V IESTINTÄTAITOJEN KEHITTÄMINEN ROBOTTI - PROJEKTISSA OAMK Tekniikan yksikkö Kevät 2009 Tuula Hopeavuori.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uutta Suvi-työryhmältä Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän pj Proflangin kevätpäivät Rovaniemellä 23. –
Advertisements

Suunnitteluyhteistyö HAMK ja Hämeen Puuverkko Oy Jukka Nummminen.
Ammattikielten ja -viestinnän yhdistys ProfLang
Pohjiksen Uutiset 8. Luokan moniaineprojekti. Projektin tavoitteet  Jokainen luokka koostaa uutislähetyksen (videon) annetusta aiheesta  Uutislähetys.
Sulautettu laite T720906, 6 op TTE9snL
Puhumalla paras – Puhvista käytännössä
Tutorin muistio Tutor on ryhmän toiminnan asiantuntija. Ei siis välttämättä sisältöasiantuntija. ohjaa ja auttaa opiskelijoita näkemään aihetta eri näkökulmista.
Opinnäytetyöprosessi
Suomen kieli ja viestintä YAMK-koulutuksessa Vastuuopettajien AC-kokous / Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän ja Osku-hankkeen tuotoksia.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
Kooste ensimmäisen aallon organisaatioiden kevään 2013 palautekyselystä
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Skiaskopia objektiivisena näöntutkimusmenetelmänä
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Ongelmaperustainen oppiminen
Java Serveletit ja Java Server Pages, 2 ov
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
AMK:iden suomen kielen ja viestinnän opettajien työseminaari Oulussa Insinööriopiskelijoiden asiantuntijaesitysten palautteet lukuvuosina 2009–2011.
Sisältö Menetelmän taustaa Menetelmän 8 askelta – 1. Liikkeelle (Move!) – 2. Video minulle – 3. Puhetta minulle – 4. Video sinulle – 5. Puhetta sinulle.
W w w. h a m k. f i Verkko-opiskelu Yrittäjyyden ja liiketoiminnan KT-keskuksessa Emmi Tarvainen
Yritysviestintä, hankeviestintä, projektiviestintä
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Opinnäytetyöprosessi
Tuotantotalouden osasto Henna Paananen & Mirja Väänänen Tutkimuspainotteinen kandidaatinseminaari Opintori Henna Paananen Mirja Väänänen.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
MINNO® Innovaatioprojekti 2014 Loppukatselmus MOLA - Moniammatillinen Lapinlahti Lapinlahden Lähde - Ravintolapäivä
Robottiprojektin kirjalliset työt Projektisuunnitelma Projektiraportti (väli-, loppu-) Esitysmateriaalit Muistiot palavereista Tekniset selvitykset ja.
Yrityksen viestintä ja projektiviestintä
InBCT 2.2 Mukautuvat käyttöliittymät
OTTO-projekti tilaajapalveri
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
Ti Sisältötuotanto Abdoulmajid Hakki DI Sisältötuotanto.
NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto Rovaniemi Haukipudas Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu.
OPISKELIJOIDEN LAATURYHMÄT HUMAKISSA Hannu Sirkkilä Yliopettaja, laatuvastaava.
Projektityöskentely Projekti käsitteenä Projektin vaiheet Projektin asettaminen Projektin suunnittelu Projektin käynnistäminen ja toteuttaminen Projektin.
Työpaikalla tapahtuva oppiminen VAMMAISTYÖN OSAAMISALA.
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Opinnäytetyöprosessi ja valmistumisen aikataulu
JÄMSÄN AMMATTIOPISTOSTA
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Suvi-verkoston kuulumiset
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Aikuissosiaalityön Praksis
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
Opetussuunnitelmassa 2016
Sähköiset yo-kirjotukset
Savonia-ammattikorkeakoulu
PBL Ongelmaperustainen oppiminen
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
TIPTOP-kokonaisuuksia
Projekti Marko Rutanen
SISU-koulutus: tutkintorakenteen tekeminen
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
PDPP.
Selvityksen aikataulu ja alustava työsuunnitelma sekä organisointi
Hannu Mäyrä OHJELMOINTI PROJEKTI Hannu Mäyrä
Metallurgian seminaari
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
TIETOJENKÄSITTELYN OPETUS AMMATTI-KORKEAKOULUISSA
Tervetuloa opintojaksolle MENESTYVÄ TYÖYHTEISÖ (LEA1LH002)
opintoja Oulun kaupungin lukiolaisille etänä & verkossa
Esityksen transkriptio:

V IESTINTÄTAITOJEN KEHITTÄMINEN ROBOTTI - PROJEKTISSA OAMK Tekniikan yksikkö Kevät 2009 Tuula Hopeavuori

T AVOITTEET VIESTINNÄN OSUUDELLE Projektityöskentelyssä tarvittavien puheviestintätaitojen yksilöllinen kehittäminen Projekteissa tehtävien kirjallisten töiden kielen kehittäminen Palaveritilanteiden tallentaminen lopussa viestinnän opetuksen havaintomateriaaliksi

T APAHTUMAT  Aloitusluento palaveri- ja ryhmätyöskentely- taidoista ja projektin kirjallisista töistä  Osallistuminen väli- ja loppuseminaariin  Ryhmien asialistojen, muistioiden, projektisuunnitelmien ja teknisten selvitysten luku ja kirjallinen palaute  Palaverien nauhoitukset 9 kpl: n. kk aloituksesta ja viimeisellä työskentelyviikolla  Materiaalin analysointi ja esittely ryhmien palavereissa, projektin ohjausryhmässä ja suomen kielen ja viestinnän opettajien palaverissa

T UOTOKSIA  Nauhoituksia n. 5,5 t ja valokuvia  Litteroitua esimerkkiaineistoa:  Neuvottelutilanteet (4 kpl) palaverien sisällä seuraavasta palaveriajasta  Esimerkkejä erilaisista palaveripuheenvuoroista (16 tyyppiä)  Excel-muotoinen kooste henkilöiden osallistumisesta palavereihin, keskustelunanalyysin teoria tulkinnan apuna  Kootut havainnot: millaisista puheenvuoroista koostuu projektin seurantapalaveri  Yksi valmis editoitu DVD: ”Puheenjohtaja vie palaveria eteenpäin”  Omaan käyttöön raportti työskentelyn etenemisestä ja tuloksista  (puuttuu: kysely opiskelijoille viestinnän osuudesta projektissa)

J ATKO  Kesäkuu 2009: nauhoitusten editointia  Kooste erilaisista palaveripuheen-vuoroista (n. 5 min)  Muutama näyte asiapykälän sisällä käytävästä keskustelusta: miten asiaa käsitellään, miten konflikti ratkeaa, miten osallistutaan tms. (n. 10 min)  Aineiston analysointi loppuun: viimeiset palaverit verrattuna ensimmäisiin, ohjaajien työskentelyn erityispiirteitä  Tulokset ja DVD:t käytössä syksyllä 2009 alkavilla Asiantuntijaviestintä- opintojaksoilla

L OPPUSEMINAARI