Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Miten matkustajat odottavat Länsimetron vaikuttavan omaan liikkumiseensa? Matkatutkimus Länsimetron vaikutusalueen joukkoliikenteessä, kevät 2016 Matleena.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Miten matkustajat odottavat Länsimetron vaikuttavan omaan liikkumiseensa? Matkatutkimus Länsimetron vaikutusalueen joukkoliikenteessä, kevät 2016 Matleena."— Esityksen transkriptio:

1 Miten matkustajat odottavat Länsimetron vaikuttavan omaan liikkumiseensa?
Matkatutkimus Länsimetron vaikutusalueen joukkoliikenteessä, kevät 2016 Matleena Lindeqvist

2 Tutkimuksen tavoite ja toteutus

3 Tutkimuksen tavoite Selvittää, miten Länsimetron vaikutusalueen joukkoliikenteessä matkustettiin ennen radan käyttöönottoa ja miten matkustajat arvioivat metron tulon vaikuttavan omaan liikkumiseensa. Länsimetron käyttöönoton jälkeen tutkimus tehdään uudelleen ja selvitetään, miten alueella matkustaminen on radan myötä todellisuudessa muuttunut.

4 Tutkittu linjasto Lisää Länsimetro karttaan Junalinjat A, E, U, X, Y
OpenStreetMap CC-BY-SA, © Helsingin kaupunkimittausosasto, alueen kunnat ja HSY, 2015

5 Tutkimuksen toteutus Tutkimukseen jaettiin kutsukortteja Länsimetron vaikutusalueen joukkoliikenteessä huhti-toukokuun arkipäivinä 2016. Yhteensä kutsuja jaettiin kpl. Kutsukortissa oli linkki nettikyselyyn, johon pystyi vastaamaan mobiilisti jo matkan aikana. Kysymykset koskivat sitä matkaa, jolla matkustaja sai kutsun. Abc123 Abc123 Abc123

6 Vastausten laajentaminen arkipäivän matkoiksi
Linjaryhmä jolla vastaaja sai kutsun kyselyyn Vastauksia saatiin yhteensä Nämä laajennettiin huhti−toukokuun keskimääräisen arkipäivän nousijamääriin linjaryhmittäin. Lopullisessa aineistossa on mukana yhteensä Länsimetron vaikutusalueen bussi- ja junalinjoilla tehtyä arkipäivän matkaa taustatietoineen.

7 Taustatietoja vastaajista

8 Sukupuolijakauma Naisia on aineistossa selvästi miehiä enemmän. Naiset matkustavat perinteisesti miehiä enemmän joukkoliikenteessä* ja vastaavat usein myös aktiivisemmin kyselyihin. Miesten osuus aineistossa on suurin 15−29-vuotiaiden ikäryhmässä ja pienin 30−64-vuotiaiden ikäryhmässä. (Ei tietoa: 0,6 % matkustajista) * HSL:n Liikkumistutkimuksen (2012) mukaan Helsingin seudun joukkoliikennematkoista 61 % oli naisten tekemiä (Helsingin seudun asukkaiden seudun sisäiset matkat). ikäluokka Laajennettu aineisto

9 Ikäjakauma Vajaa kaksi kolmasosaa koko aineistosta on 30−64-vuotiaita ja vajaa kolmannes 15−29-vuotiaita. 65 vuotta täyttäneitä on 6 %. Ikääntyneiden osuus seudun joukkoliikennematkustajista on melko pieni*. Lisäksi nettikysely tutkimusmenetelmänä saattaa rajoittaa ikääntyneiden vastaamista. Vastaustapa -> 65-vuotiaiden alhainen vastausaste (Ei tietoa: 0,6 % matkustajista) * HSL:n Liikkumistutkimuksen (2012) mukaan 65 vuotta täyttäneet tekivät noin 9 % Helsingin seudun joukkoliikennematkoista (Helsingin seudun asukkaiden seudun sisäiset matkat). Laajennettu aineisto

10 Asuinkuntajakauma Noin puolet aineiston matkustajista asuu Espoossa tai Kauniaisissa ja kolmannes Helsingissä. Muiden kuntien osuus on selvästi pienempi − suurimpina Kirkkonummi (6 %) ja Vantaa (4 %). Eniten matkustajia on Lauttasaaren (00200) ja Matinkylän (02230) postinumeroalueilta (yht. 11 %). (Ei tietoa: 4 % matkustajista) Laajennettu aineisto

11 Länsimetron vaikutus matkan sujuvuuteen

12 Vaikutus sujuvuuteen matkan lähtöalueen* mukaan
Laajentamaton aineisto (N=3 030). 19 % vastaajista ilmoitti, ettei Länsimetro ole vaihtoehto edellä kuvatulla matkalla, ja 4 % ei osannut sanoa, miten se tulee vaikuttamaan. 1 % vastaajista jätti kysymykseen kokonaan vastaamatta. * Havainnot on viety matkan lähtöpaikan mukaan postinumeroalueisiin, joita on yhdistetty suuremmiksi kokonaisuuksiksi riittävän havaintomäärän saamiseksi. Laajentamaton aineisto

13 Vaikutus sujuvuuteen matkan saapumisalueen* mukaan
Laajentamaton aineisto (N=3 030). 19 % vastaajista ilmoitti, ettei Länsimetro ole vaihtoehto edellä kuvatulla matkalla, ja 4 % ei osannut sanoa, miten se tulee vaikuttamaan. 1 % vastaajista jätti kysymykseen kokonaan vastaamatta. * Havainnot on viety matkan saapumispaikan mukaan postinumeroalueisiin, joita on yhdistetty suuremmiksi kokonaisuuksiksi riittävän havaintomäärän saamiseksi.

14 Länsimetron vaikutus matkan sujuvuuteen
Länsimetron uskotaan parantavan matkan sujuvuutta odotetusti tulevan metroradan varrella. Eniten sujuvuuden paranemiseen uskovat Otaniemessä, Keilaniemessä ja Lauttasaaren pohjoisosissa liikkuvat. Sujuvuuden huononemiseen uskotaan alueilla, joilla nykyiset, suorat bussiyhteydet Helsingin keskustaan muuttuvat liityntäliikenteeksi metron varteen (Haukilahti-Westend, Lehti- ja Kuusisaari, Vattuniemi, Lounais-Espoo ja eteläinen Kirkkonummi). Aluekohtaiset vastaajamäärät ovat paikoin pieniä, joten satunnaisvaihtelua esiintyy.

15 Länsimetron arvioitu vaikutus kulkutapojen käyttöön asuinalueen mukaan

16 Vaikutus metron käyttöön asuinpaikan postinumeroalueen* mukaan
* Alueita on yhdistetty suuremmiksi kokonaisuuksiksi riittävän havaintomäärän saamiseksi.

17 Vaikutus bussin käyttöön
Vaikutus bussin käyttöön asuinpaikan postinumeroalueen* mukaan Vaikutus bussin käyttöön Rajattuna niihin, jotka käyttäneet bussia ja niihin jotka käyttäneet junaa! * Alueita on yhdistetty suuremmiksi kokonaisuuksiksi riittävän havaintomäärän saamiseksi.

18 Vaikutus junan käyttöön
Vaikutus junan käyttöön asuinpaikan postinumeroalueen* mukaan Vaikutus junan käyttöön * Alueita on yhdistetty suuremmiksi kokonaisuuksiksi riittävän havaintomäärän saamiseksi.

19 Vaikutus junan käyttöön asuinpaikan postinumeroalueen
Vaikutus junan käyttöön asuinpaikan postinumeroalueen* mukaan, jos matkan pääkulkutapa nyt bussi * Alueita on yhdistetty suuremmiksi kokonaisuuksiksi riittävän havaintomäärän saamiseksi.

20 Vaikutus henkilöauton käyttöön asuinpaikan postinumeroalueen* mukaan
* Alueita on yhdistetty suuremmiksi kokonaisuuksiksi riittävän havaintomäärän saamiseksi.

21 Vaikutus pyöräilyyn asuinpaikan postinumeroalueen* mukaan
* Alueita on yhdistetty suuremmiksi kokonaisuuksiksi riittävän havaintomäärän saamiseksi.

22 Vaikutus kävelyyn asuinpaikan postinumeroalueen* mukaan
* Alueita on yhdistetty suuremmiksi kokonaisuuksiksi riittävän havaintomäärän saamiseksi.

23 Länsimetron arvioitu vaikutus kulkutapojen käyttöön (1)
Länsimetron varrella ja sen lähialueilla asuvat matkustajat arvioivat luonnollisesti metron käytön lisääntyvän ja bussin käytön vähentyvän uuden metroyhteyden myötä. Junan käyttöön metron ei juuri arvioida vaikuttavan. Poikkeuksena ovat kuitenkin bussilla matkustaneet kirkkonummelaiset, jotka arvioivat junalla matkustamisen jonkin verran lisääntyvän, kun suorat bussiyhteydet Helsinkiin muuttuvat liityntälinjoiksi.

24 Länsimetron arvioitu vaikutus kulkutapojen käyttöön (2)
Osalla alueista, joilla suorat bussiyhteydet poistuvat, arvioidaan auton käytön jonkin verran lisääntyvän. Voimakkaimmin näin ajattelevat Westendin ja Haukilahden alueella asuvat matkustajat. Jalankulun arvioidaan lisääntyvän lähes koko Länsimetron vaikutusalueella. Toisaalta metroasemalle ollaan valmiita kävelemään pidempiä matkoja, toisaalta lisäkävelyä tulee vaihdettaessa bussista metroon. Pyöräilyn lisääntyminen rajautuu selvemmin Länsimetron lähialueille.

25 Länsimetron arvioitu vaikutus kulkutapojen käyttöön asuinkunnan mukaan

26 ”Arvioin, että Länsimetro vaikuttaa tekemilläni matkoilla kulkutapojen käyttöön…”
Asuinkunta: Espoo/Kauniainen Espoossa ja Kauniaisissa asuvista matkustajista 74 % arvioi lisäävänsä metron käyttöä ja 50 % vähentävänsä bussin käyttöä Länsimetron myötä. Kolmanneksi eniten metron arvioidaan vaikuttavan jalankulkuun, jota arvioi lisäävänsä kolmannes vastaajista. Pyöräilyä ja autoilua uskoo lisäävänsä n. 16 % matkustajista. Toisaalta joka kymmenes arvioi auton käytön vähenevän. EOS: 5 %, M: 3 % EOS: 4 %, M: 3 % EOS: 7 %, M: 6 % EOS: 6 %, M: 6 % EOS: 7 %, M: 6 % EOS: 5 %, M: 6 % EOS: En osaa sanoa; M: puuttuva tieto ”En osaa sanoa” -vastausten ja vastaamatta jättäneiden osuudet on laskettu koko aineistosta; diagrammissa vain mielipiteensä ilmoittaneista. Laajennettu aineisto

27 ”Arvioin, että Länsimetro vaikuttaa tekemilläni matkoilla kulkutapojen käyttöön…”
Asuinkunta: Helsinki Myös kyselyyn vastanneista helsinkiläismatkustajista 74 % arvioi lisäävänsä metrolla kulkemista. Bussin käyttöä arvioi vähentävän useampi kuin Espoossa (62 %). Jalankulun ja pyöräilyn muutokset ovat samansuuntaiset kuin Espoossa mutta pienemmät. Autoilun lisääntymiseen uskoo selvästi harvempi kuin Espoossa. EOS: 2 %, M: 2 % EOS: 4 %, M: 2 % EOS: 6 %, M: 7 % EOS: 5 %, M: 5 % EOS: 5 %, M: 5 % EOS: 4 %, M: 5 % EOS: En osaa sanoa; M: puuttuva tieto ”En osaa sanoa” -vastausten ja vastaamatta jättäneiden osuudet on laskettu koko aineistosta; diagrammissa vain mielipiteensä ilmoittaneista. Laajennettu aineisto

28 ”Arvioin, että Länsimetro vaikuttaa tekemilläni matkoilla kulkutapojen käyttöön…”
Asuinkunta: Kirkkonummi Kirkkonummella asuvat arvioivat metron tulon vaikuttavan junan käyttöön muita enemmän. 17 % arvioi sen lisääntyvän ja 13 % vähenevän. Länsimetron varteen tullaan Kirkkonummelta liityntäbussilla tai autolla. 23 % arvioi lisäävänsä auton käyttöä. 16 % arvioi lisäävänsä bussin käyttöä, kun taas 34 % uskoo vähentävänsä sitä (riippuen todennäköisesti siitä, kulkeeko nyt koko matkan bussilla). EOS: 6 %, M: 5 % EOS: 5 %, M: 5 % EOS: 5 %, M: 7 % EOS: 7 %, M: 5 % EOS: 7 %, M: 9 % EOS: 6 %, M: 8 % EOS: En osaa sanoa; M: puuttuva tieto ”En osaa sanoa” -vastausten ja vastaamatta jättäneiden osuudet on laskettu koko aineistosta; diagrammissa vain mielipiteensä ilmoittaneista. Laajennettu aineisto

29 Arvioitu vaikutus kulkutapojen käyttöön ikäluokan mukaan

30 Vaikutus kulkutapojen käyttöön ikäluokan mukaan
”Arvioin, että Länsimetro vaikuttaa tekemilläni matkoilla auton käyttöön…” Eri-ikäisten välillä ei ole juuri eroa siinä, miten metron ja bussin käytön tai pyöräilyn ja jalankulun arvioidaan muuttuvan Länsimetron myötä. Sen sijaan auton käytön lisääntymiseen uskovat eniten 65 vuotta täyttäneet, joista neljännes arvioi metron lisäävän omaa auton käyttöään. On kuitenkin huomattava, että 20 % ikäluokan vastaajista ei osannut sanoa tai jätti vastaamatta kokonaan. 15−29-vuotiaiden joukossa on tyypillisesti paljon autottomia, joilla länsimetron tulo ei vaikuta auton käyttöön mitenkään. EOS: 6 %, M: 2 % EOS: 6 %, M: 7 % EOS: 7 %, M: 13 % EOS: 6 %, M: 6 % EOS: En osaa sanoa; M: puuttuva tieto ”En osaa sanoa” -vastausten ja vastaamatta jättäneiden osuudet on laskettu koko aineistosta; diagrammissa vain mielipiteensä ilmoittaneista. Laajennettu aineisto

31 Vertailu Kehäradan käyttöönottoa edeltävään tutkimukseen
* Matkatutkimus Kehäradan vaikutusalueen busseissa ja junissa syksyllä 2014

32 Miten arvioit Kehäradan / Länsimetron vaikuttavan edellä kuvaamasi matkan sujuvuuteen? (1)
Suurella osalla Länsimetron vaikutusalueella matkustaneista oli käsitys siitä, miten metron tulo tulee vaikuttamaan matkan sujuvuuteen. Kehäradan ennen- vaiheessa oli enemmän epätietoisuutta ja moni arvioi, ettei Kehärata olisi vaihtoehto tutkittavalla matkalla. Laajennettu aineisto

33 Miten arvioit Kehäradan / Länsimetron vaikuttavan edellä kuvaamasi matkan sujuvuuteen? (2)
Kuvasta jätetty pois ”En osaa sanoa / ei tietoa” ja ”Kehärata / Länsimetro ei ole vaihtoehto tällä matkalla”. Länsimetro: matkustajien arviot jakautuivat selvästi kahteen: 41 % arvioi metron tulon parantavan matkan sujuvuutta ja 32 % huonontavan sitä. Kehärata: sujuvuuden huonontumiseen uskoi vain % matkustajista. Eroa selittänee se, että Länsiväylällä on ennestään hyvät yhteydet keskustaan. Kun suora yhteys muuttuu vaihdolliseksi, moni arvioi sujuvuuden huonontuvan. Kehäradan vaikutusalueella Vantaalla yhteydet Helsinkiin olivat aiemmin monin paikoin heikommat. Lisäksi rata paransi yhteyksiä myös poikittaisilla matkoilla. Laajennettu aineisto


Lataa ppt "Miten matkustajat odottavat Länsimetron vaikuttavan omaan liikkumiseensa? Matkatutkimus Länsimetron vaikutusalueen joukkoliikenteessä, kevät 2016 Matleena."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google