Työryhmät 5.3 aamu 1.OPSit 2.Muut taustatiedot 3. & 4. Todistukset.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
MATKAILUALAN PERUSTUTKINTO
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
vs. koulutuspäällikkö Eija Haverinen,
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN VASTUUOPETTAJIEN TAPAAMINEN ANNELI AIROLA ESR AHOT-KATSAUS.
Pyritty hyödyntämään jo aiemmin tehtyä työtä.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Uudet tutkintorakenteet vs Oodi ?. TS-2013, TS2013 Uudet opintokohteet opinto-oikeuksissa TS-2013 (tekniikan ala), TS2013 (kauppat.ala) TkK-2013, DI-2013,
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Länsi-Suomen Metsäverkosto Pohjaehdotuksia tulevan toiminnan Suunnittelua varten TH & AK / HAMK /
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Kiinnostaako tekeminen ja lukeminen?
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Ryhmä 1.
OPS MUUTTUU -Mitä tapahtuu?
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
OTE ammattiin – KIINNI elämään Kotityöpalvelujen ammattitutkinto tuettuna oppisopimuskoulutuksena.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
AMK VALMA -KOKONAISUUS Opintojen toteutusten laatiminen Yhteiset opinnotAlakohtaiset opinnot Toimintojen organisointi Tiedotus, markkinointi Opiskelijavalinta.
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
Suomenkielisen koulutuksen yhteishaku valinnan periaatteissa ei muutoksia vuodelle 2007 valintaperusteet samansisältöiset vuoteen 2006 verrattuna Ohjauksessa.
Turun ammatti-instituutin tilannekatsaus
Tutkintouudistus ja osaamispisteisiin siirtyminen opintohallintojärjestelmän näkökulmasta SePPO-hankkeen työseminaari Hanna Rajala,
VALMENTAVIEN KOULUTUSTEN OSISTA JA OSAAMISTAVOITTEISTA Valmentavat koulutukset -seminaarit Syksy 2015 Opetusneuvos Ulla Aunola Ammatillinen perus- ja aikuiskoulutus.
Meillä tehdään osaajia! sasky.fi/ikata. Sastamalan koulutuskuntayhtymä/ Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitos IKATA on valtakunnallisesti arvostettu,
HUIPPUOSAAMINEN UUDISTUNEISSA PERUSTEISSA - MITEN JEDUSSA SIIHEN VASTAAMME? HUIPPUOSAAMISEN TEEMAPÄIVÄ YLIVIESKA ULLA MÄNTYKANGAS
VALMA avoimet ovet Hakuajat ja hakeminen – , koulutus alkaa – , koulutus alkaa – ,
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
AHOT Humakissa AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen 1 Syksy 2015 HUMANISTINEN AMMATTIKORKEAKOULU.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
YO-TUTKINNON RAKENNE 4 pakollista, yksi tai useampia ylimääräisiä
Yhteiset valinnaiset tutkinnon osat (=VYTOT)
Liiketalouden opiskelu
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
Kohti ammattia -jakso 2017−2018 Osaamispolun jatkumo -hanke.
Arviointi.
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Kasvatusalan tutkintorakenne-suositukset
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
OPON TUNTI Seija Mäntynen
TUTKE2/ SePPO/ Case Omnia/Helmi
SOKU-valinnat lv Ryhmänohjaajan tunti
Yhteiset tutkinnon osat
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
Näkökulmia opintohallinnon prosessiin, opintohallintojärjestelmiin, TUTKE 2 toimeenpanoon ja Oppijan palveluihin– Case Koulutuskeskus Salpaus SePPO-hankkeen.
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Yhteiset tutkinnon osat 35 osp Vapaasti valittavat 10 osp
Laurea/Näyttöseteli Opiskelija voi käyttää näyttöseteliä opintojen räätälöintiin tai täydentämiseen Yhdellä näyttösetelillä opiskelija voi näyttää osaamisensa.
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Todistukset ja todistuksiin merkittävät tiedot
YO-TUTKINNON RAKENNE 4 pakollista, yksi tai useampia ylimääräisiä (HUOM! 2022) tasot: matem P/L, toinen kotim. P/KP, vieras kieli P/L väh. yksi A-tasoinen.
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

Työryhmät 5.3 aamu 1.OPSit 2.Muut taustatiedot 3. & 4. Todistukset

1. Opetussuunnitelmat Opintojaksot – laajuudet 0 osp. Vaikuttaako valmistustarkistukseen? Kierto tms. OPSin rakenne – Tutkinnon yksilöllinen laajentaminen (yli 180 opsia) = uusi TR Kokonaispistemäärätieto todistusmallissa – onko tarpeellinen? Tutkinnonmuodostumissäännöt – saako järjestelmään? YTOjen kooditus, 17.3 taulukko suosituksista – OSAt oppilaitoskohtaisesti, kooditusehdotus – Minkä osa-alueiden alle nykyiset ATTO-opinnot siirretään? - >Oppilaitoskohtaisesti OJ -kooditus esim. oppilaitostunnus+1234(56*) *mahdolliset oppilaitoskohtaiset lisäosat – Paikallisesti valittavat – Vapaasti valittavat – Varalle

2. Muut taustatiedot Käsitemäärittelyt (SePPO –hanke) – esim. Opintojaksot = Oppimistavoitteet, Koulutusohjelma = osaamisala Kuinka muutetaan järjestelmässä? Onko tietueissa olevat ehdotuksia, voiko muuttaa? Tarvitseeko muuttaa olemassa olevia? Oppimisen arviointiasteikon muuttuminen (Opettajien) Resursoitavien tuntien perustuminen – Tasot (tutkinnon osa, tavoite … ?) Todistusten taustatekstit

Todistukset Järjestelmätoimittajille: – Peruspäättötodistusmalli Tutkinnon rakennetason osaamispiste Kokonaispistemäärätieto todistusmallissa – onko tarpeellinen? Liite: ”ote opintosuoritusrekisteristä” -teksti Oppilaitoskohtaisesti – Termistöt (osaamisala): luodaanko uudet vai muokataanko vanhat? – Yksilöllinen laajentaminen (lisätään opiskelijakohtaisesti) Malli 1.4 Malli 1.9 – Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen –viite Vapaasti valittavien 1-arvosanamerkinnät, muokkaus jälkikäteen vain painavasta syystä, tiedotus opintojen loppuvaiheessa todistusta varten Todistus suoritetuista tutkinnon osista (Erotodistusten) merkintöjen ajantasaisuus – Laajuusmerkinnät Järjestelmät: Pätevyystodistukset ilman loppuunvietyä tutkintoa (pätevyys vai osaaminen?) malli 2.2, s.3 Erityisopetus: tutkinnon osan kirjallinen arviointi – Kuinka saa näkyviin päättötodistuksen puolelle OPH: – Opintojen laajuus – vaihtuvat pistemäärät rakennetasolla, onko lukittu vai ei? – Malli 1.4, Viite 2: ”Ammatillisiin tutkinnon osiin osoitettu 15 osaamispisteen laajuiset vapaasti valittavat tutkinnon osat”? – Mukautusmerkinnän käyttöohjeistus/käyttötarkoitus? – Lukio-opintojen muuttaminen, onko malli 1.4B jätetty pois? – vapaasti valittavat näytöt (todistus) – näyttötodistusmerkintä puuttuu mallista 1.2