EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Eurooppalainen kielitaidon arviointi- ja testausjärjestö
Advertisements

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
CERN Projekti Jyväskylän normaalikoulussa 2000 – 2007.
2/2009 Nordic Database Apulaisopettajan etsiminen pohjoismaisen tietokannan kautta.
Tuija Rasinen, Jyväskylän kaupunki
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
Ohjaus työtehtävänä.
Korkeakoulujen esteettömyysverkoston tulevaisuuden toimintamalli: Keskustelua verkoston olemuksesta ja toiminnoista ESOK.
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
Tukioikeuksien siirrot
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio ECTS ja ammattikorkeakoulut.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Tytöt teknologian taitajiksi
OSMOS- OSallistava MOnikulttuurinen Sosiaaliohjaus -projekti v – 2011 Metropolia ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman ja Helsingin kaupungin.
T URUN YLIOPISTO Into ja pätevyys – fysiikan opettajan valtit Kalle Ojanen Fysiikan assistentti (vv.) aineenopettajakoulutus Yliopistopäivä 2005.
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
Pilottihankkeiden onnistumiset, hankaluudet ja opinpaikat Veronika Honkasalo
University of Helsinki3/29/2015 Erilaisuus kasvatuksessa Comenius-projektin tutkimuksien esittelyseminaari Professori Kirsi Tirri Käytännöllisen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
– GISEL-hanke 1 Lomakekysely oppilaille fysiikan opiskelusta Kalle Juuti Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos.
Välkkäkoulutuksen opiskelijapalaute Opiskelijoiden mietteet saadusta alkuinfosta. Yhteistyö kenttäkoulujen kanssa. Oppilaiden asenteet koulutusta kohtaan.
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
SHAMAN-projekti Projektiryhmä Ohjaajat Tilaaja Marko Andersson
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Helsinki AKATEEMISTA VENÄJÄ-OSAAMISTA ON  Suomen osuus maailman tieteestä on yleensä 0,5 – 1,5 %; Venäjä-tutkimuksessa se on neljän-viiden.
Kuikka-projekti 1.Opponointi Projektiorganisaatio Projektiryhmä –Salla Kalermo –Sami Kosonen –Lauri Pohjola –Antti Tourunen Ohjaajat –Jukka-Pekka.
Venäläistä kulttuuria aidoissa tilanteissa Kansainvälisyyskasvatusta Helsingin normaalilyseossa.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Auli Ryhänen Projektipäällikkö Jyväskylän ammattikorkeakoulu, ammatillinen opettajakorkeakoulu
ENorssin vaiheita eNorssi 5 v -juhlaseminaari Hämeenlinna Timo Lappi.
Oulun normaalikoulun tutkimus- ja kokeilupalvelut Tutkimus- ja kokeilutoiminnan läpinäkyvyys Raportointikynnys (heikot signaalit) Täydennyskoulutuspalveluiden.
Avoin tiede ja tutkimus Suomessa– Toimintakulttuurin avoimuus korkeakouluissa 2015 Seminaari
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
Kansalaisten Eurooppa
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Kansainvälinen Varia tsemppiä tulevaan syksyyn!
Sukupuolten tasa-arvo – aktualisoitunut haaste koulutuksessa
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
SUHO Mikä SUHO? Suomen harjoittelukoulujen opettajat ry
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luonnontiedeaiheinen projekti
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
(SUURI) KANDIKYSELY Syksyn kysely on auki
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Oppiminen opetusharjoittelussa
Tutustu intraan:  opiskelu opiskelijapalvelut
e-urheilu Prakticumissa
ICCS 2016: aihealue ICCS tutkimuksen aihealue: yhteiskunnan rakenteista ekologisuuteen ja moraaliin Opetussuunnitelman perusteiden mukaan tutkimuksen.
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
Euroopan parlamentti – kansalaisten ääni
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Luonnontiedeaiheinen projekti
Esityksen transkriptio:

EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa

EU-TRAIN CP FI Socrates Comenius Project Pekka Parkkinen, Jyväskylän normaalikoulu, Jyväskylän yliopisto, 2007 Taustaa Fysiikan ja kemian aloille on vaikea löytää riittävästi motivoituneita opiskelijoita Opettajat ovat keskeisessä roolissa kiinnostuksen herättämisessä luonnontieteitä kohtaan Opettajien koulutuksella voidaan vaikuttaa tuleviin opettajiin EU:n sisälle halutaan yhtenäinen koulutusjärjestelmä. Kaikille sama pätevyys.

EU-TRAIN CP FI Socrates Comenius Project Pekka Parkkinen, Jyväskylän normaalikoulu, Jyväskylän yliopisto, 2007 Hankkeessa mukana Bulgaria, Plovdivin yliopisto Viro, Tarton yliopisto Puola, Torunin yliopisto Suomi, Helsingin yliopisto: SOKL ja Normaalilyseo Jyväskylän yliopisto: OKL ja Normaalikoulu Hankkeen kesto: alkoi syksyllä 2005 ja päättyy syksyllä 2008

EU-TRAIN CP FI Socrates Comenius Project Pekka Parkkinen, Jyväskylän normaalikoulu, Jyväskylän yliopisto, 2007 Tavoitteet Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen. Opetusharjoittelulle yhtenäinen opetussuunnitelma. Opettajakoulutukseen osallistuvien yksiköiden (ainelaitokset, OKL ja harjoittelukoulut) yhteistyön parantaminen. Opettajaksi opiskelevien ja opettajien liikkuvuuden parantaminen Euroopassa

EU-TRAIN CP FI Socrates Comenius Project Pekka Parkkinen, Jyväskylän normaalikoulu, Jyväskylän yliopisto, 2007 Mitä on jo tehty? Vertailtu eri maiden koulujärjestelmiä opettajakoulutuksen opetussuunnitelmia opetusharjoittelun kestoa ja sisältöjä Toteutettu ensimmäinen harjoittelijavaihto kolmen viikon harjoittelujaksot keväällä 2007 Kerätty palautteet ja havainnot opiskelijoilta Aloitettu kirjan kirjoittaminen Parhaimmat käytänteet Suositukset yhtenäiseksi opetussuunnitelmaksi

EU-TRAIN CP FI Socrates Comenius Project Pekka Parkkinen, Jyväskylän normaalikoulu, Jyväskylän yliopisto, 2007 Mitä vielä tehdään? Toteutetaan toinen harjoittelijavaihto Kolme viikkoa keväällä 2008 Opiskelijat keräävät tietoa Kuinka harjoittelu on järjestetty Mitä harjoitteluun kuuluu Mitkä ovat parhaimmat käytänteet Kirjoitetaan kirja Parhaimmat käytänteet harjoittelussa Suositukset yhtenäiseksi opetussuunnitelmaksi

EU-TRAIN CP FI Socrates Comenius Project Pekka Parkkinen, Jyväskylän normaalikoulu, Jyväskylän yliopisto, 2007 Mitä vielä tehdään? Tiedotetaan tuloksista Kirja, lehtiartikkelit ja verkkosivut Esitelmät konferenseissa Tutkitaan mahdollisuuksia jatkaa Harjoitteluvaihtoa niin, että osa harjoittelusta suoritetaan toisessa Euroopan maassa Opettajakoulutuksen kehittämistä koko Euroopassa Tutkimuksen tekoa opetusharjoittelusta fysiikassa ja kemiassa

EU-TRAIN CP FI Socrates Comenius Project Pekka Parkkinen, Jyväskylän normaalikoulu, Jyväskylän yliopisto, 2007 Haasteita Yhteisen kielen löytäminen tutkimukseen ja keskustelun opetusharjoitteluun Yhteisen käsitteistön luominen Resurssien yhtenäistäminen harjoittelukoulut? mentorit / ohjaavat opettajat? opetusvälineet: koulut, yliopistot, OKL Asenteet

EU-TRAIN CP FI Socrates Comenius Project Pekka Parkkinen, Jyväskylän normaalikoulu, Jyväskylän yliopisto, 2007 Kysymyksiä Parhaimmat käytänteet: Ovatko vain yksilöiden mielipiteitä vai tutkittuja tosiasioita? Jos löydetään hyviä tai parempia käytänteitä, löytyykö varoja koulutuksen ja rakenteiden muuttamiseksi niiden mukaiseksi? Muuttuuko asenteet niin, että tulevaisuudessa löytyy riittävästi innostuneita fysiikan ja kemian opiskelijoita myös Euroopasta?

EU-TRAIN CP FI Socrates Comenius Project Pekka Parkkinen, Jyväskylän normaalikoulu, Jyväskylän yliopisto, 2007 Lisää tietoa projektista