HILTULANLAHDEN KOULU Koulukiusaamisen käsittelymalli.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Satakunnan lapsi- ja nuorisopolitiikan foorumi
Vanhempainilta koulukiusaamisesta
JÄRJESTYSÄÄNNÖT   Toiminnan ja käyttäytymisen tiloissa on oltava asiallista. Toiminta ei saa loukata tai syrjiä ketään. Alkoholin ja muiden päihdyttävien.
LUVALLISET POISSAOLOT
Salpausselän peruskoulun koulukiusaamiseen puuttumisen malli
Hyvää työpäivää!.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma Kehitetty Turun yliopistossa Opetusministeriön rahoituksella.
KIUSAAMISEN TOVERIARVIOINTI
Oppilaiden hyvinvointi ja kiusaamisen vastainen työ Taivallahden peruskoulussa Vanhempainilta
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
Mihin kiusaamisen muotoihin KiVa Koulu vaikuttaa?
Kohti osallistuvaa toimintakulttuuria Oppilaskunnan, opettajakunnan ja vanhempainyhdistyksen yhteistyö Aleksanterin koulussa.
Älä kiusaa Kiusaamista on, kun oppilas joutuu toistuvasti ja systemaattisesti toisten tahallisen, kielteisen toiminnan kohteeksi. Nimittely, pilkkaaminen,
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
VASTUUNTUNTO Ohjaus Käydään eettisiä keskusteluja (oikein, väärin). Kiitetään ja kannustetaan. Kontrolli Tarkastetaan tehtävät ja välineet. Vaaditaan,
JOKELAN YLÄKOULUN OPPILASKYSELY KOULUVIIHTYVYYDESTÄ JA KIUSAAMISESTA lukuvuosi 2012 – 2013, yhteensä vastaajia 320.
Small World - Big World Tavoitteena kouluhyvinvoinnin lisääminen – teoreettisena viitekehyksenä Päivi Hamaruksen Vaakamalli Vaihdetaan kiusaamiseen puuttumisen.
KiVa Koulu koulukiusaamisen ehkäisijänä
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta.
Osallistumista tukeva mediakasvatus peruskoulussa
Johtokunnat Hallinto- ja johtosäännön 8 §:n mukaan koulutuslautakunnan erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu nimetä johtokuntien jäsenet vanhempainkokousten.
Väkivaltatilanteissa toimiminen ja tilanteiden käsittely
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh
TUPAKOINTI KOULUAIKANA
Ajatteluhatut Teeman tarkastelua eri näkökulmista
Verkkokiusaamisen ehkäiseminen
Kuka puhuu totta? Oppilaat ovat tulleet luokkaan ja matematiikan tunti alkaa rauhallisesti.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Joutsenon koulu on KiVa-koulu
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Helmi -oppilashallintojärjestelmä
Suuttumuksen hallinta
Turvallinen Pirkanmaa Tulikettu-turvallisuuskoulutus Veijo Kaján.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma Kehitetty Turun yliopistossa Opetusministeriön rahoituksella.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
 Tiilimäen päiväkodin toiminta-ajatuksena on luoda turvallinen, lämmin sekä kodinomainen ilmapiiri. Haluamme luoda lapsen itsetunnon myönteistä kehitystä.
Nettikiusaaminen Pietiläinen, Korhonen, Saarimäki.
LUOKAN SÄÄNNÖT 3.b. 1.EI SAA KIUSATA 2. PITÄÄ ANTAA TYÖRAUHA.
Kiusaamisesta Ruut Ruokonen Koulukiusaaminen on ”Koulukiusaamisella tarkoitetaan yhteen ja samaan oppilaaseen toistuvasti kohdistuvaa tahallisen.
Vanhempainilta 3 c Keskustelun aiheet Esittelyt Laitoin vanhemmille kiertämään nimilistan, johon kaikki voivat merkitä puhelinnumeronsa oppilaiden.
Kiusaamisasioiden käsittely Kaustisen perusopetuksessa
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Vanhempainilta Tervetuloa!
Mitä tällä tunnilla tehdään?
KiVa-kyselyn tuloksia Matin ja Liisan yläkoulu
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
ORGANISOINNIN PERUSTEET
KASVATUSKESKUSTELU = KAKE
Pataluodon koulu Draamaluokka
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä Nummenpakan koulu.
Kasvatuskeskustelu- ja rangaistuskäytänteet
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Tasa-arvosuunnitelma
KiVa Koulu -ohjelma.
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Pataluodon koulu Draamaluokka
13. TURVALLISUUS LUODAAN YHDESSÄ
Tervetuloa.
Tervetuloa kouluun!.
SUUNNITELMA KIUSAAMISEN EHKÄISEMISEKSI Nilakan yhtenäiskoulussa
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
Poissaolojen seuranta / poissaoloihin puuttuminen
7. luokkien vanhempainilta
Esityksen transkriptio:

HILTULANLAHDEN KOULU Koulukiusaamisen käsittelymalli

Kiusaamisen määritelmä (Roolijako Christina Salmivallin, 1998, mukaan Kiusaaminen: - toistuvaa, tahallista toimintaa Kiusaamisen tarkoitus: - loukata ja alistaa toista Kiusaamismuodot: - fyysinen ja henkinen väkivalta - vahingonteko Kiusaamisen kohde: - yleensä yksi ja sama oppilas - jollain tapaa puolustuskyvytön Kiusaaminen on ryhmäilmiö: - kiusattu - kiusaaja - apurikannustaja - puolustaja - hiljainen hyväksyjä

Kaikki koulussa tapahtuva aggressiivinen käyttäytyminen ei ole koulukiusaamista! HUOM!

- lapsi ei haluaisi lähteä kouluun Kiusaamisen tunnistaminen aikuisen silmin (pääosin Christina Salmivallin, 1998, mukaan) Kotona: - lapsi ei haluaisi lähteä kouluun - psykosomaattisia oireita alkaa ilmetä (esim. päänsärky, vatsakipu) - lapsi ei juurikaan kerro kavereista eikä tuo heitä kotiin - lapsi alkaa kulkea koulumatkat uutta reittiä tai haluaa saattajan mukaan - univaikeuksia alkaa ilmetä - yleistä alakuloisuutta havaittavissa - tavaroita/varusteita rikkoutuu tai katoaa mystisesti

Koulussa: - oppilas on usein yksin välitunnilla tai hän ei halua mennä välitunnille - oppilaan poissaolot alkavat lisääntyä - oppilas vaikuttaa ahdistuneelta/surumieliseltä - oppilas ei lähde heti koulun jälkeen kotimatkalle - oppilaan vastauksille nauretaan toistuvasti tunneilla - oppilasta ei haluta ryhmätöihin eikä joukkueisiin - oppilaan tavarat häviävät tai ovat rikki

Lapsi ei useinkaan uskalla kertoa aikuiselle, että häntä kiusataan. HUOM!

Toimintaperiaatteet ristiriitatilanteissa: Kiusaamistilanteeseen selvittäminen on aikuisen tehtävä ja koko henkilökunnan on puututtava kiusaamiseen HETI! Kiusaamistapauksen selvittelyn kulku: 1. Opettajan ja muun henkilökunnan rooli: - Merkitse KiVa-seulontalomakkeelle kiusaamistilanteen tiedot sekä kerro tilanne ja anna täytetty lomake oppilaan luokanopettajalle. 2. Luokanopettajan rooli: - SELVITTELE tositapahtumat riitelijöiden kanssa - TARVITTAESSA kysele muiltakin oppilailta ja korosta, että kiusaamisasioissa on kaikilla KERTOMISVELVOLLISUUS

-. PUHUTTELE riitatilanteen osapuolet välittömästi yksi - PUHUTTELE riitatilanteen osapuolet välittömästi yksi kerrallaan saman oppitunnin aikana - TEE riitelijöille SELVÄKSI, että riitelemisen on LOPUTTAVA HETI - YRITÄ saada riitelijät ymmärtämään tilanteen vakavuus - HUOLEHDI että riitelijät pyytävät anteeksi toisiltaan ja TARVITTAESSA sovittavat tekonsa - OTA YHTEYS tarvittaessa riitelijöiden koteihin ja kerro tilanteesta - TARKKAILE jatkossa tiiviimmin riitelijöiden välistä toimintaa ja KYSELE, onko tilanne parantunut?

TOIMINTA KOULUKIUSAAMISTAPAUKSISSA: Luokanopettaja tai rehtori vievät asian KiVa-tiimin käsiteltäväksi: KiVa-tiimin käsiteltäväksi vietyjen asioiden edellytyksenä on edellä kuvatun ”Luokanopettajan roolin” 2 ensimmäisen kohdan selvittelytyö. KiVa-tiimin kolmihenkinen jäsenistö puhuttelee kiusaajan/kiusaajat, muut osalliset sekä kiusatun. KiVa-tiimin toimintamalliksi on valittu ”suoran toiminnan malli”, eli tiimi ei ole enää asioiden selvittelypaikka, vaan se puhuttelee osapuolet ja osoittaa, missä tilanteessa ja miten oppilas on toiminut väärin. Luokanopettaja sopii sopivasta rangaistuksesta KiVa-tiimin kanssa. Noin viikon kuluttua järjestetään seurantapalaveri, jossa kysytään, onko kiusaaja/kiusaajat pyytäneet anteeksi ja onko kiusaaminen loppunut? Luokanopettaja ottaa yhteyden kotiin viimeistään KiVa-tiimin jälkeen.

JATKOTOIMENPITEITÄ: JA/TAI vie asia OH-ryhmän käsiteltäväksi järjestä yhteinen tapaaminen osapuolten, heidän vanhempiensa, luokanopettajan, rehtorin ja OH- ryhmän edustajan kanssa ryhdy kurinpidollisiin toimiin

Kiusaamisen ennaltaehkäisy: - selkeät koulun ja luokan säännöt - käyttäytymisen arviointi, itsearviointi - kodin ja koulun yhteistyö, vanhemmille tiedotetaan syksyisin KiVa- toiminnasta - KiVa-oppitunnit pääsääntöisesti 1. ja 4. luokalla - kummitoiminta apuna koulunsa aloittavilla - aamunavauksiin eettisiä kertomuksia - tehokas valvonta - kerran lukukaudessa kahdenkeskinen keskustelu opettajan ja oppilaan välillä, kysytään: KIUSATAANKO SINUA? KIUSATAANKO MIELESTÄSI JOTAKIN TOISTA? KUKA KIUSAA? KIUSAATKO SINÄ? - tehdään tarvittaessa kirjallisia kartoituksia koulukiusaamisesta vähintään kolmen vuoden välein - paljon keskustelua kiusaamisasioista, korostetaan empaattisuutta, tehdään aiheesta draamaharjoituksia - luodaan koululle turvallinen ja iloinen ilmapiiri - koko henkilökunta kasvattaa -periaate