Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Advertisements

Kevät on se hankalaa kun jäät sulaa keväällä koemme todellista jääpulaa avantoa ei ole silloin missään minne mennä lämpimissään.
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
Näpäytä hiirtä nähdäksesi diat...
JavaScript (c) Irja & Reino Aarinen, 2007
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Preppaus ENA 4.
ELÄMÄN VARRELLE On hyvä säilyttää luottamus siihen,
Rohkaisusanoja naiselta naiselle
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Hyvä filosofinen essee
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Luovia ihmisiä ajaa eteenpäin ns. kosmologinen motiivi eli pyrkimys rakentaa kosmosta, järjestystä, suhteessa itseen ja maailmaan. Kulttuurin alojen suurista.
Jos jonain päivänä Jos jonain päivänä tuntuu siltä että itkettää...soita minulle. En lupaa, että saan sinut nauramaan, mutta voin itkeä kanssasi.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Luku- ja tenttivihjeet 4A Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
RSA – Julkisen avaimen salakirjoitusmenetelmä Perusteet, algoritmit, hyökkäykset Matti K. Sinisalo, FL.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian synty Filosofia on arkipäiväisien asioiden ihmettelyä ja yliluonnollisten kysymyksien pohdiskelua. Filosofiassa argumentointi ja kyseenalaistaminen.
Käsitteen didaktiikkaa
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Miksi tämä on vaikeaa? Ilman minkäänlaisia rajoitteita ongelmat ei ole vaikeita ratkaista. Siihen löytyy jopa valmis ”kaava”. Valitettavasti jokaisessa.
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Aikakauslehtien kohtaamiskerroin ja kohtaamiskontaktit KMT Kuluttaja kevät 2014.
Ryhmätehtävät 2.2 Onnellinen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valintaperusteiden mallintaminen
Filosofian juuret ovat antiikin Kreikassa
Mitä tieto-oppi eli tietoteoria tutkii?
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Aikakauslehtien kohtaamiskerroin ja kohtaamiskontaktit KMT Kuluttaja 2014.
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
2/2009 Kiina. 2/2009 Kiina ja CIMOn yhteistyökumppani: Mitä ulkomaalaisen harjoittelijan tulisi ottaa huomioon? ”Kunnioita kiinalaista kulttuuria, kunnioita.
Internalismi ja eksternalismi
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Aloitus Lue RK s. 244 – Aloitustapoja 1.In medias res  John Irvingin teos Garpin maailma on samanaikaisesti sekä erittäin perinteinen että virkistävän.
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
MAB3 prosenttilasku.
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Tutkimus nuorten suhtautumisesta parisuhteeseen ja rakkauteen.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi, OPS:n peruskäsitteistöä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos, käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Moraalinen relativismi
6 MORAALIN PAIKKA JA MERKITYS
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus
Tekstinhuoltoa 3.
Mikä on elämänkatsomus?
Relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Mikä on elämänkatsomus?
Mitä on metaetiikka? Yleensä etiikkaa tarkoittaa hyvän ja pahan, oikean ja väärän kysymyksiä, mutta siinä voidaan pohtia myös yleisempiä kysymyksiä. Näitä.
Mikä on elämänkatsomus?
1 ETIIKAN PERUSTEET FI02 LAJM.
Uskonnollinen kieli ja fiktionalismi
Esityksen transkriptio:

Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Moraalinen relativismi Moraalinen relativismi on varsin suosittu ajattelutapa. Se on yksi relativismin eli suhteellisen ajattelun muoto. Suhteellisen ajattelun vastakohta on absolutismi, jonka mukaan on asioita (esim. kokemus, uskonnollinen ilmoitus, looginen totuus), jotka eivät ole suhteellisia. Suhteellisen ajattelun sisällä on monia mahdollisuuksia, joista moraalinen relativismi on yksi.

Relativistinen johtopäätös Radikaalin moraalisen relativismin mukaan moraali perustuu vain yhteisön (tai kulttuurin) käyttäytymissääntöihin. Siksi moraalin arvosteleminen yli kulttuurirajojen ei ole mielekästä. Miltä väite kuulostaa?

Relativistin paradoksi Epämielekkäältä! Siinä yritetään sanoa jotain siitä, minkä väite itse kieltää eli moraalin arvostelemisesta yli kulttuurirajojen (nimittäin, että se ei ole mielekästä). Väite kieltää siis itsensä, koska se on itse sellainen kulttuurirajat ylittävä moraaliväite, jollaiset se kieltää. Paradoksia kutsutaan relativistin paradoksiksi. Sillä on sukulaisparadokseja, esimerkiksi skeptikon paradoksi.

Paradoksien voima? Sekä relativisti että skeptikko voi (luultavasti – asia on jossain määrin avoin filosofinen kiistakysymys) muotoilla kantansa niin, ettei ajaudu paradoksiin. Silti relativistin paradoksilla on merkittävä moraalikasvatuksellinen merkitys, koska se kumoaa naiivin relativismin, joka voi tuntua oppilaasta houkuttelevalta.

Moraalisen relativismin ongelmat Paradoksi ei ole suurin moraalisen relativismin ongelmista. Suurempi moraalinen ongelma on, että radikaali relativismi (eli kaiken salliminen) johtaa juuri siihen suvaitsemattomuuteen, jota sillä halutaan vastustaa. Koska suvaitsevaiset yhteisöt tai kulttuurit eivät muka saa puuttua vähemmän suvaitsevaisten käytäntöihin. Vrt. Kuinka pitkälle pitää suvaita suvaitsemattomuutta?

Moraalisen relativismin kysymyksiä 1 Usein ajatellaan, ettei asialla ole arvoa, jollei sitä kukaan arvosta. Arvokkuus on siis suhteellista. Suhteellisuudella on kuitenkin useita mahdollisia asteita ja tapoja.

Moraalisen relativismin kysymyksiä 2 Kysymys subjektiivisuuden ja relatiivisuuden suhteesta ei aina ole selvä. Käytännössä subjektiivisuus on joskus relativismin (äärimmäinen) muoto, koska se merkitsee riippuvuutta yhdestä subjektista. Loogisesti suhteellisuus ja sunjektiivisuus ovat kuitenkin eri asioita.