Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTuula Lehtilä Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Korpuspohjainen tutkimus vironkielisten suomenoppijoiden sisäpaikallissijojen käytöstä Keaty Siivelt Ohjaaja: Annekatrin Kaivapalu Tallinnan yliopiston IV korpuslingvistiikan syysseminaarissa 6. marraskuuta 2009 ‘
2
Tavoitteet Selvittää: oppijankielelle ominaisia piirteitä, lähdekielen vaikutusta. Kartoittaa vironkielisten suomenoppijoiden sisäpaikallissijojen käyttöä suomen oppijankielen korpuksessa(International Corpus of Learner Finnish – ICLFI).
3
Teoriatausta Strukturalistis-kontrastiivinen teoria Teoreettiset lähtökohdat toisen kielen omaksumisesta ja lähdekielen vaikutuksesta
4
Aineisto ja tutkimusmenetelmä Viron ja suomen sisäpaikallissijojen kontrastiivinen analyysi. Eve Kask, 1991. Oppijankielen korpuspohjainen analyysi. Aineisto kerätty ICLFI-stä -36.636 sanetta -Alkeistason, keskitason ja edistyneen tason oppijoiden tekstit
5
Tulokset: illatiivi oppijoiden teksteissä Kask: 26 ICLFI: 12 8 Samanalaiset (n=415) a) Mies saapuu junalla Helsinkiin. (n=271) b) Menin nukkumaan...(n=96) Norminvastaisia n=6 8 Samanalaiset (n=415) a) Mies saapuu junalla Helsinkiin. (n=271) b) Menin nukkumaan...(n=96) Norminvastaisia n=6 4 Erilaiset (n=78) a) Torstaina menen töihin. (n=49) b) Heräsin aamulla kamalaan päänsärkyyn. (n=18) Norminvastaisia n=10 4 Erilaiset (n=78) a) Torstaina menen töihin. (n=49) b) Heräsin aamulla kamalaan päänsärkyyn. (n=18) Norminvastaisia n=10
6
Tulokset: inessiivi oppijoiden teksteissä Kask: 19 ICLFI: 4 4 Samanlaiset (n=1729) a)...Joko sitten Virossa tai Suomessa.(n=1576) b) Elokuussa olin paljon kotona. (n=42) Norminvastaisia n= 71 4 Samanlaiset (n=1729) a)...Joko sitten Virossa tai Suomessa.(n=1576) b) Elokuussa olin paljon kotona. (n=42) Norminvastaisia n= 71
7
Tulokset: elatiivi oppijoiden teksteissä Kask: 16 ICLFI: 11 10 Samanlaiset (n=401) a)Olen kotoisin Tallinnasta.(n=239) b) Minusta on tärkeä opiskella suomen kieltä...(n=43) Norminvastaisia n=8 10 Samanlaiset (n=401) a)Olen kotoisin Tallinnasta.(n=239) b) Minusta on tärkeä opiskella suomen kieltä...(n=43) Norminvastaisia n=8 1 Erilaiset (n=256) a) Minä pidän lämpimästä ruuasta. (n=231) Norminvastaisia n=25 1 Erilaiset (n=256) a) Minä pidän lämpimästä ruuasta. (n=231) Norminvastaisia n=25
8
Tulokset: norminvastaiset käyttötapaukset 19 mahdollista tyyppiä 8 morfosyntaksin tasolla: - 5 tyyppiä esiintyi funktioissa, jotka ovat suomessa ja virossa samoja - 3 suomessa ja virossa erilaisissa funktioissa. 8 morfologian tasolla 3 fonologian tasolla.
9
Päätelmiä 1 Vähemmissä funktioissa ja enemmän funktioissa, jotka ovat suomessa ja virossa samanlaisa. Norminvastaisia käyttötapauksia aiheuttivat eniten: ▫ morfologian eroavaisuudet, esim. inn. ill. sijasta paikan ilmaisemisessa. Sitten pukeun, suutelen tyttoani ja lähden yliopistossa....Menen kahvilasse syömään. Viron ill. –sse, suomen ins. -ssA
10
Päätelmiä 2 ▫ Paikallissijojen distribuutioerot esim. teisel korrusel, toisessa kerroksessa. ▫ fonologian eroavaisuudet, ill. gen. asemasta esim....menen ostamaan valkosipuliin. Minusta tuli Tallinnaan yliopistoon ylioppilainen. Morfologian eroavaisuudet aiheuttavat negatiivisen lähdekielen vaikutuksen tapauksissa, joissa se morfosyntaksin tasolla olisi positiivista. Samanlaisuudet kielten eri kielitasoilla vahvistavat mahdollista positiivista lähdekielen vaikutusta, esim. elatiivin käyttö
11
Soveltamismahdollisuuksia Mahollisuus muokata opetusta kielen oppijan tarpeisiin(Eslon 2007: 98).
12
KIITOS!
13
Liite 1: Sisäpaikallissijojen jakauma alkeistason teksteissä(n=2435)
14
Liite 2: Sisäpaikallissijojen jakauma keskitason teksteissä(n=248)
15
Liite 3: Sisäpaikallisijojen jakauma edistyneen tason teksteissä (n=185)
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.