Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Vantaan lähijuna-asemien kehittämisselvitys

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Vantaan lähijuna-asemien kehittämisselvitys"— Esityksen transkriptio:

1 Vantaan lähijuna-asemien kehittämisselvitys
Reijo Mäkinen

2 Lähtökohtia Tulevaisuuden joukkoliikennejärjestelmän tukiranka on entistä vahvemmin raideliikenne. Lisääntyvä raide- ja liityntäliikenne edellyttää korkeatasoisia asemia. Nykyiset Vantaan asemat eivät ole riittävän laadukkaita ja turvallisia. Kuva Martinlaakson asemalta

3 Tutkittavat asemat: Myyrmäki, Louhela, Martinlaakso, Koivukylä, Korso
Erillistarkastelut: Tikkurila: Info & opastus Vantaankoski: Liityntäpysäköinti

4 Lähtökohtia Ohjausryhmä: Lukuisat maastokäynnit 6-10/2007
YTV, VANTAA, RHK, VR Suunnittelijat: Ramboll, ark.tsto Davidsson Lukuisat maastokäynnit 6-10/2007 Ideaseminaari 9/2007 Kehäradan asemasuunnitteluohje 10/2007 Vantaan esteettömyysstrategia, 11/2007 Vantaan uusi linjastosuunnitelma 11/2007 Vantaan poliisin rikostilastot vuosilta 2005 ja 2006 YTV:n liityntäpysäköintilaskennat Aiemmin tehdyt suunnitelmat, kuten Martinlaakson kauppakeskuksen suunnitelma 3/2007 ja Korson keskustan liikennesuunnitelma 4/2000 Helsingin lähijuna-asemien kehittämisselvitys 6/2007 Seminaari 9/2007 ”Turvallinen arki – suojautumisesta kohti turvallisuuden tunnetta”

5 Jokaisesta asemasta on analysoitu arkkitehtuuri, toiminnot, liikenne, liikkuminen …
Liityntäpysäköinti Martinlaaksossa MARTINLAAKSON ASEMA

6 … sekä pelonpaikat ja ongelmat (esimerkkejä Louhelasta)
Louhelassa liian lyhyt turva-aita Louhelan pelon paikat Louhelassa rikottuja valaisimia

7 Asemakohtaisesti määritetty ongelmat
Esimerkki: Myyrmäki Turvattomuus Huono kunnossapito Asema autioitunut (toiminnan puute) Huono kunto, ränsistynyt Valaistus ja opastus Esteettömyys ei vastaa tämän päivän vaatimuksia Sekavuus Ahdas bussiterminaali Turvallinen? Esteetön? Samat ongelmat toistuvat eri asemilla

8 PARANNUSTOIMENPITEET
Suuret toimenpiteet Kaikkia asemia koskevat yhteiset kehittämistoimenpiteet (mm. turvallisuus, siisteys) - asemat on voitava pitää auki niinä aikoina kuin junat liikennöivät Nopeasti toteutettavat toimenpiteet (rusinat pullaan) Uusia asemia suunniteltaessa huomioitavia asioita (esimerkiksi Kehärata) Vantaan linjastosuunnitelmaehdotuksen siirrytään nykyistä vahvempaan liityntäliikenteeseen Toimenpiteiden tulee olla toteutettuina viimeistään syksyllä 2010.

9 Esimerkkejä isoista toimenpiteistä
Myyrmäki – täydellinen peruskorjaus Louhela - peruskorjaus Martinlaakso – aseman oltava samaa maailmaa uuden kauppakeskuksen kanssa Koivukylä, Korso – ympäröivän maankäytön saattaminen valmiiksi Koivukylä, Korso – asemat eivät saa vuosien saatossa mennä yhtä huonoon kuntoon kuin Vantaankosken radalla Korso – bussiterminaalin toteutus Martinlaakson uusi kauppakeskus aseman vieressä

10 Yhteisiä parannustoimenpiteitä kaikille asemille
Asemien valvonnan ratkaiseminen Asemien huollon ja ylläpidon ratkaiseminen (talonmiestoiminto) Toiminnan löytäminen asemille koko junaliikenteen liikennöintiajalle Esteettömyys, istuimet Opastus, info ja valaistus Nojailupenkki mahdollistaa levähtämisen, mutta ei houkuttele oleskeluun

11 Yhteisiä parannustoimenpiteitä kaikille asemille
Keskitetyllä kameravalvontajärjestelmällä on monta hyödyntäjää

12 Yhteisiä parannustoimenpiteitä kaikille asemille
Idealuonnoksia tulevaisuuden informaatiosta

13 Rusinat pullaan – esimerkkejä helposti toteutettavissa toimenpiteistä, joita löytyy kaikilta asemilta Varoitusraitojen maalaaminen laitureille Rikkinäisten opasteiden ja valaisimien korjaaminen Valaistuksen parantaminen ja kaiteiden lisääminen Virheellisten/puutteellisten opastuksien korjaaminen Käytöstä poistettujen puhelinkoppien poistaminen ja tilalle esimerkiksi joukkoliikenneinformaatiota Tuulensuojien rakentaminen asemille.

14 Joitakin huomioitavia asioita uusia asemia suunniteltaessa
Asemien valvonta tulee olemaan ongelma myös uusilla asemilla Opastaminen bussiterminaaleihin, taksiasemille ja lähikohteisiin on oltava parempaa kuin nykyisillä asemilla Opasteissa ja valaisimissa pitää kiinnittää nykyistä enemmän huomiota niiden elinkaarikustannuksiin Liityntäpysäköinti: autoilijat karttavat vartioimattomia rakennuksia (esimerkiksi Puistola, Korso). Kauppakeskusten yhteydessä olevat paikat ovat selvästi suositumpia YTV:n www-sivuilla voisi olla kuvia ja asemilta. Matkustajille on annettava tietoa reiteillä olevista ominaisuuksista eikä pyrkiä opastamaan valmiiksi esteettömiä reittejä Liityntäpyöräilijät suosivat aina lyhyitä kävelymatkoja Rullaportaiden käyttö tasonvaihtoratkaisuna miehittämättömällä asemalla tulee harkita tarkkaan. Rullaportaat ovat herkkiä ilkivallalle ja niiden käynnistäminen vaatii aina huoltomiehen tulemisen paikalla


Lataa ppt "Vantaan lähijuna-asemien kehittämisselvitys"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google