Näkökulmia Eurooppalaiseen uskonnonopetukseen Arto Kallioniemi Helsingin yliopisto, SOKLA.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uskontodialogia monikulttuurisen päiväkodin arjessa
Advertisements

Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
Miten uskonnollinen monimuotoisuus vaikuttaa uskonnonopetukseen?
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
AD 1/Luento/USKONTO Aineenopettajat
Uskontokasvatus varhaiskasvatuksessa ja koulussa – yhteiskunnallisen muutosten haasteet Johdantoluento AD1-luentosarjalla.
Kirkon ja koulun uskontokasvatus
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Pyhä pienen koululaisen arjessa - Learning by smiling 
Orientaatio: Miksi näytän tämän videoklipin?
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
AUKTORITEETTISUHTEET JA MORAALI
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Oppimisorientaatioita
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskonnon ainedidaktiikan lähtökohdat ja oppiainetraditio -aluksi haasteita ja mahdollisuuksia Arto Kallioniemi.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Onko ruoho vihreämpää aidan toisella puolella? – Eri uskonnonopetusmallien sopivuus suomalaiseen koulujärjestelmään Arto Kallioniemi, HY, Soveltavan kasvatustieteen.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Uskonnonopetus perusasteella ja lukiossa Arto Kallioniemi.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Ops 2016 ja arviointi.
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainedidaktiikan perusteet op Luentokurssi Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi, OPS:n peruskäsitteistöä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos, käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
Uskonnon opetus lukiossa Vuoden 2003 uskonnonvapauslain mukaan.
Vanhempien mielipiteitä
Arto Kallioniemi, HY, Soveltavan kasvatustieteen laitos
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Suuntia kriittiseen uskonnonopetukseen
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
Mikä on elämänkatsomus?
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta
ICCS 2016: aihealue ICCS tutkimuksen aihealue: yhteiskunnan rakenteista ekologisuuteen ja moraaliin Opetussuunnitelman perusteiden mukaan tutkimuksen.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Näkökulmia Eurooppalaiseen uskonnonopetukseen Arto Kallioniemi Helsingin yliopisto, SOKLA

eri maissa toteutettujen uskonnon- opetusmallien taustalla vaikuttavat: 1.uskonnollinen tilanne 2.uskonnon rooli ja tehtävä yhteiskunnassa 3.koulutusjärjestelmän rakenne, historia ja politiikka uskonnonopetus osa yhteiskunnan antamaa kouluopetusta useimmissa Euroopan maissa

Euroopan maat voidaan toteutetun uskonnonopetusmallin pohjalta jakaa kahteen päätyyppiin:Euroopan maat voidaan toteutetun uskonnonopetusmallin pohjalta jakaa kahteen päätyyppiin: 1.yhdenmukainen, vahva ratkaisu -painottuu yhteiskunnan halu ratkaista uskonnonopetusmalli keskitetysti 2.monimuotoinen, heikko ratkaisu -painottuu yhteiskunnan haluttomuus ratkaista uskonnonopetusmallia keskitetysti

Suomi vahvan mallin maa:  suomalainen uskonnonopetusmalli ainut- laatuinen koko Euroopassa;  meillä uskonnonopetus oppilaiden oman uskonnon opetusta, malli lähellä Saksan eräissä osavaltioissa ja Itävallassa to- teutettua Euroopassa:  oppiaine on profiloitunut yhä voimakkaammin koulun oppiaineeksi, joka irrottautumassa aikaisemmasta kirkollisesta perinteestään

a. yhdenmukainen, vahva ratkaisu

b. monimuotoinen, heikko ratkaisu

Uskonnonopetuksen kolme tulkintaa Hull: kolme lähestymistapaa uskonnonopetukseen: (1) oppia uskonto (learning religion), (2) oppia uskontoa (learning about religion) ja (3) oppia uskonnosta (learning from religion

oppia uskonto’ – koulun uskonnonopetus perustuu yhden uskonnollisen tradition tarkastelulle. Uskonnonopettaja on itse kyseisen uskonnon edustaja. Opetuksen tavoitteena on oppilaiden sitoutuminen omaan uskonnolliseen traditioon tai tehdä heistä kyseisen uskonnon kannattajia. Ominaista lähestymistavalla on, että uskonnon edustajat kontrolloivat uskonnonopetuksen opetussuunnitelmaa, oppimateriaaleja ja opetusmenetelmiä. Tällainen malli oli Suomessa vallalla ennen peruskoulua. (esim. Evankelisluterilaisen uskonnonopetuksen oppiennätykset 1966)

’oppia uskontoa’ lähestymistavassa uskontoa opetetaan ulkopäin: opetuksen perspektiivi on ei- uskonnollinen. Lähestymistapa perustuu monesti antropologiaan tai etnografiaan. Uskonnonopetus perustuu usein yhdelle tai useammalle uskontotieteen osa- alueelle. Keskipisteenä opetuksessa on uskonnon sisältö

’oppia uskonnosta’ lähestymistapa perustuu ajatukseen, jonka mukaan oppilaat osallistuvat käsittelen kohteena olevan uskonnon uskomusten ja toteutumismuotojen tarkasteluun. opetuksen keskuksena on oppilaiden elämys- ja kokemusmaailma. Näkökulma perustuu kasvatustieteelliseen tutkimukseen. tavoitteena on tukea oppilaan ihmiseksi kasvua etsimällä uskonnonopetukseen ainesta, jolla merkitystä oppilaan moraaliselle ja spirituaaliselle kehitykselle. Opetuksen keskiössä on oppilas oppijana.

Uskonnonopetuksessa kasvatuksellinen lähtökohta  suomalaissa uskonnon opetussuunnitelmissa painopiste vaihdellut eri aikoina näiden välillä  oppiaineen tehtävänä antaa valmiuksia identiteetin ja maailmankatsomuksen rakentamiseen  painopiste siirtynyt: omaan uskontoon sitoutumisesta uskonnon merkityksen tarkasteluksi  opetuksessa selvä kasvatuksellinen lähtökohta

Uskonnonopetuksen neljä perustehtävää 1. uskonnon perusluonteen ymmärtäminen  minkälainen käsite uskonto on?  uskonto ei avaudu ainoastaan kognitiivisesti tai konstruktiivisesti, vaan elämyksellisesti 2.omaan uskontoon tutustuminen  kysymys omasta identiteetistä  oma traditio ja sen ymmärtäminen  valmius ymmärtää omaa uskontoa ja sen vaikutusta omaan elämään

3.valmiuksien antaminen elämään moniuskontoisessa yhteiskunnassa  valmiudet elää ja työskennellä moniuskontoisissa työryhmissä  globalisoituvassa maailmassa tunnettava entistä paremmin ihmisen toimintaa ohjaavia katsomus- ja uskomusjärjestelmiä 4.elämän eettisen ulottuvuuden ymmärtäminen  uskonnot ja katsomukset keskeisiä moraalin ja etiikan lähteitä  ihminen ei liity traditioon enää samalla tavalla kuin aikaisemmat sukupolvet liittyivät

uskonnollinen kompetenssi ja sen rakentaminen:  uskontoon liittyvä opetus ja oppiminen kuuluvat kokonaisuudessaan ihmisen kasvuun ja kehittymiseen  kykyä käsitellä omaa uskonnollisuutta ja sen ulottuvuuksia reflektiivisellä tavalla ja liittää tämä tarkastelu oman elämänpolitiikan rakentamiseen  myös kyky arvostaa toisten erilaisia uskonnollisia käsityksiä ja katsomuksia sekä valmius dialogiin uskonnollisissa kysymyksissä  lähellä uskonnollista ja katsomuksellista yleissivistystä

Lopuksi  Uskonnon opetuksen perustehtävät ovat yhteiskunnallisesti tärkeitä tehtäviä  niiden avulla kasvaa ja kehittyy eettisesti korkeatasoinen empatiakyky, joka on välttämätöntä paitsi moniarvoisessa yhteiskunnassa myös globaalisesti

 Kulttuurinen ja yhteiskunnallinen haaste edellyttää uskonnonopetukselta jatkuvaa didaktista ja metodologista uudistumista  mitä sovellusmahdollisuuksia symbolididaktiikka ja spritualiteettikasvatus tarjoavat suomalaiselle uskonnonopetukselle ja sen kehittämiselle  Uskonnonopetuksen tutkimuksessa tulee tarkastella myös oppiaineen yhteiskunnallista roolia ja tehtävää. Erityisen ajankohtaista on nähdä uskonnonopetus oppiaineena, jolla laajat yhtymäkohdat koulussa annettavaan kansalaiskasvatukseen ja ihmisoikeuskasvatukseen

Uskonnonopetuksen kriteerit uskonnonopetuksen kriteerit: Schweitzerin nimeämät viisi uskonnonopetuksen kansainvälistä kriteeriä ovat seuraavat: 1. uskontoa tulee opettaa yleisten kasvatusperiaatteiden mukaan, 2. uskonnonopetuksella on yhteiskunnallinen merkitys ja oppiainetta tulee opettaa tästä lähtökohdasta käsin, 3. uskonnonopetukseen tulee sisältyä uskontokuntarajoja rikkovaa ainesta, 4. uskonnonopetuksen tulee perustua lapsen oikeuteen uskontoon ja oikeuteen saada uskonnonopetusta ja 5. uskonnonopettajien tulee saavuttaa sellainen itse-reflektion taso, joka mahdollistaa kriittisen suhtautumisen omaan uskonnolliseen elämänkertaan.

Parityö Arvioikaa Schweitzerin esittämiä kriteerejä suomalaisesta näkökulmasta Miten ne toteutuvat suomalaisessa uskonnonopetuksessa? Miten opettajan oma uskonnollisuus voi parantaa/heikentää hänen uskonnonopetustehtäväänsä? Miten lapsen oikeus uskontoon toteutuu Suomessa?