PEDA-FORUM -PÄIVÄT HELSINGISSÄ KOULUTUKSEN KEHITTÄMISEN HAASTEITA Opetusneuvos Päivi Aronen O PETUSMINISTERIÖ
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Päivi Aronen/pmm/ /2. KOULUTUKSEN KEHITTÄMISEN HAASTEITA Bolognan prosessi etenee Bergenin ministerikokouksen 2005 tavoitteita toteutetaan ja seurataan (Bologna Follow-up Group, ministerikokoukset) kaksiportainen tutkintojärjestelmä laajasti käytössä; Suomi kärkimaiden joukossa tutkintojen tunnustamiseen sitoudutaan; oppimistuloksiin ja pätevyyksiin perustuvaa tutkintojen viitekehystä (1., 2. ja 3. sykli) valmistellaan; EQF (EU:n komissio) ja NQF (Bolognan prosessi) kolmas sykli entistä vahvemmin mukaan
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Päivi Aronen/pmm/ /3. Koulutuksen kehittämisen haasteita... Bolognan prosessi etenee... opiskelijoiden ja henkilöstön liikkuvuus Bolognan ulkoinen ulottuvuus, strategia valmisteilla Bolognan sosiaalinen ulottuvuus Lontoon ministerikokouksen 2007 asialista valmisteilla
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Päivi Aronen/pmm/ /4. Koulutuksen kehittämisen haasteita... Bolognan prosessi etenee... kolmannen syklin kehittäminen –tohtorin tutkinnon suorittaminen vastaa 3−4 vuoden täysiaikaista työtä –tohtorikoulutus edistää tieteidenvälisyyttä ja siirrettävät työelämävalmiudet ovat osa tutkintoa –joustava rakenne; ei liiallista sääntelyä –OPM:n tutkijakoulutuksen kehittämisryhmän ja tutkijanuratyöryhmän suositukset 2006
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Päivi Aronen/pmm/ /5. Koulutuksen kehittämisen haasteita... Bolognan prosessi etenee... –Euroopan tasolla tutkijauralle suuntautuvien määrää lisättävä; Suomessa tohtorikoulutuksen tavoitteet kohdallaan –yhteistutkintojen myöntäminen ja tunnustaminen myös tohtoritasolla –valmistellaan tohtorin tutkintojen perusperiaatteita 2007 ministerikokoukseen Haaste: Kansainvälisyyden, kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden lisääminen sekä yhteistutkintojen kehittäminen
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Päivi Aronen/pmm/ /6. Koulutuksen kehittämisen haasteita... Haasteita peruskoulutuksessa OPM:n palautteessa yliopistojen toiminnasta v (=tilinpäätöskannanotto) todetaan valintamenettelyjä kevennettävä ja valintayhteistyötä laajennettava uusille aloille otettava huomioon erilaisten hakijaryhmien mahdollisuudet hakeutua yliopisto-opintoihin harkittava uuden ylioppilastutkinnon mahdollisuuksia valintojen kehittämisessä saman yliopiston sisällä koulutusalan tai -ohjelman vaihto tulisi tapahtua ilman valintakoetta
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Päivi Aronen/pmm/ /7. Koulutuksen kehittämisen haasteita... Haasteita peruskoulutuksessa OPM:n palautteessa yliopistojen toiminnasta v todetaan valmisteltava toimia ns. "passiivirekisterissä" olevien opiskelijoiden aktivoimiseksi tutkinnon suorittamiseen opintojen järjestämistä edelleen kehitettävä valmistauduttava kansainvälisen koulutusmarkkinoiden avautumiseen opettajankoulutuksessa varauduttava opettajatarpeen pienenemiseen
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Päivi Aronen/pmm/ /8. Koulutuksen kehittämisen haasteita... Haasteita tohtorikoulutuksessa OPM:n palautteessa yliopistojen toiminnasta v todetaan yhteisiä kansainvälisiä tohtoriohjelmia kehitettävä tohtorin tutkintoon sisällytettävä ulkomaisia opintoja tohtorinkoulutuksessa tarpeen selkeät ohjausmenetelmät ja henkilökohtaiset opintosuunnitelmat määriteltävä selkeästi väitöskirjojen sekä taiteellisten opinnäytteiden tarkastus- ja hyväksymismenettelyjen kriteerit
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Päivi Aronen/pmm/ /9. Koulutuksen kehittämisen haasteita... Muita huomioita OPM:n palautteessa yliopistojen toiminnasta v todetaan sisäisten laadunvarmistusjärjestelmien täytettävä eurooppalaiset vaatimukset yliopistojen hyödynnettävä arviointien tuloksia toiminnassaan
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Päivi Aronen/pmm/ /10. Koulutuksen kehittämisen haasteita... Korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen Korkeakoulujen rakenteellisen kehittämisen periaatteet julkistettu seminaari Lappeenrannassa 21.−22.8.; keskustelua mm. yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen yhteistyön muodoista ja työnjaosta (ml. koulutusyhteistyö) -yhteistyöhankkeita (AMK+YO) käynnissä, esim. Oulu, Kuopio ja Lappeenranta päävastuu kehittämisestä yliopistoilla ja ammattikorkea- kouluilla: OPM tukee yliopistojen rakenteellisen kehittämisen hanke-ehdotukset mennessä; keskustelu jatkuu tulosneuvotteluissa 2007
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Päivi Aronen/pmm/ /11. Koulutuksen kehittämisen haasteita... Korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen... Lähtökohta: Korkeakoululaitos perustuu duaalimalliin − kummallakin sektorilla eri tehtävät ja profiilit Työnjako ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen välillä päällekkäisyyksien välttämiseksi ja laadun parantamiseksi –Tarvitaanko kaikilla aloilla molemmilla sektoreilla alempia ja ylempiä tutkintoja? –Voivatko korkeakoulujärjestelmän rakenteet vaihdella alueittain? –alakohtaisia selvityksiä: mm. kauppatieteet ja liiketalous, kuvataide, tekniikan ala –aiemmin opitun tunnustaminen
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Päivi Aronen/pmm/ /12. Koulutuksen kehittämisen haasteita... Aiemmin opitun tunnustaminen työryhmä valmistelemassa aiemmin opitun tunnustamista korkeakouluissa (määräaika ) taustalla elinikäisen oppimisen ideologia ja Bolognan prosessin tavoitteet; joustavat opintopolut korkea-asteen koulutuksessa ja menettelyt aiemman opitun tunnustamisessa Bolognan prosessin mukaiset menettelytavat käyttöön Suomessa (vrt. AMK/YO) muulla tavoin kuin koulutuksen kautta opitun tunnustaminen osaksi koulutusta (vrt. työkokemus) Haaste: Edellyttää valmistautumista asennemuutokseen
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Päivi Aronen/pmm/ /13. Koulutuksen kehittämisen haasteita... Elinikäisen oppimisen työryhmän ehdotusten jatkovalmistelu elinikäisen oppimisen työryhmän ehdotukset (2005); lausuntokierros tehty, ministeriössä valmistelu käynnissä ehdotettiin mm. että –joillakin aloilla voisi suorittaa alemman korkeakoulututkinnon avoimen yliopiston kautta yliopiston/tiedekunnan päättämällä tavalla –yliopistokeskuksista muodostuu alueellisia aikuiskoulutuksen keskuksia, joissa emoyliopistojen tarjonta saatavilla
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Päivi Aronen/pmm/ /14. Koulutuksen kehittämisen haasteita... Maisteriohjelmat Maisteriohjelmat luontevaksi osaksi koulutusjärjestelmää tutkinnonuudistuksen siirtymäajan kuluessa –2007 maisteriohjelmaesitykset pyydetty 15.9.mennessä, asetusmuutos vuoden lopulla
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Päivi Aronen/pmm/ /15. Koulutuksen kehittämisen haasteita... Opiskelijavalinnat opiskelijavalinnoissa sähköistä yhteisvalintajärjestelmää valmistellaan yhteistyössä; sähköinen haku käyttöön
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Päivi Aronen/pmm/ /16. Koulutuksen kehittämisen haasteita... Laadunvarmistus ja arviointi ■ työryhmä pohtinut koulutuksen arviointijärjestelmän kehittämistä ja sitä koskevan lainsäädännön uudistamistarpeita (määräaika ) ■ Rakenteellisen kehittämisen periaatteissa ( ) todetaan, että yliopistoissa uusia tutkinnonanto-oikeuksia varten otetaan käyttöön laatu- ja koulutustarvenäkökohdat huomioon ottava akkreditointimenettely 2008 lähtien
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Päivi Aronen/pmm/ /17. Koulutuksen kehittämisen haasteita... - Kansainvälisyys, kansainvälisten tutkinto- opiskelijoiden lisääminen, yhteistutkinnot - Korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen - Aiemmin opitun tunnustaminen