PEDA-FORUM -PÄIVÄT HELSINGISSÄ 25.8.2006 KOULUTUKSEN KEHITTÄMISEN HAASTEITA Opetusneuvos Päivi Aronen O PETUSMINISTERIÖ.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Bolognan prosessin tuomat haasteet AMK:lle vuoteen 2020 Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelman avausseminaari Metropolia Ammattikorkeakoulu,
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMK-vieraskielisen koulutuksen yhteishaku Annika Grönholm Harek/YO-opas syystapaaminen
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
AIEMMIN HANKITUN OSAAMISEN TUNNUSTAMINEN KORKEAKOULUISSA Työryhmän ehdotukset ja toimeenpano Osaaminen esiin -seminaari, Mikkeli Johanna Haahtela.
Tutkinnonuudistus Helsingin yliopistossa
Jatkokoulutukseen hakeutuminen
Itä-Suomen ESR-päivät Opetusministeriön puheenvuoro Merja Niemi Opetusministeriö.
Laadunarvioinnin eurooppalainen ulottuvuus KOHTI BERLIINIÄ -SEMINAARI Paasitorni pääsihteeri Tapio Huttula, KKA,
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Tutkimuksen tulosalue Olli Poropudas / /1.1. Valtakunnallisen julkaisurekisterin perustamisen.
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille Ajankohtaista Bolognan prosessissa Arcada Puheenjohtaja Petra Nystén SAMOK Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille,
Osaamisen ja sivistyksen asialla DIPLOMA SUPPLEMENT Opetusneuvos Carita Blomqvist
Keskustelua vuoden 2015 opiskelijavalintoihin valmistautumisesta OHA-forum Tuija Pasanen, UEF.
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutuksen arviointi-
Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turku Bolognan prosessi ja ECTS ko- ohj.rakenteiden kehittämisen haasteena- yhden.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Neuvoston suositukset epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista -Suosituksen keskeinen sisältö -Toimeenpano -Toimeenpanoon.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/Maarit Palonen / /1. SUOMALAISTEN KORKEAKOULUJEN TULEVAISUUDEN.
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Joustava opintoketju Pohjois- Savossa –hanke – Savonia-ammattikorkeakoulu Kuopion yliopisto Sibelius-Akatemia, Kuopion osasto Humanistinen.
Joustava opintoketju Pohjois- Savossa –hankkeen loppuseminaari Tuula Peura Ulla Kekäläinen Joustava opintoketju Pohjois-Savossa.
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
EU KANSALLISEN KOULUTUSPOLITIIKAN SPARRAAJANA Jari Jokinen, projektijohtaja opetusministeriö.
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Ari Saarinen/pmm/ /1. YLIOPISTOKESKUSPÄIVÄT KAJAANI Yliopistokeskukset.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Hannu Sirén/ as / /1.
Suomen koulutusjärjestelmä
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/as / /1. Rakenteellinen kehittäminen Ammattikorkeakouluja muodostettaessa.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Yhteistutkinnoista myönnettävät todistukset Opetushallitus ja opetus- ja kulttuuriministeriö päivittivät marraskuussa.
Aikuiskoulutuksen ajankohtaisia trendejä Eeva-Inkeri Sirelius Vapaan sivistystyön yhteisjärjestö Länsi-Suomen lääninhallitus.
Hannu Sirén Insinöörikoulutus uudistuu, INSSI-seminaari Opetus- ja kulttuuriministeriön tilannekatsaus Hannu Sirén Insinöörikoulutus uudistuu,
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 YLIOPISTOT JA ELINIKÄISEN OPPIMISEN SUUNTAVIIVAT.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
Rakenteellinen kehittäminen
Uusi tutkintorakenne - Bolognasta eteenpäin Yliopiston ja ammattikorkeakoulujen neuvottelukunta
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 ELINIKÄINEN OPPIMINEN YLIOPISTOISSA -TYÖRYHMÄ.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö / Markku Mattila/pm/ /1. BOLOGNAN PROSESSI Berliinin ministerikokous 1.Prosessin.
Ajankohtaista yliopistosektorilla MYR Koulutusjaosto Riitta Pyykkö.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius On yksi Suomen kuudesta yliopistokeskuksesta. Kokkolan yliopistokeskuksessa yhteistyötä tekevät Jyväskylän, Oulun ja.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Duaalimallin lyhyt historiikki. Duaalimalli näkökulmia 1) Instituutiolähtöinen Yliopistolla ja ammattikorkeakouluilla erilaiset tehtävät, tavoitteet,
EU:n ja Latinalaisen Amerikan välinen yhteistyö Trainet-seminaari Seinäjoella Sari Wessman Kansainvälisten asiain sihteeristö Opetus-ja kulttuuriministeriö.
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
Yleiset valintaperusteet lv alkaviin opintoihin
YHTEISHAKU 2015 Aikataulut Valintaperusteet
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistus Ilmari Hyvönen
Esityksen transkriptio:

PEDA-FORUM -PÄIVÄT HELSINGISSÄ KOULUTUKSEN KEHITTÄMISEN HAASTEITA Opetusneuvos Päivi Aronen O PETUSMINISTERIÖ

OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Päivi Aronen/pmm/ /2. KOULUTUKSEN KEHITTÄMISEN HAASTEITA Bolognan prosessi etenee Bergenin ministerikokouksen 2005 tavoitteita toteutetaan ja seurataan (Bologna Follow-up Group, ministerikokoukset) kaksiportainen tutkintojärjestelmä laajasti käytössä; Suomi kärkimaiden joukossa tutkintojen tunnustamiseen sitoudutaan; oppimistuloksiin ja pätevyyksiin perustuvaa tutkintojen viitekehystä (1., 2. ja 3. sykli) valmistellaan; EQF (EU:n komissio) ja NQF (Bolognan prosessi) kolmas sykli entistä vahvemmin mukaan

OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Päivi Aronen/pmm/ /3. Koulutuksen kehittämisen haasteita... Bolognan prosessi etenee... opiskelijoiden ja henkilöstön liikkuvuus Bolognan ulkoinen ulottuvuus, strategia valmisteilla Bolognan sosiaalinen ulottuvuus Lontoon ministerikokouksen 2007 asialista valmisteilla

OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Päivi Aronen/pmm/ /4. Koulutuksen kehittämisen haasteita... Bolognan prosessi etenee... kolmannen syklin kehittäminen –tohtorin tutkinnon suorittaminen vastaa 3−4 vuoden täysiaikaista työtä –tohtorikoulutus edistää tieteidenvälisyyttä ja siirrettävät työelämävalmiudet ovat osa tutkintoa –joustava rakenne; ei liiallista sääntelyä –OPM:n tutkijakoulutuksen kehittämisryhmän ja tutkijanuratyöryhmän suositukset 2006

OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Päivi Aronen/pmm/ /5. Koulutuksen kehittämisen haasteita... Bolognan prosessi etenee... –Euroopan tasolla tutkijauralle suuntautuvien määrää lisättävä; Suomessa tohtorikoulutuksen tavoitteet kohdallaan –yhteistutkintojen myöntäminen ja tunnustaminen myös tohtoritasolla –valmistellaan tohtorin tutkintojen perusperiaatteita 2007 ministerikokoukseen Haaste: Kansainvälisyyden, kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden lisääminen sekä yhteistutkintojen kehittäminen

OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Päivi Aronen/pmm/ /6. Koulutuksen kehittämisen haasteita... Haasteita peruskoulutuksessa OPM:n palautteessa yliopistojen toiminnasta v (=tilinpäätöskannanotto) todetaan valintamenettelyjä kevennettävä ja valintayhteistyötä laajennettava uusille aloille otettava huomioon erilaisten hakijaryhmien mahdollisuudet hakeutua yliopisto-opintoihin harkittava uuden ylioppilastutkinnon mahdollisuuksia valintojen kehittämisessä saman yliopiston sisällä koulutusalan tai -ohjelman vaihto tulisi tapahtua ilman valintakoetta

OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Päivi Aronen/pmm/ /7. Koulutuksen kehittämisen haasteita... Haasteita peruskoulutuksessa OPM:n palautteessa yliopistojen toiminnasta v todetaan valmisteltava toimia ns. "passiivirekisterissä" olevien opiskelijoiden aktivoimiseksi tutkinnon suorittamiseen opintojen järjestämistä edelleen kehitettävä valmistauduttava kansainvälisen koulutusmarkkinoiden avautumiseen opettajankoulutuksessa varauduttava opettajatarpeen pienenemiseen

OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Päivi Aronen/pmm/ /8. Koulutuksen kehittämisen haasteita... Haasteita tohtorikoulutuksessa OPM:n palautteessa yliopistojen toiminnasta v todetaan yhteisiä kansainvälisiä tohtoriohjelmia kehitettävä tohtorin tutkintoon sisällytettävä ulkomaisia opintoja tohtorinkoulutuksessa tarpeen selkeät ohjausmenetelmät ja henkilökohtaiset opintosuunnitelmat määriteltävä selkeästi väitöskirjojen sekä taiteellisten opinnäytteiden tarkastus- ja hyväksymismenettelyjen kriteerit

OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Päivi Aronen/pmm/ /9. Koulutuksen kehittämisen haasteita... Muita huomioita OPM:n palautteessa yliopistojen toiminnasta v todetaan sisäisten laadunvarmistusjärjestelmien täytettävä eurooppalaiset vaatimukset yliopistojen hyödynnettävä arviointien tuloksia toiminnassaan

OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Päivi Aronen/pmm/ /10. Koulutuksen kehittämisen haasteita... Korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen Korkeakoulujen rakenteellisen kehittämisen periaatteet julkistettu seminaari Lappeenrannassa 21.−22.8.; keskustelua mm. yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen yhteistyön muodoista ja työnjaosta (ml. koulutusyhteistyö) -yhteistyöhankkeita (AMK+YO) käynnissä, esim. Oulu, Kuopio ja Lappeenranta päävastuu kehittämisestä yliopistoilla ja ammattikorkea- kouluilla: OPM tukee yliopistojen rakenteellisen kehittämisen hanke-ehdotukset mennessä; keskustelu jatkuu tulosneuvotteluissa 2007

OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Päivi Aronen/pmm/ /11. Koulutuksen kehittämisen haasteita... Korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen... Lähtökohta: Korkeakoululaitos perustuu duaalimalliin − kummallakin sektorilla eri tehtävät ja profiilit Työnjako ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen välillä päällekkäisyyksien välttämiseksi ja laadun parantamiseksi –Tarvitaanko kaikilla aloilla molemmilla sektoreilla alempia ja ylempiä tutkintoja? –Voivatko korkeakoulujärjestelmän rakenteet vaihdella alueittain? –alakohtaisia selvityksiä: mm. kauppatieteet ja liiketalous, kuvataide, tekniikan ala –aiemmin opitun tunnustaminen

OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Päivi Aronen/pmm/ /12. Koulutuksen kehittämisen haasteita... Aiemmin opitun tunnustaminen työryhmä valmistelemassa aiemmin opitun tunnustamista korkeakouluissa (määräaika ) taustalla elinikäisen oppimisen ideologia ja Bolognan prosessin tavoitteet; joustavat opintopolut korkea-asteen koulutuksessa ja menettelyt aiemman opitun tunnustamisessa Bolognan prosessin mukaiset menettelytavat käyttöön Suomessa (vrt. AMK/YO) muulla tavoin kuin koulutuksen kautta opitun tunnustaminen osaksi koulutusta (vrt. työkokemus) Haaste: Edellyttää valmistautumista asennemuutokseen

OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Päivi Aronen/pmm/ /13. Koulutuksen kehittämisen haasteita... Elinikäisen oppimisen työryhmän ehdotusten jatkovalmistelu elinikäisen oppimisen työryhmän ehdotukset (2005); lausuntokierros tehty, ministeriössä valmistelu käynnissä ehdotettiin mm. että –joillakin aloilla voisi suorittaa alemman korkeakoulututkinnon avoimen yliopiston kautta yliopiston/tiedekunnan päättämällä tavalla –yliopistokeskuksista muodostuu alueellisia aikuiskoulutuksen keskuksia, joissa emoyliopistojen tarjonta saatavilla

OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Päivi Aronen/pmm/ /14. Koulutuksen kehittämisen haasteita... Maisteriohjelmat Maisteriohjelmat luontevaksi osaksi koulutusjärjestelmää tutkinnonuudistuksen siirtymäajan kuluessa –2007 maisteriohjelmaesitykset pyydetty 15.9.mennessä, asetusmuutos vuoden lopulla

OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Päivi Aronen/pmm/ /15. Koulutuksen kehittämisen haasteita... Opiskelijavalinnat opiskelijavalinnoissa sähköistä yhteisvalintajärjestelmää valmistellaan yhteistyössä; sähköinen haku käyttöön

OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Päivi Aronen/pmm/ /16. Koulutuksen kehittämisen haasteita... Laadunvarmistus ja arviointi ■ työryhmä pohtinut koulutuksen arviointijärjestelmän kehittämistä ja sitä koskevan lainsäädännön uudistamistarpeita (määräaika ) ■ Rakenteellisen kehittämisen periaatteissa ( ) todetaan, että yliopistoissa uusia tutkinnonanto-oikeuksia varten otetaan käyttöön laatu- ja koulutustarvenäkökohdat huomioon ottava akkreditointimenettely 2008 lähtien

OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Päivi Aronen/pmm/ /17. Koulutuksen kehittämisen haasteita... - Kansainvälisyys, kansainvälisten tutkinto- opiskelijoiden lisääminen, yhteistutkinnot - Korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen - Aiemmin opitun tunnustaminen