja säätiöt  Mitä projektit tuottavat laitokselle?  Mitä periaatteita tulee ottaa huomioon projektihenkilöstöä palkatessa?  Projektien tukipalvelut

7 SOKLAN JATKOULUTUS KIINTEÄNÄ TUTKIMUSTOIMINNAN OSANA Millaiset jatkokoulutuksen linjaukset ovat SOKLAssa tarpeen? Miten jatko-opiskelijoita rekrytoidaan? Miten jatko-opiskelijoita ohjataan… opintoasioissa? tutkimusasioissa?

8 SOKLAN TUTKIMUSSTRATEGIA Mitä hyödynnetään? kasvatusta, opetusta, opiskelua ja oppimista sekä opettajankoulutusta tutkitaan monipuolisesti ja monimuotoisesti useassa tutkimuskeskuksessa toimintakauden aikana tutkimuskeskuksia (13) pyritään yhdistämään suuremmiksi yksiköiksi tutkimustoimintaa ohjaavina tavoitteina ovat olleet poikkitieteisyys sekä vuorovaikutus eri tieteenalojen ja oppiaineiden välillä tutkimusyhteistyö psykologian, kasvatustieteen ja psykologian laitosten kanssa tutkimusyhteistyö yliopiston eri ainelaitosten kanssa tutkimusyhteistyö yhteiskunnallisen vaikuttamisen suunnassa

9 SOKLAN TUTKIMUSSTRATEGIA Mitä hyödynnetään? ”kaikki opettajat tutkivat ja kaikki tutkijat opettavat” eri vaiheiden opiskelijoita pyritään liittämään entistä kiinteämmin laitoksen tutkimustyöhön tutkimuskeskukset pyrkivät tarjoamaan opiskelijoille enemmän mahdollisuuksia kiinnittyä laitoksen tutkimustyöhön opinnäytetöissään tutkimustulosten julkaiseminen suomenkielisinä erillisjulkaisuina ja suomenkielisissä, tieteellisissä julkaisusarjoissa myös ulkomaisissa tieteellisissä referee-julkaisuissa

10 TUTKIMUKSEN ARVIOINTI SOKLAn vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja haasteet VAHVUUKSIA - opettajankoulutuksen laadun painottaminen ja sen käytänteiden tutkiminen - eri opetussuunnitelman osa-alueiden tutkiminen - kasvatuksen ja yhteiskunnan väliseen vuorovaikutukseen osallistuminen HEIKKOUKSIA - selkeän koko laitoksen suunnitteluprosessin puuttuminen, joka mahdollistaisi henkilöstön varaamaan aikaa tutkimukselle - tutkimuksen suunnittelun, kehittämisen ja julkaisemisen strategisen ohjauksen ja tuen puuttuminen MAHDOLLISUUKSIA JA HAASTEITA - tutkimusyhteistyön tiivistäminen tiedekunnan laitosten välillä - läpinäkyvyys - opetukseen käytettävän ajan rationalisoiminen, tutkimusajan lisääminen - nuorten tutkijoiden tutkimusuran tukeminen: selkeiden tavoitteiden ja odotusten ilmaiseminen

11 TUTKIMUKSEN ARVIOINTI Suosituksia tulevaisuutta varten TUTKIMUS - sekä yksittäisen tieteen sisäistä että tieteiden välistä tutkimusta -lähitieteiden (=ihmistieteet) teoreettisten ja metodologisten näkökulmien hyödyntäminen tutkimuksessa JATKOKOULUTUS - tohtorikoulutuksen painottaminen ja tutkijaksi kouluttautumisen mahdollisuuksia tulee parantaa - osa-aikaiseen ja täysipäiväiseen tohtorikoulutukseen tulisi luoda selkeämpi strategia HENKILÖSTÖ - tutkimusaktiivisen henkilöstön mahdollisuuksia tehdä tutkimusta tulee tukea -rahoituksen ei tulisi estää niitä, jotka ovat tutkimusaktiivisia YMPÄRISTÖ JA INFRASTRUKTUURI - tutkimusympäristön kehittäminen tukemaan tutkimuksen tekemistä - sellaisen tutkimuskulttuurin luominen, joka tukee tutkimukseen motivoitumista ja sitoutumista

12 TIEDEKUNNAN TAVOITEOHJELMA Miten se ohjaa SOKLAn tutkimusta? Tutkimus ja tutkijakoulutus Tutkimusryhmien ja yhteisten tutkimusteemojen kehittäminen riittävän suuret tutkimusryhmät koko tiedekunnan kannalta tärkeät teemat Tutkijakoulutus ja tutkijoiden jatkokoulutus tohtorikoulutuksen vastuu yhteinen tohtorikoulutus professorien, dosenttien ja yliopistonlehtorien työn rakenne ja sisältö Julkaisukäytännöt vertaisarvioidut kansainväliset julkaisut Tieteellinen yhteistyö kansainvälinen yhteistyö kansainväliseen kongressi- ja järjestötoimintaan osallistuminen laitosten tukemana tutkijavaihto kansainvälinen julkaisuyhteistyö

13 OPETTAJANKOULUTUS 2020 –raportti - Miten se ohjaa SOKLAn tutkimusta? Opettajankoulutuksen tutkimusperustan vahvistaminen Korkeatasoisen tutkimuksen tarve Tutkimusedellytysten parantaminen Tutkimuksen merkityksen vahvistaminen opetusammatin uudistamisessa Opettajankoulutuksen virkarakenteen uudistaminen Tutkimuksen suunnittelu, vastuuttaminen ja johtaminen Tutkimukseen perustuva opetuksen ja koulutuksen kehittäminen