EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa
EU-TRAIN CP FI Socrates Comenius Project Pekka Parkkinen, Jyväskylän normaalikoulu, Jyväskylän yliopisto, 2007 Taustaa Fysiikan ja kemian aloille on vaikea löytää riittävästi motivoituneita opiskelijoita Opettajat ovat keskeisessä roolissa kiinnostuksen herättämisessä luonnontieteitä kohtaan Opettajien koulutuksella voidaan vaikuttaa tuleviin opettajiin EU:n sisälle halutaan yhtenäinen koulutusjärjestelmä. Kaikille sama pätevyys.
EU-TRAIN CP FI Socrates Comenius Project Pekka Parkkinen, Jyväskylän normaalikoulu, Jyväskylän yliopisto, 2007 Hankkeessa mukana Bulgaria, Plovdivin yliopisto Viro, Tarton yliopisto Puola, Torunin yliopisto Suomi, Helsingin yliopisto: SOKL ja Normaalilyseo Jyväskylän yliopisto: OKL ja Normaalikoulu Hankkeen kesto: alkoi syksyllä 2005 ja päättyy syksyllä 2008
EU-TRAIN CP FI Socrates Comenius Project Pekka Parkkinen, Jyväskylän normaalikoulu, Jyväskylän yliopisto, 2007 Tavoitteet Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen. Opetusharjoittelulle yhtenäinen opetussuunnitelma. Opettajakoulutukseen osallistuvien yksiköiden (ainelaitokset, OKL ja harjoittelukoulut) yhteistyön parantaminen. Opettajaksi opiskelevien ja opettajien liikkuvuuden parantaminen Euroopassa
EU-TRAIN CP FI Socrates Comenius Project Pekka Parkkinen, Jyväskylän normaalikoulu, Jyväskylän yliopisto, 2007 Mitä on jo tehty? Vertailtu eri maiden koulujärjestelmiä opettajakoulutuksen opetussuunnitelmia opetusharjoittelun kestoa ja sisältöjä Toteutettu ensimmäinen harjoittelijavaihto kolmen viikon harjoittelujaksot keväällä 2007 Kerätty palautteet ja havainnot opiskelijoilta Aloitettu kirjan kirjoittaminen Parhaimmat käytänteet Suositukset yhtenäiseksi opetussuunnitelmaksi
EU-TRAIN CP FI Socrates Comenius Project Pekka Parkkinen, Jyväskylän normaalikoulu, Jyväskylän yliopisto, 2007 Mitä vielä tehdään? Toteutetaan toinen harjoittelijavaihto Kolme viikkoa keväällä 2008 Opiskelijat keräävät tietoa Kuinka harjoittelu on järjestetty Mitä harjoitteluun kuuluu Mitkä ovat parhaimmat käytänteet Kirjoitetaan kirja Parhaimmat käytänteet harjoittelussa Suositukset yhtenäiseksi opetussuunnitelmaksi
EU-TRAIN CP FI Socrates Comenius Project Pekka Parkkinen, Jyväskylän normaalikoulu, Jyväskylän yliopisto, 2007 Mitä vielä tehdään? Tiedotetaan tuloksista Kirja, lehtiartikkelit ja verkkosivut Esitelmät konferenseissa Tutkitaan mahdollisuuksia jatkaa Harjoitteluvaihtoa niin, että osa harjoittelusta suoritetaan toisessa Euroopan maassa Opettajakoulutuksen kehittämistä koko Euroopassa Tutkimuksen tekoa opetusharjoittelusta fysiikassa ja kemiassa
EU-TRAIN CP FI Socrates Comenius Project Pekka Parkkinen, Jyväskylän normaalikoulu, Jyväskylän yliopisto, 2007 Haasteita Yhteisen kielen löytäminen tutkimukseen ja keskustelun opetusharjoitteluun Yhteisen käsitteistön luominen Resurssien yhtenäistäminen harjoittelukoulut? mentorit / ohjaavat opettajat? opetusvälineet: koulut, yliopistot, OKL Asenteet
EU-TRAIN CP FI Socrates Comenius Project Pekka Parkkinen, Jyväskylän normaalikoulu, Jyväskylän yliopisto, 2007 Kysymyksiä Parhaimmat käytänteet: Ovatko vain yksilöiden mielipiteitä vai tutkittuja tosiasioita? Jos löydetään hyviä tai parempia käytänteitä, löytyykö varoja koulutuksen ja rakenteiden muuttamiseksi niiden mukaiseksi? Muuttuuko asenteet niin, että tulevaisuudessa löytyy riittävästi innostuneita fysiikan ja kemian opiskelijoita myös Euroopasta?
EU-TRAIN CP FI Socrates Comenius Project Pekka Parkkinen, Jyväskylän normaalikoulu, Jyväskylän yliopisto, 2007 Lisää tietoa projektista