Tutkimusseminaarin luento 26.1.2011 Historian tutkimusprosessi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ.
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Opinnäytetyöprosessi
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Tutkimussuunnitelma…
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
Projekti ja siinä työskentely
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Kasvatustyön suunnittelu ja toteutus (ryhmissä)
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Lukemaan oppii vain lukemalla
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Minkälainen on hyvä gradu?
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Teoriaosan suunnittelu
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
750696S Maisteriseminaari Laajuus 4 op / 107 h opiskelijan työtä
Viestintäsuunnitelma
Käsikirjoitus oppimisaihiotuotantoa varten. Perustiedot Tuotantorenkaan nimi: Koordinaattori: Teema: Tämän teeman oppimisaihioilla tuotettavat opintopisteet:
Professori Pekka Kauppi, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY: Miksi yliopistotutkija tallentaa julkaisuarkistoon? JULKAISIJAN ILTAPÄIVÄ 2007 Julkaisuarkistojen.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Toimitusketjun kehittämisprojekti ** poista tämä sivu ** Katso käyttö- ja täyttöohjeet erillisestä opiskelijan ohjeesta.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
Luotettavaa tietoa KARELIA AMK, Kirjasto Sisältö o Miten tunnistat luotettavan tiedon? o Emme elä villissä lännessä - muista tekijänoikeudet!
Uudentyyppinen opiskelijaa tavoitteellisesti ohjaava opinto- ohjelma (O 4 ) Juha Paavola, Juha Hartikainen, Insinööritieteiden korkeakoulu, Rakennustekniikan.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Historiantutkimus on tulkintaa, ymmärrettäväksi tekemistä ja kokonaisuuden luomista. Kokonaisuus on ristiriidaton ajatusrakennelma menneisyydestä. Historiankirjoittajan.
Seminaarityön rakenteesta
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Lähdekritiikki Luento 3 (12.11.)
EUROOPPALAISEN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
Kielen- ja tekstinhuoltoa
Kilpailijan starttikurssi
Oodin kurssi-ilmoittautumisten priorisointityökalu Teemu Ajalin Opiskelijarekisteri.
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Projektityökurssi KLTITE06SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
T IEDONHAKUPROSESSI Monta tärkeää vaihetta. M ISTÄ HAKISIT TIETOA ? Sukusi vaiheista Aleksis Kivestä Kauhavan nuorisovaltuuston päätöksistä Lauseennvastikkeista.
THL-raportoinnin määrittely – yhteenveto
Tutkielman teko-ohjeet
Ohjeita….
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Luonnontiedeaiheinen projekti
Tutkimuksen abc.
Juha T. Hakala Gaudeamus – Helsinki Tammer - Paino Oy, Tampere 2005
Tieteellinen kirjoittaminen
Kielen- ja tekstinhuoltoa
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Luonnontiedeaiheinen projekti
Esityksen transkriptio:

Tutkimusseminaarin luento Historian tutkimusprosessi

Kaavamaisesti ajatellen tutkimusprosessi koostuu seuraavista elementeistä: (käytännössä eri vaiheet toteutetaan kuitenkin ristikkäin ja limittäin) Aiheenvalinta Tutkimusongelman hahmottaminen (=kysymyksenasettelu, käsitteiden määrittely, rajaaminen) Tutkimussuunnitelman laatiminen Lähdeaineiston kokoaminen Tutkimuskysymysten ratkaiseminen (=”lähekritiikki käytännössä”) Tutkielman kirjoittaminen (johon liittyy oleellisesti historiatieteellinen dokumentointi) Ulko- ja kieliasun viimeisteleminen

Aiheenvalinta Miten hyvä aihe löytyy? Lähtökohtia: uteliaisuus, kriittisyys, epäily, hyöty, opinnäyte, tilaaja, ohjaaja, projekti, yleisö Oma aihe paras aihe, eli miksi opiskelijalle ei anneta aihetta? "Elämänkokemus", lukeneisuus, sivistys Ennakkokäsitykset, maailmankatsomus", vaikuttavat väkisin, siksi viisainta koettaa tiedostaa se ja "hallita" itse valintaprosessia

"Kypsyys" – jos et pysty löytämään hyvää aihetta, vika on itsessäsi, et ole opiskellut riittävästi Useimmiten opiskelija asettaa yleensä alussa riman liian korkealle, tavoittelee taivahia Opettajan tehtävänä on toimia aiheenvalintaprosessissa sekä makutuomarina että realismin vartijana Aikaisempaan tutkimuskirjallisuuteen tutustuminen – laajasti ja yleisesti Tutkimuskirjallisuudesta pääsee selville tekemällä kirjastohakuja, tutkimalla bibliografioita ja perehtymällä aikaisempien tutkimusten kirjallisuusluetteloihin

"Kypsyys" – jos et pysty löytämään hyvää aihetta, vika on itsessäsi, et ole opiskellut riittävästi Useimmiten opiskelija asettaa yleensä alussa riman liian korkealle, tavoittelee taivahia Opettajan tehtävänä on toimia aiheenvalintaprosessissa sekä makutuomarina että realismin vartijana Aikaisempaan tutkimuskirjallisuuteen tutustuminen – laajasti ja yleisesti Tutkimuskirjallisuudesta pääsee selville tekemällä kirjastohakuja, tutkimalla bibliografioita ja perehtymällä aikaisempien tutkimusten kirjallisuusluetteloihin

Ongelmakeskeisyydestä on pidettävä kiinni ”Ambitiotaso", tavoitteet kohtuullisiksi Työekonomia – mitä voi, ehtii ja kannattaa tehdä Tavoitteena on muotoilla selkeä TUTKIMUSONGELMA, PÄÄKYSYMYS eli PÄÄHYPOTEESI (t.s. sen sanominen, mitä haluan tutkimuksellani osoittaa, mikä on tutkimukseni päätulos)

Käsitteillä tarkoitetaan tutkielmassa käytettävää terminologiaa, joka voi pohjautua jo yleisesti käytettyihin termeihin tai se saattaa olla tutkijan työtään varten valitsemaa ja muokkaamaa sanastoa Käsitteet ovat tutkijalle keskeinen asioiden ja ongelmien jäsentämisen tapa ja osa hänen ilmaisuvälineistöään Tutkijan itsensä luomien tai yleisestä käytännöstä poikkeavalla tavalla sovellettujen käsitteitten sisällön määritteleminen on aina välttämätöntä

Opiskelijat kysyvät usein, mitkä käsitteet tulisi määritellä Yksiselitteistä ja yleispätevää vastausta ei ole Ainoa keino päästä selville vesille, on käydä käyttämänsä termit yksitellen läpi ja päättää, onko se niin yleisesti tunnettu, ettei sitä tarvitse erikseen määritellä vai ei Jonkinlaisena ’näppituntumana’ voi pitää potentiaalisen lukijakunnan asiantuntemusta Akateemisissa opinnäytteissä ei tietosanakirjatyyppisten, ’yleissivistykseen’ kuuluvien käsitteiden käyttöä tarvitse erikseen selventää

Huomaa käsitteiden oma historia Lähteissä esiintyvien aikalaiskäsitteiden ja nykykielen suhde on historiassa usein ongelmallinen Tutkijan kielenkäyttöön lähteistä kerkeästi tarttuvia aikalaistermejä on syytä välttää Aikalaiskielen ilmiöiden voi toki antaa elää sitaateissa, mutta on muistettava, ettei siteeraamista pidä päästää ryöstäytymään itsetarkoitukseksi ja pelkäksi aikalais-kielen esittelyksi Mitä tarkoittavat ’kommunisti’, ’patriootti’, ’fasisti’, ’edistyksellinen’

Aineiston kerääminen Tutkimuksen kaikkein työläin vaihe Muistiinpanotekniikat/kopiointi Ennen muistiinpanojen aloittamista kannattaa ehdottomasti lukea aiheestaan riittävästi, jotta ei tee turhia muistiinpanoja ja kopioi aineistoja kuin sika vatukossa Siis ensin tutkimuskirjallisuus, vasta sitten alkuperäislähteet Tutkija oppii lukemistaan lähteistä koko ajan uutta --- omat ideat on syytä merkitä muistiin

Jokaiseen muistiinpanoon on ehdottomasti asiakirjan tarkkuudella merkittävä, mistä asiakirjasta ja arkistosta kirjattu tieto on peräisin Tämä tieto on välttämätön viimeistään lähdeviittauksia laadittaessa, sillä epämääräisiä ja dokumentointikelvottomia tietoja ei voida tutkielmassa käyttää Mikäli suinkin mahdollista, kukin asiakirja tulisi ensin lukea kokonaan läpi ja vasta sitten tehdä siitä tarvittavat muistiinpanot tai päättää hankkia siitä kopio

Tutkimussuunnitelman laatiminen aiheen esittely, tausta ja valintaan vaikuttaneet tekijät aihetta koskevan aikaisemman tutkimuksen kriittinen arviointi keskeisen lähdeaineiston esittely, arviointi ja ryhmittely oman tutkimustehtävän kannalta oman tutkimuksen tavoitteiden määrittely tutkimustehtävän hahmottelu, rajaus ja tutkimus- kysymysten esittely keskeisten käsitteitten määrittely

Tutkimuskysymyksiin vastaaminen (= lähdekritiikki käytännössä) Periaatteessa mikä tahansa aistein havaittava ilmiö, asia tai esine saattaa toimia historiantutkimuksen aineistona Lähde siitä tulee lähde, vasta kyseisen ilmiön problematisoinnin kautta, suhteessa asetettuun tutkimusongelmaan Lähdekritiikki ei ole tutkimuksen ulkopuolinen tai siitä irrallinen tutkimusmenetelmä, vaan sekin saa sisältönsä konkreettisesta tutkimustehtävästä ja sen ongelmanasettelusta Lähteet eivät kerro itsestään mitään, vaan tutkijan on saatava ne puhumaan Vastaukset riippuvat siitä, millaisia kysymyksiä lähteille osataan tehdä