Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuPaavo Kapulainen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Uusi Suomi TalousYmpäristöSuvaitsevaisuus VerouudistusInvestoinnitTyöVerouudi Raidepaketti PuurakentaminenTietoyhteiskuntaEnergiatehokkuus
2
Uuden Suomen investointiohjelman tavoitteet •kestävämpi Suomi, jossa on hyvä asua •kipeästi kaivattu päivitys infrastruktuuriimme •uutta osaamista ja uusia työpaikkoja, Suomi kehityksen kärkeen •kilpailukykyä ja päästövähennyksiä energiatehokkuudesta
3
Uuden Suomen investointiohjelman tavoitteet •tasapainoinen talous –valtiontalouden vaje on 6 mrd € –keskustelu liikkunut veroissa, leikkauksissa ja rakenteellisissa uudistuksissa –kasvun vauhdittamisesta lähinnä toiveita, suunnasta ei lainkaan puhetta •investointiohjelma tähtää vajeen kuromiseen kestävällä kasvulla
4
Tavoittelemamme Suomi •liikkuu nopeasti ja täsmällisesti raiteilla •rakentaa puusta ja asuu puukerrostaloissa •luottaa langattomaan laajakaistaan ja käyttää sähköisiä palveluita •toimii energiatehokkaasti älykkään sähköjärjestelmän varassa
5
Vihreät Investoinnit kohdistuvat 1.joukkoliikenteeseen: raideliikennepaketti 2.rakentamiseen: tukea ja velvoitteita puurakentamiseen 3.tietoyhteiskuntaan: laajakaistan ajanmukaistaminen langattomaksi 4.energiatehokkuuteen: älykäs sähköverkko
6
Investoinneilla kestävää kasvua •olemme monella alalla jäämässä kehityksen kärjestä, eikä mikään tule niin kalliiksi kuin se •talouskasvua ja hyvinvointia ei voi saada aikaan ilman investointeja kestävään tulevaisuuteen •on luovuttava vanhasta, jotta saa tilalle uutta
7
Valtio omistajasta investoijaksi -valtio omistaa pörssiyhtiöitä noin 22 miljardin edestä -vähän yli puolet suoraan -vähän alta puolet Solidiumin kautta -valtio omistaa listaamattomia yhtiöitä, joista osassa vain sijoittajaintrsessi, osassa myös strategisia intressejä -Myyntivaltuuksia on käyttämättä mm. Destiassa ja Altiassa - haluamme, että valtio ryhtyy omistajasta investoijaksi
8
Valtionyhtiöiden myynnin periaatteita •valmius myydä omaisuutta n. 1,5-2 miljardin euron edestä vuoteen 2020 •sijoitetaan myyntitulot investointeihin •vuosittaisesta tuotosta on voitava nipistää pidemmän aikavälin kasvun vahvistamiseksi •periaatteita –myynnillä ei voi rahoittaa syömävelkaa –valmiutta myydä vain yhtiöitä, joissa nyt sijoittajaintrsessi.
9
Nykymeno ei voi jatkua 1.junaliikenne takkuilee 2.uusia vuoroja ei pystytä lisäämään, koska radat ja asemat ruuhka-aikaan tukossa 3.radat rapistuvat ja korjaaminen tulee kalliiksi 4.valtiontalouden kestävyysvaje ammottaa 5.liikenteen päästötavoitteet painavat päälle
10
Tavoitteena uudessa Suomessa 1.täsmällisempi ja turvallisempi junaliikenne 2.nopeammat yhteydet 3.lisää kaukoliikenteen junavuoroja ja lähijunia uusille seuduille
11
Mitä uuden Suomen ratapaketti sisältää? •suunnitelma ratoihin ja junaliikenteeseen tehtävistä investoinneista väille 2012–20 •arvio kustannuksista ja investointien kohdentamisesta •konkreettinen suunnitelma investointien rahoittamisesta
12
Mihin uusi Suomi investoi? •perusradanpidon määrärahojen tasokorotukseen •uusiin ratojen parannushankkeisiin •alueiden priorisoimaan joukkoliikenteeseen Helsingin, Tampereen ja Turun seuduilla •Helsingin ratapihan ongelmien ratkaisemiseen
13
Mihin investoidaan lisäksi? •muiden kaupunkiseutujen joukkoliikennehankkeisiin •tasoristeyksien poistamiseen ja muihin turvallisuutta parantaviin hankkeisiin •liikenteen ohjauksen uusimiseen ja älykkääseen liikenteeseen •tavararaideliikenteen edistämiseen •ratojen sähköistämiseen
14
Mihin investoinnit kohdennetaan? •malli suuntaa antava – tarkan investointi- suunnitelman valmistelu kuuluu Liikennevirastolle •hankkeiden järjestykseen vaikuttavat mm. –lopulliset kustannusarviot –päivitetyt arviot hyödyistä –kuntien sitoutuminen •jos saadaan lisää rahoitusta, perusteltuja investointitarpeita monia muitakin
15
Mihin ratoihin satsataan? •teemapaketeilla kohdennettuja toimia kaikille merkittäville rataosuuksille •suurista ratahankkeista mukana – Seinäjoki–Oulu-välin korjaus ja tason parannus loppuun nopeasti – Riihimäki–Pasila-yhteyden vahvistaminen – parannukset Luumäki–Vainikkala ja Luumäki–Imatrankoski – Helsingin ratapihan ratkaisut (ml. Pisara-rata) – Espoon ja Lohjan kautta kulkeva ELSA-rata
16
Mitä se maksaa? •+290 M€/v. suhteessa kehystasoon •2012–20 yhteensä +2,6 mrd. € •rahat saadaan – kohdentamalla väylähankkeiden määrärahoja uudelleen – Helsingin seudulla ruuhkamaksuista – kasvattamalla väylärahoituksen tasoa •pitkäjänteisyys ja suunnitelmallisuus säästävät
17
Uusi Suomi •syntyy vain uudella ajattelulla, tekemisen meiningillä ja rohkeudella tehdä jotain toisin kuin ennen
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.