1 Syntaksin harjoituskurssi CYK140 Harjoitustehtäviä 9 Ratkaisumalleja.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Johtajien tunnistaminen ja kehittäminen
Advertisements

Osta koira!!.
Grönroosin luokassa, äidinkielen tunnin alussa. Abien oporeissut • Pori, Satakunnan korkeakoulut (n. klo ) • Helsinki, Studia-messut.
Nopeudesta ja kiihtyvyydestä
Helga Skiftesvik, Sanna Pitkänen
Tässä on Saku. Hänellä ei ole tänään mitään tekemistä.
G + postpositio s. 175 G + edessä He seisovat yliopiston edessä
Hoitosuunnitel-masta sopiminen Omahoito kotona, omahoidon tuki
Jokapäiväinen elämä Koko kokonaisuuden etusivu Sivujen perusrakenne
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Leena Kulmala 2005 Lammas liikenteessä Aloita klikkaamalla tästä.
Nanan päivä Kaikki lapset kouluun Malissa.
Mikä minusta tulee isona Santeri ja Teppo Tekno 11-B.
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
Rakkaat ystäväni!.
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Kaksi nunnaa lähti luostarista kaupunkiin myymään pikkuleipiä
Hanna, Jutta Ja Liisa Maija & Nina feat. Cop – lasten liikennelaulu
Jos jonain päivänä Jos jonain päivänä tuntuu siltä että itkettää...soita minulle. En lupaa, että saan sinut nauramaan, mutta voin itkeä kanssasi.
Huvipuistossa Elsa & Julia Olet lähdössä tänään huvipuistoon. Menet Et mene.
Toteutus: Lähikuva äidistä, joka vilkuttaa Emmalle ja lähtee takaisin sisälle. Näytetään tekstiruutua repliikeistä. Kuva siirtyy Emmaan, joka sitoo kypärän.
Millainen liikkuja olen? Kuljen koulu matkat yleensä pyörällä. Illalla koulunjälkeen, kun olen kavereiden kanssa tai vapaa- ajalla tulee hyötyliikuntaa.
Korpuspohjainen tutkimus vironkielisten suomenoppijoiden sisäpaikallissijojen käytöstä Keaty Siivelt Ohjaaja: Annekatrin Kaivapalu Tallinnan yliopiston.
Perusevankeliumia tähän päivään Opetussarja. Jeesus parantaa sairaita Matt. 8: Reino Saarelma.
Ohjaatko vai johdatko? Ohjaatko vai johdatko ryhmää – kaksi eri asiaa
Syntaksin harjoituskurssi CYK140
© Cylon Jippii! Oli prinsessan syntymäpäivät ja hänen ystävänsä kokoontuivat juhlimaan.
LAPSEN JA VANHEMMAN VÄLISEN YHTEYDEN SÄILYTTÄMINEN Tässä esityksessä käydään lyhyesti läpi lapsen ja vanhemman välisen yhteyden säilyttämisen osa- alueita,
Kysy parilta. Muista päiväys. Mikä päivä eilen oli
Verbityypit suomessa on 6 verbityyppiä – kun osaat verbityypin, osaat taivuttaa verbiä oikein.
Verbi + Verbi.
VALMENNUSRYHMIEN PELISÄÄNNÖT VOIMISTELIJAVALMENTAJAVANHEMMAT Voimistelen koska itse haluan* Olen esimerkkinä tytöille * Muistan, lapseni voimistelee koska.
Vapaa-aika ja harrastukset lukea lukeminen Minä luen
”Rinnasteiset verbiparit tekstissä” Anu Airola Helsingin yliopisto.
Tapahtukoon sinun tahtosi
Puhu parin kanssa! Mitä sinä teit viikonloppuna?
Puhu parin kanssa. Täytyykö sinun opiskella tänään illalla
Lauseenvastikkeet AI 15.
Syntaksin harjoituskurssi CYK luento to 9.11.
1 Syntaksin harjoituskurssi CYK140 Harjoitustehtäviä 10.
1 Syntaksin harjoituskurssi CYK140 4.luento
Tottelematon pikkupingviini. Pete-pingviini herää ja haukottelee huoneessaan. Samanaikaisesti aurinko nousee ja taustalla kuuluu musiikkia ja linnunlaulua.
Tiedonhaku OUTI-verkkokirjastosta Yläkoulu Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto.
Suomi 2B Keskiviikko Verbityyppi 6 VANHETA (vanhene-) Minä vanhenen Sinä vanhenet Hän vanhenee Me vanhenemme Te vanhenette He vanhenevat KPT:
Suomi 2B Sanna Rämö. Leevi and the Leavings MITÄ KUULUU MARJA-LEENA? Etsi imperfektit Mikä on infinitiivi?
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Lauseet.
Olet kaupassa äitisi tulee sinua vastaan.
Mitä kaikkea meidän täytyy tänään tehdä? (Työ ja koulutus)
Millaisen seurakunnan SINÄ HALUAT?
Osta koira!!.
reaktio ärsyke valinnan vapaus vapaa tahto minätietoisuus omatunto
Grammary What’s On 6 Unit 2.
Nominien taivutus Hänelle/Häneen annettiin palkinto.
Suomi 2B Sanna Rämö.
Suomi 2B Maanantai
Ryhmä h07 Töölö, sanni heinzmann
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Puhutaan rahasta Pieniä dialogeja.
Suomi 1B Torstai 18. elokuuta 2016 Helsingin juhlaviikot
aikasanat sitten ago kuluttua / päästä after mennessä by
Kertausta tärkeimmistä asioista
Astrid Lindgren Ilon Wikland.
Syntaksin harjoituskurssi CYK140
Pingu Poissa kotoa.
KUINKA VALITSEN OBJEKTIN MUODON ?
Alkuitsearviointi Nimi: Ryhmä: Päivämäärä:
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Osta koira!!.
Jos jonain päivänä Jos jonain päivänä tuntuu siltä että
Esityksen transkriptio:

1 Syntaksin harjoituskurssi CYK140 Harjoitustehtäviä 9 Ratkaisumalleja

2 Tehtävä 1. Infinitiivit Verbejä, jotka saavat täydennyksekseen 1. infinitiivin: –aikoa (Aion mennä elokuviin) –antaa (Anna minun mennä elokuviin) –haluta (Haluan mennä elokuviin) –saada (Saan mennä elokuviin) –saattaa (Saatoin mennä elokuviin) –sallia (Äiti salli minun mennä elokuviin) –tahtoa (Tahdon mennä elokuviin) –täytyä (Minun täytyy mennä elokuviin) –uskaltaa (Uskalsin mennä elokuviin) –voida (Voin mennä elokuviin)

3 Tehtävä 1. Infinitiivit: jatkuu Verbejä, jotka saavat täydennyksekseen 3. infinitiivin illatiivin: –antautua (Antauduin kuuntelemaan musiikkia) –auttaa (Autoin Mattia pukeutumaan) –houkutella (Houkuttelin Matin syömään aamiaista) –istua (Istun syömään aamiaista) –juosta (Juoksin ostamaan joulukortteja) –kannustaa (Kannustin Mattia syömään aamiaista) –kyykistyä (Kyykistyin poimimaan mustikoita) –kävellä (Kävelin ostamaan joulukortteja) –lähteä (Lähden syömään)

4 Tehtävä 1. Infinitiivit: jatkuu Verbejä, jotka saavat täydennyksekseen 3. infinitiivin illatiivin: –mennä (Menen syömään) –nousta (Nousen syömään aamiaista) –pakottaa (Pakotin Matin syömään aamiaista) –polvistua (Polvistuin poimimaan mustikoita) –päästä (Pääsen syömään) –rohkaista (Rohkaisin Mattia pyrkimään yliopistoon)

5 Tehtävä 1. Infinitiivit: jatkuu Verbejä, jotka saavat täydennyksekseen 3. infinitiivin elatiivin: –kieltäytyä (Kieltäydyin lähtemästä elokuviin) –kieltää (Kielsin Mattia lähtemästä) –estää (Estin Mattia lähtemästä elokuviin)

6 Tehtävä 1. Infinitiivit: jatkuu 1. infinitiivit esiintyvät –modaaliverbien yhteydessä (tässä lähinnä sallimista ilmaisevat verbit) 3. infinitiivin illatiivit esiintyvät –liikeverbien yhteydessä –asennonmuutosta ilmaisevien verbien yhteydessä –pakkoa ja kannustusta ilmaisevien verbien yhteydessä 3. infinitiivin elatiivit esiintyvät –kieltoa ilmaisevien verbien yhteydessä

7 Tehtävä 2. Partisiippirakenne Verbejä, jotka saavat täydennyksekseen partisiippirakenteen: –haluta (Haluan Emmin lähtevän kotiin) –tahtoa (Tahdoin Emmin lähtevän kotiin) –tietää (Tiesin Emmin lähtevän kotiin) –toivoa (Toivoin olevani kotona) –muistaa (Muistan palauttaneeni kirjat kirjastoon) –kokea (Koen olevani oikeassa) –uskoa (Uskon olevani oikeassa) –sopia (Sovin lähteväni elokuviin) –luulla (Luulin olevani oikeassa) –kuulla (Kuulin Emmin lähtevän matkalle)

8 Tehtävä 2. Partisiippirakenne: jatkuu Verbejä, jotka saavat täydennyksekseen partisiippirakenteen: –olettaa (Oletan Emmin lähtevän kotiin) –tuntea (Tunnen olevani oikeassa)

9 Tehtävä 2. Partisiippirakenne 2b) Verbejä, jotka hyväksyvät komplementikseen sekä infinitiivi- että partisiippirakenteen: –haluta –tahtoa 2c) Verbit, jotka hyväksyvät komplementikseen infinitiivirakenteen: –modaaliverbit Verbit, jotka hyväksyvät komplementikseen partisiippirakenteen: –kognitiivisia verbejä