Valtakunnallinen seminaari , Helsinki Insinöörikoulutuksen kehittäminen - Haasteet ja yrityselämä - Insinöörikoulutus ja opettajuus - Miten tästä eteenpäin?
HAASTEET JA YRITYSELÄMÄ I nsinöörikoulutus on paljon vartijana - Suomen hyvinvoinnille vienti on keskeinen - teknologiatuotteet, insinööriosaaminen - Kilpailu kotimarkkinoilla monipuolistuu - Kansainvälinen työnjako ulottuu suurta osaamista vaativiin työtehtäviin
HAASTEET JA YRITYSELÄMÄ Insinöörikoulutusta kehitettäessä on huomioitava - Koulutuksen kansainvälinen tavoiteasettelu - Koulutuksen on vastattava sekä kotimarkkinoilla että kansainvälisesti toimivien yritysten osaamistarpeisiin - Jatkuva osaamistarpeen muuttuminen ja kehittyminen
HAASTEET JA YRITYSELÄMÄ Keskeisiä pohdinnan aiheita - Yritysten osaamishaasteet kasvavat. Onko valmistuvien insinöörien osaamistaso riittävä? - Onko valmistuvien insinöörien käytännön osaaminen riittävä? Soveltamisosaaminen. - Miksi insinöörejä ei saada työmaalle tai esimiestehtäviin?
INSINÖÖRIKOULUTUS JA OPETTAJUUS Insinöörikoulutusta on toteutettu onnistuneesti yli 60 vuotta. Onko nyt tapahtunut jotakin erikoista, kun insinöörikoulutuskentässä kuohuu? Kyllä mm. - Korkeakoulualoituspaikkojen lisääminen - Matemaattis-luonnontieteellisten aineiden suosio - Teknillisen koulutuksen suosio - Perusosaaminen ja henkilökohtaiset opiskeluvalmiudet
INSINÖÖRIKOULUTUS JA OPETTAJUUS Miten yrityshaasteisiin vastataan? - Amk:n resurssit: opetus ja soveltava tutkimus - Yhteistyö yrityselämän kanssa - Opiskelijarekrytointi, läpäisyaste.. ”Yrityksillä ei ole varaa huonoon insinööriosaamiseen”
INSINÖÖRIKOULUTUS JA OPETTAJUUS Oppimisprosessin kulmapisteet - Opiskelija - Opettaja - Käytössä olevat resurssit
MITEN TÄSTÄ ETEENPÄIN? - Tarvitaan valtakunnallinen insinöörikoulutuksen neuvottelukunta kirkastamaan insinöörikoulutuksen visio ja strategia sen toteuttamiseksi - Tekniikan ja liikenteen alan päättäjien tulee yhdessä sitoutua insinöörikoulutuksen kehittämiseen sen omista tarpeista lähtien - opetussuunnitelmat - oppimisprosessi - insinöörikoulutukselle on luotava oma tuotekuva hyvinvointimme mahdollistajana