Kehäradan liikennöinti 2015

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toimintaympäristö
Advertisements

Rautatie on junia varten. Rautatie on vain junille – pysy poissa radalta!
Uusi Suomi TalousYmpäristöSuvaitsevaisuus VerouudistusInvestoinnitTyöVerouudi Raidepaketti PuurakentaminenTietoyhteiskuntaEnergiatehokkuus.
KUUMA-liikennehankkeet
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Helsinki – Tallinna rautatieyhteys OIKOTIE EUROOPPAAN  Martin markkinat  Martti Asunmaa Baltirail ry:n puheenjohtaja.
HSL-poikkiliikenne Hannu Koponen Tausta • Heinä- ja elokuun aikana tein 30 vrk:n aikana yli 300 eri reitillä noin 134 tunnin verran HSL-matkoja.
MARAn päätelmät (tiivistetyt kalvot)
Selvitys tilojen riittävyydestä Edari
Vantaan lähijuna-asemien kehittämisselvitys
Liikennehankkeet hallituskaudella 2012–2015
, SK, sivu 1 Tietoa liikennetilanteesta VR:n Internet-sivuilla
Kaksi nunnaa lähti luostarista kaupunkiin myymään pikkuleipiä
Metropolialueen kuntajakoselvitys Metropolområdets kommunutredning Millaiseen metropoliin Helsingin valtuusto Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä.
MILLAISEEN METROPOLIIN? Vantaan kuntalaiskuuleminen
Esteettömyys joukkoliikenteessä
Tietoturvan perusteet - Syksy 2005 SSH salattu yhteys & autentikointi Tekijät: Antti Huhtala & Asko Ikävalko (TP02S)
Raideliikenne aluepolitiikan ja liikennepolitiikan synteesi?
Tenttiakvaariokokemuksia Suomen Turusta :Turun Ammattikorkeakoulu
Tampereen kaupunkiseudun 2-kehä KEHITTÄMISSELVITYS
Esperi Care Parempaa hoitoa
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Hyvinvointia Energiansäästöön ja Asumiseen HEA -Hyvinvointia ja energiatehokkuutta asumiseen (Etelä-Suomen EAKR) Tuula Mikkola Metropolia ammattikorkeakoulu.
Esitelmän pitäjän nimi Metro- ja raitioliikenteen hallintomallivaihtoehdot.
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Kunta- ja palvelurakenneuudistus – hankkeen valtakunnallinen valmistelutilanne.
Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä Kommenttipuheenvuoro Pekka Söderling
KUUMA –johtokunta HS
Elliott 803 A aloitti TKK:lla tietokoneajan 50 vuotta sitten
MILLAISEEN METROPOLIIN? Matinkylä Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä.
Kuukausittaiset väestönmuutokset Vantaalla ja suurissa kaupungeissa.
Liityntäpysäköintitutkimuksen 2014 tuloksia
Niko Saarinen.
Reittihaku Google Maps –palvelussa
 RAIDELIIKENTEEN SÄHKÖKÄYTÖT. EU-tutkimuksen (Zanuy et al., 2012) mukaan intermodaalikuljetukseen käytettävän junan, jonka bruttopaino on 1385 tonnia,
Nettomuutto henkilön äidinkielen mukaan. Nettomuutto Vantaalle henkilön äidinkielen mukaan vuodesta 2000 Lähde: Tilastokeskus, päivitetty
Kehäradan vaikutus: matkustajat (nousijat + poistujat) marraskuussa 2015 keskimääräisenä arkipäivänä
Tietoja muuttoliikkeestä. Nettomuutto Vantaan suuralueille PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki, Kauniainen KUUMA = Hyvinkää, Järvenpää, Kerava, Kirkkonummi,
Muuttajien äidinkieli. Nettomuutto Vantaalle henkilön äidinkielen mukaan vuodesta 2000 Lähde: Tilastokeskus, päivitetty
HSL-joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimus – syksy 2016
Liikenne ja autonomistajuus
Työpaikka- ja elinkeinorakenne
Asuminen ja rakentaminen
Miten matkustajat odottavat Länsimetron vaikuttavan omaan liikkumiseensa? Matkatutkimus Länsimetron vaikutusalueen joukkoliikenteessä, kevät 2016 Matleena.
Työvoiman saatavuus ja tulotaso
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
Kodin ja koulun yhteistyökokous torstaina
Pääkaupunki-seutu Eetu ja Ella.
Pohjois-Suomen lentoasemat
WayStep Consulting Oy 2016.
Seudullisen joukkoliikenteen toimintaedellytysten kehittämissuunnitelma
WayStep Consulting Oy 2016.
KESKI-SUOMEN LIIKENNEFOORUMI 2017
Lentoliikenne luvulla
Osallistuminen ja kuntademokratia
Työpaikka- ja elinkeinorakenne
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
WayStep Consulting Oy 2016.
Laita faktat esitystavasta
Yhdyskuntarakenne, liikkuminen ja ympäristö
Liikenne ja autonomistajuus
Leppävaaran katusuunnitelmien esittelytilaisuus
JULKISISSA JA PUOLIJULKISISSA TILOISSA
Polaris Business Park, Espoo
Osallistuminen ja kuntademokratia
VANTAAN RATIKKA Suomen raitiotiekaupunkien verkoston seminaari 2018
Asuminen ja rakentaminen
Yhdyskuntarakenne, liikkuminen ja ympäristö
Esityksen transkriptio:

Kehäradan liikennöinti 2015 Suvi Rihtniemi 14.4.2015

Kehäradan aikamatka 1975: Martinlaakson rata valmistuu. Aletaan puhua Marja-radasta – Martinlaakson radan jatke: radalla oli kaksi vaihtoehtoista suunnitelmaa, radan jatkaminen joko kohti pohjoista tai sitten itään eli lentoaseman kautta Hiekkaharjuun. 1983: Vantaa teki Marja-radasta aluevarauksen yleiskaavaansa. Radan suunnittelu ja rakentaminen kuitenkin viivästyivät rahoituksen ja väestöpohjan ohuuden vuoksi. 1989: Martinlaakson rata jatketaan Vantaankoskelle. 1994: Marja-rata nousi viralliseksi liikennehankkeeksi, kun se oli ensimmäistä kertaa mukana Pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmassa (PLJ). 2005: Vantaan kaupunkisuunnittelulautakunta nimesi rataosuuden virallisesti Kehäradaksi. 2007: Suunnittelu pääsee vauhtiin sen jälkeen, kun valtio oli vuonna 2007 luvannut hankkeelle rahoitusta. 2009: Kehäradan rakentaminen alkoi maaliskuussa peruskiven muuraamisella. Lentoaseman huoltotunneleita alettiin louhia toukokuussa ja rautatietunneleita marraskuussa. 2015: Kehärata valmistuu. Suomi saa viimein raideyhteyden lentoasemalle ja Helsingin seutu ensimmäisen poikittaisen junayhteytensä.

Muut junaraidehankkeet Kaupunkirata (4. raide) Tikkurilaan  valmistui 1996. Kaupunkirata Leppävaaraan 2001. Kaupunkirata Keravalle 2004. Helsingin seudun liikennejärjestelmä- suunnitelma HLJ 2015 Pisararata Helsingin ratapihan toiminnallinen parantaminen. Espoon kaupunkiradan jatko Espoon keskukseen.  Lentorata v. 2040 ->.

Sm5-junien hankinta HSL-liikenteeseen Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy hankkii uudet HSL- alueella käytettävät junat sveitsiläiseltä Stadlerilta Ensimmäiset FLIRT-junat ovat olleet liikenteessä 5 vuotta Matkustajien ja liikennöinnin kokemukset positiivisia Tällä hetkellä käytössä on 41 Sm5-junaa Noin 80 % liikenteestä ajetaan uusilla junilla Kehäradalla voidaan käyttää vain Sm5-junia

Uudet junat 2016

Uusien junien lisähankinta HSL:n hallitus päätti syksyllä tilata 34 Sm5-junaa lisää JKOY:n ja Stadlerin hankintasopimuksen optiolla Uudet FLIRT-junat tulevat liikenteeseen 2016 – 2017 Vanhoja Sm2-junia ei käytetä enää kesän 2017 jälkeen Uusiin juniin tulee violetti HSL:n lähijunaliikenteen tunnusväri, nykyiset junat maalataan tai teipataan myöhemmin Yhteensä 75 Sm5-junaa riittävät koko HSL:n nykyisen alueen ostoliikenteeseen ainakin 10 vuodeksi eteenpäin tai Pisara-radan käyttöönottoon saakka

Kehäradan junien pysähtyminen Kehärata aloittaa 1.7. Tero Anttila 14.4.2015

Avoinna olleet vaihtoehdot Vaihtoehto 1: Kehäradan junat pysähtyvät kaikilla asemilla. Vaihtoehto 2: Kehäradan junat ohittavat Käpylän, Tapanilan ja Ilmalan. K-junat alkavat pysähtyä Käpylässä ja Tapanilassa. A-juna hoitaa Ilmalan, A-junan vuoroväli päivisin tihennetään 10 minuuttiin.

Kehäradan junien pysähtyminen Kehäradan junat pysähtyvät kaikilla asemilla Kehäradan junien tunnukset ovat I ja P: I vastapäivään ja P myötäpäivään

Matka-ajat ↓ ↑ Helsinki 0 min 60 min Pasila 5 min 55 min Malmi 13 min Tikkurila 19 min 40 min Lentoasema 27 min 32 min Myyrmäki 43 min 16 min Huopalahti 51 min 8 min Myös vanhoilla rataosuuksilla matka-ajat ovat nykyisiä I- ja M-junia nopeammat, koska Kehäradan aikatauluissa on hyödynnetty uusien Sm5-junien suurempaa kiihtyvyyttä: M-juna Hki-Myyrmäki nyt 17 min I-juna Hki-Tikkurila nyt 21 min

Kehäradan liikennöintiajat (lähtöajat Helsingistä) Ensimmäi- nen I Viimeinen I Ensimmäi-nen P Viimeinen P Ma-Pe n. 4.00 n. 23.00 n. 5.15 n. 0.45 La n. 5.00 n. 5.45 Pyhinä Bussiyhteys Rautatientorin ja lentokentän välillä läpi yön 30 min vuorovälillä

Kehäradan vuorovälit 10 min 15 min 30 min Ma-Pe 6 – 19 5.30 – 6 19 – 22 4 – 5.30 22 – 1 La 10 – 19 7 – 10 5 – 7 Pyhinä 10 – 21.30 5 – 10 21.30 – 1

K- ja N-junat Pysähdysasemat ja matka-ajat ennallaan. K-junien liikennöintiaika laajenee, N-junien supistuu. K-junat liikennöivät jatkossa arkisin 6 – 21.30, lauantaisin 7.30 – 21.30 ja pyhinä 10 – 21.30. N-junat liikennöivät jatkossa vain varhaisaamulla ja loppuillasta/öisin.

Logiikka päätöksenteon takana Vaihtoehdot muodostettiin niin, että asemia ohittavassa vaihtoehdossa Kehäradalle riittäisi yksi juna (kaksi junayksikköä) vähemmän. Ohitettavaksi valittiin asemia, joilla voi pysähtyä joku muu juna (pääradalla K ja rantaradalla A). Simulointien perusteella kokonaismatka-aika Helsinki – lentoasema – Helsinki oli aivan rajoilla, voidaanko asemia ohittamalla säästää juna. Koeajotulokset olivat hitaampia kuin simuloinnit → asemia ohittamalla ei saavuteta yhden junan säästöä.

Kustannusvaikutukset Kahden junayksikön pääoma- ja huoltokustannukset vuodessa n. 1,4 milj. euroa. Kaikilla asemilla pysähtymisen operointikustannukset (esim. henkilöstökustannukset) vuodessa 1,0 milj. euroa enemmän. Ilmalan ohittaminen olisi kuitenkin vaatinut A-junan päiväliikenteen tihentämistä, jonka kustannus olisi ollut 0,6 milj. euroa vuodessa. Nettovaikutus: lisäkustannus 1,8 milj. euroa vuodessa.

Vaihtoehtojen vaikutuksia matkustajille Joka asemalla pysähtyminen: Selkeä ja ymmärrettävä Vaihdottomat yhteydet lentokentälle K-junat eivät hidastu Asemien ohittaminen: Nopeampi yhteys lentokentälle

Matkustajainformaatio uudistuu Kehärata aloittaa 1.7. Mari Flink 14.4.2015

Asiakaslähtöinen suunnittelu Yli 7000 arviointia Lähes 3000 sanallista arviota Myös kommentit HSL.fi:stä ja Facebookista huomioidaan tuotteiden viimeistelyssä.

Kaksiviivainen Kehärata: plussaa Sai enemmän tykkäämisiä kuin yksiviivainen versio: kaksiviivainen kehärata kertoo selkeämmin junien kulkevan molempiin suuntiin. Värien käyttö saa hyvää palautetta selkeydestä ja nuolista, jotka osoittavat kulkusuunnan. Vihreä linjaväri koetaan harmaata selkeämmäksi.

Kaksiviivainen Kehärata: kritiikkiä Vaihtoasemien kertominen epäselvää, onko tietyillä asemilla erityisen ”helppo” vaihtaa? Pasilan vaihtoyhteydet rantaradan ja pääradan välillä epäselvä. Eri ratojen asemat vierekkäin – ei ole erotettu toisistaan riittävän hyvin (Lahden rata on erotettu hyvin pääradasta). Vaihtelevampia värejä linjojen ja asemien risteyskohtiin peräänkuulutetaan.

Kiitos!