Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Seudullisen joukkoliikenteen toimintaedellytysten kehittämissuunnitelma 9.4.2008.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Seudullisen joukkoliikenteen toimintaedellytysten kehittämissuunnitelma 9.4.2008."— Esityksen transkriptio:

1 Seudullisen joukkoliikenteen toimintaedellytysten kehittämissuunnitelma

2 Työn sisältö Linja-autoliikenteen sujuvuuden parantaminen tie- ja katuverkolle Linja-autoliikenteen pysäkkien parantaminen Linja-autoterminaalien kehittäminen Raideliikenneasemien parantaminen Linja-autojen kääntöpaikkojen parantaminen Linja-autovarikoiden tarve ja sijaintimahdollisuudet Kustakin osa-alueesta on tehty ongelmakartoitus ja laadittu toimenpide-ehdotukset kustannusarvioineen.

3 Sujuvuustoimenpiteitä
Toimenpiteet Joukkoliikenteen etuusverkot 2020 ja 2030 Muut keskeiset ohjelmat ja hankkeet PLJ Vantaan linjastosuunnitelman katuyhteydet (+ Kehärata) Länsimetron linjastojen katuyhteydet HKSV:n toimintasuunnitelma Valvonta ja ohjeistus Kuvassa näkyy sujuvuuden ongelma-analyysien moniulotteisuus ja laaja lähtöaineisto

4 Sujuvuustoimenpiteet 2009-2013

5 Suuria toimenpiteitä 2009-2013
Mannerheimintien joukkoliikennekaistat Hämeentien kehittäminen Tunneli Paciuksenkatu −Nordenskjöldinkatu Jokeri II tunneli Paloheinä − Kuninkaantammi Poikittaisyhteys Munkkiniemi-Hämeentie Mannerheimintien saattaa ratkaista vain radikaali uudistus Joukkoliikenteen laadukas poikittaisyhteys koostuu useasta toimenpiteestä

6 Pienempiä toimenpiteitä 2009 – 2013
Kehä III:n käytävä, Tikkurilan käytävä ja Myyrmäen käytävä Lisäksi yksittäiskohteita 12 kpl: Helsinki 2 kpl, Espoo 6 kpl ja Vantaa 4 Tikkurilan käytävä Myyrmäen käytävä

7

8 Merkittäviä eroja 2020 -> 2030
Kehä III:n joukkoliikennekaistat Tuusulanväylän joukkoliikennekaistat Tammistoon etuuksien laajentaminen

9 Sujuvuus, yleisiä toimenpiteitä
Kaistojen tehokkaampi valvonta Kaistamerkintöjen tehostaminen Risteysruudukot laajemmin käyttöön Poikkeustilannejärjestelyissä on joukkoliikenteen tarpeet huomioitava paremmin Suunnitteluohjeet oltava ajan tasalla Mietintään runkoverkon nopeusrajoitus 60 km/h tai busseille etuajo-oikeus kun rajoitus on 70 km/h kaistat voimassa 24 h Esimerkki kaistamerkintöjen tehokkaammasta käytöstä

10 Pysäkit Laadittu pysäkkiluokittelu
Kuljettajien näkövinkkelistä yleisimmät ongelmat liittyvät pysäkkien geometriaan ja pysäkiltä lähtöön Laadittu pysäkkiluokittelu Kartoitettu puutteet - liikennöinnin osalta - varusteiden osalta Laadittu toimenpide-ehdotukset kunnittain

11 Pysäkkien kunnostus- ja korjaustoimenpiteet 2009-2010
Alueelliset pääpysäkit (5 kpl / kunta / vuosi) Hyvän palvelutason pysäkit 15 kpl / kunta / vuosi (kohdan 1 jälkeen) Geometrialtaan huonoja pysäkkejä kunnostetaan 1–2 kpl / kunta / vuosi Toteutetaan yksi esteetön pysäkki / kunta / vuosi LISÄKSI Vaihtopaikkoja rakennetaan 1 / vuosi / koko seutu (pääosin laajempien infrahankkeiden yhteydessä) Muiden erikoispysäkkien (esimerkiksi linjan 61) kunnostukset kuntien oman harkinnan mukaan erillään kunnostusohjelmasta Keravalla toimenpiteet kohdistetaan yksittäisiin ongelmapysäkkeihin Vuosina 2011–2016 valitaan kunnostettavaksi vastaavalla tavalla hyvän palvelutason pysäkkejä, esteettömiä ja geometrialtaan huonoja pysäkkejä.

12 Asemien toimenpiteet Pieniä parannustoimenpiteitä tarvitaan kaikilla asemilla. Kustannukset < euroa/asema. Uusien asemien lisäksi rakennetaan kaksi matka-keskusta ja tehdään mittavat peruskunnostukset usealla asemalla. Kaikille asemille on saatava toimintaa kattava kameravalvontajärjestelmä toimiva huolto- ja ylläpitomalli. Kohde Kustannus Martinlaakson, Myyrmäen ja Lou- helan asemien peruskunnostus 2-5 M€ / asema Kannelmäen aseman peruskunnostus 2-5 M€ Espoon keskuksen matkakeskus 16-8 M€ Tikkurilan matkakeskus 17 M€ Länsimetron asemat 30-50 M€ / asema Kehäradan asemat 10-15 M€ / avoasema 50-60 M€ / tunneliasema Kaupunkiradan asemajärjestelyt Kilo-Tuomarila 2,5 – 9 M€/asema Malmin aseman peruskunnostus ja uudelleenjärjestely Ei arvioitu Suuret toimenpiteet

13 Terminaalien toimenpiteet
Suuret toimenpiteet liittyvät suurelta osin asemien toteutusohjelmaan. Pienet toimenpiteet olisi toteuttavissa pääosin jo vuosien aikana Kohde Aikataulu Martinlaakso Liikennöin uudelleen järjestelyjä ja informaation kehittäminen Myyrmäki Liityntäterminaalin on oltava osana Myyrmäen tulevaa laajempaa kehittämissuunnitelmaa. Leppävaara Kevyen liikenteen jäsentely, informaation täydentäminen, aikatauluviilauksia ainakin linjojen 22 ja 23 osalta Westendin asema Laadittu suunnitelma työn yhteydessä Kamppi Poikkeustilaopastuksen kehittäminen (esimerkiksi jo Ruoholahteen) ja tulolaiturin korjaaminen. Jaakon-kadun ajoyhteyden avaaminen. Joukkoliikenne-tarpeiden määrittäminen Länsimetron myötä. Eliel Nykyisen väliaikaispysäköinnin vakinaistaminen ja kevyen liikenteen jäsentely. Esimerkkejä lyhyen aikavälin pienistä toimenpiteistä

14 Kääntöpaikat Punaiset toimenpiteet toteutetaan vuoteen 2011 mennessä ja siniset toimenpiteet 2016 mennessä Tehty Vantaalle ja Keravalle samanlainen selvitys kuin Espooseen vuonna 2004 Kartoitettu nykyiset ongelmat Laadittu kuntakohtaiset aikataulutetut toimenpide-ohjelmat kustannuksineen Kiireisimmät kohteet ovat Friisilä, Espoon keskus, Westendin asema ja Kat-riinan sairaala, joihin on tehty alustavat suunnitelmat

15 CASE: Westendin kääntöpaikka (30 000-35 000 €)

16 VARIKOIDEN TOIMENPITEET
Lyhyellä aikajänteellä ei ole ongelmia näköpiirissä. Hakunilan ja Matinkylän varikoiden poistumiselle on korvaavat ratkaisut olemassa Pitkällä aikajänteellä on varauduttava muutoksiin ainakin Koskelassa, Vartiokylässä, Klovissa ja Tuupakassa. Jos varikoita joudutaan luovutta-maan muuhun käyttöön, on tilalle saatava uutta varikkokapasiteettia samoilla toiminta-edellytyksillä Yleiskaavoituksessa on ennakoi-tava joukkoliikenteen vaatimat tilavaraukset Yhteisen varikkokiinteistöyhtiön perustamisen selvittäminen (hyödyt ja haitat). Tämä mahdol-listaisi suuremmat muutokset nykyiseen varikkostrategiaan.

17 VAIKUTUKSET JA KUSTANNUKSET
Esitetyille toimenpiteille esitetty kustannusarviot Liikennöintisäästöt ja matkustajien aikasäästöt vuoden 2020 etuusverkolle yhteensä 9,45 M€ / vuosi Osa-alueiden vaikutusten kohdentuminen on arvioitu sekä laadittu sanalliset kuvaukset 0 = ei vaikutusta + = pieni vaikutus ++ = melko suuri vaikutus +++ = suuri vaikutus

18 Jatkotoimenpiteet Lausuntokierros kesäkuun 2008 loppuun mennessä
Viimeistely elokuun 2008 loppuun mennessä Tavoitteena on laatia aiesopimus ehdotetuista toimenpiteistä MapInfo -pohjainen seurantajärjestelmä otetaan käyttöön


Lataa ppt "Seudullisen joukkoliikenteen toimintaedellytysten kehittämissuunnitelma 9.4.2008."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google