ISO GPS-toleranssit 8 Kokoonpanotehtävä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

HITSAUSMERKIT.
SkyDrive ja Office Web Apps –sovellusten käyttäminen
Kuluttajan e-lasku Lyhyt tietopaketti kuluttajalle
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
LUONNONKIVISEMINAARI 2010 Pirjo Kuula-Väisänen, TTY
Teknisen piirustuksen standardit
Copyright © Tekes ”Tutkimusprojektin tulostiivistelmä” Janne Takalo-Mattila
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra RSS -syötteet.
Toimintasuunnitelma.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
Tunne lääkkeesi Itsehoitolääkkeiden järkevä ja turvallinen käyttö
Kuvittele jos Yrityksellänne olisi käytössään IT- linkkuveitsi, jolla hallitsette useita Yrityksenne tiedonhallinnan haasteita?! 1. Yrityksen tiedostojenhallinta.
SeijaTiitto-Komminaho
Opiskele omaan tahtiin! Sovite ja toleranssit
- vastaajina lehden tilaajatalouksien lukijoita - nettikysely, Digium Enterprise - vastaajia n. 200/tutkimuskierros - taustaryhminä mm. sukupuoli ja ikä.
Kauppakeskusturvallisuus - käyttäjät
Hankintailta Jari-Heikki Laitinen. PK-yritysten mahdollisuus Perustoiminnot -Tietoinen hankinnoista -Kaupungin hankintakalenterin läpikäynti.
TIETOA JA TAITOJA TIEDONHANKINTAAN: Marttaliitto ry:n ja Uudenmaan Marttojen toimiston henkilökunnalle.
Käsikirjoitus oppimisaihiotuotantoa varten. Perustiedot Tuotantorenkaan nimi: Koordinaattori: Teema: Tämän teeman oppimisaihioilla tuotettavat opintopisteet:
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Pientalon 3Dmalli-pilottiaihio Mikkelissä Pientalon 3Dmalli-pilottiaihio Mikkelissä Olli Ilveskoski.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Käki-projekti 2. opponointi Käki-projekti 2. Opponointi
Laskennallisen tieteen pääaine Pääaineinfo Kai Puolamäki Pääainekahvit kello 15:10-16 huoneessa A328 (T-talo, 3 krs., T2:n puoleinen A-käytävä.
Standardit, mitä ne ovat? Jari Välkkynen, Lähde:
Laskennallisen tieteen pääaine Pääaineinfo Kai Puolamäki Pääainekahvit kello 15:10-16 huoneessa A328 (T-talo, 3 krs., T2:n puoleinen A-käytävä.
Standardisointi Mikko Huuskonen, OTT, dos Neuvotteleva virkamies, TEM.
Laskennallisen tieteen pääaine Pääaineinfo Kai Puolamäki Pääainekahvit kello 15:10-16 huoneessa A328 (T-talo, 3 krs., T2:n puoleinen A-käytävä.
SHAMAN-projekti Projektiryhmä Ohjaajat Tilaaja Marko Andersson
SHAMAN-projekti Projektiryhmä Ohjaajat Tilaaja Marko Andersson
INTERNET ja ROTARY Piiri 1420 Piirineuvottelu ROTARY INTERNATIONAL PIIRI 1420 PIIRINEUVOTTELU INTERNET JA ROTARY Jaakko Castrén Lauttasaaren.
ISO GPS-toleranssit 3 Geometriset toleranssit
ISO GPS-toleranssit 4 Peruselementit
ISO GPS-toleranssit 7 Pinnankarheus
ISO GPS-toleranssit 2 Pituusmitat
ISO GPS-toleranssit 6 Yleistoleranssit
ISO GPS-toleranssit 5 Maksimimateriaalin vaatimus
ISO GPS-toleranssit 1 Yleiset perusteet
RFID – tietomallin tilannekatsaus. Taustat RFID-tietomalli suomalaisille kirjastoille on laadittu KATVEn alatyöryhmässä vuonna 2005 – KATVE = Kansalliskirjaston.
Käki-projekti, Loppuesittely Käki-projekti Loppuesittely
MATRI -seminaari Eeva-Liisa Lilja, Elintarvikekehityksen OSKE.
Tekesin Asiointipalvelut. Miksi Asiointiin?  Asioinnissa annetut tiedot tallentuvat suoraan Tekesin tietokantaan, mikä vähentää virheiden mahdollisuutta.
Johdatus ohjelmointiin – merkkijonofunktiot Tutkijayliopettaja Manne Hannula Opetusharjoittelu (ohjaava opettaja Jukka Jauhiainen)
Opinnäytetyön eteneminen ”Karjavaunu vai karuselli?” Case - Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma Hypa-seminaari
Ongelmat on tehty ratkaistaviksi
HITSAUSMERKIT.
TKI-aineistonhallinta ja uusi työkalu Minna Marjamaa, Laurea-ammattikorkeakoulu Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -käyttöluvalla.
Miten tukea lukio- opiskelijaa? Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut Oppilashuoltoyksikkö Lukion koulupsykologit ja –kuraattorit Kevät 2014.
AVOIMEN DATAN KÄYTTÖ JA HYÖDYNTÄMINEN KOULUTUSTILASTOINNISSA
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Vesihuollon kehittämissuunnitelma
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
Tervetuloa kirjastoon Suomessa
Raportointiharjoitus
HITSAUSMERKIT.
OSAO Myllytulli Taina Kylmänen, Marjo Ahola
E-aineistojen saavutettavuus Mitä sisällöntuottajien pitäisi tietää?
Lentokonealan jatko-opinnot
PSK STANDARDISOINTI Teollisuuden standardisointia 45 vuotta
Raportointiharjoitus
PSK STANDARDISOINTI Teollisuuden standardisointia 45 vuotta
Suun terveydenhoidon ammattiliitto STAL ry
Leikkuulauta pystypuusta P. H..
Leikkuulauta pystypuusta P. H..
Mitä Opiskelijan tulisi tietää lukioon tullessaan
Raportointiharjoitus
Leikkuulauta pystypuusta P. H..
Esityksen transkriptio:

ISO GPS-toleranssit 8 Kokoonpanotehtävä Kysymyspankki tekniikan alan oppilaitoksia varten 2015

Kysymyspankki ISO GPS-toleranssijärjestelmästä Esipuhe Tämä ISO/GPS-toleransseja käsittelevä kysymyspankin on laadittu tukemaan teknisen piirustuksen opetusta ja harjoitustöiden tekemistä. Materiaalia voi hyödyntää vapaasti ja sieltä voi poimia haluamiaan tehtäviä. Materiaali on suunnattu pääasiassa ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen opetushenkilökunnalle ja opiskelijoille täydentäväksi luentomateriaaliksi, mutta se soveltuu myös sellaisenaan kenen tahansa ISO/GPS-toleransseista ja -standardeista kiinnostuneen käytettäväksi. Aineisto on laadittu METSTAn johdolla SFS:n tukemassa projektissa. Materiaalin ovat laatineet: TkT Björn Hemming, asiantuntija, VTT Ins. YAMK Antti Henell, lehtori, Jyväskylän AMK Di Jyrki Laaksonen, koulutusasiantuntija, konepajatekniset mittaukset ja kalibroinnit, AEL TkL Heikki Lehto, emeritus-tutkija Di Anssi Suhonen, lehtori, Savonia-ammattikorkeakoulu Di Jukka-Pekka Rapinoja, asiantuntija, METSTA ry Di Tero Ristonen, tutkimuspäällikkö, TTY. METSTA ry Metalliteollisuuden Standardisointiyhdistys ry (METSTA ry) on Suomen Standardisoimisliitto SFS ry:n toimialayhteisö. METSTAn standardisointialue kuuluu Teknologiateollisuus ry:n toimialaan. Yhdistyksen tarkoituksena on edistää standardisoinnin avulla suomalaisen kone- ja metalliteollisuuden kilpailukykyä sekä alan ja käyttäjän turvallisuutta. Lisäksi yhdistyksen tehtävänä on turvata alan yrityksille ja yhteisöille edellytykset osallistua toimialan standardisointityöhön ja huolehtia alan teollisuuden tarvitsemien SFS–standardien laadinnasta. Lisätietoa Suomessa standardeja myy Suomen Standardisoimisliitto SFS ry. SFS:n verkkosivujen www.sfs.fi lisäksi SFS:n oppilaitosportaali www.sfsedu.fi on hyvä tietolähde standardien hakemiseen. Sieltä löytyy myös muuta opintoja tukevaa, standardeja koskevaa materiaalia. Useat oppilaitokset ovat solmineet online-sopimuksen SFS:n kanssa, jolloin standardeja on saatavilla internet-yhteyden kautta. Kysy online-käytöstä oppilaitoksesi kirjastosta. Tämä materiaali on päivitetty viimeksi 10.3.2015. Varmista tiedon oikeellisuus ja ajantasaisuus voimassaolevista standardeista. © Metalliteollisuuden standardisointiyhdistys ry, 2015 Aineiston käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.

Kysymyspankki ISO GPS-toleranssijärjestelmästä Sisällys Osa 1: Yleiset perusteet Osa 2: Pituusmitat Osa 3: Geometriset toleranssit Osa 4: Peruselementit Osa 5: Maksimimateriaalin vaatimus Osa 6: Yleistoleranssit Osa 7: Pinnankarheus Osa 8: Kokoonpanotehtävä (tämä tiedosto)

Mitoitustehtävä Tehtävänä on mitoittaa oheisen sivusuuntauslaitteen osat. Osapiirustukset ja niihin liittyvät tehtävät ovat seuraavilla sivuilla. Piirustukset on koottu suuremmassa koossa tällä sivulla olevaan zip-pakettiin.

1. Runko Tehtävät 1. Mitoita kappale 2. Mitkä mitat voit jättää yleistoleranssille? 3. Mitä yleistoleranssia käytät ja kuinka se merkitään? 4. Toiminnallisuuden kannalta palkin molempien päätyjen on oltava samalla tasolla 0,05 mm tarkkuudella. Miten merkitsisit vaatimuksen? 5. Sivusuuntauslaite säädetään suoraan kärkiruuvien varaan (M6-reiät). Tarviiko palkin alapintaa oikaista? 6. Minkä pintamerkin lisäät koneistetulle alueelle? 7. Miten merkitään lyhennetty yleispintamerkki kuvaan?

1. Runko. Mitoitusehdotus

2. Jalusta Tehtävät 1. Mitkä mitat ovat yleistoleranssilla? 2. Lisää alapintaan tasomaisuustoleranssi 3. Mikä olisi sopiva pinnankarheus alapinnassa? 4. Sovite johteen (osa 3) kanssa on ahdas liukusovite ja helppo ahdistussovite. Mitkä soviteparit valitset? Käytä reikäkantaa. Merkitse toleranssitunnus ja eromitat kuvaan. 5. Merkitse johderei’ille verhopintavaatimus Ⓔ . Mikä sen merkitys on? 6. Johderei’än keskilinjan on oltava yhdensuuntainen kappaleen alapintaan tarkkuudella 0,01. Miten merkitset vaatimuksen? 7. Johdereikien paikkatoleranssin on oltava halkaisijaltaan 0,05. Merkitse kuvaan.

2. Jalusta. Mitoitusehdotus

3. Johde Tehtävät 1. Materiaalina on vedetty akseli? Mikä sen halkaisijatoleranssi on? 2. Sovite jalustojen (osa 2) kanssa on ahdas liukusovite ja helppo ahdistussovite. Mitkä soviteparit valitset? Merkitse toleranssi kuvaan. Käytä verhopintavaatimusta Ⓔ 3. Mikä pintamerkki sopii sovitepinnoille? 4. Akselin pinnan heitto päätyjen sovitepintoihin on oltava 0,05. Merkitse vaatimus. Muista myös peruselementit! 5. Minkä pintamerkin lisäät koneistetuille alueille? Miten merkitään lyhennetty yleispintamerkki kuvaan? 6. Lisää yleismerkki ulkopuolisille viisteille 0,5

3. Johde. Mitoitusehdotus

4. Kelkka Tehtävät 1. Lisää kelkan aihion pituusmitoille mittatoleranssi ± 0,5 mm. 2. Mitoita kiilaura siten, että sen sovite on H7 ja käytä verhopintavaatimusta. Merkitse kiilauran keskitaso peruselementiksi A ja kiilauran pohja peruselementiksi B. 3. Merkitse kelkan reikiin liukusovite. Käytä parina akselikantaa IT9 (ks. johde, osa 3). Huomaa että toinen reikä on ”soikea” ja ohjaa vain ylä-alasuunnassa. Miksi? 4. Paikoita reikä Ø10 paikkatoleranssilla siten, että sen kohtisuoruus kiilauran keskitasoa A vasten ja yhdensuuntaisuus kiilauran pohjaan B varmistetaan. 5. Paikoita ”soikea” reikä siten, että sen akseli on yhdensuuntainen kiilauran pohjan B kanssa. 6. Merkitse kiilauran pinnankarheudeksi Ra 1,6

4. Kelkka. Mitoitusehdotus

5. Päätylappu Tehtävät Valmistat päätylapun 3 mm lattatangosta. Minkä koon valitset? Mikä on kappaleen materiaali? Mitoita ja toleroi kappale Mitkä ovat kappaleen toimintamittoja?

5. Päätylappu. Mitoitusehdotus